Toon posts:

P4 2,8c onderklokken - minder koeling nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een P4 2,8c die op standaard instellingen zn werk doet.
in om hem een betje koel te houden heb k een flinke fan-verzameling in mn kast hangen die behoorlijk wat geluid produceert (t zijn 5 Superflower 8cm fans die bij de case geleverd werden)

nou wil ik mn PC graag ook 's nachts aan laten staan en heb n fancontroller gebouwd die alle fans op 7V of uit kan zetten. ik vroeg me af of het zin had om de processor langzamer te laten lopen, om zo minder warmte te produceren en op die manier met minder/geen fans kan koelen
dus... kan je een P4 2,8c langzamer laten lopen om op die manier minder hitte te veroorzaken?
ik heb totaal geen ervaring met OC'en en t idee kwam gewoon ineens bij me op ...

een andere vraag die er enigszins mee te maken heeft: is t mogelijk om een programma te downloaden / maken waarme je met 1 druk op de knop tussen OC-instellingen switcht? dus bijv switchen tussen standaard instellingen en ondergeklokte instellingen? of moet je alle instellingen elke keer met de hand invoeren?

bvd

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
je hebt wel van die programma's om je fsb mee aan te passen. softfsb bijvoorbeeld, dat je dat aan zet als je gaat slapen. en anders de fsb in de bios omlaag gooien, maar dan moet je ook weer rebooten :)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

het stroomverbruik kan je globaal opdelen in 2 delen, werkelijk "verbruik" en de lekstromen. Het werkelijk verbruik halveert als je de kloksnelheid halveert. De lekstromen blijven altijd ongeveer gelijk. Zodra je de spanning verlaagd, neemt ook je lekstroom (kwadratisch) af. Om de spanning te verlagen, moet je alleen waarschijnlijk ook je snelheid (fsb) verlagen, anders wordt het mogelijk instabiel. Het verlagen van je spanning kan (voor zover ikw eet) niet in software. Ik verlaag (of verhoog) mijn FSB regelmatig met CPUFSB(gratis te downloaden geloof ik, google er maar op), van 4*85 tot 4*155Mhz en dat gaat prima. Aangezien de lekstroom echter een flink aandeel in het verbruik hebben, scheelt het maar een paar graden, dus verwacht geen wonderen.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een Chaintech Zenith 9CJS, en een programmaatje gedownload voor Apogee mobo's waar ik verschillende voltages kan aanpassen en ook CPU multiplier, memory, FSB, en ik zie net ook dat ik daar instellingen kan opslaan en terug naar default kan gaan enzo.... dus die tweede vraag is beantwoord O-)

@ Luxx: kan het kwaad om dat zo ff te testen? en zou je misschien een indicatie kunnen geven van hoe veel de Vcore omlaag moet/kan en hoeveel ik de FSB of Multiplier daarbij moet verlagen?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:25
Ja moet toch mogelijk zijn. Als ik mijn bios reset (ik zelf heb ook 2.8) staat standaard snelheid op 1.4 ghz (1400 mhz) dus lijkt me mogelijk om hem ook onder te clocken.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Een te lage spanning kan nooit kwaad. Het kan zijn dat je systeem crashed, maar daar kom je wel weer overheen. Ook het verlagen van de frequentie kan geen kwaad, behalve dat het moment van onverschakelen soms een crash op kan leveren. Kortom, zorg ervoor dat je voordat je gaat proberen voor de zekerheid even van de belangrijkste dingen een backup maakt.
De spanning zou ik gewoon eerst met maximaal 1/10de verlagen, en dan kijken of het werkt.Bij een lagere FSB is theoretisch ook een lagere spanning mogelijk, dat gaat dus samen, let daar dus op. Je kan op 2.8 je spanning misschien al wel 1/10de verlagen, terwijl op 1.x Ghz mischien wel 2/10de mogelijk is. Dit is echter afhankelijk van de stabiliteit van je voeding, moederbord, en hoe "goed" je processor is. Kortom, het maximaal haalbare is nogal afhangelijk van "geluk".

Zet software overklok programmatjes niet in je startup voordat je 100% zeker weet dat je instellingen stabiel draaien.
Als je ondergeklokt hebt, kan je het beste eerst even de temperaturen uitlezen, voordat je koeling gaat uitschakelen. Als je je temperaturen niet te gek laat oplopen, kan het niet zo veel kwaad. Ohja, bij hogere temperaturen wordt het wel iets instabieler, dus het kan dat je alsnog crashed, met lagere koeling. Je moet zelf voor jou een optimale instelling tussen spanning, FSB en koeling zien te vinden.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
dusss... eerst de FSB verlagen met kleine stapjes, en dan de Vcore ook verlagen met stapjes van 0,1 V?
zal t strax even proberen, heb helaas wel weinig tijd komende weken (intro universiteit =) )
Pagina: 1