Ik heb mijn Radeon 9800SE moeten teruggeven omdat ie verrot is, dus heb ik in m'n PC maar ff een oude radeon 7000 gehangen. Goed, de bestaande frustraties worden uitgebreid:
Op m'n Radeon 9800SE:
1) PAL beeld wordt een stuk naar boven geschoven
2) NTSC beeld is belachelijk onscherp en knippert hinderlijk
3) Ik kan niet (voor kloonmode) instellen dat ik een breedbeeld TV heb, waardoor het beeld uit z'n proporties gerukt wordt
4) Cinema mode maakt geen enkel verschil tussen 4:3 en 16:9 mode. beide geeft met beeld vullende 16:9 films twee zwarte balken (op een breedbeeld TV)
M'n tijdelijke Radeon 7000 voegt daaraan toe:
1) Ik kan geen composiet aansluiten, convertertje past niet.
2) S-Video dan maar, maar geeft een belachelijk onscherp en hinderlijk knipperend beeld, en de kleuren neigen meer naar zwartwit dan naar kleuren.
3) Verder dezelfde problemen als op 9800SE.
Ik heb ook nog een laptop met mobility radeon 9000:
1) Wederom alleen S-Video
2) S-video beeld is knetterscherp, maar ook alleen zwartwit
3) Het beeld wordt verticaal *altijd* een paar cm ingedrukt
4) Hij weet ook niet wat overscan is
5) Verder dezelfde problemen als met 9800SE.
Dus ik vraag me nu echt serieus af of ATi die TV-out er voor de sier op doet, of dat het ook nog echt een doel heeft? Ik zou in ieder geval de problemen met m'n 9800SE opgelost hebben, want kom op zeg, het is zo verrekte simpel om een goeie TV-out te maken. Neem een willekeurige DVD-speler als voorbeeld: zelfs de goedkoopste die je gratis bij een TV of voor €40 bij het kruidvat koopt, hebben geen enkele van de bovenstaande problemen.
En ik hoef natuurlijk niet te zeggen dat mijn TV zowel S-video als composiet prima aankan en dat hij zowel NTSC als PAL prima kan weergeven. Ook is m'n TV NIET de schuldige van ingedrukt of misplaatst beeld. Ik heb een Matrox gehad en die gaf een haarscherp en perfect beeldvullend beeld met precies de kleuren zoals die bedoeld waren.
Op m'n Radeon 9800SE:
1) PAL beeld wordt een stuk naar boven geschoven
2) NTSC beeld is belachelijk onscherp en knippert hinderlijk
3) Ik kan niet (voor kloonmode) instellen dat ik een breedbeeld TV heb, waardoor het beeld uit z'n proporties gerukt wordt
4) Cinema mode maakt geen enkel verschil tussen 4:3 en 16:9 mode. beide geeft met beeld vullende 16:9 films twee zwarte balken (op een breedbeeld TV)
M'n tijdelijke Radeon 7000 voegt daaraan toe:
1) Ik kan geen composiet aansluiten, convertertje past niet.
2) S-Video dan maar, maar geeft een belachelijk onscherp en hinderlijk knipperend beeld, en de kleuren neigen meer naar zwartwit dan naar kleuren.
3) Verder dezelfde problemen als op 9800SE.
Ik heb ook nog een laptop met mobility radeon 9000:
1) Wederom alleen S-Video
2) S-video beeld is knetterscherp, maar ook alleen zwartwit
3) Het beeld wordt verticaal *altijd* een paar cm ingedrukt
4) Hij weet ook niet wat overscan is
5) Verder dezelfde problemen als met 9800SE.
Dus ik vraag me nu echt serieus af of ATi die TV-out er voor de sier op doet, of dat het ook nog echt een doel heeft? Ik zou in ieder geval de problemen met m'n 9800SE opgelost hebben, want kom op zeg, het is zo verrekte simpel om een goeie TV-out te maken. Neem een willekeurige DVD-speler als voorbeeld: zelfs de goedkoopste die je gratis bij een TV of voor €40 bij het kruidvat koopt, hebben geen enkele van de bovenstaande problemen.
En ik hoef natuurlijk niet te zeggen dat mijn TV zowel S-video als composiet prima aankan en dat hij zowel NTSC als PAL prima kan weergeven. Ook is m'n TV NIET de schuldige van ingedrukt of misplaatst beeld. Ik heb een Matrox gehad en die gaf een haarscherp en perfect beeldvullend beeld met precies de kleuren zoals die bedoeld waren.
[ Voor 11% gewijzigd door _Thanatos_ op 15-08-2004 23:19 ]
日本!🎌