Radeons en TV-out: nieuwe frustraties

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb mijn Radeon 9800SE moeten teruggeven omdat ie verrot is, dus heb ik in m'n PC maar ff een oude radeon 7000 gehangen. Goed, de bestaande frustraties worden uitgebreid:

Op m'n Radeon 9800SE:
1) PAL beeld wordt een stuk naar boven geschoven
2) NTSC beeld is belachelijk onscherp en knippert hinderlijk
3) Ik kan niet (voor kloonmode) instellen dat ik een breedbeeld TV heb, waardoor het beeld uit z'n proporties gerukt wordt
4) Cinema mode maakt geen enkel verschil tussen 4:3 en 16:9 mode. beide geeft met beeld vullende 16:9 films twee zwarte balken (op een breedbeeld TV)

M'n tijdelijke Radeon 7000 voegt daaraan toe:
1) Ik kan geen composiet aansluiten, convertertje past niet.
2) S-Video dan maar, maar geeft een belachelijk onscherp en hinderlijk knipperend beeld, en de kleuren neigen meer naar zwartwit dan naar kleuren.
3) Verder dezelfde problemen als op 9800SE.

Ik heb ook nog een laptop met mobility radeon 9000:
1) Wederom alleen S-Video
2) S-video beeld is knetterscherp, maar ook alleen zwartwit
3) Het beeld wordt verticaal *altijd* een paar cm ingedrukt
4) Hij weet ook niet wat overscan is
5) Verder dezelfde problemen als met 9800SE.

Dus ik vraag me nu echt serieus af of ATi die TV-out er voor de sier op doet, of dat het ook nog echt een doel heeft? Ik zou in ieder geval de problemen met m'n 9800SE opgelost hebben, want kom op zeg, het is zo verrekte simpel om een goeie TV-out te maken. Neem een willekeurige DVD-speler als voorbeeld: zelfs de goedkoopste die je gratis bij een TV of voor €40 bij het kruidvat koopt, hebben geen enkele van de bovenstaande problemen.

En ik hoef natuurlijk niet te zeggen dat mijn TV zowel S-video als composiet prima aankan en dat hij zowel NTSC als PAL prima kan weergeven. Ook is m'n TV NIET de schuldige van ingedrukt of misplaatst beeld. Ik heb een Matrox gehad en die gaf een haarscherp en perfect beeldvullend beeld met precies de kleuren zoals die bedoeld waren.

[ Voor 11% gewijzigd door _Thanatos_ op 15-08-2004 23:19 ]

日本!🎌

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21

Haan

dotnetter

Ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben met de Tv-out van mijn 9600 pro.. Ik had daarvoor een kaart van Nvidia en ik vind het beeld nu veel mooier.

Heb je ook geprobeerd met tooltjes als Tv-Tool om de boel aan de praat te krijgen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

De grote tv-out FAQ

Zeker de oudere ATI's hadden last van tv-out probleempjes. Maar ik heb bijvoorbeeld er zelf nooit last van met m'n laptop met Radeon M7500 en m'n workstation met 9700 pro. Ik zou ook goed naar m'n hele hard- en software configuratie kijken en even uitsluiten wat er aan de hand kan zijn.

Overigens na het wijzigen van een videokaart zou ik altijd een reinstall doen, heb jij dat ook gedaan?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
"heel erg tevreden ben met de Tv-out van mijn 9600 pro" is subjectief. Ik zou eerder willen vragen of je mijn problemen kan reproduceren, maar ik wil je je geluk ook weer niet ontnemen ;)

Ik vind eigenlijk niet dat ik TV-tool nodig heb om een TV-out werkend te krijgen. De driver hoort er samen met de videokaart gewoon voor te zorgen dat het allemaal normaal functioneert. btw, TV-tool is toch voor geforces?

Wat moet ik bij m'n hele hard -en softwareconfig ingodsnaam uitsluiten? Het is toch vrij triviaal om een signaal naar de TV te pompen? Daar zit toch niets tussen? En als wel, dan zou ik graag willen weten wat dan...

En ja, ik heb inderdaad een reinstall gedaan. Of moet ik een reinstall voor iedere nieuwe catalyst doen :?

日本!🎌

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-08 23:47

Nik

Hier is het "stekkertje er in en spelen maar" op mijn R350@360. Werkt gewoon naar behoren, niets mis mee. Is je kabeltje niet gewoon gaar? Kijk eens of je het wel voor elkaar krijgt op bijvoorbeeld een GF4MXje ofzo. Dan weet je het meteen :)

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-05 21:35
Het kan natuurlijk ook aan de tv liggen?
Ik heb horen zeggen dat sommige tv's niet helemaal 100% compatible zijn.

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Kabel is goed, werkte met Matrox ook perfect. TV niet compatible? wat een bullshit! Wat kan niet meer compatible zijn dan mijn TV die werkelijk ALLE soorten input weer kan geven? Boven werkt die TV als een zonnetje met iedere gewenste Matrox. En alle andere TV's die ik ooit gezien heb ook.

Maar zoals ik zei, waarom heeft een €179 videokaart er zoveel moeite mee, als een DVD-speler van €40 inderdaad "stekker erin en spelen maar" is :?

Het probleem is trouwens niet met mijn videokaart, maar voor zover ik in m'n startpost heb kunnen concluderen, gewoon met alle ATI-kaarten. De eerste 4 punten ervaar ik echt bij *alle* ATi kaarten. Ik heb een tijdje geleden ook een 9600 non-pro geprobeerd, met precies dezelfde eerste vier puntjes aan problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door _Thanatos_ op 15-08-2004 23:42 ]

日本!🎌

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

_Thanatos_ schreef op 15 augustus 2004 @ 23:41:
Kabel is goed, werkte met Matrox ook perfect. TV niet compatible? wat een bullshit! Wat kan niet meer compatible zijn dan mijn TV die werkelijk ALLE soorten input weer kan geven? Boven werkt die TV als een zonnetje met iedere gewenste Matrox. En alle andere TV's die ik ooit gezien heb ook.

Maar zoals ik zei, waarom heeft een €179 videokaart er zoveel moeite mee, als een DVD-speler van €40 inderdaad "stekker erin en spelen maar" is :?

Het probleem is trouwens niet met mijn videokaart, maar voor zover ik in m'n startpost heb kunnen concluderen, gewoon met alle ATI-kaarten. De eerste 4 punten ervaar ik echt bij *alle* ATi kaarten. Ik heb een tijdje geleden ook een 9600 non-pro geprobeerd, met precies dezelfde eerste vier puntjes aan problemen.
probeer eens de omegadrivers ... (of gewoon de laatste nieuwe ati drivers)

je kan namelijk toch je beeld zelf verplaatsen?
je kan je beeld zelf uitrekken...

gewoon even naar je ati control panel gaan ...

btw; ik kan je zeggen dat ik altijd haarscherp beeld heb gehad op m'n tv met mijn radeon 9500

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Zucht... je kan het beeld niet verplaatsen als ie in overscan mode staat. En uitrekken gaat dan ook niet.

En ja, ik heb de nieuwste Omega drivers. Niet dat dat wat uitmaakt, want dit probleem heb ik altijd al gehad.

日本!🎌

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 23:28
dit probleem van verschoven beeld met een radeon (iig 9800) is bekend. het is een driverprobleem sinds catalyst 4.3 meen ik, en je merkt het dus wanneer je beeld op PAL staat en je hebt overscan aan (dan kan je je beeld niet verschuiven!!!). ik weet niet of omega drivers helpen... maar oude drivers moeten wel werken ;)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nou gelukkig (sort of) dat het bekend is. Maar weer typisch ATI om het probleem te negeren... Zoals ik zei, ik heb al de nieuwste Omega drivers. En een hele oude catalyst installeren, dat doe ik natuurlijk niet. Dan installeer ik meer bugs dan ik verhelp (m'n systeem moet wel een beetje stabiel blijven).

Nu de andere problemen nog... de belangrijkste: hoe krijg ik een ATI-kaart zover dat ie weet dat ik een breedbeeld TV heb, en dat ie er ook iets mee doet. Maw, dat ie de verhoudingen van het beeld intact houdt?

日本!🎌

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:55
_Thanatos_ schreef op 16 augustus 2004 @ 00:01:
Nu de andere problemen nog... de belangrijkste: hoe krijg ik een ATI-kaart zover dat ie weet dat ik een breedbeeld TV heb, en dat ie er ook iets mee doet. Maw, dat ie de verhoudingen van het beeld intact houdt?
Is dat niet eerder een issue van de software die de TV-out gebruikt? Het signaal dat uit je videokaart komt zal (bijna) altijd 4:3 proporties hebben. Je kunt er dan voor kiezen om de player letterboxed materiaal uit te laten sturen. Daardoor krijg je op je breedbeeld televisie zwarte balken en zul je moeten zoomen.

Het alternatief is anamorphic beeld, waarbij alle beeldlijnen gevuld worden met data. Je breedbeeld televisie kan dan in de breedbeeld stand gezet worden (wide), waardoor je normale verhoudingen hebt. Dit gebruik ik op mijn linux machine en het werkt prima.

Het grootste nadeel van mijn TV-out zijn de belabberde kleuren. Of, om preciezer te zijn, de kleurverlopen. Vooral bij wolken en rook, maar ook bij normale lichtbundels (zaklampen) zie je duidelijk dat de overgangen niet vloeiend zijn. Net alsof er te weinig kleuren worden gebruikt.

Overigens draai ik ook in NTSC-M stand, omdat zowel PAL-B als PAL-G niet geaccepteerd worden door mijn televisie. Het beeld blijft zwart/wit, waarbij je elke seconde een kleurflikkering ziet. Dat probleem speelt zowel bij Composiet als S-Video. Misschien hetzelfde probleem? Misschien dat het flikkeren een bijwerking is van NTSC?

Maar ik geef je wel gelijk wat betreft de TV-out's in het algemeen. Soms vraag ik me ook wel eens af waarom het zo verschrikkelijk moeilijk is om een normale kwaliteitsuitgang te maken. Je koopt kaarten van honderden euro's, maar een normale uitgang is vaak ver te zoeken. Vooral in vergelijking met relatief low-budget DVD spelers.

[ Voor 11% gewijzigd door eborn op 16-08-2004 03:19 ]

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
nergens last van hier met ati8500. met 800x600 kan ik d etekst zelfs lezen op de tv. aangesloten via svideo kabel (goede kwaliteit is belnagrijk geen goedkope flut kabel, anders wordt het idd zwart wit) .
met instellingen zet i tv aan en uit met 2 klikken, no problem. kwaliteit is gelijk maan mijn matrox400.

Enige wat ik nog tseeds vervelend vind is de 1.5cm zwarte balk onder en boven.
Nooit weggekregen ondansk aallerlei overscan modes onzo, maar het stoort me al niet meer.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Is dat niet eerder een issue van de software die de TV-out gebruikt? Het signaal dat uit je videokaart komt zal (bijna) altijd 4:3 proporties hebben. Je kunt er dan voor kiezen om de player letterboxed materiaal uit te laten sturen. Daardoor krijg je op je breedbeeld televisie zwarte balken en zul je moeten zoomen.
Lijkt me niet dat het met de software te maken heeft. Een mediaspeler pompt gewoon beeldjes naar een overlay en de driver doet de rest. En ja, PAL is idd altijd 4:3, maar het is zeker niet de taak van de TV om het te gaan zoomen.
Het alternatief is anamorphic beeld, waarbij alle beeldlijnen gevuld worden met data. Je breedbeeld televisie kan dan in de breedbeeld stand gezet worden (wide), waardoor je normale verhoudingen hebt. Dit gebruik ik op mijn linux machine en het werkt prima.
Anamorphic ja, dat moet ik hebben. En dat is ook de enige manier om een breedbeeld-beeld op TV te krijgen. Als je zwarte balken gaat toevoegen, zal je TV die netjes weergeven (tenzij je zo'n "intelligente" TV hebt die tijdens RTL4 ofzo 438732x verspringt).
Maar hoe krijg ik mijn radeon zover dat ie anamorphic beeld uitpoept?

日本!🎌

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-08 23:47

Nik

offtopic:
Nou even een half offtopic vraagje, ik ben ook veel met mijn TVG-OUT aan de gang, maar het beeld is nooit scherp, dat is algemeen bekend. Nu zet ik de resolutie altijd op 800x600 (lager kan niet???), en de instelling op PAL 60Hz. Is het verstandig om dat op 100Hz te zetten? Aangezien ik een 100Hz TV heb? Of maakt het geen verschil?

• eborn
_Thanatos_ schreef op 16 augustus 2004 @ 15:19:
Lijkt me niet dat het met de software te maken heeft. Een mediaspeler pompt gewoon beeldjes naar een overlay en de driver doet de rest. En ja, PAL is idd altijd 4:3, maar het is zeker niet de taak van de TV om het te gaan zoomen.
Toch zitten die dingen wel vaak alleen in de software. Neem bijvoorbeeld BSPlayer. Bij de video-opties kun je kiezen voor:

Original
4:3
16:9
Anamorphic

Afhankelijk van de instelling krijg je een ander formaat op je TV-out
Anamorphic ja, dat moet ik hebben. En dat is ook de enige manier om een breedbeeld-beeld op TV te krijgen. Als je zwarte balken gaat toevoegen, zal je TV die netjes weergeven (tenzij je zo'n "intelligente" TV hebt die tijdens RTL4 ofzo 438732x verspringt).
Gelukkig is dat tegenwoordig een stuk minder :) Mijn TV staat als tussenoplossing altijd op Smart. Je beeld raakt er aan de buitenkanten wel een stuk door vervormd, maar eigenlijk valt het amper op. Bovendien kijk ik bijna geen TV waarbij het opvalt ;)
Maar hoe krijg ik mijn radeon zover dat ie anamorphic beeld uitpoept?
Waarschijnlijk zul je het dus toch in de software moeten zoeken. Die weet uiteindelijk het beste wat voor beeldmateriaal er ingelezen wordt. Een videodriver weet volgens mij alleen dat hij 720x576 pixels heeft die naar een TV-out verbinding moeten.

• eborn
proller schreef op 16 augustus 2004 @ 15:28:
offtopic:
Nou even een half offtopic vraagje, ik ben ook veel met mijn TVG-OUT aan de gang, maar het beeld is nooit scherp, dat is algemeen bekend. Nu zet ik de resolutie altijd op 800x600 (lager kan niet???), en de instelling op PAL 60Hz. Is het verstandig om dat op 100Hz te zetten? Aangezien ik een 100Hz TV heb? Of maakt het geen verschil?
Dat maakt geloof ik niets uit. Het signaal voor de televisie is gewoon 50Hz. De 100Hz wordt alleen intern in de televisie gebruikt.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Waarschijnlijk zul je het dus toch in de software moeten zoeken. Die weet uiteindelijk het beste wat voor beeldmateriaal er ingelezen wordt. Een videodriver weet volgens mij alleen dat hij 720x576 pixels heeft die naar een TV-out verbinding moeten.
Nou, ik gebruik dus media player classic, en die kan ik instellen op wat ik wil, het maakt echt niets uit. Het enige dat er gebeurt is dat de overlay op de monitor uitgerekt wordt, maar voor de TV-out is de afmeting van de overlay niet relevant. Alleen de source pixels.

Met daarbij, als een Matrox kaart het netjes in hardware doet (en alle DVD spelers niet te vergeten), waarom moet je voor een ATI kaart dan allerlei software gaan installeren?

(btw, is er een mogelijkheid om aan ATI dit soort tramalant door te geven? kennelijk testen ze TV-outs zelf nooit, dus misschien een goed idee voor ze om es een TV aan te sluiten)

日本!🎌

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Ik kan me deze frustraties allemaal goed voorstellen.
Ik ben ook alles behalve tevreden met de tvout van mijn Asus geforce2mx.. Ik wilde juist overstappen naar een ATI radeon 9600 ofzo.. maar als ik dit lees ga ik toch wel twijfelen :(

In mijn laptop heb ik een ATI radeon 9000 en krijg hier ook idd zwart/wit beeld. Het is me nog niet gelukt dit in kleur te krijgen. Maar mijn tv had geen s-video ingang(alleen scart en composite), dus moest ik het met een verloop stekker doen (scart stekker). Misschien dat bij mij hier het probleem zit? :? Weet niet of jouw tv wel een goede s-video aansluiting heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door robbertb op 17-08-2004 03:50 ]

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-06 18:51
Trivian schreef op 15 augustus 2004 @ 23:34:
Het kan natuurlijk ook aan de tv liggen?
Ik heb horen zeggen dat sommige tv's niet helemaal 100% compatible zijn.
Dacht ik ook aan, bij ons op de tv, als ik aan de voorkant de s-video aansluiting gebruik, krijg ik zwart-wit, gebruik ik zon s-vid convertor naar SCART dan krijg ik wel kleur ...

mss dat je eens op een ander tv moet proberen :/

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nou, mijn TV kan volgens de handleiding het S-video signaal aan. Hij heeft weliswaar geen S-video aansluiting, maar de handleiding zegt dat het via SCART moet werken. En ik krijg ook wel wat kleur, maar niet van m'n laptop.

Ik heb me nog een ander ding zitten beprakiseren:

Stel dat ik een Matrox G400 PCI op de kop tik (de kaart met tot op heden de allerbeste TV-out, met de magistrale Maven chip :9). Zou ik dan van die kaart de TV-out kunnen gebruiken voor films die ik afspeel op de monitor die op m'n radeon zit? Als dat werkt, is dat natuurlijk de ultieme oplossing...

[ Voor 4% gewijzigd door _Thanatos_ op 17-08-2004 11:06 ]

日本!🎌

• kNarf_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09-2024
jpvk007 schreef op 15 augustus 2004 @ 23:54:
dit probleem van verschoven beeld met een radeon (iig 9800) is bekend. het is een driverprobleem sinds catalyst 4.3 meen ik, en je merkt het dus wanneer je beeld op PAL staat en je hebt overscan aan (dan kan je je beeld niet verschuiven!!!). ik weet niet of omega drivers helpen... maar oude drivers moeten wel werken ;)
Om nog even hierop te reageren; ik heb net Catalyst 4.8 geinstalleerd en het overscan probleem (beeld te ver naar boven) is eindelijk opgelost :)
Heeft wel 4 releases moeten duren, maargoed. Verder ben ik erg tevreden met de tv-out van m'n Radeon 9800 Pro.

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 13:35
Ik heb ook zoiets..

ik heb een mobility radeon 9700 in mijn laptop.
als ik netjes de handleiding volg van mijn laptop hoe ik een pc aan een tv sluit, dan ziet hij mijn tv niet.

kan ook niks koppelen ofzo

Heb hier ook netjes het FAQ tv-out gelezen.
Niks werkt :(..
Heel vaag allemaal.. Typisch Ati denk ik, met nvidia had ik er geen last van..

• ChojinZ
  • Laatst online: 05-08 13:12
_Thanatos_ schreef op 15 augustus 2004 @ 23:17:
Ik heb mijn Radeon 9800SE moeten teruggeven omdat ie verrot is, dus heb ik in m'n PC maar ff een oude radeon 7000....

Dus ik vraag me nu echt serieus af of ATi die TV-out er voor de sier op doet, of dat het ook nog echt een doel heeft? Ik zou in ieder geval de problemen met m'n 9800SE opgelost hebben, want kom op zeg, het is zo verrekte simpel om een goeie TV-out te maken. Neem een willekeurige DVD-speler als voorbeeld: zelfs de goedkoopste die je gratis bij een TV of voor €40 bij het kruidvat koopt, hebben geen enkele van de bovenstaande problemen.....

.
Tsja, de problemen die jij nu opnoemt komen mij absoluut niet bekend voor. Tot nu toe heb ik mijn ati 9100 altijd kunnen configureren zoals ik dat wilde. Die tv-out heeft dus wel degelijk een functie ;)

Daarnaast zijn er zat anderen (kennissen, vrienden, GOT-ers) die hun tv-out ook
goed werkend hebben. Ik denk dus (NOFI) dat het probleem bij jou ligt.

Spelen met nieuwe drivers en instellingen heb je al gedaan maar misschien zou je het moeten zoeken bij de tv. Ook al staat er in de gebruiksaanwijzing dat je tv s-video ondersteund, dit hoeft niet altijd zo te zijn. Geloof het of niet maar soms ligt het wel degelijk aan de tv!

VB1
De beschrijving van mijn tv beweerde ook dattie s-video ondersteunde. Echter, een zoektocht op internet leverde op dat dit juist NIET ondersteund werd door mijn tv. resultaat: s-video (ook al zat de aansluiting er wel op) werkte gewoon niet (was door de fabrikant uitgeschakeld).

VB2 Een vriend van mijn had een tv van 15 jaar oud. Deze had een composite en s-video aansluiting. Echter, als hij de tv-out gebruikte dan werd het beeld opgesplitst in 2en. De zwarte balken die je meestal boven en onder ziet, zaten nu horizontaal in het midden van het beeld! Toen we de pc aansloten op een andere (nieuwere) tv was het probleem verholpen. Ook hier lag het probleem bij de tv. Aan de pc hadden we immers niets veranderd.

Wat je zou kunnen proberen is een andere tv. Zo kan je achterhalen of het daar aan ligt of niet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nouja, dat m'n TV niet (goed) overweg zou kunnen gaan met S-video, is helemaal geen probleem.Ik heb m'n 9800SE weer en ik kan dus weer composiet gebruiken. Kabel is 1,5m lang, dus daar merk ik niets van.

Het meest annoying is die zwarte balken. Hij denkt dat ik een 4:3 TV heb, terwijl ik toch braaf 16:9 aanklik. Anamorphic beeld moet ie dus gaan uitoepen, maar hoe... Dat moet je toch ergens kunnen tweaken. Ik kanme niet voorstellen dat de TV-out chip dat domweg niet kan.

日本!🎌

• eborn
_Thanatos_ schreef op 17 augustus 2004 @ 19:56:
Het meest annoying is die zwarte balken. Hij denkt dat ik een 4:3 TV heb, terwijl ik toch braaf 16:9 aanklik. Anamorphic beeld moet ie dus gaan uitoepen, maar hoe... Dat moet je toch ergens kunnen tweaken. Ik kanme niet voorstellen dat de TV-out chip dat domweg niet kan.
En ik blijf er toch bij dat het aan de player ligt ;)

Je hebt je TV nu op... wide staan? Of op zoom of 4:3 of smart (of vergelijkbaar). Als je je TV gewoon op 4:3 zet, waardoor je dus sowieso links en rechts zwarte balken krijgt, krijg je dan een uitgerekt beeld? Of krijg je links, boven, rechts en onder zwarte balken, terwijl het beeld in verhouding is?

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-06 18:51
de uitgang is standaard, die kan je niet aanpassen, ie zal altijd in 4:3 uitzenden.
probeer eens een DVD af te spelen op je pc, dan krijg je ook 2 zwarte balken aan de boven en onderkant, en dan als het goed is, kan je je tv laten inzomen, of het beeld laten opvullen waardoor toch een groter deel van het beeld van je tv benut word.

en als je echt een ander beeld wil, moet je de reso veranderen van je OUT.
normaal gezien detecteerd de kaart zelf of er iets is aangesloten op de OUT en dan ziet hij dat al een 2de scherm, en bij dat scherm kan je een reso instellen(1024*768 zal wss de max zijn) en dan kijk je of je daar een ander aangepaste reso kan opgeven zodat ie breedte groter is dan de hoogte...

• SaN
  • Laatst online: 10-08 15:25

SaN

ik heb een tijdlang ook veel films gekeken op mijn tv en spellen erop gespeeld via mijn radeon 9600 pro, maar nu heb ik om de paar seconden een (blauwe) flikkering in mijn beeld... nu schijnt het dat mijn tv de resolutie niet aan zou hebben gekund... dus wees gewaarschuwd.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Waarom moet ik m'n TV laten inzoomen? Dat hoef ik met een standalone DVD-speler ook niet te doen. Die vult het beeld gewoon netjes op.

日本!🎌

• eborn
_Thanatos_ schreef op 18 augustus 2004 @ 12:46:
Waarom moet ik m'n TV laten inzoomen? Dat hoef ik met een standalone DVD-speler ook niet te doen. Die vult het beeld gewoon netjes op.
Dat komt dan weer omdat je DVD-speler het beeld altijd anamorphic uitstuurt, ook als de DVD zelf niet anamorphic is. Vervolgens zal de DVD wel een seintje geven dat het om breedbeeld gaat, waardoor de TV automatisch op Wide gezet wordt. Dat laatste kan geloof ik alleen via een SCART, omdat daar een aparte pin voor gereserveerd is.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Kun je dan ook uitleggen waarom een Matrox kaart het ook kan, terwijl die geen aparte pin gebruikt (composiet, met 1 tulpstekker dus)?

[ Voor 10% gewijzigd door _Thanatos_ op 18-08-2004 16:31 ]

日本!🎌

• --MeAngry--
  • Laatst online: 11-08 16:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

_Thanatos_ schreef op 18 augustus 2004 @ 16:31:
Kun je dan ook uitleggen waarom een Matrox kaart het ook kan, terwijl die geen aparte pin gebruikt (composiet, met 1 tulpstekker dus)?
Hoezo? Als ik op mijn computer met een Radeon 9700 een breedbeeldfilm afspeel met MPC dan staan daar zwarte balken onder en boven omdat het 4:3 wordt uitgestuurd. Onze TV hier thuis (een oude Sony breedbeeld) merkt dat en rekt het beeld naar boven en onder uit. Problem solved! Ik snap niet wat je nog meer wilt verlangen... Dat de Windows desktop in breedbeeld wordt weergegeven? Dat is bijna niet te doen omdat de verticale resolutie dan te laag wordt om nog een scherp beeld te kunnen geven en genoeg op je desktop te kunnen zien.

PAL-beeld is 720x576 pixels. Een breedbeeldfilm is meestal dan geen 576 pixels maar slechts 420 pixels (ofzoiets) hoog, dus krijg je zwarte balken onder en boven en je TV corrigeert dat door het beeld alle kanten uit naar breedbeeld te rekken.
Je Windows-desktop wordt van 800x600 ook naar 720x576 geschaald en dan naar je TV verzonden, daarom is een 800x600 resolutie ook het beste te lezen op je TV, omdat die dichter in de buurt van de PAL-resolutie zit dan bijvoorbeeld 1024x768. Als je dan dus een widescreen Windows desktop op je TV wilt, houd je maar 720x420 pixels over, en dat is te weinig om fatsoenlijk te kunnen werken.

Capiche? ;)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nee, ik snap het niet. Een dure of goedkope Matrox kaart kan die zwarte balken weghalen door er een anamorphic signaal van te maken. Een DVD-speler doet hetzelfde. Dan verlies je dus geen beeldinformatie, terwijl dat bij uitrekken wel gebeurt. Je hebt dan, hoe je het ook went of keert, minder beeldlijnen om naar te kijken.

Nou weet ik niet precies hoe een anamorphic signaal in elkaar steekt (en ik hoef het ook niet per se te weten), maar dat is wel "de" manier om breedbeeld te maken, IMO.

BTW, desktop in correct breedbeeld zou ook leuk zijn, maar hoef ik niet zo nodig. Er zouden dan zwarte balken links en rechts moeten ontstaan. En de driver zou moeten snap dat dat in underscan moet, terwijl cinema overscan moet zijn. Maargoed, das een ander probleem.

日本!🎌

• jpvk007
  • Laatst online: 11-08 23:28
ik snap eigenlijk het hele probleem niet... ik heb dus ook die 9800se (AIW) en een philips breedbeeld tv. ik krijg ANAMORPHIC beeld op de tv, welke ik dus moet instellen op widescreen!

de software is zo ingesteld.
tv-out staat op NTSC (PAL zou sinds versie 4.8 dus ook goed moeten werken)
verder is overscan dus aangevinkt.
bij overlay instellingen staat cinema mode ofzo aan
daarbij kies ik ervoor dat de tv altijd fullscreen weergeeft
onderste optie is 16/9 of 4/3 en heb ik dus 16/9 gekozen

helemaal geen problemen. werkt al goed sinds ik de kaart heb (1 jaar ofzo)

• eborn
_Thanatos_ schreef op 20 augustus 2004 @ 12:57:
Nee, ik snap het niet. Een dure of goedkope Matrox kaart kan die zwarte balken weghalen door er een anamorphic signaal van te maken.
Ja, maar daar schiet je qua qualiteit dus niets mee op. Om van een niet-anamorphic signaal naar anamorphic te gaan moet je je beeld oprekken.
Een DVD-speler doet hetzelfde.
Dat ligt aan de instelling van de DVD. Maar de meeste DVD's zullen inderdaad (zoals ik eerder zei) al het materiaal naar Anamorphic gooien, onafhankelijk van de brongegevens.
Dan verlies je dus geen beeldinformatie, terwijl dat bij uitrekken wel gebeurt. Je hebt dan, hoe je het ook went of keert, minder beeldlijnen om naar te kijken.
Nee, je verliest geen beeldinformatie, maar je krijgt het er ook niet op een magische wijze door terug :)
Nou weet ik niet precies hoe een anamorphic signaal in elkaar steekt (en ik hoef het ook niet per se te weten), maar dat is wel "de" manier om breedbeeld te maken, IMO.
Het enige verschil tussen 'normaal' en anamorphic signaal is het aantal beeldlijnen. Normaal signaal is binnen de 720x576 (of 768x576) in verhouding. Anamorphic is dat niet, omdat het alle verticale beeldlijnen gebruikt.

Als je naar een AVI kijkt: de meeste AVI's zijn 620x250 (of in die buurt). Dat signaal is dus letterboxed. Als je het zou afspelen op 720x576 kom je never nooit aan 576 beeldlijnen. Oftwel: je mist gewoon informatie. Je kunt je TV laten zoomen (zoals eerder gezegd) of je kunt het beeld door je player laten uitrekken. Die interpoleert dan de data en maakt van de 250 lijnen opeens 576 lijnen. Qua qualiteit schiet je er natuurlijk niet veel mee op.

Het hangt geheel van je TV af of je de TV laat zoomen, of dat je de player het beeld laat uitrekken. Het ligt er maar net aan welke dit het beste kan.

[ Voor 31% gewijzigd door eborn op 20-08-2004 15:11 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
daarbij kies ik ervoor dat de tv altijd fullscreen weergeeft
onderste optie is 16/9 of 4/3 en heb ik dus 16/9 gekozen
Uh ja, "altijd fullscreen" wil zeggen dat je beeld altijd fullscreen is (duh), en zal ie er dus geen zwarte balken bijverzinnen. Maar: zwarte balken moeten dus WEL bij een 2.35:1 film bijverzonnen worden, omdat het anders te smal uitziet. En dat gaat dus niet gebeuren (bij mij dan).

Voor 16/9 of 4/3 kiezen maakt totaal geen verschil. Het signaal is, ongeacht de het formaat, bij beide instellingen precies hetzelfde...
Ja, maar daar schiet je qua qualiteit dus niets mee op. Om van een niet-anamorphic signaal naar anamorphic te gaan moet je je beeld oprekken.
Mja, daar zeg je wat. Maar als m'n TV het beeld oprekt, krijg ik minder fysieke beeldlijnen, dus netalsof je een analoge CRT monitor tever verticaal uitrekt. dat effect. Dan verlies je dus wel ietsjes aan kwaliteit :)

日本!🎌

Pagina: 1