Toon posts:

Geen POST bij +140 FSB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een probleem met mijn BIOS, sinds mijn moeder een keer mijn pc uit heeft gezet wil hij namelijk niet meer op meer dan 140 mhz FSB werken. Ik snap werkelijk niet waar het aan ligt, ik heb dit moederbord al een jaar en op settings waar het moederbord voorheen goed op werkte doet hij het nu ook niet meer.

Dit zijn mijn specs:
Asus A7N8X rev2.0
AMD Athlon XP 2500+ (loopt al 1 jaar @ 3200+)
1 GB GEIL Ultra Dual Channel kit (CL2 is rot maar hij staat nu op 2.5)
HDD: Maxtor Diamondmax 80 GB, WD 40 GB
Liteon DVD, Mitsumi CD-brander
Enermax 350 Watt voeding
R9800pro Powercolor

Koeling is het probleem niet...... casetemp is in orde ook met kast open doet hij het en hij POST niet terwijl dat niet het moment van de gigantische temperaturen is.

Nadat mijn moeder mijn pc gewoon normaal (schijnbaar) uit had gezet probeerde ik hem aan te zetten en wilde hij niet aan. Als eerste heb ik een aantal BIOS resets gedaan, toen dat niet werkte heb ik windows een aantal keren opnieuw proberen te installeren maar zelfs dan loopt hij vast. Uiteindelijk had ik het er dan op staan maar ook dat was niet de oplossing. Vervolgens heb ik nog wat andere bios versies geprobeerd maar dat hielp ook niet. Vervolgens heb ik nog een aantal keren geprobeerd waarna hij plotseling (snap niet hoe) hij het ineens deed. Ik heb er toen niets meer aan gedaan omdat ik blij was dat hij het even deed.

Nu heb ik dit weekend de binnenkant van mijn kast geverfd en na het inbouwen van alle spullen heb ik weer exact hetzelfde probleem en wil hij weer niet boven de 140 mhz POSTen. Wanneer ik hem hoger zet krijg ik gewoon geen POST scherm en ook totaal geen signaal.

Nog 1 ding, de verf geleid NIET.

Iemand een idee?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Memtest 86 al gedraait ?

Als je bezig gaat met "Help mijn pc doet het niet meer" topics moet je wel even e.e.a. aan vooronderzoek (prime, memtest) posten voor je hier gaat vragen.

Ik vermoed dat je mem brak is, dus post eerst even op 133 MHz en als dat goed is, dan kun je gewoon niet verder klokken.

[ Voor 105% gewijzigd door Fairy op 15-08-2004 22:48 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

E-Vix

Nu met sneeuw!

Misschien dat je processor gewoon niet verder wil? Je hebt hem al een jaar overgeclocked lopen. Als je je processor overclocked, dan slijt hij harder (klinkt vreemd ja, maar ook een processor slijt op den duur). Bovendien heeft je systeem al een jaar stof staan happen. Je koeling slipt dan langzaam maar zeker dicht, en je systeem wordt ook langzaam maar zeker warmer. Dan nog dat je je systeem net uit elkaar hebt gehad, en weer in elkaar hebt gezet. Daarmee zou het kunnen zijn dat je koeling er iets minder goed als voorheen op zit.
Het lijken allemaal kleine dingetjes, maar al die dingetjes bij elkaar zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat je je processor niet meer op 140 Mhz FSB kunt krijgen.
Post overigens eens wat temperaturen... Daar gaat gegarandeerd om gevraagd worden zometeen ;)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
Ben je niet vergeten na het resetten/ flashen van de bios je geheugen timings van je rotte geheugen losser te zetten? Ik bedoel dus je eigelijke CL2 mem op CL2.5 gezet zoals je zelf aangeeft. En run inderdaad een memtest86+ zoals Fairy zegt, dat sluit wat dingen uit.
Het kan natuurlijk ook dat je processor het gewoon opgegeven heeft, of dat je bios spontaan corrupt is geraakt.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op 15 augustus 2004 @ 22:47:
Memtest 86 al gedraait ?

Als je bezig gaat met "Help mijn pc doet het niet meer" topics moet je wel even e.e.a. aan vooronderzoek (prime, memtest) posten voor je hier gaat vragen.

Ik vermoed dat je mem brak is, dus post eerst even op 133 MHz en als dat goed is, dan kun je gewoon niet verder klokken.
Ik heb 1 jaar lang al op 2200 mhz gedraait, dat was prime en memtest stabiel. Ik ga nu even memtest draaien bij deze 133 mhz maar ik verwacht geen problemen.
E-Vix schreef op 15 augustus 2004 @ 22:48:
Post overigens eens wat temperaturen... Daar gaat gegarandeerd om gevraagd worden zometeen ;)
Ik heb genoeg kennis op dit gebied, op maximaal voltage wordt mijn cpu 50 graden (ook nagemeten met een infraroodmeter) en de case iets van 30. Voltages zijn ook in orde (niet nagemeten). Slijtage is het denk ik niet omdat hij het vorige keer ook weer een hele tijd deed. Bovendien is de levensduur van een cpu minimaal 10 jaar dus slijtage is wel erg vroeg, bovendien zou ik ook neit weten hoe ik dit moet testen.
Micr0mega schreef op 15 augustus 2004 @ 22:54:
Ben je niet vergeten na het resetten/ flashen van de bios je geheugen timings van je rotte geheugen losser te zetten? Ik bedoel dus je eigelijke CL2 mem op CL2.5 gezet zoals je zelf aangeeft. En run inderdaad een memtest86+ zoals Fairy zegt, dat sluit wat dingen uit.
Het kan natuurlijk ook dat je processor het gewoon opgegeven heeft, of dat je bios spontaan corrupt is geraakt.
Nee niet vergeten, bovendien bootte hij dan wel alleen was hij dan niet prime stabiel en memtest gaf ook fouten.

Bios spontaan corrupt, boot hij dan nog?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

E-Vix

Nu met sneeuw!

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 23:00:
Ik heb genoeg kennis op dit gebied, op maximaal voltage wordt mijn cpu 50 graden (ook nagemeten met een infraroodmeter) en de case iets van 30. Voltages zijn ook in orde (niet nagemeten). Slijtage is het denk ik niet omdat hij het vorige keer ook weer een hele tijd deed. Bovendien is de levensduur van een cpu minimaal 10 jaar dus slijtage is wel erg vroeg, bovendien zou ik ook neit weten hoe ik dit moet testen.
Temperaturen zijn netjes, dus daar zou het probleem niet aan mogen liggen. Heb je beschikking over een ander mobo waar je je proc. op kan testen? Als je daar ook al problemen hebt op 140 Mhz, dan is het waarschijnlijk toch gewoon slijtage.
Er zijn wel meer dingen die weet ik veel hoeveel jaar het zouden moeten doen, maar toch na een jaartje problemen vertonen. (mooi voorbeeld zijn de achteras en de versnellingsbak van mijn auto. Moeten allebij minimaal 200.000 km mee kunnen, echter hadden ze allebij bij de 100.000 km al problemen.)

Iets waar ik zelf totaal geen fan van ben, maar wat je nog wel zou kunnen proberen is om je CPU in te laten branden. Ik heb hier zelf nog nooit echt profijt van gehad, maar heb wel gelezen dat anderen hierdoor hun CPU (weer) hoger geclocked kregen. Helaas heb ik ook wel eens gelezen dat hierna de CPU het begeven had. Dat is dan ook meteen de reden waarom ik hier geen fan van ben.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ik kan vandaag even proberen om hem in een ander moederbord te prikken maar hij deed het vorige keer ook gewoon weer. Volgens mij heb ik een bios die niet meer helemaal meewerkt, hij reset zichzelf ook af en toe gewoon (klokje onder andere op 0). Kan het daar niet aan liggen (ja cmos reset jumper staat op NIET resetten :))

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu dus op 166 mhz, ik snap totaal niet waarom hij het nu ineens wel doet, ik kan hem ook niet saven op 200 mhz want dan post hij dus weer niet, zonder enig signaaal, zeer vaag allemaal :?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 23:00:
[...]

Ik heb 1 jaar lang al op 2200 mhz gedraait, dat was prime en memtest stabiel. Ik ga nu even memtest draaien bij deze 133 mhz maar ik verwacht geen problemen.

[...]
Beetje domme opmerking imo. Je geeft aan dat je ineens problemen hebt maar je bent ook meteen al zeker dat je mem niet ineens defect is omdat ie al zo lang goed draait. Hij is nu toch ook ineens instabiel of ben ik nu gek 8)7 .

Maarja laat maar als ie het toch al doet :o

Verwijderd

Topicstarter
Heb memtest wederom gedraaid en hij geeft geen problemen (mits ik nietop cl2 draai wat ik ook niet meer gedaan heb)
Pagina: 1