waar kan ik een kristal laten maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12 13:10
hallo allemaal,

Ik heb een JVC datrecorder (XD-505BK), maar er is een kristal kapot, waardoor hij geen muziek meer speelt.
Ik heb hem ter reparatie aangeboden bij een door JVC geselecteerde reparateur, maar die melde mij dat hij niet meer te maken is, omdat het kapotte onderdeel, een kristal, niet meer in het assortiment zit.
Dit is imho erg zuur.
Zo'n mooi ding te laten staan doe ik niet, dan probeer ik het zelf wel te maken.
Maar dan moet ik wel aan zo'n kristal kunnen komen.
Ik hoop dat er nog bedrijven zijn die nog kristallen kunnen maken.
Maandag ga ik het apparaat weer ophalen, dan weet ik ook de frequentie van het kristal.
Weet iemand waar je nog kristallen kan laten maken en wat de richtprijs is voor zo'n kristal?

Alvast bedank.

mijn systeem.

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-12 11:39
Een kristal; Naar mijn weten zijn dat van die onderdelen die op een bepaalde frequentie "trillen" Die dingen zijn toch nog genoeg verkrijgbaar o.a. bij Conrad en dergelijke.

Maar dan moet je wel precies de frequentie weten die dat ding heeft.

Of zit ik hier nu helemaal fout?

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Verwijderd

Daar dacht ik ook aan. En mocht hert kapotte kristal een speciale frequentie hebben, dan kun je altijd nog met een bestaand kristal een schakelingetje eromheen bouwen (delen, vermenigvuldigen etc) zodat je de juiste frequentie krijgt

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De Nederlandse firma Klove kan kristallen op een gespecificeerde frequentie slijpen. Echter als je er maar één nodig hebt, zal dat niet goedkoop zijn. Als je de frequentie weet, zou ik eerst eens goed zoeken of er niet een firma is die een kristal met de gewenste frequentie op voorraad heeft.

• dynax
Ik heb het schema, maar daar staat helaas niet de frequentie bij, alleen maar het partnr van JVC.
Morgen ga ik hem ophalen en dan zal ik de kap eraf moeten halen en op het kristal kijken of de frequentie erop staat.
Meestal staat het op de zijkant of bovenop.
Maar alvast bedankt voor de tips.

mijn systeem.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en anders even bij de conrad zoeken, die verkopen ze ook los.

Wise enough to play the fool

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 14:13
Het gaat niet alleen om de frequentie die erop staat, maar ook of het een middenfrequent o.i.d. is. Dit heb ik me ooit eens laten vertellen.

Verwijderd

de vraag is eerder of het kristal wel stuk is, want dat gebeurt ongeveer nooit.....

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 20:13:
de vraag is eerder of het kristal wel stuk is, want dat gebeurt ongeveer nooit.....
je haalt me de woorden uit de mond... zou niet weten hoe een kristal "stuk" zou moeten gaan :?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
RobIII schreef op 15 augustus 2004 @ 20:14:
[...]

je haalt me de woorden uit de mond... zou niet weten hoe een kristal "stuk" zou moeten gaan :?
De 2 pootjes in het stopcontact steken? Nooit geprobeerd... Bij mij is idd ook nog nooit een kristal stuk gegaan... Heb die dingen wel eens een keertje bij experimenten verkeerd aangesloten gehad, maar stuk zijn ze nog nooit gegaan...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Kijk eens in de Farnell gids, misschien staat daar wat in....
Als die het niet hebben, dan wordt kans op slagen erg lastig

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Banzi schreef op 15 augustus 2004 @ 20:20:
[...]

De 2 pootjes in het stopcontact steken? Nooit geprobeerd... Bij mij is idd ook nog nooit een kristal stuk gegaan... Heb die dingen wel eens een keertje bij experimenten verkeerd aangesloten gehad, maar stuk zijn ze nog nooit gegaan...
tja, zo krijg je alles wel kapot :D zet er kracht (380) op of stop 't in een bankschroef...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• dynax
Volgens de reparateur is ie stuk.
Ze hadden al eens eerder het apparaat nagekeken, en hadden ze de print op bepaalde delen doorgesoldeerd,
Toen deed ie het weer, maar nu doet ie het weer niet, dezelfde klachten.
Het is een kristal die bij de i/o chip zit.
Er zitten 2 dezelfde kristallen bij elkaar, maar 1 is stuk.

mijn systeem.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
dynax schreef op 15 augustus 2004 @ 20:33:
Volgens de reparateur is ie stuk.
omdat het volgens de reparateur stuk is, is het niet noodzakelijk zo :P

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Farnell is ook online: www.farnell.com -> online catalogue (kom je uit hoop ik) -> electronics -> crystals .
Ze hebben er 271...

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 12:47
Lijkt me sterk dat een kristal zomaar kapot gaat. Die dingen zijn ongeveer de meest onverwoestbare elektronische componenten die ik ken...

Verwijderd

Hallo,

Allereerst gaat een kristal in principe nooit stuk; alleen de bankschroef of een zware hamer kan dit veranderen. Vroeger, toen kristallen nog wel eens in zeer krachtige buizenoscillatoren gebruikt werden, konden ze letterlijk kapottrillen.
Echter, in de hedendaagse halfgeleideroscillatoren is dat een kans van één op 1.000.000.000.000 of iets in die orde van grootte.

Persoonlijk denk ik, hoewel ik bezwaarlijk van afstand kan oordelen, dat de oscillator zelf kapot is. Het zal hier, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, om een I.C. gaan. Het kan ook best zijn dat men na een bepaalde tijd domweg de moed heeft opgegeven om verder te kijken en daarom maar iets bedenkt.

Niet dat ik iemand in discrediet wil brengen maar ik weet dat zoiets vaker gebeurt. De tijd die men aan een produkt kan / mag besteden i.v.m. prijs reparatie / dagwaarde van het produkt in kwestie is dan om. De reparatie wordt dan niet meer lonend geacht.

Mocht echter het kristal toch stuk zijn (ze gaan niet eens kapot als je er 230 of 400 volt op zet want de impedantie is daarvoor veel te hoog bij 50 Hz) kun je gerust eens kontakt op nemen met Klove. Ik heb het ook wel eens gedaan en dat viel mij zeer mee. Wel moet ik zeggen dat dit alweer zo'n 20 jaar geleden is.....

Als je een kristal gaat bestellen moet je in ieder geval weten of het een serie- of parallelresonantie kristal betreft. Het kristal zal de schakeling altijd wel aan het oscilleren brengen maar als de frequentie kritisch is kan het apparaat mogelijk toch niet werken met de frequentie die dan wordt opgewekt. Voornoemde firma heeft echter vaak kristallen op voorraad en men zou kunnen weten om welk kristal het gaat.

Het is overigens inderdaad zo dat je de frequentie van een signaal kunt vermenigvuldigen (en ook delen) maar dat doet een kristal in principe zelf al. Tot circa 10 Mhz kan een grondtoonkristal worden gemaakt. Elke hogere frequentie is een overtonekristal. Dat wil zeggen dat het kristal op een oneven harmonische (veelvoud) van de grondtoon oscilleert.

Trouwens Banzi, hoe kun je een kristal verkeerd aansluiten? Ik kan het niet in elk geval...... Je zult wel bedoelen dat je hem verkeerd in een schakeling hebt opgenomen en, inderdaad, ook daarbij gaan ze niet stuk.

Groeten Tonne (stokouwe radiotechnicus).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 22:11 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Afhankelijk van de situatie kan je ook overwegen om een kant en klare klokgenerator te kopen. Die dingen hebben nog wel eens een potmetertje om de frequentie in te stellen. Ze worden ook wel gebruikt om brakke cd spelers beter te maken (jittering voorkomen enzo).

Zo'n klokgenerator kan je dan afstellen op de klokfrequentie van het apparaat en dan inbouwen, zo maak je het kristal met het schakelingetje eromheen overbodig.

Verwijderd

Is inderdaad een leuke optie. Het is alleen de vraag of die klokgenerator kan worden afgesteld op de benodigde frequentie. Ook hoop ik in dat geval dat Dynax weet of kan uitvinden waar dit signaal moet worden aangesloten. Maar m.b.v. een bekende met wat ervaring zal het kunnen lukken.

Mijn motto luidt: wie niet schiet schiet nooit raak!

Tonne, PA3GOS

• dynax
Bedankt voor jullie tips.
Ik zou graag het juiste deel van het schema op m'n webspace willen zetten, maar ik heb er weinig verstand van om dit ff snel te doen helaas.
De 2 kristallen zitten idd bij een groot ic.
Dit zit in de buurt van het analoge circuit.
Morgen zal ik wat meer informatie geven.
Maar allemaal al erg bedankt, ik vondt het zelf ook al een vreemd verhaal dat een x-tal stuk zou zijn.

mijn systeem.

• dynax
Nou ik heb em opgehaald en ik weet nu de frequentie van het kristal.
Dat is 18.432 mhz, en het is een lange versie.
Er zit er een naast, maar die is klein.
Ik heb nog nagevraagd of ze zeker van hun zaak zijn en ze zeiden dat dat het geval was.
Nu ga ik kijken of ik er nog zo een kan krijgen.

Update: Ik heb er een gevonden bij conrad voor 1,08 € !!
Nu ga ik em gelijk bestellen.

[ Voor 15% gewijzigd door dynax op 16-08-2004 14:35 ]

mijn systeem.

Verwijderd

Dynax,

Laat ons vooral even weten of het inderdaad het kristal was. Dit zal mij, en velen met mij, zeer benieuwen. Als dat inderdaad het geval was ben je voor een koopje klaar. Ik snap trouwens niet dat de reparateur niet even de moeite heeft genomen om dat kristal te bestellen. Maar ja, het zij zo.

Tonne

• dynax
Ja dat heb ik gedaan, maar hun werken alleen maar met officieele JVC komponenten en doen niks via derden.
Ik heb het ze voorgesteld, maar ze wilden er niet aan.
Hoe kan je trouwens meten of het kristal werkt of niet....de meetapparatuur kan ik wel aankomen via m'n werk.
Ik laat jullie het weten wat er van geworden is, morgen ga ik er een ophalen bij Conrad.

Update:

Ik heb het kristal erin gezet, maar het blijft het zelfde, het kristal was dus niet kapot helaas, maar ik had het verwacht.
Nu maar weer aan de bel bij dat bedrijf om uit te laten zoeken wat er dan wel stuk is.

update 2:

Waarschijnlijk heeft reparateur zich vergist, nu is het waarschijnlijk het andere kristal.
Die kon JVC me zo leveren.
Daar wacht ik op en dan zullen we zien of het een kristal stuk was.

update 3:

Het andere kristal was ook niet stuk, na het inzetten deed ie het nog steeds niet.
Nu ga ik maar een ander bedrijf zoeken wie em wel normaal kan maken.

[ Voor 52% gewijzigd door dynax op 26-08-2004 06:53 ]

mijn systeem.

Pagina: 1