Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Afstandsbediening via de PC

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik kwam onlangs op het idee om een afstandsbediening op mijn pc aan te sluiten. Ik kwam op dit idee door het programma Samurize. Hiermee geef ik de tv-gids (nu & straks) weer op mijn bureaublad (wel meer, maar dat doet niet ter zake). Nu wil ik dus ook de tv op de juiste zender in laten schakelen. Nu wil ik ook mijn eigen afstandsbediening behouden, dus wil ik een andere proberen te maken. Ik wil heb via een LTP- of COM-poort aansturen.

Nu heb ik allereerst een aantal vragen / problemen:
1. Kan ik dit het beste via de LTP- of COM-poort aansturen?
2. Op de afstandsbediening (Daewoo R-40A01) zit een chip (DHR-0014S RA252 U49). Kan ik deze eenvoudig namaken (kon op internet niet veel vinden (http://www.google.nl/sear...q=DHR-0014S+RA252+U49&lr=))?

Vervolgens moet ik deze afstandsbediening op de pc aansluiten. Dit wil ik dan met relaisschakelingen doen (of kan ik hier beter wat anders voor gebruiken?). Het probleem hierbij is dat ik meer dan 8 knopjes (maximaal voor LTP) wil besturen. Hoe kan ik dat het beste oplossen?

Als laatste moet ik hier nog een programaatje voor (laten) maken, maar dat is pas in een veel later stadium.

Wie wil en kan mij verder helpen.

Stefan

Verwijderd

Misschien begrijp ik het verkeerd. Maar waarom sluit je niet een IR-zendertje aan op de seriele poort van je pc en stuur je zo commando's naar je TV. Weet niet wat voor TV je hebt, maar dan moet hij misschien wel aan staan als hij wat ouder is.

edit:
Elk merk heeft zijn eigen 'formaat' waarin de data wordt verzonden. Deze code's (bijvoorbeeld de RC5-code) is te vinden op internet en kun je zo laden in je programma. Op die manier kun je het programma op je pc ook simpel gebruiken voor andere merken door gewoon andere codes te laden (misschien leuke uitbreiding er op).

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een beetje rondgespeurd op het internet, en heb begrepen dat he dan hele schakelingen moet gaan bouwen. Of heb ik het hier verkeerd begrepen ???. Tevens moet ik dan ook gaan achterhalen welke signalen en hoe ik deze ga versturen.

Ik heb trouwens een Daewoo tv. Deze is nog niet zo oud,

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 19:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 19:42:
ik heb een beetje rondgespeurd op het internet, en heb begrepen dat he dan hele schakelingen moet gaan bouwen. Of heb ik het hier verkeerd begrepen ???. Tevens moet ik dan ook gaan achterhalen welke signalen en hoe ik deze ga versturen.-
Als je met een relais wilt gaan doen, heb je ook een behoorlijke schakeling nodig (zoals je al zie, 8 uitgangen voor zeer veel functies). Zie ook http://www.ustr.net/infrared/infrared1.shtml voor simpele zender (eigenlijk transistor met IR-LED en nog wat kleine dingetjes).

edit:
ook wel handig:
http://www.howell1964.fre.../remotes/irrc_systems.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu ook iets aan het lezen over transistortjes, is dat een andere mogelijkheid. Maar volgens mij blijf ik altijd met het probleem van de 8 uitgangen zitten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 19:47:
Ben nu ook iets aan het lezen over transistortjes, is dat een andere mogelijkheid. Maar volgens mij blijf ik altijd met het probleem van de 8 uitgangen zitten.
Je afstandsbediening zendt de signalen in een serieel dataformaat. Handig dus om je seriele poort te gebruiken om signalen te sturen, en deze aan de IR-LED door te geven met een enkel transistortje. Dan moet je alleen nog het dataformaat en de codes hebben om ervoor te zorgen dat de TV het begrijpt.

Verwijderd

Topicstarter
In principe is het dus voldoende om via de Seriele poort met een transistortje (via één kanaal) de IR-LED in en uit te schakelen. Hoe ver is dan trouwens het bereik van zo'n ledje?

editAfbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif:
Nu moet ik enkel nog achter de RC5 codes van mijn afstandsbediening zien te komen. Ik hiet hier wel een IR-ontvanger voor mijn Pinnacle-afstandsbediening in gebruik, kan ik deze niet gebruiken om deze signalen op te vangen en zo te achterhalen ???

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 05:09 ]

Verwijderd

Stefan.v.L schreef op 15 augustus 2004 @ 19:56:
Nu moet ik enkel nog achter de RC5 codes van mijn afstandsbediening zien te komen. Ik hiet hier wel een IR-ontvanger voor mijn Pinnacle-afstandsbediening in gebruik, kan ik deze niet gebruiken om deze signalen op te vangen en zo te achterhalen ???
Dan zou je proggie moeten hebben die een log maakt van de data op de seriele poort, ken het niet maar misschien is het er wel. In ieder geval ontvangt die ontvanger van Pinnacle van alles, wat voor afstandsbediening je ook hebt. Je moet dus weten wat er op de ingang van de pc staat.

Wat betreft de IR-zender. Het bereik hangt af van de golflengte van de IR en de stroom die je door het LED'je stuurt. Die stroom hangt vervolgens weer af van de transistor die je gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt zover, ik ga nu eerst weer wat verder zoeken en ik zal jullie wel op de hoogte houden.

editAfbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif:
Nu ik toch bezig ben, kan ik ook geluik mijn Klik-aan-Klik-uit-afstandsbediening nabootsen. Deze werkt via radio-golven als ik het goed heb. Kan ik dit op dezelfde manier aansluiten ???

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 05:08 ]

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:20

Soul__assasin

de Belbelg

ik heb een tijdje geleden een symbian tool voor mijn gsm (6600) gevonden die werkt met de gewone infrarood poort dus ik veronderstel dat het voor windows ook wel bestaat

www.weefab.com

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

er zijn programmas voor pda's met een IR poort die het mogelijk maken om je pda als remote te gebruiken misschien kun je zo'n programma in een emulator draaien dat zou een hoop werk schelen aangezien er al veel aansturingen gedaan zijn.

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Maar als je andere programma's (deels) gaat gebruiken, dan moet je weten hoe je de DLL's moet aansturen van deze programma's om ze in een eigen programma te gebruiken. Ik denk dat dat niet zo makkelijk zal zijn en het is maar de vraag in hoeverre het te gebruiken is met je eigen programma.

Omdat de signalen behoorlijk tijdgebonden zijn (ze moeten aan een soort 'eisen' voldoen voor juiste overdracht) is het inderdaad wel handig als een groot deel van het programmeerwerk alvast is gedaan.

Omdat een standaard PC niet is uitgerust met een infrarood poort (in tegenstelling tot mobiele telefoons) is het de vraag of er een programma voor te vinden is.

Anders zou je tegen die tijd misschien het topic kunnen verplaatsen naar P&W

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Bouw toch gewoon deze IR ontvanger:

[rml][ EL] Infrarood-ontvanger zelf maken[/rml]

dat is echt heeel erg simpel. Solder-by-numbers om het zo maar te zeggen.
Ik ben echt een electronicaleek en mij is het ook gelukt.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

MaximusTG schreef op 15 augustus 2004 @ 21:57:
Ik ben echt een electronicaleek
volgensmij ook ja, je weet niet eens het verschil tussen een zender en een ontvanger :P

edit: misschien heeft TS hier wat aan: http://www.armory.com/~spcecdt/remote/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 22:06 ]

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:56
link: IR zenden en ontvangen
Een simpele schakeling voor op je LPT-poort, waarmee je je verschillende codes van je afstandbediening kunt 'opnemen' en vervolgens weer afspelen.

[ Voor 59% gewijzigd door Eegee op 15-08-2004 22:42 ]

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

ik kon momenteel Lirc niet berijken, denk dat ze met onderhoud bezig zijn, maarja
ik heb wel een hele simpele transmitter gevonden:
http://www.turbobit.com/lirc.html
een weerstand, diode en een ledje:
Afbeeldingslocatie: http://www.turbobit.com/picts/ir-tx.jpeg

en die is volgens mij door (Win)Lirc te bedienen, dat lijkt me het makkelijkst
ik denk zelfs dat je hem samen met de ontvanger op dezelfde plug kan hangen
aangezien de ground alleen 2x wordt gebruikt
zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37779/full.gif

ontvangertje heb ik al eens gemaakt (en toen aan mn broer gedoneerd)
maar ik ga er binnenkort ook weer 1 voor mijzelf maken
denk dat ik die zender er ook maar inbouw

. . . . . Youp.net . . . . .

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval bedankt, ik ga nu eerst de gegeven links doorneuzen.
Maar weten jullie of dit ook met radiografische signalen mogelijk is ???

Ik ben nu eerst bezig geweest met het programma WinLIRC (Windows variant van LIRC). Het probleem is dat deze mijn afstandsbedieningssignalen niet op kan vangen. Sterker is zelfs nog dat hij de signalen van de officiele (bijbehorende) afstandsbediening niet opvangt. Via de officiele software wordt de Pinnacle afstandsbediening wel herkend (en hij werkt ook).

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 05:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 13:54:
In ieder geval bedankt, ik ga nu eerst de gegeven links doorneuzen.
Maar weten jullie of dit ook met radiografische signalen mogelijk is ???

Stefan
Je TV ontvangt geen radiografische signalen, dus moet je dan nog een ontvanger voor je TV maken, en dan wordt het wel wat ingewikkeld :)
Stefan.v.L schreef op 16 augustus 2004 @ 15:00:
Ik ben nu eerst bezig geweest met het programma WinLIRC (Windows variant van LIRC). Het probleem is dat deze mijn afstandsbedieningssignalen niet op kan vangen. Sterker is zelfs nog dat hij de signalen van de officiele (bijbehorende) afstandsbediening niet opvangt. Via de officiele software wordt de Pinnacle afstandsbediening wel herkend (en hij werkt ook).
Je moet ook wel het programma van Pinnacle afsluiten en daarna WinLIRC gebruiken. Anders gebruikt Pinnacle de seriele poort en kan WinLIRC deze niet meer openen.

Verwijderd

http://lnx.manoweb.com/li...ion&partName=introduction misschien kunje even op deze site kijken daar staat alles uitgelegd

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 16:43:
http://lnx.manoweb.com/li...ion&partName=introduction misschien kunje even op deze site kijken daar staat alles uitgelegd
dat gaat over een ontvanger

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 21:59:
[...]

volgensmij ook ja, je weet niet eens het verschil tussen een zender en een ontvanger :P

edit: misschien heeft TS hier wat aan: http://www.armory.com/~spcecdt/remote/
8)7 nou voel ik me wel heel dom ja..
Nou ja zo'n leek ben ik nou ook weer niet hoor. Had de SP verkeerd begrepen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Topicstarter
Dat radiografische gedoe is niet voor mijn tv, maar voor iets anders. Voorlopig ben ik wel zoet met de informatie. Is het trouwens ook mogelijk om met één IR-led een ontvanger en zender tegelijk te maken (om de codes te leren en te verzenden)?

Heb nu de boel aangesloten op m'n laptop en hierop ontvangt hij wel de signalen. Het is jammer genoeg niet mogelijk om hiermee de signalen te verzenden, hier moet ik dus nog wat voor maken.

Nu is eigenlijk nog mijn bedoeling om met een soort van snelkoppeling een knop in te drukken, hiermee bedoel ik zoiets als winlirc.exe -Power, waarbij Power ingesteld is als button.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 05:11 ]

Verwijderd

Ik denk dat het het makkelijkste is om Visual Basic (of een andere programmeertaal als C kan ook als je daar wel eens wat mee hebt gedaan) te gebruiken om zo de knopjes in het programma te tonen en vervolgens de code te schrijven om de data op de seriele poort te gooien. Er is hier op internet veel info over te vinden, enige moeilijke punt is denk ik dat je de data in het juiste formaat moet zenden (en dat het allemaal niet te lang en te kort moet duren). Maar misschien dat je hierover beter terecht kunt in P&W.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
die standaard ir zenders/ontvangers die je bij de pcboer haalt werken toch alleen over het IrDA protocol? En dat snapt je tv volgens mij niet...

Zelf iets solderen + proggen in VB/Delphi dus

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

ligt er totaal aan wat voor'n zender/ontvanger je haalt
je hebt IR ontvangers, die werken met afstands bedieningen (38KHz draagfrequentie)
en IRdA ontvangers, die werken met telefoons, laptops, pda, etc. (anders dan 38KHz)
gewoon opletten wat je koopt
als je het zelf maakt weet je wel zeker dat het geschikt is voor wat jij wilt...

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 10:08

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu ff met vakantie, dus ik zal niet hier op het forum aanwezig zijn. Ondertussen kijk ik nog wel een beetje rond op het wereldwijde web :D

Maar ondertussen heb ik nog geen antwoord op de volgende vragen:
- Is zoiets dergelijks ook mogelijk met radiogloven (voor Klik-Aan-Klik-uit) ???
- Is er een soort van command-line programma wat werkt met WinLIRC. Ik het al wel Girder via een PlugIn aan de praat, maar deze ondersteunt alleen binnenkomende signalen, maar ik wil ze juist versturen.

Ik ben weer terug, maar ik hoote dat jullie mij ondertussen al wat antwoorden kunnen geven. De vragen uit de vorige post staan nog steeds open.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 05:12 ]

• Pinkelmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:08
WinLIRC heeft server-functionaliteiten, die via het TCP/IP protocol te berijken zijn op port 8765.

JE zou zo, als het goed is, commando's moeten kunnen sturen.. Kan alleen zo snel niet vinden hoe of wat

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

je moet in eerste instantie weten welke modulatie de AB gebruikt (AM/FM), en de frequentie, en dan nog het signaal

mss is het makkelijker je reserve AB te schakelen met je PC :)

• Atmoz
  • Laatst online: 15:02

Atmoz

Techno!!

Eegee schreef op 15 augustus 2004 @ 22:38:
link: IR zenden en ontvangen
Een simpele schakeling voor op je LPT-poort, waarmee je je verschillende codes van je afstandbediening kunt 'opnemen' en vervolgens weer afspelen.
Werkt dit goed bij jou? Ik heb al best vaal geprobeerd het werkend te krijgen, maar helaas kon ik niets besturen via mijn pc. Het zou fantastisch zijn als je met je PC al je apparatuur kunt schakelen...

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Onder Linux is het enorm makkelijk om de aparte data pins van m'n paralelle poort te schakelen. In combinatie met een simpel shell scriptje, enkele meters draad, en wat basiselektronica (transistor schakelt op commando van de data pin 12V op de relais, die dan weer 230V schakelt naar het apparaat) is het een fantastisch stukje speelgoed ;)

Ik heb dit op een van de fases van de staanlamp als de plafondverlichting in mijn kamer gedaan, werkt prima.

Het schijnt dat als je een beetje met microcontrollers overweg kan dat het ook mogelijk is om met USB te gaan knoeien :-)

EDIT: Hoe raar het ook mag klinken, als je C kan kan je beter in C beginnen. Howto'tje (die tevens uitlegt hoe je met een game port aan de slag kan):
http://www.tldp.org/HOWTO/IO-Port-Programming.html

[ Voor 16% gewijzigd door lvh op 27-08-2004 12:15 ]

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:56
atmoz schreef op 27 augustus 2004 @ 11:27:
[...]
Werkt dit goed bij jou? Ik heb al best vaal geprobeerd het werkend te krijgen, maar helaas kon ik niets besturen via mijn pc. Het zou fantastisch zijn als je met je PC al je apparatuur kunt schakelen...
Ja, werkt goed hoor. Het is alleen een tijd geleden dat ik er aan gewerkt heb. Een contact van het 9V clipje is helaas verbroken en nog geen zin gehad om het te repareren en verder te gaan.
Ik was ook al bezig aan een programma in Delphi, op basis van TechnoMote van Anthony Maro, dat voor dit schema is gemaakt.
Pagina: 1