Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Digitale PH meter maken (voor vijver)

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben van plan om een digitale PH meter voor de vijver te maken. nu moeten we dat nog met druppels doen maar ik wil dat met digitaal doen gaan doen. deze wil ik dus zelf gaan maken maar ik heb nie zo een goed id hoe dat moet. heeft er iemand toevallig al ervaring mee?

Ik heb al even gezocht maar is nie zo veel over te vinden.

Ondernul

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hoe wil je dit aan gaan sturen? Met de PC of met een PIC? Welke sensor wil je gaan gebruiken om de PH waarde uit te gaan lezen? oftewel, we willen wat meer info, waar heb je al naar gezocht, wat weet je al, enz.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
ik wil hem gaan aansturen met een pic16F877. welke chip enz. weet ik allemaal nog nie. hoopte hier info te vinden over welke chip je het beste kan gebruiken enz...

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:46

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou een apparaat zoeken dat de pH-waarde meet, en deze aan een (linux)computer aansluiten, waarmee je de waarde kan uitlezen :)

http://www.google.nl/sear...-8&q=digital+pH-meter&lr=

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
denk dat ik zoiets als deze ga gebruiken hiervoor.

http://www.weissresearch.com/Electrodes/silvercap_gp_ph.htm

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

is dit niet wat: :?

http://inkoopacties.net/ia/pbghzz0h

Of heb ik het fout

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

als je even wat beter kijkt zie je dat hij zelf de organisator daarvoor is... 't gaat nu in dit topic om de verwerking van die gegevens, hoe dát geregeld is... :)

@ TS : is 't wel handig om nu al een IA op te gaan zetten terwijl je dus nog niets weer van de theorie er achter en hoe je 't wilt gebruiken? Dalijk blijkt 't niet (of voor jou te moeilijk) mogelijk wat jij wilt, en heb je voor niks een sensor gekocht...

[ Voor 40% gewijzigd door jwbagger op 15-08-2004 20:12 ]

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk niet echt dat je dat gaat lukken omdat de ph altijd gemeten word na kalibreren in een neutrale vloeistof (7). Beetje onzinnig dus om dan de ph digitaal te meten

Verwijderd

Om het ph te meten met zo'n electrode meet je in in principe gewoon het potentiaal (spanningsverschil) tussen de 2 electrodes je hebt een referentie electrode waarin vaak een KCL-oplossing verzadigd met AgCl. Ook heb je de meetelektrode, daarin zit een oplossing met H+-ionen in een "pH-gevoelig glasmembraam". Doordat het aantal H+ in de meetelektrode veranderd veranderd ook de potentiaal. Dat potentiaal wordt gemaakt door een redoxreactie.

Verwijderd

Het lijkt me niet goed voor je Ph-electrode om continue in de vijver te hangen.

Edit: I.v.m eiwit wat neerslaat op je electrode, en hierdoor wordt het onnauwkeurig.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 20:37 ]

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

jwbagger schreef op 15 augustus 2004 @ 20:11:
[...]

als je even wat beter kijkt zie je dat hij zelf de organisator daarvoor is... 't gaat nu in dit topic om de verwerking van die gegevens, hoe dát geregeld is... :)

@ TS : is 't wel handig om nu al een IA op te gaan zetten terwijl je dus nog niets weer van de theorie er achter en hoe je 't wilt gebruiken? Dalijk blijkt 't niet (of voor jou te moeilijk) mogelijk wat jij wilt, en heb je voor niks een sensor gekocht...
Zie het nu ook. Moest ff snel weg, en het schoot me nog te binnen. Dus ik denk post het. Beter mis geschoten als niet geschoten toch :P

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Op de site staan sealed modellen en refillable. Allen $39.99
wat houd dat in, hoe lang gaan ze mee, moet je ze bv om de zoveel tijd vervangen?

Ik ben wel geinteresseerd, ik wil met een pic processor namelijk een mooie aquarium computer maken, die mn gehele aquarium aanstuurd, temeratuurmeter, verwarming-termostaat, verlichting regelaar.. en zo'n ph meter is wel handig om bv een bellenteller aan te sturen voor co2.
en leuk voor op het display. O-)

What is impossibility but a challenge

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 20:31:
Het lijkt me niet goed voor je Ph-electrode om continue in de vijver te hangen.

Edit: I.v.m eiwit wat neerslaat op je electrode, en hierdoor wordt het onnauwkeurig.
je hebt wel electrodes die hiervoor geschikt zijn. Die worden voor continue metingen in de industrie gebruikt. Tel er alleen wel 900 euro voor neer. 5 jaar geleden waren ze nog maar 1800 gulden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Non-PC-related elektronica. Sorry, dit soort topics horen niet in CME. Ik had hem misschien kunnen verplaatsen naar SG, maar daar heb je nog geen toegang toe. Probeer het op circuitsonline oid :) Zie ook de Policy van dit subforum (die je in principe éérst had moeten raadplegen eer je dit topic opende): Welkom in Casemodding & Elektronica (Policy)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.