[XP] Serial ATA HD's worden niet herkend in XP setup*

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Fittest
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2016
Ik heb gisteren een deels nieuw systeem binnen gekregen, waaronder twee nieuwe HD's. Beiden worden echter niet herkend tijdens m'n WinXP setup... Ik doe blijkbaar iets fout in de BIOS settings of utilities.

Mobo is een Asus K8V Deluxe
Proc. AMD 64 3000+

HD1 = 36gig WD 10.000RPM SATA
HD2 = 80gig Maxtor 7200RPM SATA

Nou moeten beide schijven gewoon als aparte schijven blijven bestaan, niet als een gecombineerde RAID o.i.d. Maar ik heb de 36gig als boot schijf, en de 80 voor data.

Op dit mobo zitten nu 2 sets SATA aansluitingen, 2x Serial ATA connectors, maar ook 2x RAID Serial ATA connectors. De HD's zitten nu beide op de 'gewone' serial ATA connectors. Zo hadden ze \m bij de winkel er al opgezet, en ze wisten wat ik er mee wilde (1x boot schijf+ 1x data opslag), dus ik neem aan dat dit de juiste set is.

Vervolgens zit er in de BIOS (advanced > OnBoard devices) een Onboard Promise Controller, moet deze aanstaan hiervoor? En een sub (indien enabled) hiervan met RAID of Onboard IDE. Ik heb 'm uit en aangehad, maar bij beiden worden ze niet herkend.

Daarnaast zijn er voor SATA twee utilities die ik kan draaien, namelijk de zgn. MBFastbuid utility, maar deze werkt alleen als de HD's op de RAID Sata set zitten, dus ik neem aan dat ik hier niks mee hoef te doen.
Ook is er een VIA Tech RAID BIOS Utility, waar ik een array aan kan maken. Ik heb hier al een keer een array aangemaakt, maar dit lijkt ook niet te helpen.

Echt om gek van te worden. Ik heb 't idee dat ik zo'n beetje alle settings wel gehad heb, maar ze worden maar niet gezien.... aaaaahhhh... :(

Maar moet ik uberhaupt wel wat (en zo ja, wat dan...) met die utilities doen als ik beide schijven gewoon als aparte schijven wil behouden en niet een raid combi ofzo wil maken... ??? :?

Alvast bedankt voor enige verlichting in deze frustratie... :'(

Gr. The Fittest

Edit: In m'n BIOS worden ze trouwens wel herkend zo te zien, want ik kan de 'VIA VT6420 1st HDD' wel als primary boot device zetten. Maar beiden komen clean uit de doos, dus ik kan er nog niks mee.

[ Voor 7% gewijzigd door The Fittest op 15-08-2004 17:29 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Volgens mij moet je een progje runnen dat op je mobo cd staat. Dit maakt een floppy aan met de drivers voor je s-ata controller, die moet je tijdens de installatie erin hebben en op een gegeven moment op F6 drukken. Zijn zat topics over te vinden.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waar worden ze niet herkend? In de BIOS of tijdens de XP installatie? Als ze al niet in de BIOS worden herkend moet je met de BIOS instellingen spelen. Als ze niet bij XP herkend worden zal je een driver diskette moeten maken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Even de drivers laden in de winsetup zodat ze herkend worden.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Je moet een floppy hebben met de SATA RAID drivers. Dan tijdens het starten van de setup opletten en op F6 drukken als er gevraagd wordt of je andere RAID drivers wilt laden. Uiteindelijk krijg je dan de vraag om de floppy in de drive te doen. Je kunt dan de driver naar keuze kiezen en klaar ben je.

Profile

• The Fittest
Microkid schreef op 15 augustus 2004 @ 17:28:
Waar worden ze niet herkend? In de BIOS of tijdens de XP installatie? Als ze al niet in de BIOS worden herkend moet je met de BIOS instellingen spelen. Als ze niet bij XP herkend worden zal je een driver diskette moeten maken.
Zie edit: in de bios worden ze zo te zien wel herkend.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

The Fittest schreef op 15 augustus 2004 @ 17:31:
[...]

Zie edit: in de bios worden ze zo te zien wel herkend.
Dan werkt je controller gewoon en moet je de drivers laden bij de setup.

Verwijderd

vaag heb geen last daarvan gehad. gewoon met xp sp1 cd geboot en kon meteen op sata installen. maar idd anders drivers loaden tijdens setup

• The Fittest
Godjira schreef op 15 augustus 2004 @ 17:29:
Je moet een floppy hebben met de SATA RAID drivers. Dan tijdens het starten van de setup opletten en op F6 drukken als er gevraagd wordt of je andere RAID drivers wilt laden. Uiteindelijk krijg je dan de vraag om de floppy in de drive te doen. Je kunt dan de driver naar keuze kiezen en klaar ben je.
Maar dit moet dus ook gebeuren als je niet zo'n RAID combi wilt maken oid?

• The Fittest
Jezus, wat zijn jullie bizar snel gasten! Niet normaal! Dik relax! LOL

• The Fittest
Maar ik moet persé een diskette hiervoor aanmaken? XP kan die drivers niet van die m'n Asus mobo CD halen/vinden?

Verwijderd

Je moet helaas een dom stom rotfloppy maken jah.... (stom hé eigenlijk als je erover nadenkt???)

• The Fittest
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 17:41:
Je moet helaas een dom stom rotfloppy maken jah.... (stom hé eigenlijk als je erover nadenkt???)
Ja, gek. Je zou denken dat je gewoon je mobo CD d'r in zou moeten kunnen gooien toch?

Maar goed, ik zie (zit nu dus op de PC van m'n vriendin) dat asus een mooie makedisk utility heeft gemaakt.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
jup,

je moet tijdens de winXP install (als hij al je hardware detecteerd) op F6 drukken, vervolgens vraagt hij dan om een floppy in je floppydrive te doen en daar haalt hij dan drivers vandaan.

Bij mij werkt iig zo,

Succes ermee

• The Fittest
Chilly! Dat was 'm. Setup loopt!

thx gasten voor deze lijst met razendsnelle hulp!!

Gr. The Fittest :*) _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Mooi ! ;)

Nog even voor de duidelijkheid:

- Heb je een Intel chipset met S-ATA (ICH-5), dan loopt de setup van XP+SP1 gewoon.

- Heb je een VIA-chipset, ga dan maar even een floppy maken, deze wordt niet herkend.

Dit staat vermeld in de HCL (Hardware Compatability List) van de Microsofties.

suc6

• The Fittest
De setup werkte prima, maar ik kwam er achter dat die fijne SATA schijf automatisch drive letter J: toegewezen krijgt. Onder windows XP is die letter niet meer te veranderen en onder DOS wordt de SATA niet herkend...

Heb 't met Partition Magic geprobeerd, maar nu start heel XP niet meer op... Is hier een oplossing voor? :? Dus toch de bootpartitie een andere letter toewijzen achteraf, of op de e.o.a. manier de drive letter al vooraf toewijzen?

[ Voor 12% gewijzigd door The Fittest op 15-08-2004 21:02 ]

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 17:41:
Ach, je kunt de driver ook slipstreamen in de windows setup, zoals dat ook met de service packs kan, alleen is dit een redelijke pittige bezigheid.

Profile

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

<misschien domme vraag mode>
Wanneer gaan biossen en windows eens standaard ondersteuning bieden voor sata dan?
</misschien domme vraag mode>

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06

Duinkonijn

Huh?

Aarsbuds0r schreef op 15 augustus 2004 @ 21:51:
<misschien domme vraag mode>
Wanneer gaan biossen en windows eens standaard ondersteuning bieden voor sata dan?
</misschien domme vraag mode>
2008.... windows longhorn :+

mijn bios ondersteund wel windows 98MEen ouder voor sata
xp std niet..
xp sp1 / 2 wel 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Duinkonijn op 28-11-2005 12:39 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• The Fittest
Ik heb m'n oude topic er maar weer even bij gepakt.

Tijd voor een verse installatie van windows, ik wil namelijk XP 64 maar eens gaan proberen nu deze enigszins uitgekristaliseerd is en er voldoende drivers beschikbaar zijn.

Ik ben vergeten wat de bios settings waren, maar zie in jullie reacties ook geen specifieke settings in de bios. Puur als het werkt in de bios ben je klaar, dan heb je alleen de sata drivers op diskette nodig voor windows. Dat is nu echter helaas niet het geval. Ik heb nu de "onchip sata bootrom" enabled en ook de Onboard promise controller enabled met als operating mode RAID.

Ik heb voor alle zekerheid m'n twee andere HD's (nog een SATA en een IDE) om verwarring of problemen met installatie op de IDE schijf etc. te voorkomen. Nu wordt in de bios dus alleen m'n eerste 10 gig sata herkend. Dat gaat dus goed.

De promise controller herkend niks bij boot, maar dat maakt volgens mij niet uit (toch?), maar bij de windows setup wordt ook met diskette niks herkend. Ik kan me herinneren dat ik zelf een keer een windows setup heb gedaan zonder de diskette, want hij zou volgens mij initieel onder DOS (bij windows setup) wel herkend worden, maar je hebt volgens mij die drivers nodig om windows te draaien (het zijn tenslotte OS specifieke drivers en niet DOS herkend SATA drivers). Windows zelf startte vervolgens dan ook niet op. Ik heb dit nu geprobeerd met Windows XP 64 + de goeie SATA driver (van planetamd64.com) en windows XP pro (met originele Asus drivers). De laatste heeft zeker gewerkt, dus het ligt niet aan de driver.

Bottom line krijg ik de indruk dat ik toch iets in de bios niet goed doe.

Kan iemand me ajb uit de brand helpen? Het is te frustrerend voor woorden...

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:34
Voor zover ik weet moet de schijf eerst herkend worden in de BIOS voordat Windows ermee aan de slag kan... Is het niet een optie om gewoon die andere schijven er weer aan te hangen en dan goed op te letten waar je hem installeerd?

EDIT: kan je de operating mode van de SATA controller misschien van RAID afhalen en 'gewoon SATA' laten zijn? Misschien dat dat werkt...

[ Voor 26% gewijzigd door Frankster op 27-11-2005 13:04 ]

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• The Fittest
De SATA schijven worden wel in de BIOS herkend. En bij de boot ook in de VIA tool. Dat gaat dus goed.

Maar bij de Windows setup worden niet meer herkend bizar genoeg, ook niet met de diskette (met beide WinXP als XP64). Aan de drivers zelf ligt het dus niet.

Gek wordt ik ervan! 8)7

• sebasgrif
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik kan er enorm naast zitten hoor, maar volgens mij zit er een Promise en een VIA controller op je moederbord. Kan het zijn dat je de drivers van de Promise controller probeert te installeren terwijl de schijf op de VIA controller zit? Of andersom?

Verwijderd

Je hebt een windows XP 64 bit driver nodig.
Deze is niet aanwezig op de Mobo Cd en zul je zelf moeten downloaden vanaf de asus site.
Het zijn Beta's en niet alle functies worden ondersteund
Pagina: 1