Toon posts:

Externe opslag 40GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik zag vanmiddag, toen de folders weer binnenvielen, in een computerblaadje zoon aanbieding staan van een 40gb 2.5" hd + een externe houder voor 100 euro.

Nou is mijn vraag, want zoon 40 gb ding is wel iets meer als die 256 mb flash pennetjes, of dat goed te gebruiken is als een soort flash disk.. maar dan natuurlijk iets grooter en lomper..

Hoe werkt dat eigenlijk en is dat wel een goeie koop als opslag voor onderweg ? ( dus niet dat het op een vaste plek gebruikt word)

In mijn ogen zie ik het gewoon als een "flash" disk van 40 gb ( al is het een harde schijf )

dus zou dit een goeie koop zijn ?
als ik de onderdelen los zou kopen ben ik 20 euro duurder uit.. en het is evt. ook nog een goede upgrade voor me notebook waar nu maar 20 gb in zit ( die ik dan in die externe casing kan doen)

De vragen die ik er ook bij heb zijn :
- Is zoon ding meestal plug&play ? (onder winxp zonder drivers dus)
- wat zijn de afmetingen.. want van die dingen kan ik dat nergens vinden
- krijgt het zijn stroom van de usb poort of moet er een adapter op?

Wie heeft er ervaring mee ?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik gebruik 3,5" kastjes van Qtec omdat daar gewone schijven in kunnen (helaas worden ze wel gecapped op 128 GB omdat de controller in die kastjes geen 48-bits LBA kan) zodat je niet weer met incompatible 2,5" schijfje moet gaan klooien. Ik vind het wel een prettig systeem want voor Mac OSX en Windows 2000/XP heb je geen driver nodig, en voor Mac OS9 of 98 of ME slechts een miniscuul drivertje van 150 KB ofzo. Hotpluggable zijn ze ook, alleen moet je soms wel instellen dat ze ook instant-verwijderbaar moeten zijn, want soms krijg ik wel eens dat Windows wil dat je ze eerst 'veilig verwijdert'. Als Qtec ooit nog eens die 128 GB cap aanpast is het helemaal een goede oplossing voor mobile storage.

Zo'n kastje staat voor 33 euro in de pricewatch.

EDIT
Ik zie nu op de Qtec site dat ze binnenkort met een opvolger komen die er wat mooier uitziet en ook >128GB schijven accepteert. Ik zou als ik jou was op dat kastje wachten. Overigens zijn beide kastjes natuurlijk wel USB 2.0 en 1.1 compatible.

[ Voor 24% gewijzigd door The Third Man op 15-08-2004 16:26 ]

• Brent
  • Laatst online: 02:56
Mijn vader heeft pas een externe behuizing gekocht van Sweex en een HDD van 160GB. Die mocht ik natuurlijk in elkaar schroeven (was zo gepiept) en installeren. Installeren was niet echt nodig. Ik hoefde alleen de HDD te formatteren, vervolgens was hij overal na inpluggen meteen bruikbaar. Is dus (tegenwoordig) altijd plugnplay.

Kan erg handig zijn zo'n schijf, alleen als je mobiel gaat, wil je waarschijnlijk een compacte zonder zware externe voedingen. Let daar even op.
Lekkere Kwal schreef op 15 augustus 2004 @ 16:23:(helaas worden ze wel gecapped op 128 GB omdat de controller in die kastjes geen 48-bits LBA kan)
Ik weet de specs van die SWEEX hier niet (was 40 euro of daaromtrent) maar deze gaat prima samen met deze 160GB met daarop 1 partitie van 160GB.

[ Voor 28% gewijzigd door Brent op 15-08-2004 16:25 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

het is gewoon plug en play
de afmetingen zijn verschillend per apparaat ze zijn meestal net wat langer als de hd voor de kleine printplaat
bij usb2.0 moet je de voeding gebruiken bij usb 1.1 is het wel aangeraden.
en je moet er gewoon wat voorzichtiger mee zijn dan een flashdisk
het blijft een apparaat met een mechanisme erin. een 2.5 inch hd is dan meestal wel iets minder schokgevoeliger dan een 3.5inch maar toch.

Verwijderd

Topicstarter
Dus er moet altijd stroom op van een externe bron als een adapter ??...
en usb 1.1 aan te raden ?? Tegenwoordig zijn die dingen toch allemaal usb 2.0 (compatible) dus dat houd dan toch gewoon in dat er altijd wel stroom op moet..

maargoed om even kort te sluiten. (want net zoals op het TZ.nl forum) begint iedereen weer met een 3.5" terwijl ik het over een 2.5" hdd heb...
wel jammer dat er niet gelezen word..

ik ben specifiek opzoek naar een 2.5" want ik wil het onderweg gebruiken.... eigenlijk voor school om precies te zijn.

dus nog een keer.
- Krijgt hij stroom van de usb of MOET je er een adapter op aansluiten ? (ik neem dan wel aan dat dit over het algemeen beantwoord word.. ik heb geen types)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Breepee schreef op 15 augustus 2004 @ 16:24:
[...]

Ik weet de specs van die SWEEX hier niet (was 40 euro of daaromtrent) maar deze gaat prima samen met deze 160GB met daarop 1 partitie van 160GB.
Ik heb hier een Aenclosure behuizing liggen met een NEC controllertje erin die ook gewoon boven de 128GB gaat.

Die dingen zijn wel plug en play vanaf win2k ofzo, dus dat zit wel goed.
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 17:05:
Dus er moet altijd stroom op van een externe bron als een adapter ??...
en usb 1.1 aan te raden ?? Tegenwoordig zijn die dingen toch allemaal usb 2.0 (compatible) dus dat houd dan toch gewoon in dat er altijd wel stroom op moet..

maargoed om even kort te sluiten. (want net zoals op het TZ.nl forum) begint iedereen weer met een 3.5" terwijl ik het over een 2.5" hdd heb...
wel jammer dat er niet gelezen word..

ik ben specifiek opzoek naar een 2.5" want ik wil het onderweg gebruiken.... eigenlijk voor school om precies te zijn.

dus nog een keer.
- Krijgt hij stroom van de usb of MOET je er een adapter op aansluiten ? (ik neem dan wel aan dat dit over het algemeen beantwoord word.. ik heb geen types)
bij een 2.5" hdd (dus notebook hdd) is het NIET nodig, bij een 3.5" HDD WEL.

Verwijderd

Topicstarter
" Niet nodig "...ik zie een adder... What's the catch ?? wat is dan het nadeel als ik hier geen stroom bij opzet ? en mijn voordeel als dit wel gebeurd ? ( MITS dit natuurlijk mogelijk is bij de hdd casing.. btw dit is um : klik maar er staat geen informatie bij.)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 17:14:
" Niet nodig "...ik zie een adder... What's the catch ?? wat is dan het nadeel als ik hier geen stroom bij opzet ? en mijn voordeel als dit wel gebeurd ? ( MITS dit natuurlijk mogelijk is bij de hdd casing.. btw dit is um : klik maar er staat geen informatie bij.)
voordeel dat je minder stroom door je USB poort trekt als je er een extra adapter aanhangt, mijn ervaring is dat je niet meer nodig hebt dan 1 of hooguit 2 USB poorten.

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op 15 augustus 2004 @ 16:23:

EDIT
Ik zie nu op de Qtec site dat ze binnenkort met een opvolger komen die er wat mooier uitziet en ook >128GB schijven accepteert. Ik zou als ik jou was op dat kastje wachten. Overigens zijn beide kastjes natuurlijk wel USB 2.0 en 1.1 compatible.
De huidige blauwe lompe QTec dingen hebben ook support voor 48bits LBA, heb er al een aantal keer een 160GB en 200GB ingezet, die vervolgens gewoon als de normale grootte werden gezien

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
nadeel is dat als je hem uit de usb poort trekt, hij meteen zonder stroom zit en zichzelf niet in de parkeerstand zet of normaal tot rust komt, dus zal je hem altijd moeten stoppen in windows (door middel van dat Unplug or Eject hardware ding)

• The Third Man
  • Laatst online: 06:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 18:24:
[...]

De huidige blauwe lompe QTec dingen hebben ook support voor 48bits LBA, heb er al een aantal keer een 160GB en 200GB ingezet, die vervolgens gewoon als de normale grootte werden gezien
Ah gelukkig, thanks voor de tip!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb zo'n opslagunit. In die van mij zit alleen wel een 12GB hdd maar het werkt perfect met usb 2.0

Afmetingen zijn nie veel groter dan een 2,5" HDD en je hebt geen extra adapter nodig (stroom gaat via de usb poort). Zeer handig! Ik kreeg er zelfs nog een lederen hoesje bij waar hij mooi in past :)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

boiert schreef op 15 augustus 2004 @ 18:35:
[...]

nadeel is dat als je hem uit de usb poort trekt, hij meteen zonder stroom zit en zichzelf niet in de parkeerstand zet of normaal tot rust komt, dus zal je hem altijd moeten stoppen in windows (door middel van dat Unplug or Eject hardware ding)
hmmm. ik verwacht dat er wel een kleine condensatortje in de HD zit om dit te ondervangen....

Verwijderd

bij usb 2.0 is er toch wel een externe voedings bron nodig.
en als je de 2.0 behuizing maar op 1.1 gebruikt is het toch niet nodig.

p.s. die 3,5 inch was maar als vergelijking bedoeld khad ook wel gelezen dat het bij jou om een 2,5 inch ging.

Verwijderd

Topicstarter
uhm ja.. ok... maar hoe kun je dan iets wat usb 2.0 is dan op 1.1 laten draaien ??

dus als de computer ook 2.0 ondersteund ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 19:47:
uhm ja.. ok... maar hoe kun je dan iets wat usb 2.0 is dan op 1.1 laten draaien ??

dus als de computer ook 2.0 ondersteund ?
Als je pc usb 2.0 onderstuend en het ding ook werkt het natuurlijk als USB 2.0

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-03 19:47
BLACKfm, doel jij op de bundel van MyCom met een 40 gb harddisk en een kabinet?

Kabinet heb ik zelf ook, met een 5gb schijfje erin. Werkt zonder extra voeding op de Dell 300Mhz laptop en op mn xp2200+ machine.
Bij mijn P4 laptop (Evo N1020v) heb ik wel extra stroom nodig. Dit merk je heel snel als je m aansluit en hij spint niet op.

Hiervoor hebben ze een ps/2 verloopkabel bijgeleverd met stroomaftap erop.
Dus in je ps/2 poort, en je huidige ps/2 apparaat kan weer in die kabel.
Een aftapje gaat in je kabinet en vervolgens sluit je deze weer met USB op je pc aan.

Werkt super!

offtopic:
Folders op zondag?!?!

[ Voor 5% gewijzigd door DaLass op 15-08-2004 20:34 ]

Mijn advertenties op V&A

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
ja zaterdag folders maar gelezen op zondag ;)

Ik bedoel inderdaad op de casing van de mycom... niet echt de bundel.. kan van iemand een hd 2.5" 40 gb overkopen voor 80 euro.. dus ietsjes goedkoper.. maargoed dat boeit niet..

ik heb al een mail gestuurd naar de mycom met dezelfde vragen zodat ik het allemaal zeker weet. en ik denk dat ik het dan morgen ga halen...

hmz.. ik zie het al helemaal voor me :P lekker filmpjes kijken op school... whaha :P
Pagina: 1