[Auto-hifi] Slechte ontvangst & achtergrondruis

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn eerste post @ tweakers, dus ik hoop op de goede plek te posten...

Voor mijn nieuwe (eigenlijk 2e hands) auto (Corsa uit 2000) heb ik een nieuwe autoradio gekocht, een Sony CDX-S2000. Ik heb hem aangesloten met de aanwezige ISO-stekkers. Mijn Corsa heeft drie aansluitingen (contra) maar de autoradio maar 2. Ik heb dus één contrastekker zonder stekker maar ben er niet achter waar die voor dient. Omdat de radio wel gewoon stroom krijgt en geluid laat horen neem ik aan dat het toch wel goed zit dan.

Maar, het volgende is het geval...

De radio-ontvangst is redelijk slecht, maar niet continu slecht. Tijdens het stilstaan is de ontvangst i.h.a. goed en helder maar tijdens het rijden wordt het met vlagen slecht. Alle zenders hebben er last van, het is niet zendergebonden. Ik heb bij de dealer de antennekabel al laten doormeten maar die is helemaal in orde. Nu heb ik wel eens gehoord voor een antenneversterker voor een autoradio. Volgens de één helpt het goed, volgens een ander werkt het juist averechts omdat het ook ruis versterkt. Heeft het nu wel of geen zin om zo'n versterker in te bouwen? Of zijn er andere mogelijkheden om FM-ontvangst te verbeteren?

Ook lijkt er een algemene achtergrondruis hoorbaar te zijn, zowel bij radio als CD. Als het volume op nul staat hoor je het niet, op één hoor ik een ruis. Lijkt op een slecht afscherming of zoiets. Heeft iemand een idee hoe dit zit en of dat te voorkomen is?

Bij voorbaat bedankt!

PS Ik weet dat de radio niet top-of-the-bill is maar dat hoeft ook niet. Hij is uiteindelijk alleen bedoeld om gewoon goed helder geluid te geven tijdens het rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat die Sony ruist kan wel kloppen, het is namelijk niet een heel erg goed merk. Verder is die ene ISO stekker die jij over hebt voor het interne display in je dashboard. Met een standaard radio van Opel krijg je alle informatie op het schermpje te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opel vectra '98 met een JVC radio op de standaard iso connector ruist ook als de neten. de antene is zo'n korte opdraai antene achter op het dak. in een opel vectra '95 (oude model) met uitschuif antene achterop gaf de radio geen ruis weer. lijkt dus aan antene te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, bedankt voor je reactie.
Dat van de stekker wist ik dus echt niet... maar iig is-ie wat mij betreft niet belangrijk.
De achtergrondruis is ook niet het belangrijkste, het gaat mij vooral om het verbeteren van de radio-ontvangst. Denk je dat zo'n antenneversterker zin heeft? Of anders zo'n raamplak-antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch je antenne aansluiting eens nakijken, check of de stekker niet geoxideerd is en check of de kabel niet gebroken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan ook een langere opschroef antene proberen.
Pagina: 1