[ASUS A7V8X-X] Brakke voeding?

Pagina: 1
Acties:

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Vorige week een systeem voor mijn vader in elkaar gezet. Nu klaagt hij over crashes to desktop met Call of Duty. Verder kan ik niet meer in de Bios komen. Het toetsenbord lijkt namelijk niet te werken op het moment dat je op DEL moet rammen. Verder werken ook andere toetsen niet op het moment dat je deze kunt gebruiken voor bepaalde opties tijdens het opstarten. Kortom, ik kom alleen in Windows XP en verder niets. Windows lijkt opzich wel stabiel te draaien.

Ik heb al andere drivers voor de Videokaart geprobeerd. Call of duty crashed op meerdere settings. Ook op de lagere instellingen. De ene keer kan hij een half uur probleemloos spelen, de andere keer nog geen 5 minuten. Het spel crasht terug naar de destkop en een enkele keer krijgt hij een blauwscherm zonder enige foutmeldingen. Een harde reboot is dan het enige dat nog helpt. VIA 4-in-1 drivers geinstalleerd.

SPECS (voor zover ik me kan herinneren):

- ASUS A7V8X-X
- AMD 2800+
- 512 MB DDR PC3200 (Dane-elec??)
- ATI Radeon 9800 Pro (Sapphire)
- 80 GB Western Digital ATA

Nu heb ik het vermoeden dat de problemen worden veroorzaakt door een cheap ass voeding. Het is een oude voeding uit zo'n merkloze kast. Volgens mij is het een 300 Watt gevalletje.

Kan het zijn dat een slechte voeding bovengenoemde problemen veroorzaakt?

Lijkt me niet dat het een warmte probleem is aangezien ik niets heb overgeclocked. De proc is een boxed versie. Verder zijn er geen xtra casefans aanwezig.

EDIT: Zou een Modje de topictitel willen veranderen in [ASUS A7V8X-X] Brakke voeding?

[ Voor 12% gewijzigd door jagermeister op 15-08-2004 17:06 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

LOL, waarom heb je via 4 in 1 geïnstalleerd, er zit een nvidia chipset op dat bordje :)

Overigens als je denkt dat het aan de voeding ligt, dan is het wel handig om even je voedingswaarden te posten hier. Maar een no-name 300 Watt zou idd best wel de oorzaak van je problemen kunnen zijn. Echter kan je dat dus uit de voltages halen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

precies... ik zou er nforce drivers voor gebruiken.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Turkish schreef op 15 augustus 2004 @ 16:02:
LOL, waarom heb je via 4 in 1 geïnstalleerd, er zit een nvidia chipset op dat bordje :)

Overigens als je denkt dat het aan de voeding ligt, dan is het wel handig om even je voedingswaarden te posten hier. Maar een no-name 300 Watt zou idd best wel de oorzaak van je problemen kunnen zijn. Echter kan je dat dus uit de voltages halen ;)
Is dat zo |:( Ik maar denken dat er een VIA chipset opzit...

Even speuren levert me op dat er een KT400 chipset op aanwezig is. Duidelijk een VIA... of nie :Y)

http://nl.asus.com/prog/spec.asp?langs=10&m=A7V8X-X

Op het moment kan ik geen waardes van de voltages posten aangezien ik niet meer bij mij ouders woon. Hoe kom ik overigens achter die waardes? AIDA32 ofzo? Misschien dat ik na mijn portie shoarma van vanaaf ff langs rijd om dit uit te zoeken.

EDIT: misverstand.... het betreft de A7V8X-X....

Hoe kom ik nou aan de A7N8X-XX???? |:( Excuses!!

[ Voor 7% gewijzigd door jagermeister op 15-08-2004 17:06 ]

• Turkish

Turkish

zhé germans

jagermeister1 schreef op 15 augustus 2004 @ 16:09:
[...]

Is dat zo |:( Ik maar denken dat er een VIA chipset opzit...

Even speuren levert me op dat er een KT400 chipset op aanwezig is. Duidelijk een VIA... of nie :Y)

http://nl.asus.com/prog/spec.asp?langs=10&m=A7V8X-X

Op het moment kan ik geen waardes van de voltages posten aangezien ik niet meer bij mij ouders woon. Hoe kom ik overigens achter die waardes? AIDA32 ofzo? Misschien dat ik na mijn portie shoarma van vanaaf ff langs rijd om dit uit te zoeken.
Komt omdat je in je topictitel A7N8X-XX neerzet ;)

Voedingswaarden kan je in je bios zien, of anders via mbm of een dergelijk programma uitlezen

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Turkish schreef op 15 augustus 2004 @ 16:11:
[...]

Komt omdat je in je topictitel A7N8X-XX neerzet ;)

Voedingswaarden kan je in je bios zien, of anders via mbm of een dergelijk programma uitlezen
De bios kom ik dus niet in... ;)

mbm? Nooit van gehoord. FF googlen dan maar.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 01:22

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

heb je een usb toetsenbord? wanneer dat het geval is moet je eens even een ps/2 proberen om in de bios te komen :)

Voor het probleem met het spel, dat hier volgens mij volledig los van staat, moet je eens even proberen je de WHQL drivers te installeren, misschien dat die het oplossen. Wanneer het geen driverprobleem is, kan het ook heel goed een probleem met het geheugen zijn, haal eens even memtest86 over en laat die een aantal runs lopen om zeker te weten dat je geheugen goed draait.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
hufkes schreef op 15 augustus 2004 @ 16:21:
heb je een usb toetsenbord? wanneer dat het geval is moet je eens even een ps/2 proberen om in de bios te komen :)

Voor het probleem met het spel, dat hier volgens mij volledig los van staat, moet je eens even proberen je de WHQL drivers te installeren, misschien dat die het oplossen. Wanneer het geen driverprobleem is, kan het ook heel goed een probleem met het geheugen zijn, haal eens even memtest86 over en laat die een aantal runs lopen om zeker te weten dat je geheugen goed draait.
Thanks.

Geen USB toetsenbord. Gewoon een PS/2. Memtest is een goed idee.

FF over MBM. Wat moet ik precies posten. Heb het ff op mijn eigen systeem geinstalleerd, maar begrijp er niet veel van.

Verwijderd

't is een a7v8x-x niet met dubbel x die bestaat (nog) niet

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Thanks! :)

Alles veranderd. Als een mod nu nog ff de topictitel wil veranderen... (alvast bedankt)

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 01:22

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

jagermeister1 schreef op 15 augustus 2004 @ 17:07:
Thanks! :)

Alles veranderd. Als een mod nu nog ff de topictitel wil veranderen... (alvast bedankt)
Heb je dat al zelf aangevraagd via een topic report? kun je dus doen middels dat handje linksbovenin :)

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Bij CoD was er toen een probleem dat het niet goed werkte, dus veel vastlopen en/of naar desktop terug knallen. Met patch was het toen weg + nieuwste catalyst drivers. Want heb je het alleen in CoD of ook in 3dmark oid.

Verwijderd

Turkish schreef op 15 augustus 2004 @ 16:02:

Hij heeft een ATI Radeon 9800 Pro (Sapphire), lijkt me dan dat je de onboard drivers niet nodig hebt.....en de via 4 in 1 driver zijn de agp drivers ed...wel installen die dingen.

Lijkt me wel de voeding, AMD zuipt meer stroom dan pentium.

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Waarom voeding?
Vroeger heb ik het ook wel eens getest zo'n zelfde setje als ts. Met een 250 No name voeding. werkte prima. Zo zwaar is dit systeem niet hoor. Om het probleem uit te sluiten kan je het natuurlijk proberen een andere voeding. Maar koop nu niet zomaar blind een nieuwe voeding in de veronderstelling dat het systeem nu wel zal werken. Ik zeg niet dat het niet de voeding is. Maar ik merk wel dat de laatste tijd steeds meer geroepen wordt. Het is je voeding. Het kan van alles zijn. Nogmaals de vraag heb je het alleen in CoD?
Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 12:51:
[...]

Lijkt me wel de voeding, AMD zuipt meer stroom dan pentium.
Dit verschil is minimaal. En over welke AMD heb je het. Waarschijnlijk Amd Athlon xp, zeg dat er dan bij. want zo worden de fabeltjes de wereld in gebracht. Amd Athlon 64 is bijvoorbeeld over het algemeen zuiniger dan Een p4 Presscot.
Nofi hoor, maar er wordt behoorlijk vaak wat geroepen, omdat mensen dat gehoord hebben, zonder er een bron bij te plaatsen.
Ik zal zelf ff zoeken naar een stroomvebruik van athlon xp en p4.

[ Voor 37% gewijzigd door Mister I op 16-08-2004 12:58 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Spuit 11 :/

[ Voor 97% gewijzigd door CH4OS op 16-08-2004 12:58 ]

• Turkish

Turkish

zhé germans

GJ-tje schreef op 16 augustus 2004 @ 12:56:
[...]
Hij heeft een Asus A7V8X-X geen Asus A7N8X-X ;)
Dat was nog voordat z'n topictitel geëdit was B)
@ TS:
Mocht je twijfelen aan de voeding, neem dan het "Welke voeding" deel 6 eens door (Kan die alleen even niet vinden...)
De TS zal het gewoon moeten testen ;)

Echter dat toetsenbord probleem lijkt een beetje op een 'vaag' bios. Ik zou iig ook het BIOS proberen te flashen naar een hogere versie. Neem daarvoor een zelfstartende update, zodat je geen gebruik hoeft te maken van je toetsenbord.

Verwijderd

tja heb hier een athlon 2000+ (polomino) op een a7n8x-x met een q-tec 350 dat werkt probleemloos, als ik mijn maxpower 300 watt er aan hang wordt de combo ook instabiel. idem bij m'n P4 2.4 Ghz dus dat maakt geen hol uit. ik houd gewoon aan: instabiel met 300 watt noname/budget -> 350 watt voeding

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Bij dat mooederbord zit een CD met de Asus Probe utility. Daarin kan je zowel de temps als de voltages bekijken. Installeer dat, belast het systeem even flink en kijk dan wat de verschillende waardes zijn.

[Qoute]Lijkt me niet dat het een warmte probleem is aangezien ik niets heb overgeclocked. De proc is een boxed versie. Verder zijn er geen xtra casefans aanwezig.
[/Qoute]

Helemaal geen casefans aanwezig.... dan kan de temperatuur aardig oplopen. Maar meten is weten, dus installeren die utility.

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:56

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Heb hier bijna dezelfde setup (alleen met een 2500+@2151Mhz)
Draait perfect.

Zou es proberen om zoals eerder al gezegd nieuwste BIOS erin te flashen (waren wat probs met USB en shit in oudere BIOSsen en die heb ik zelf ook ondervonden ;) )

Wat ook wel es werkt is een CMOS reset (staat in je boekje hoe je dat het beste kunt doen) heeft bij mij ook al veel problemen opgelost.

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties tot zover.

Ik heb nog niet met andere games getest, aangezien we op dat moment niets soortgelijks voor handen hadden.

Hij belde net dat ie een nieuwe 480 Watt voeding gekocht heeft. Ik denk dat het zonde van zijn geld is als blijkt dat het toch een ander probleem is. Driver probleem lijkt me niet aangezien ik al vele catalyst versies heb geprobeerd. CoD ook geupdate naar 1.3 dus dat lijkt me ook voldoende.

Wat betreft die BIOS flash en/of CMOS reset. Valt te proberen. Ik denk dat ik dat eerst doe zodat ie eventueel die voeding nog kan terug brengen. Ding kostte 79,- Eurotjes... :o

Warmte zou dan ook nog kunnen. Kast open en ventilator erop om dat uit te sluiten dan maar :P

oh... nog 1 vraag: wat mag de temp zijn van een AMD proc voordat ie gek gaat doen?

[ Voor 6% gewijzigd door jagermeister op 16-08-2004 14:42 ]

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

70 graden wordt al wat minder plezierig. Maar ze kunnen wel 80 worden hoor.
Ik zou hem zelf nooit veel hoger dan 60 graden laten komen.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Dan ook meteen maar ff aan de slag met ASUS Probe. Misschien kan de voeding dan wel in de doos blijven.

Kan het ook nog veroorzaakt worden door de aanwezige SBLive? Ik weet niet precies in welk slot ie zit, maar ik heb wel eens gehoord dat sommige PCI sloten een interupt delen met het AGP slot.

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

jagermeister1 schreef op 16 augustus 2004 @ 15:04:
Dan ook meteen maar ff aan de slag met ASUS Probe. Misschien kan de voeding dan wel in de doos blijven.

Kan het ook nog veroorzaakt worden door de aanwezige SBLive? Ik weet niet precies in welk slot ie zit, maar ik heb wel eens gehoord dat sommige PCI sloten een interupt delen met het AGP slot.
trek hem er uit zou ik zeggen, je moet zo veel mogelijk dingen uitsluiten.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Probleem opgelost :*)

Het was inderdaad de voeding. Na een nieuwe van 460 Watt (Macron MPT-460P)aangesloten te hebben kon ik meteen weer in het BIOS.

CoD op 1280x1024 32 Bit Trillinear + alles op MAX heb ik zeker 30 minuten zonder probs kunnen spelen. Langer heb ik niet getest aangezien ik aannam dat het probleem opgelost zou zijn.

Bedankt voor jullie reacties! :)

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Toch de voeding. Dan was het wel een erg brakke voeding de vorige. Mooi dat het probleem is opgelost. Veel gameplezier :)

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Sorry voor het kicken, maar het probleem blijkt toch niet opgelost met het plaatsen van een nieuwe voeding. De BIOS is iig weer te benaderen, maar het andere probleem is weer terug.

Gisterenmiddag heeft hij +/- 45 minuten achter elkaar CoD kunnen spelen, tot hij op een gegeven moment weer terug naar z'n desktop geschopt werd. 's avonds kon hij nog geen 5 minuten spelen.

Dus de ene keer terug naar desktop en de andere keer echt een hanger... (harde reset nodig)

Ik heb hem geadviseerd eens te gamen met zijn kast open aangezien het nog een hitte probleem kan zijn. Na het gamen is zijn processor temp zo rond de 50 graden.

Dingen die ik nog kan bedenken zijn:

- Soortgelijke game installeren en kijken of het probleem zich nog voordoet. (BF1942 ofzo)
- BIOS Settings (maar welke? Alles staat zo'n beetje op zijn default waarde)
- BIOS flashen.
- Memtest86 draaien
- Warmte probleem
- Conflict tussen SB Live en Radeon :?

Iemand tips hoe ik dit nu op een effectieve manier kan aanpakken?

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 05:34
Ik zou als eerste even een ander spelletje erop zetten en kijken wat ie doet. Als je dan nogsteeds problemen hebt zou ik er eventjes memtest overheen gooien. Daar kan je ook zien of je CPU niet brak is (voor details zie FAQ)

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
silentsnake schreef op 18 augustus 2004 @ 10:59:
Ik zou als eerste even een ander spelletje erop zetten en kijken wat ie doet. Als je dan nogsteeds problemen hebt zou ik er eventjes memtest overheen gooien. Daar kan je ook zien of je CPU niet brak is (voor details zie FAQ)
Ga ik doen. Bedankt alvast.

Verwijderd

heb je casefans? zo nee: zet er minimaal 1 in liefst 1 voor en 1 achter (voor inzuigen achter uitblazen) zo Ja: kijk je koel lichaam ff na.

zit je SB live direct onder je radeon? zo ja: doe deze eens 1 of 2 sloten omlaag! (IVM ophopende warmte tussen de 2

ga nu ff spelen, en daarna ander spel probleem nog?

memtest draaien lijkt me soiso wel goed.

conflict tussen radeon en B live lijkt me niet maar goed, haal die live er ens uti en kijk nog eens wat er gebeurt

bios op default zou goed moeten zijn.
en bios flashen naar nieuwste is ook een optie.

hierna nog steeds probs? tja dan moet het brakke VGA of brakke proc zijn.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Conflict in de zin van shared interupts ofzo bedoelde ik eigenlijk.

Wat ik wel weet is dat ik de SB niet pal naast het AGP slot heb gepropt. Er zitten volgens mij 2 sloten tussen (gokje).

Goede tips.... :)

Pagina: 1