Foto data corrupt, ongedaan te maken? *

Pagina: 1
Acties:

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 10:45
1 foto van de afgelopen vakantie is vernaait, hoe...? Geen idee!

Het gaat om de volgende foto:
Afbeeldingslocatie: http://pic11.picturetrail.com/VOL378/2059401/4987916/63426217.jpg
(Is Machu Picchu in Peru. Het origineel is in 5MP)

Ik weet niet hoe het is gekomen maar ik heb de foto gemaakt met een Minolta A1, daarna het (volle) kaartje op een xdrive gezet en bij thuiskomst bleek deze foto (als enige van de 5300) zo eruit te zien.

Maar als je hem als miniatuurweergave bekijkt in de Verkenner zie je die grijze rand daaronder weer niet.
Weet iemand of die nog weg te krijgen is? (bij het origineel), want blijkbaar staat de informatie van het deel wat grijs is er nog wel op (de miniatuurweergave geeft het ten slotte nog weer)

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 21:55
Snij hem anders gewoon af, het is en blijft een prachtige foto!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:20
Beter 1 foto, dan allemaal (mn pa heeft net per accident zn fotomap weggegooid. Mag ik het natuurlijk weer terughalen :P)

Mooie foto trouwens, buiten de grijze balk dan :P

Als je hem bekijkt met de Windows XP Viewer (even aangenomen dat je XP draait) ziet hij er dan ook zo uit? Ik kan me voorstellen dat als miniatuurweergave hem goed weergeeft, de viewer het ook goed zou kunnen doen.

Het lijkt me dar er ergens een bad bit zit, en dat misschien de foto verder nog goed is. Google eens op repairtooltjes.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Miniatuurweergave is een apart gegenereerd plaatje, deze data ben je afaik gewoon kwijt. Jammer, maar wat er overblijft is idd nog best mooi :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Brent
  • Laatst online: 22:20
Rataplan schreef op 15 augustus 2004 @ 16:05:
Miniatuurweergave is een apart gegenereerd plaatje,
Klopt, maar volgens de TS was het plaatje bij aankomst al kaputt. Als 'Miniatuurweergave' nog wat van heeft weten te brouwen, kunnen andere apps dat misschien ook wel...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CeeDeeS
Afsnijden is zonde want dan kan ik hem niet meer afdrukken.

In de XP viewer is ie ook met grijze balk (zoals ie hier dus in dit topic staat).
Klopt, maar volgens de TS was het plaatje bij aankomst al kaputt. Als 'Miniatuurweergave' nog wat van heeft weten te brouwen, kunnen andere apps dat misschien ook wel...
Daar put ik idd een beetje mijn hoop uit.

Ik heb wel naar repair progjes gezocht maar kan niet echt iets vinden wat mijn probleem zou kunnen verhelpen, misschien Image Doctor, die ga ik iig even proberen.

Verwijderd

upload even het origineel en host em ergens(deze lijkt me gedownsized..)

ps. het lijkt me het gevolg van een foutje in de jpeg compressie..heb het ook al eens eerder gehad met fotosoep...gelukkig voor mij was het een kopie van t origineel, dat geluk heb jij helaas niet..

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 18:06 ]

Verwijderd

tell me what you think :9 :9
dan vertel ik je hoe ik t gedaan heb :P

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~smeadrep/probeersel.jpg

maar ik denk dat je t wel kan raden ;)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 18:29:

[afbeelding]

door de soep gedraait?

• Tarin
  • Laatst online: 22:24

Tarin

Just plain weird.

Breepee schreef op 15 augustus 2004 @ 16:14:
[...]

*meestal* zit in je EXIF-informatie ook een thumbnail, die je cam bijvoorbeeld gebruikt voor voorbeeldweergave. Het zou dus ook zo kunnen zijn dat miniatuurweergave de thumb daarvandaan heeft.
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 18:29:

[afbeelding]

Hehe, maar nog best een hele nette soep hoor (alleen het randje gras loopt iets te plotseling over IMO). Petje af.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

[b]Tarin schreef op 15 augustus 2004 @ 18:50
Hehe, maar nog best een hele nette soep hoor (alleen het randje gras loopt iets te plotseling over IMO). Petje af.
zhank yoe :) ,

maar het was ook ff snel, want ik moest gaan eten..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 18:55:
[...]

zhank yoe :) ,

maar het was ook ff snel, want ik moest gaan eten..
Hehe, je ziet het nog wel te duidelijk :P
Maar met wat meer tijd, geduld en een healing brush kun je er best nog wat moois van maken, bewijs jij maar weer eens :P

Verwijderd

Dit http://users.pandora.be/sbs.spalbeek/download/repair.zip bevat een progje waarmee je de jpeg data kunt bewerken om zodoende te proberen de byte-waarde die veranderd is weer terug te krijgen...

'k Heb het nog niet geprobeerd bij gebrek aan het origineel...

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

CeeDeeS schreef op 15 augustus 2004 @ 17:42:
Afsnijden is zonde want dan kan ik hem niet meer afdrukken.
Waarom niet?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

andere afmetingen hè...

ipv 11,4x15 krijg je dan 11,4x12 ofzo...

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 20:28:
andere afmetingen hè...

Dan snij je ook een stukje van de zijkanten af :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zet het origineel (5MP) eens online, mischien kunnen we er wat mee :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/famlagas/grapje.jpg
Ow! het ging om de grijze balk... :P
wat je misschien kan doen is een recover tool gebruiken om de orginele data van het kaartje te halen. ( http://graphicssoft.about.com/od/digitalphotorescue/ )

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:19

KnOeFz

no comment...

andere afmetingen hè...

Je kunt hem toch gewoon afdrukken, dan krijg je je afdruk met een witte rand er onder die je er zelf weer af snijdt thuis... of begrijp ik het nou verkeerd? :?

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

andere afmetingen hè...

Snij em dan zo dat je 10x15 krijgt wat de normale foto verhouding is ;)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• CeeDeeS
pff op 1 of andere manier kan ik nou nix meer met de foto, uploaden gaat niet want hij blijft steeds hangen 40 seconde voor het einde, en geeft dan een foutmelding over een I/O apparaat dat niet klaar is ofzoiets
inzippen kan ook al niet want winace blijft hangen op 72%
en openen gaat ook al lastig want dan duurt het erg lang voor ie op mn scherm staat

na een tijdje stopt de zip gewoon maar de grootte van de foto in de zip (ongecomprimeerd) is dan 2,28 mb ipv 3,13 mb
nouja misschien kunnen jullie er dan toch nog wat van maken, die zip staat hier

Ik vind t erg gaaf hoe jullie die foto weer normaal krijgen maar ik vraag me toch af hoe jullie dat doen :o maar als het te technisch wordt, laat dan maar zitten O-)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nog simpeler lijkt me om eens op Google te zoeken op Machu Picchu Afbeeldingen. Staan wel heel erg mooie bij. Je hebt dan geen foto die je zelf hebt gemaakt maar ach, dat weet jij toch alleen?

ARME AOW’er

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:20
Misschien een beetje een simpele oplossing, maar ik heb de foto gewoon gecropt.
1'tje in 4*3 verhouding, en 1 in 3*2 verhouding: Klik!

• CeeDeeS
Die van Point Flare klopt trouwens niet helemaal (zo lopen de bossen niet helemaal door)

als jullie dan toch aan de slag willen... hier is de thumbnail van het origineel
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.vanhooff/thumbnail.JPG
(zien jullie die trouwens ook als je mijn bovenste foto in dit topic opslaat en dan zelf als miniatuur bekijkt? bij mij wel nl)

Ik heb ook nog andere foto's waar we bij staan waar je misschien wat mee kan
wat je misschien kan doen is een recover tool gebruiken om de orginele data van het kaartje te halen. ( http://graphicssoft.about.com/od/digitalphotorescue/)
Nou, het probleem is dat er daarna nog zo'n 1200 foto's met hetzelfde kaartje gemaakt zijn dus het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat daar deze nog tussen staat ;)

Ik heb hier nog het hoekje rechtsboven vanuit een iets andere hoek uit een andere foto geknipt. Misschien hebben jullie hier nog iets aan?
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.vanhooff/hoekje.jpg

Verder weet ik natuurlijk ook dat er nog 1001 (misschien wel mooiere) foto's op internet te vinden zijn, maar dan kan je net zo goed nergens meer foto's van maken. Ik wil juist terug kunnen roepen van "ow ja en toen stonden we daar en toen deden we dat, enz" en daar horen onze eigen foto's bij.

Maar uiteindelijk zou het beste natuurlijk zijn om een programmatje te vinden die die grijze balk gewoon weg kan halen (de foute bit op kan sporen?) en het origineel weer terug tovert.
Of is dat waarschijnlijk niet mogelijk?

• Pelle
  • Laatst online: 06-02 17:34

Pelle

🚴‍♂️

Topic titel even wat netter gemaakt :)

Verwijderd

Ik krijg hier wel de goede thumbnail, als ik de foto die je in je startpost neerzette opsla op m'n eigen PC. Ik denk dus dat die data apart zit, en geen mogelijkheid biedt om de foto nog terug te halen.

De foto die je even hierboven neerzet kan je echter wel gebruiken om er nog wat acceptables van te bakken. Trouwens, het afsnijden van de balk moet geen probleem opleveren wat betreft het afdrukken: Gewoon een crop in 2:3 verhouding maken.

Verwijderd

CeeDeeS schreef op 16 augustus 2004 @ 10:49:
Die van Point Flare klopt trouwens niet helemaal (zo lopen de bossen niet helemaal door)
wat had je dan verwacht..dat de foto precies het origineel zou worden? |:(
ik ben daar nog nooit geweest, ik heb enkel de foto opgevuld zodat het er nog een beetje realistisch uit zag..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 12:30 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik zou het toch echt bij bijsnijden houden. Als ik de thumbnail zie, dan zie ik geen extra info die de foto spannender maakt.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:17
Inderdaad, gewoon een 3:2 crop van maken. Zelfs als de foto niet beschadigd was zou dat geen slecht idee zijn.

• CeeDeeS
Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 12:26:
[...]

wat had je dan verwacht..dat de foto precies het origineel zou worden? |:(
ik ben daar nog nooit geweest, ik heb enkel de foto opgevuld zodat het er nog een beetje realistisch uit zag..
Nee dat had ik ook niet verwacht, maar ik zeg alleen dat het niet helemaal klopt (wel grotendeels trouwens), waardoor het voor mij eigenlijk al minder waarde heeft. Maar ja, fotosoepen is dus niet completely satisfying en het grijze gedeelte eruit skuppen kan ook niet, dus dan zal ik hem maar croppen idd.

Zou iemand de 5MP misschien toch nog ongeveer zo kunnen maken als de versie van Point Flare (PF zelf misschien)? Dat is denk ik toch beter dan niks en zou ik zeer op prijs stellen.

Bedankt voor de hulp iig en mocht iemand toch nog de ultieme oplossing weten, dan is die uiteraard altijd welkom.

[ Voor 12% gewijzigd door CeeDeeS op 16-08-2004 23:25 ]

Verwijderd

CeeDeeS schreef op 16 augustus 2004 @ 10:49:
Maar uiteindelijk zou het beste natuurlijk zijn om een programmatje te vinden die die grijze balk gewoon weg kan halen (de foute bit op kan sporen?) en het origineel weer terug tovert.
:( :r :?
Ja, hallooo! 't Was maar een klein stukje dat ik schreef, maar daar staat toch echt de link naar zo'n programmaatje in. Het vergt een beetje doe-het-zelven, maar bij elkaar minder tijd dan iederen in deze topic heeft gestoken.

Overigens begin ik uit het verhaal niet kunnen FTP'en, ZIP'en lukt niet, etc. te vermoeden dat het bestandssysteem waar het nu op staat beschadigd is. Lukt het om de foto naar een andere schijf/partitie te kopieren? Laat een schijfcontroleprogramma eens over de betreffende partitie gaan.

• CeeDeeS
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 01:12:
[...]

:( :r :?
Ja, hallooo! 't Was maar een klein stukje dat ik schreef, maar daar staat toch echt de link naar zo'n programmaatje in. Het vergt een beetje doe-het-zelven, maar bij elkaar minder tijd dan iederen in deze topic heeft gestoken.

Overigens begin ik uit het verhaal niet kunnen FTP'en, ZIP'en lukt niet, etc. te vermoeden dat het bestandssysteem waar het nu op staat beschadigd is. Lukt het om de foto naar een andere schijf/partitie te kopieren? Laat een schijfcontroleprogramma eens over de betreffende partitie gaan.
Sorry dat ik daar niet op gereageerd had. Ik heb het programmaatje wel gedownload en geprobeerd maar daar snapte ik echte de ballen van.

Dus daarom was ik er niet op terug gekomen.

Maar bedankt dat je me ervoor onderkotst :Y)

Verwijderd

CeeDeeS schreef op 17 augustus 2004 @ 12:39:
Sorry dat ik daar niet op gereageerd had. Ik heb het programmaatje wel gedownload en geprobeerd maar daar snapte ik echte de ballen van.
Je hoeft er niet op te reageren, maar je komt met de vraag hoe een foto te restaureren. Er worden allerhande manieren aangedragen en snel voorgedaan. Er wordt (5 minuten Google'n) een progje gevonden dat de data kan veranderen.
Het lukt je niet; er wordt gevraagd om het origineel, lukt je niet.

Tsja, als je dan blijft vragen om progjes en om verbeterde versies van in elkaar gesoepte restauraties, dan breekt om 1 uur 's nachts een klein klompje bij me. Ik vraag me dan onderhand wanneer je zelf actie gaat ondernemen om je probleem op te lossen? Sorry voor de geïrriteerde reactie, maar ik zat echt te kijken van "nou vraagt-ie weer om een progje terwijl ik 'm al een linkje had gestuurd!!!".
Maar bedankt dat je me ervoor onderkotst :Y)
Graag gedaan :P ... ach, het zijn maar smiley's en als jij daar onder wilt gaan staan... })

PS. Al een schijfcontrole uitgevoerd?
Pagina: 1