onboard video goed of slecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nodog
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
ik ben met de aankoop van een nieuwe systeem bezig...ik wil een PC die voornamelijk goed is voor professioneel audio-gebruik... spelletjes interesseren me niet maar ik ga 'm wel ook gebruiken voor i-netten en films afspelen e.d.

mijn keus is voorlopig gevallen op de 865G chipset... dit omdat de 875 me net te duur is en omdat de onboard video me opzich handig lijkt... scheelt weer de aanschaf van een videokaart ;-)

maar nou m'n vraag... de 865G is in principe de 865PE + video onboard.... kost het nou vermogen als die video on board zit?... ik bedoel... haal je meer uit een systeem met dezelfde specs (zeg 2,8G CPU) als je de 865PE met een aparte videokaart erbij gebruikt of maakt het niks uit?

de boards die ik in momenteel in gedachten heb zijn trouwens de MSI 865G Neo2 en de ABIT IS7-M

alvast bedankt!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Als je niet gaat gamen is onboard gpu ideaal. :)

-Zuinig
-Goedkoop
-Stil

;)

[ Voor 35% gewijzigd door Koekje op 15-08-2004 14:20 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Videoplanken & Beeldkanonnen. Zie ook de Welkomst gedeelte van de PMG FAQ voor de reden van deze move :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je geen spelletjes speelt of zware applicaties als SolidWorks (En andere programma's die grafisch veel eisen) draaid, dan is onboard video wel een interessante optie. Nadeel is echter wel, dat de CPU dan (volgens mij) meer belast word, dan als je er een losse kaart in zou doen... Je kan dus ook een el cheapo kaart er in steken... ;)

Verwijderd

Hou er rekening mee dat het videogeheugen van het werkgeheugen afgaat. Voor office gebruik voldoet de 865G chipset uitstekend. Je kan later altijd nog uitbreiden met een AGP kaart.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, het grootste probleem met moederborden met video ingebouwd is dat het een deel van het geheugen inpikt...en erger..geheugenbandbreedte! Dus het maakt je systeem langzamer als je het gebruikt!

Behalve als de onboard videokaart zijn eigen geheugen heeft maar ..dat gebeurt niet vaak. ..

IK zelf heb, als ik een systeem in perfecte performance will hebben draaien, zou het niet pikken als een onderdeel altijd bandbreedte wegzuipt... mmm

Neem anders een goedkope videokaart...maar zoals de andere zeggen, voor office is onboard video best genoeg... mmm

Zodra je wilt gaan gamen tja...

[ Voor 11% gewijzigd door swampy op 15-08-2004 14:35 ]

There is no place like ::1

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik zou gewoon voor een low-end agp kaartje zoals bv een radeon 9200 gaan.

Als ik met superpi mijn onboard videokaart gebruik duurt de berekening van 2m een paar seconden langer.(bovenop 45 seconden)

Een radeon 9200 kun je kopen voor 50-60 euro en als je echt veel zware applicaties draait waarbij veel van het geheugen en de cpu gevraagd wordt zou ik voor de agp optie gaan.

• nodog
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
bedankt voor de info!

ik ga dan toch maar voor een aparte videokaart... heb idd geen zin om een deel van m'n geheugen(bandbreedte) te verliezen.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

En als je nou ook nog goeie beeldkwaliteit wil (wat je met een goedkope of dure radeon echt niet krijgt), neem dan een Matrox G550. Die is in 2D echt superieur aan welke geforce of radeon dan ook.

日本!🎌

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

nodog schreef op 15 augustus 2004 @ 14:45:
bedankt voor de info!

ik ga dan toch maar voor een aparte videokaart... heb idd geen zin om een deel van m'n geheugen(bandbreedte) te verliezen.
40 Euro voor een GF MX4000 bijvoorbeeld is zeer goedkoop, of nog beter..als beeld je toch weinig uitmaakt..tweedehands kaartje.. AGP4x kaartje dan natuurlijk :-p..je hebt beeld en volledige bandbreedte!

There is no place like ::1

Pagina: 1