[WiFi-b]Wel verbinding, kan niet pingen

Pagina: 1
Acties:

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb hier een 802.11b-kaartje in het speciale slot van mijn Asus K8V SE Deluxe; daarbij heb ik een 802.11b-stick gekocht van MSI om die in een andere pc een verdieping hoger te pluggen. Deze pc heeft ook een ASUS USB ADSL-modempje aan zich hangen van welke de verbinding ik wil delen. Beiden hebben Windows XP als OS. Als je eraan twijfelt: ja, ik heb gezocht op het net.

Nu heb ik al alles geprobeerd: ad-hoc, software AP, WEP afzetten... maar ik kan niet pingen. De PC zegt wel dat hij een draadloos netwerk kan vinden (11Mbps, signaalsterkte laag), maar slaagt er niet in enige vorm van communicatie tussen de twee op te zetten, hoewel hij soms datapakketjes verstuurt.

Ik heb ook een bedraad netwerk aan de pc boven en dus heb ik er een netwerkbrug tussen gemaakt. In dat bedraad netwerk werk ik met static IP's, maar ik heb al met zowel static als dynamic IP's geprobeerd over het WLAN, haalt nix uit.
Waar ik zeker van ben:
- Ze zitten beiden op dezelfde werkgroep (best he), dezelfde als mijn bedraad netwerk
- Zelfde SSID
- Zelfde channel, nl. 1
- Zelfde subnetmask

Met mijn bedraad netwerk heb ik ook niet altijd goede ervaringen, soms wou Internet niet meer als ik zelf IP-adressen begon te configureren.

Ik heb geprobeerd het WLAN handmatig te configureren, met de wizard van Windows XP en met de ASUS wizard bij de pc beneden. Telkens hetzelfde probleem: hij kan de doelhost niet vinden, of er is een time-out als ik ping. Als ik i.p.v. het IP-adres de computernaam intik vindt hij die niet.

Bij het ASUS kaartje kan ik beduidend meer instellen, bijvoorbeld Country Region staat daar op FCC, bij het MSI stickje kan ik dat niet kiezen. Heeft het iets met dergelijke instellingen te maken?
Ik hoop dat ondanks dit vrij basic probleempje jullie mijn vraag toch willen oplossen. Anders is mijn eerste zelfgebouwde pc meteen een ramp :'( En ik maar denken dat WiFi noob-proof is :|

• Swordkilla
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 17:57
Euh mischien verstandig om een Wlan router aan te schaffen Lijkt me een stuk eenvoudiger...

zo zie je straks de bomen door het bos niet meer.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:57

TheDane

1.618

Ik heb precies 'tzelfde probleem als TS, alleen dan met een Sweex wlan adaptertje

beide pc's (desktop + laptop) zien wel dat er een verbinding is. (signal strength: excellent zelfs), op desktop staat internet sharing aan, de wlan adapter krijgt een IP adres toegekend, maar de laptop kan de dhcp host met geen mogelijkheid vinden.

De rest van de settings (workgroup, subnetmask, ssid, channel) staan gelijk.
heb ook adhoc ingesteld, geen authentication, geen encryption.
Op laptop ook "Allow me to connect to the selected wireless network even though it is not secure" ingesteld, maar daar doet ie niks mee :? iedere keer als ik die properties opvraag staat 't vinkje weer uit.

iemand?

[ Voor 3% gewijzigd door TheDane op 15-08-2004 14:36 ]

• dexter07051982
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07-2025
Kijk even of je bij de instellingen de verbinding wel op continues ofzoiest hebt staan en niet op ad-hoc. Op ad-hoc gaat je verbinding namelijk niet werken. Dat is namelijk (voor zover ik heb begrepen) een soort testinstelling of zoiets. Hoe dat precies zit kan iemand anders je misschien uitleggen.

• saftaplan
dexter07051982 schreef op 16 augustus 2004 @ 09:22:
[...] Op ad-hoc gaat je verbinding namelijk niet werken. Dat is namelijk (voor zover ik heb begrepen) een soort testinstelling of zoiets. [...]
http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/1451421 :
Ad hoc mode allows users to spontaneously form a wireless LAN. For example, a group of people with 802.11-equipped laptops may gather for a business meeting at their corporate headquarters. In order to share documents such as presentation charts and spreadsheets, they could easily switch their NICs to ad hoc mode to form a small wireless LAN within their meeting room.
--> geen "testinstelling", dus?
Ik heb zowel in ad-hoc als met een software AP geprobeerd, niets helpt. En sjah, zo'n router, da's weer wat geld kwijt... Ik zou deze connectie toch graag werkende hebben.

IP-settings:
PC met bedraad netwerk, USB modem en MSI 802.11b USB-stickje
Bedraad:
IP 192.168.0.1
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway, DNS server: niets
Draadloos:
IP 192.168.0.5
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway, DNS server: niets
Modem:
Dynamisch IP
Subnetmask 255.255.255.255
Gateway=IP

PC met Asus 802.11b WiFi@Home-kaartje
Draadloos:
IP 192.168.0.6
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway 192.168.0.5
DNS server 192.168.0.5

Niemand?

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:57

TheDane

1.618

Ik heb op wirelessnederland ook maar een draadje aangemaakt, zie hier voor wat suggesties die ik kreeg. misschien kun jij er (wel) wat mee ..

• saftaplan
Thx, maar ik heb het nog steeds niet gevonden. Door de wireless verbinding op een ander IP-adres (10.0.0.x) te zetten maakte ik vorderingen (ik kon pingen, uitschieters van 9ms leken me wel normaal, maar ik kon alleen pingen van de pc met het Asus-kaartje naar die van boven), even later deed ie het weer niet meer :?
Ik ben teneinde raad, ik moet misschien toch maar denken aan wireless router... Of misschien SP2, dat verbeterde WiFi ondersteuning heeft?
Pagina: 1