Opnemen met TVkaart van videorecorder op HD

Pagina: 1
Acties:

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10-2025

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Ik wil van een videorecorder opnemen op HD. Het lukt aardig maar wat ik me afvraag is ...hoe kan ik een videoband van laten we zeggen 1 uur opnemen als na 10 seconden het bestand (.Avi) op schijf al 400MB groot is.

Is er een betere manier om op te nemen dat kleinere bestanden geeft?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 16:38
razoon schreef op 15 augustus 2004 @ 13:55:
Ik wil van een videorecorder opnemen op HD. Het lukt aardig maar wat ik me afvraag is ...hoe kan ik een videoband van laten we zeggen 1 uur opnemen als na 10 seconden het bestand (.Avi) op schijf al 400MB groot is.

Is er een betere manier om op te nemen dat kleinere bestanden geeft?
tsja, je slaat het nu op in uncompressed video, probeer eens een relatief eenvoudige codec die realtime te encoderen is, dat zal al een hele hoop schelen.

• razoon

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Waar kan ik een andere codec kiezen?

Ik heb in Capture settings als Format Type mogelijkheden: YUY2, RGB 555 (16bit), RGB 24, YUV9 en YV12.

Ik gebruik nu RGB 555 (16bit). Kan ik hier beter een andere kiezen?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
Wat je aangeeft zijn geen instellingen m.b.t. de keuze van een codec maar iets t.a.v. de behandeling van het kleur-aandeel in het video-signaal.

Een keuze voor een codec maak je uit b.v.: Cinepak, Indeo, DivX (niet standaard in Windows; moet je installeren) etc.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt btw beter YUY2 of YUV9 gevruiken, aangezien dan sneller is en minder plek in neemt (TV kleuren zijn toch al niet RGB).

Verder idd ParkOverall volgen. Zou ook handig zijn als je aangaf welke software je gebruikt btw!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ParkOverall
(TV kleuren zijn toch al niet RGB)..........
Leg uit!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Aangezien er vroeger zwart wit TV was, en de kleuren TV nog steeds compatibel is, wordt er door de kabel geen RGB gestuurd, maar YUV -> kleur (bestaan uit twee componenten, chrominance) en helderheid (luminance).

http://en.wikipedia.org/wiki/YUV

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ParkOverall
deepspace schreef op 17 augustus 2004 @ 23:14:
Aangezien er vroeger zwart wit TV was, en de kleuren TV nog steeds compatibel is, wordt er door de kabel geen RGB gestuurd, maar YUV -> kleur (bestaan uit twee componenten, chrominance) en helderheid (luminance).

http://en.wikipedia.org/wiki/YUV
Toch nog even de purist spelen, ik lees daar: 'When used in a color setting the subtraction process is reversed, resulting in the original RGB color space.'

Precies wat ik dacht (wel RGB), vandaar: 'leg uit' met uitroepteken.

Verwijderd

Je zou het PICVideo MPEG Codec eens kunnen proberen. Deze gebruik ik ook voor videocaptures. Gebruik trouwens een zo hoog mogelijke resolutie (afhankelijk wat je capturekaart aankan).

Zelf doe ik veel aan video / tvcard capture. De PICVideo houdt het beste resultaat in het raw format. Verdere bewerking doe ik daarna met VirtualDub / TMPGEnc (crop/resize etc).

Let op: PICVideo moet je wel laten registeren om te encoden

• razoon

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Ik gebruik VirtualDub en heb een keer gecaptured, volgens Doom9 website, op 1/4 Pal (384x288 ). Als codec indd Picvideo MJpeg.
Dit vervolgens gebrand met Nero als VCD. Kwaliteit vond ik echter niet zoooo best. Maar dit is de eerste keer dat ik zoiets doe.
Nu probeer ik Full PAL, echter ik kan geen hogere resolutie kiezen dan 1/4 PAL.
Want ik krijg de foutmelding: "Error 418: Unsupported video format."
Mijn vraag: Waarom niet?

Ik heb een simpel TVLive kaartje met BT878 chip

Ik zie nu dat 1/2 PAL ook niet kan.

-------------------------------------------------------------
2 uur verder:

Heb het met Fly 2000 TV geprobeerd. En daarin lukt het wel op half- en full PAL resolutie.

Waarom in Vdub dan niet?

[ Voor 39% gewijzigd door razoon op 18-08-2004 18:03 ]

• razoon

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
niemand die iets zinnigs kan zeggen?

• ParkOverall
Zit misschien in Video For Windows/Direct.....(Show?), VirtualDub werkt enkel met VFW i.p.v. Direct....?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
razoon schreef op 18 augustus 2004 @ 18:49:
niemand die iets zinnigs kan zeggen?
Zeker wel, als je serieus met videocapturing aan de gang wil, overweeg dan eens je kaartje te vervangen door een met hardware mpeg-2 encoder.
Pagina: 1