Random geheugenerrors op K8N Neo met Corsair XMS

Pagina: 1
Acties:

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 16:05
Ik heb sinds ik een nieuwe computer gekocht heb problemen gehad met mijn geheugen. Op de meest vreemde momenten kreeg ik de volgende errors, waarna de betreffende programma’s afgesloten werden.

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/upload/asb/GoTmemerror.gif

Omdat ik dacht dat dit aan mijn moederbord lag, heb ik mijn moederbord geRMA’d. Tijdens die RMA procedure kwamen ze bij de webshop erachter dat mijn processor en moederbord kapot waren. Ik heb toen een nieuw mobo en proc gekregen. Ik heb toen nog nagevraagd of mijn geheugen niet stuk was, en ze zeiden van niet.
Nu heb ik nog steeds hetzelfde probleem, maar ik weet totaal niet waar het aan ligt. Ik kan bijvoorbeeld 3 uur aan het surfen zijn, en dan geeft de browser een geheugenerror. Met gamen heb ik vrij weinig last van de errors. Wat vreemd is dat de error bij de helft van de keren verschijnt als ik het programma afsluit, en dat hij soms reproduceerbaar is: ik heb een paar keer gehad dat ik een error kreeg elke keer als ik winamp op probeerde te starten
Als ik memtest86 draai worden er geen problemen gevonden, en een biosflash naar bios 1.3 bracht ook niet de oplossing waar ik op hoopte. Het geheugen heeft in 2 andere pc’s ook zonder problemen gewerkt

Mijn specs:
AMD64 3200+ clawhammer met een Zalman 7000 AlCu en Artic Silver 3
MSI K8N Neo
512 MB Corsair CMX512-3200C2PT
Ati Radeon 9700
Chieftec 360 watt voeding
120GB seagate barracuda 7200.7
30 GB Maxtor
Onboard NIC en sound
Alle onderdelen lopen op de standaard snelheden, en zijn ook niet overgeclocked geweest.
Als OS draai ik Windows XP professional

Mijn voedingslijnen zijn mooi stabiel, en mijn systeem- en processortemperaturen zijn ook onder de 50 graden.
Wat ik nog kan proberen is de geheugensnelheid te verlagen of de latencies te verhogen. Nu lopen die allemaal op auto. Hier zit ik natuurlijk niet op te wachten, maar als het een stap in de richting van de oplossing is wil ik het best proberen.

Weet iemand misschien een oplossing voor dit probleem, of wel onderdeel roet in het eten gooit?

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 13:22
Probeer eens memtest te draaien. Misschien dat er dan wat gemeld wordt

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Weet je 100% zeker, dat jouw geheugen ondersteund word, door je moederbord?
Als je dat niet zeker weet, kan je dat vaak opzoeken in de handleiding van je moederbord, en anders op de website van je fabrikant...

Mocht je geheugen wél ondersteund worden, dan kan je overwegen om een BIOS-update uit te voeren, misschien dat dat wat oplost mbt je geheugen... ;)

• brouwerpower
steven2 schreef op 15 augustus 2004 @ 13:56:
Probeer eens memtest te draaien. Misschien dat er dan wat gemeld wordt
In de startpost staat dat ik al memtest gedraaid heb ,en deze geen errors vond.
GJ-tje schreef op 15 augustus 2004 @ 14:07:
Weet je 100% zeker, dat jouw geheugen ondersteund word, door je moederbord?
Als je dat niet zeker weet, kan je dat vaak opzoeken in de handleiding van je moederbord, en anders op de website van je fabrikant...

Mocht je geheugen wél ondersteund worden, dan kan je overwegen om een BIOS-update uit te voeren, misschien dat dat wat oplost mbt je geheugen... ;)
Ik heb al een bios update uitgevoerd, zonder resultaat.
Salland raadde dit geheugen aan in combinatie met dit moederbord, en bij tom's werkte er veel verschillende geheugenreepjes met dit moederbord, waaronder een corsair twinx setje.
In de tech report van MSI is dit geheugen niet getest icm mijn moederbord. Het andere geteste Corsair geheugen werkte daar echter wel, en op internet ben ik ook nog geen problemen tegengekomen met K8N+Corsair. Volgens mij is het geheugen dus wel compatible met mijn moederbord

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:21
Toevallig niet Fortis Online Banking installed? Die zorgt bij mij voor dit soort problemen.... :X

• brouwerpower
MikeN schreef op 15 augustus 2004 @ 14:25:
Toevallig niet Fortis Online Banking installed? Die zorgt bij mij voor dit soort problemen.... :X
Nee, ik zit bij een andere bank ;)

Verwijderd

Zet de command rate eens op 2T (kun je vinden onder dram timings) ...
De MSI K8N neo schijnt een beetje moeite te hebben met 512mb dubblesided modules...

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heb je windows al opnieuw geinstalleerd?

Je geheugen + Interface zijn nl goed, want ze komen door memtest heen zonder errors..
De hardware is goed -> softwareprobleem

• brouwerpower
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 15:03:
Zet de command rate eens op 2T (kun je vinden onder dram timings) ...
De MSI K8N neo schijnt een beetje moeite te hebben met 512mb dubblesided modules...
De command rate kan ik niet instellen met bios 1.3 In het boekje van het moederbord staat dat onder het DRAM menu de optie 1T/2T memory timing moet staan, maar die staat er niet meer.
Weet je hoe ik kan kijken of ik 1T of 2T timings heb? Heeft het misschien zin om het voltage van het geheugen te verhogen met een paar tienden? Dat het dan toch stabieler loopt?
ANdrode schreef op 15 augustus 2004 @ 15:35:
Heb je windows al opnieuw geinstalleerd?

Je geheugen + Interface zijn nl goed, want ze komen door memtest heen zonder errors..
De hardware is goed -> softwareprobleem
Dat vind ik nu het vreemde: hoe kunnen er zulke errors ontstaan door een softwarematig probleem?
Het is misschien het proberen waard, maar voordat ik zoveel tijd in een poging ga stoppen probeer ik het toch liever of er een andere manier is om van het probleem af te komen.

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 23:13

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

dat soort shit had ik vroeger ook sinds sp2 ben ik er vanaf :*)

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• brouwerpower
BruceLee schreef op 15 augustus 2004 @ 17:25:
dat soort shit had ik vroeger ook sinds sp2 ben ik er vanaf :*)
misschien is het dan idd toch softwarematig O-)
I'll have a try! :Y)
Het enige probleem is dat SP2 nog niet in het nederlands is uitgebracht. Ik zal dus even moeten gaan wachten...
Zou het te maken hebben met de NX bit dat dit soort problemen worden verholpen?

[ Voor 30% gewijzigd door brouwerpower op 15-08-2004 19:40 ]

Verwijderd

Misschien afgezaagd, maar heb je alle memtests gedraaid of gewoon de standaard?

• brouwerpower
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 19:36:
Misschien afgezaagd, maar heb je alle memtests gedraaid of gewoon de standaard?
ik heb net alle tests gedraaid, en in de bijna 4 uur dat hij bezig was heeft hij geen fouten gevonden.
Pagina: 1