Toon posts:

[Fed Core 1/Planet CCRMA] agpgart ziet verkeerde chipset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Fedora Core 1 geinstalleerd met Planet CCRMA-kernel (2.4.26-1.ll.rhfc1.ccrma, 2.4.26-kernel met wat patches) en probeer daar NVidia-drivers bij te installeren. Dat is goed gegaan maar ik kan toch X niet starten met de NVidia-drivers: ik krijg wel kort het NVidia-splash-screen maar daarna klapt hij eruit, caught signal 11, aborting.

In /var/log/messages staan dan een hoop meldingen over agpgart-module die niet geladen kan worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Aug 15 13:06:30 purr kernel: Linux agpgart interface v0.99 (c) Jeff Hartmann
Aug 15 13:06:30 purr kernel: agpgart: Maximum main memory to use for agp memory: 439M
Aug 15 13:06:30 purr kernel: agpgart: Detected Via Apollo Pro KT400 chipset
Aug 15 13:06:30 purr kernel: agpgart: unable to determine aperture size.
Aug 15 13:06:30 purr insmod: /lib/modules/2.4.26-1.ll.rhfc1.ccrma/kernel/drivers/char/agp/agpgart.o: init_module: Invalid argument
Aug 15 13:06:30 purr insmod: Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters.
You may find more information in syslog or the output from dmesg
Aug 15 13:06:30 purr insmod: /lib/modules/2.4.26-1.ll.rhfc1.ccrma/kernel/drivers/char/agp/agpgart.o: insmod agpgart failed

Ik vermoed dat dit de oorzaak is dat X crasht, omdat het de laatste meldingen zijn. In de XFree-log staat geen foutmelding, alleen een hoop dingen over NVidia die wel goed gaan.

Met Slackware op dezelfde machine kan agpgart wel geladen worden en dan meldt-ie dat hij de VIA CLE266-chipset gevonden heeft. Dat werkt dan. (Ik weet eerlijk gezegd ook niet of dat klopt want ik heb een KT400-chipset (geen Apollo Pro KT400 trouwens) maar ok, het werkt daar)

Weet iemand hoe ik agpgart kan vertellen dat-ie een andere chipset moet pakken?

Verwijderd

Topicstarter
Net "Option" "NvAGP" "0" toegevoegd aan XF86Config, zodat er geen agp geladen zou moeten worden, maar dat maakt geen verschil...

Verwijderd

Topicstarter
subtiel schopje...

Ik heb 't ook nog geprobeerd met de Nvidia-agp-module door "Option" "NvAGP" "1" toe te voegen aan XF86Config, maar zonder resultaat, echter wel een andere foutmelding in messages:

code:
1
Aug 18 18:05:32 purr modprobe: modprobe: Can't locate module char-major-10-134

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 18:44:
subtiel schopje...

Ik heb 't ook nog geprobeerd met de Nvidia-agp-module door "Option" "NvAGP" "1" toe te voegen aan XF86Config, maar zonder resultaat, echter wel een andere foutmelding in messages:

code:
1
Aug 18 18:05:32 purr modprobe: modprobe: Can't locate module char-major-10-134
Over die foutmelding is heel wat te vinden op Google. -> Google ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oeps!! :X

Het blijkt echter aan iets anders te liggen; als ik de regel Load "glx" weghaal, werkt 't ineens wel... (met de nvidia-agp-driver). Als ik Load "glx" er wel in zet (het hoort er wel in volgens de NVidia-readme) klapt X er dus uit. De laatste regel is dan (II) Initializing extension GLX -- daarna Fatal Server Error, caught Signal 11, Aborting. Hmzz, nouja daarvoor open ik wel een ander topic als ik daar niet uitkom.