Toon posts:

Nieuw bios MSI K8T NEO FIS2R met temp fix?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Krijg net een update van MSI toegeschoven, bios 1.80 is t geloof ik.

Ik flash dat ding erin, volgens de beschrijving gaat dat ding de (cpu) temp readouts correct zetten dus ik denk, nah zal wat wezen.

Ik reboot, zet me bios shit weer goed en kom in Windows...

Voorheen zat ik op gemiddeld 50 idle/max 60 load met stock, was een graad of 2/3 gedaald met Zalman 7000b al-cu koeler erop

Ik zit nu gewoon op de 30 graden idle!! volgens Core Center....!

Weet niet helemaal goed of ik t moet geloven tbh :)

Meer ervaringen?

(misschien even wat meer uitleg)
Er was al tijdje bekend dat de NC amd64 cpu's wat foute temp readings kregen via dit mobo. Ik heb een NC amd64 3200+ :) Ik ben dus serieus gem. 25 graden gedaald simpelweg door een biosflash die de foute temp readings zou fixen

Don't get me wrong, ik vind t waanzinnig gaaf dat me temp ineens zo laag is maar ik zat wel met me bek open toen ik zag dat gewoon 25 graden lager was!!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 12:32 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
bij mij veranderde er niks. Temp van mn 2800 was al vanaf het begin zo'n 32 graden idle en 45 stressed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 12:12:
Krijg net een update van MSI toegeschoven, bios 1.80 is t geloof ik.

Ik flash dat ding erin, volgens de beschrijving gaat dat ding de (cpu) temp readouts correct zetten dus ik denk, nah zal wat wezen.

Ik reboot, zet me bios shit weer goed en kom in Windows...

Voorheen zat ik op gemiddeld 50 idle/max 60 load met stock, was een graad of 2/3 gedaald met Zalman 7000b al-cu koeler erop

Ik zit nu gewoon op de 30 graden idle!! volgens Core Center....!

Weet niet helemaal goed of ik t moet geloven tbh :)

Meer ervaringen?

(misschien even wat meer uitleg)
Er was al tijdje bekend dat de NC amd64 cpu's wat foute temp readings kregen via dit mobo. Ik heb een NC amd64 3200+ :) Ik ben dus serieus gem. 25 graden gedaald simpelweg door een biosflash die de foute temp readings zou fixen

Don't get me wrong, ik vind t waanzinnig gaaf dat me temp ineens zo laag is maar ik zat wel met me bek open toen ik zag dat gewoon 25 graden lager was!!
Heb je een linkje naar bios 1.80?

Verwijderd

Topicstarter
Het programma heet LiveUpdate :)

Anders en bios en programma te vinden op de msi site

zit zo'n beetje standaard bij msi boardjes...

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
Ja dit klopt. Ik had ook deze update gedaan maar bij mij was er niets verandert. Het was standaard al 30 idle en max 45 stressed. Die AMD64 dingetjes blijven heerlijk koel.

Het beste kun je je MSI BIOS updaten via Liveupdate. Die maakt een schijfje aan met BIOS en reddings-BIOS. No worries, hij kopieert het eerst naar de HDD voor het flashen of naar een RAM disk in geval van NTFS>

Verwijderd

Na dit topic gelezen te hebben, dacht ik nu dus eindelijk te weten waar mijn hoge temperatuur vandaan kwam: 56 graden idle. Ik heb ook een AMD 64 3200+ en een K8T NEO FIS2R mobo. Ik heb dus die biosflash gedaan, maar mijn temperatuur blijft hetzelfde :( Ik heb een fan aan de zijkant van de kast die ongeveer 4300 rpm draait en een fan aan de achterkant van de kast (waarvan ik het aantal rpm niet weet). Je zou zeggen dat dit wel voor een goede airflow zorgt waardoor de temp zou zakken, maar aangezien de temp 56 graden idle is (bij full load kan ie zo'n 71 graden worden) , denk ik dat er iets anders aan de hand is. Iemand een idee? Misschien een domme vraag, maar hoe kan ik zien of mijn processor een clawhammer of een newcastle core heeft? Verder heb ik een Aopen 6800GT erin zitten, een maxtor 160GB harde schijf, een 350 watt voeding (Aerocool aeropower 2) en een LITE-ON dual layer dvd-writer.

Verwijderd

Bedankt voor het programma. Het programma geeft aan dat ik een Newcastle heb. Net zoals de topicstarter dus. Nu vraag ik me dus helemaal af hoe het komt dat de temperatuur van de processor zo hoog blijft :(

*edit*
??? Mijn computer geeft nu aan dat de temperatuur van mijn processor 32 graden idle is!! (en dat ipv 56 graden idle) 8)7 Ben ik even blij dat ik dit topic heb gevonden 8)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, op het msi forum staat ook dat af en toe de hoge temps nog terugkomen

zal wel klein bugje zijn :)

Verwijderd

Ja, je hebt gelijk. Nadat ik mijn computer opnieuw opgestart had, was mijn temp weer 56 graden idle. Na drie keer opstarten nog steeds :( Raar, dat hij de juiste temperatuur soms wel pakt en dan weer niet.

Verwijderd

op het msi forum staat dat dit een probleem is in de bios waar msi niet de juiste waarde uitleest op modernere amd processoren (amd64 onwards) ivm met het eenzijdig door amd aanpassen van de specs.

hoeveel waarheid daarin zit weet ik niet, andere moederborden schijnen er niet of nauwelijks last van te hebben.

Als het goed is ligt de temp inderdaad rond de 35 graden idle.

Als je een fancontroller hebt dan zit daar vaak ook een temp probe bij.
Die dingen zijn (ook) niet 100% betrouwbaar maar die 20 graden verschil wordt wel duidelijk.

De probe in het koellichaam duwen vanaf de zijkant en dan zo plaatsen dat ie recht boven de core zit geeft een aardig beeld bij mij (coolermaster aerogate 2 en enermax 25 euro dingske) maar niet te lang doen want dan krijgt je core het warm omdat ie juist daar het best gekoeld moet worden

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 09:22
zal het binnenkort ook eens proberen, heb een clawhammer.

Digital Media Junkie

Pagina: 1