[Linux] Hostname probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09
Na het veranderen van de hostname van een machine van pierre --> pierre5 via het bestand /etc/hostname, krijg ik de volgende foutmelding door bijvoorbeeld sudo. Ook gaat het opstarten van de Midnight Commander dan enorm langzaam:

sudo: unable to lookup pierre5 via gethostbyname()

Deze was dus van sudo. Ik heb de machine al gereboot, maar dat moet natuurlijk niet uitmaken. Als ik "hostname pierre" typ op de commando regel, zodat de machine terugschakeld naar de oude hostname, werkt alles weer perfect.

Ergens vermoed ik dat er op nog een plaats de hostname wordt bijgehouden, maar waar? Ik heb nu al een paar keer commando's op de verkeerde machine losgelaten doordat ik me vergiste.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
/etc/hosts?
grep pierre /etc/* ?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

/etc/hosts, of een zonefile in de DNS.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Eigenlijk heb je gewoon nergens een definitie staan die een IP-adres aan 'pierre5' hangt. Fix dat dus :) Kan in /etc/hosts of in een DNS zone (met je search domein eraanvast).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09
Och, het probleem is gevonden, jullie zeggen het al, ipadres aan name; In m'n hosts file stond die nog naar pierre ipv pierre5, wat ook bij MC de delay veroorzaakt waarschijnlijk. Thx! Het werkt nu.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Opgelost dus ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.