Switch stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Tot gisteravond heb ik altijd probleemloos via mijn switch en 510i kunnen internetten. Sinds deze ochtend lukt dat echter niet meer. Op de switch (een Edimax) gaat geen enkel lampje branden als alles goed aangesloten is; als ik echter mijn computer rechtstreeks op de 510i inprik, werkt alles zoals het hoort.

Echter: als ik een oude HUB aansluit, dan werkt het weer niet zoals het moet (meldingen zoals 'een netwerkkabel is niet aangesloten' vliegen me om de oren). Deze HUB werkte tot kort geleden ook probleemloos.

Iemand enig idee waar ik moet kijken als plots mijn netwerk via een switch of een HUB het niet meer goed doet?

Aan de aangesloten PCs in het netwerk is overigens niets gewijzigd.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Edimax producten vallen in de categorie "Sweex", dus eigenlijk een B-categorie. Wat ik van diverse Edimax-producten merk, is dat ze best flink warm worden (om niet te zeggen "heet"), en dat is nooit lekker voor een elektrisch apparaat. (Zelf heb ik nu een Edimax 5p Gigabit Switch, die moet je wel verticaal ophangen, anders blijft de warmte in dat ding hangen...)

Het zou me niet verbazen als de hitte teveel geworden is. Als een elec. product slecht ontworpen is, verbruikt het vaak meer stroom, dus meer warmte. Een mini-HUB van Edimax heeft bij mij ook al eens de geest gegeven. Dat dingetje werd ook warmer dan "handwarm". :/

• pven
  • Niet online
De switch was idd erg warm, toen ik de stekker eruit heb getrokken. Ik laat deze nog even afkoelen, sluit hem dan weer aan en hoop dat het dan wel werk. Zo niet: ik heb nog garantie!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:22

JustDutch

was ambtenaar :)

Als zowel een hub als een switch problemen geven, dan kan het ook aan een van je kabels liggen.

Forza Mucca

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 09:56:
Edimax producten vallen in de categorie "Sweex", dus eigenlijk een B-categorie. Wat ik van diverse Edimax-producten merk, is dat ze best flink warm worden (om niet te zeggen "heet"), en dat is nooit lekker voor een elektrisch apparaat. (Zelf heb ik nu een Edimax 5p Gigabit Switch, die moet je wel verticaal ophangen, anders blijft de warmte in dat ding hangen...)

Het zou me niet verbazen als de hitte teveel geworden is. Als een elec. product slecht ontworpen is, verbruikt het vaak meer stroom, dus meer warmte. Een mini-HUB van Edimax heeft bij mij ook al eens de geest gegeven. Dat dingetje werd ook warmer dan "handwarm". :/
Een mini-hub is ook niet gemaakt om meer dan een paar uur achter elkaar te werken. Voor apparatuur op een vaste locatie gebruik je voor thuis desktop-exemplaren en voor in een kantooromgeving 19" rack-modellen. Zo'n mini-hub/switch is leuk om bij je laptop in de tas te doen.

Een desktop-switch (en dan vooral de goedkoopste plastic modellen) kan aardig warm worden, in de zomer kan dit problemen opleveren. Als je iets minder zuinig inkoopt, dan leveren Sweex en Edimax best aardige producten voor een redelijke prijs. Zo heb ik een 5-poorts Sweex Gbit switch met een stevige en geventileerde stalen behuizing. Die is de hitte-golf zonder problemen doorgekomen. En mijn oude Edimax-router (ook stalen geventileerde behuizing) doet het al jaren perfect.

Gewoon niet de goedkoopste van de goedkoopste spullen kopen. En kijk ook eens naar de adapter, die kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:54
Zijn alle pc's in je netwerk ge-aard?

Het is mij ook eens overkomen dat een bepaalde pc (bijna) iedere switch, of althans poorten daarvan, vroegtijdig afschreef.

• pven
  • Niet online
De switch is duidelijk aan het overlijden. Ik heb deze zojuist weer onder stroom gezet en dan komt er een 'knisperend' geluid uit.

Hmz, niet al mijn PCs zijn geaard.

Verwijderd

Als hitte een probleem is van die router/switch/hub dan kun je ook in de plastic behuizing wat gaatjes boren. Overigens mag dergelijke hardware best wel heet worden totdat het niet meer werkt - in tegenstelling tot een CPU die wat complexer in elkaar steekt...

edit: Geen aarding en netwerk is vragen om problemen....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 10:36 ]

• pven
  • Niet online
Mijn HUB doet het overigens weer; ik had een kabel in de verkeerde poort gestoken. :X

Ik ga bedenken hoe ik al mijn PCs kan gaan aarden; dank voor de duidelijke reacties! _/-\o_

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

reiker

dan jij!

Ik heb laatst twee Sweex switches afgeschaft omdat ze ineens kuren gingen vertonen... Uitval, raar knipperende lapmjes en dergelijke. Ding was gloeiend heet. Uiteindelijk heb ik ze opengemaakt, en wat bleek: de heatsink zat maar half op de chip! Ik heb die krengen eraf gehaald, maar ik heb nog geen thermische lijm of van dat rare geleidende plakband om ze te fiksen... Naar mijn idee zouden ze het na deze behandeling weer gewoon moeten doen.
Die heatsinks waren trouwens zo heet, dat al het water wat ik er op sprenkelde vrijwel direct verdampte... :X

Ondertussen heb ik twee 3Com switches aangeschaft, ik verwacht dat de mensen van 3Com wèl weten hoe je een heatsink moet bevestigen.

Zo gezegd, zo gedaan.

• pven
  • Niet online
@ reiker : ik heb nog garantie, dus ik ga hem terugsturen met de vraag of deze te 'upgraden' is naar een 3com (met bijbetaling). ;)

• pven
  • Niet online
Ik heb een nieuwe switch gehad (dezelfde), deze werkt uiteraard wel.

Opvallend: toen ik deze voor het eerst aan heb gesloten (zonder netwerkkabels; gewoon ff onder stroom zetten), kwam er al een heel zacht 'snerpend' geluid uit. Dit geluid komt er constant uit; het is niet irritant ofzo, maar het valt wel op. Daarnaast valt het op dat de switch vrij snel 'handwarm' is,

Iemand enig idee of dit kwaad kan?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als er geen bewegende onderdelen in zitten (fans e.d.) is het in principe niet de bedoeling dat ze geluid maken, nee :)

Btw, hub is geen afkorting. Kleine letters dus.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• reiker

reiker

dan jij!

Daar staat dan wel tegenover dat apparaten als trafo's ed. wel degelijk geluid kunnen maken, een zacht fluitend geluid... Geen idee waar het vandaan komt, misschien een of ander relais oid? Ik bedoel te zeggen: dat er geluid uit komt, wil niet per definitie zeggen dat er bewegende onderdelen (niet) aan het werk zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door reiker op 02-10-2004 13:44 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een relais is een bewegend onderdeel :) En het maakt een meestal duidelijk herkenbaar tikkend geluid.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 19:50
Heel veel switches maken zo'n geluid. Een zoemende (hoge) toon. Waarschijnlijk een resonerend [iets] :+

• reiker

reiker

dan jij!

CyBeR schreef op 02 oktober 2004 @ 14:22:
Een relais is een bewegend onderdeel :) En het maakt een meestal duidelijk herkenbaar tikkend geluid.
Hm, heb dat zo? My bad, ik ben niet zo ontzettend ingevoerd in electrotechniek, ben allang blij als het werkt ;) Weer wat geleerd.

Hiermee is de vraag van TS nog niet beantwoord...

Zo gezegd, zo gedaan.

Pagina: 1