A7V266-boot niet meer (geen post)

Pagina: 1
Acties:

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14
Hardware:
Asus A7V266-E, met Athlon 1700+, 512 mb geheugen
Hard disk: Maxtor D740, 60 Gb

Aanleiding van de problemen:
Bij de bestaande partitie bleek de C:-schijf vol te lopen. Daaeom de D: schijf gewist, en met de re-partitie mogelijkheid van Windows XP de eerdere D:-schijf (16 Gb) bij de C:-schijf gevoegd.
Bij herstart had de C-schijf plenty ruimte, maar - o wonder ! - Windows XP vond op de disk vrije ruimte (van 12 Gb): de oorspronkelijk herkende 6L060J3 was geen 60 Gb , maar 72 Gb!

Maar dat vertrouwde ik niet. Ik vermoedde dat Windows XP in de partitioneringstabel eenzelfde schijfruimte dubbel had gemapped (m.a.w.: 12 Gb was onderdeel van C:. en ook van E: bijv.) Om dit te testen dacht ik een bestand te kunnen knippen en plakken, om dan op 2 mappings (C: , D: , E: of F: door Windows XP als resp. 24, 16, 16, 16 Gb).
Tijdens het knippen en plakken viel opeens het beeld weg, en kregen we een spontane reboot: maar PC startte niet meet op in Windows XP.

Daarna heb ik nog wel met maxBlast 3 de harde schijf kunnen controleren (hard disk was volgens maxblast in orde), maar vervolgens rond het moederbord bij de herstart de post niet af: hij blijft hangen bij het herkennen van de floppy-drive (het lampje daarvan blijft branden).
Vervolgens in de Bios het herkennen van de floppydrive bij boot-up uitgezet, de floppy-drive verwijderd als disk, maar niets mocht baten: de PC start niet op.

Let wel: de configuratie (hardware, bekabeling) is niet veranderd, de PC heeft zeker een jaar zo gedraaid, totdat ik de C:-schijf als boven beschreven ging vergroten.

Er staat me bij dat er een probleem was met Windows XP in combinatie met de Maxtor D740 harddisk, maar ik heb daarover bij de search niets kunnen vinden.
Ook de topics m.b.t. niet booten van A7V266-E gaven geen oplossing (ook aan de voeding is niets veranderd).

Heeft iemand:
- een idee wat het probleem is;
- hoe ik dat kan verhelpen;
- en waarom dat de remedie is ?

Inmiddels heb ik met een

eagle

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je al een BIOS reset gedaan?

Even voor de duidelijkheid, je krijgt dus geen beeld?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Brothar
Ik krijg dus wél beeld, en kan dus de Bios in.
Bios-reset heb ik wel aan gedacht, maar ik heb niets in de Bios veranderd voor het probleem optrad, dus een Bios-reset lijkt dat niet nodig (tenzij het gebruik van Maxblast 3 / Caldera DOS iets in die settings veranderd ... maar dat lijkt me niet goed mogelijk).

eagle

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kijk toch maar even alle bekabeling na, aandrukken en instellingen controleren.
Voltages en temps?

Doe maar eens een low-level format met Maxblast/Powermax. En heb je de uitgebreide test gedaan met Maxblast?

Anders moet je alle partities verwijderen, opnieuw aanmaken en alle data recoveren. ;(

Er is ook geen fysieke schade te ontdekken? Lekkende elco's enz...

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 15-08-2004 00:48 ]

• Brothar
Uitgebreide test van maxblast was oké.
Maar daarna wordt de hard-disk dus niet meer herkend (als dat tenminste de reden is dat de led van de floppy-drive blijft branden), en kan ik dus ook niet meer low-level formatteren en/of partitioneren. Ik kan zelfs Maxblast niet meer opstarten !

(De bekabeling heb ik gechecked; alles zit goed vast.
Data is geen probleem: data is geback-upped. Voltage en temps zal ik in de Bios even checken. Waren geen probleem toen Windows XP wél opstarttte, alleen toen opeens een drop in cpu-fan-snelheid; vandaar dat ik de bekabeling heb gecontrolleerd.)

[ Voor 8% gewijzigd door Brothar op 15-08-2004 00:54 ]

eagle

Verwijderd

heb je ze toevallig virtual gelinkted(kdacht dat ze dat stripen noemen tegenwoordig). want anders ben je fucked. Deze optie moet namelijk van dezelfde grootte zijn wil het lukken. En besides heb je windows update wel es laten draaien. en schijnen meer problemen te zijn met de partitie tool van windows. Download anders partition magic en probeer het nog eens :). er staat inmers toch niks op :).

Als het lampje van de fdd blijft branden zit meestal de kabel verkeerd om, maar dit lijkt me in deze situatie niet het geval want je zegt inmers dat er niks verandert is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 00:56 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Andere IDE kabel zou je ook nog kunnen proberen, wordt vaak vergeten....

Garantie heb je denk ik niet meer, de D740 is een relatief oude schijf...

Kun je de schijf in een ander systeem testen?

• Brothar
Windows was up-to-date.
Ik dacht niet dat sprake was van virtual linked.
Partition magic of complete herpatitionering is niet mogelijk: het moederbord komt niet meer door de post (en blijft hangen bij/na herkennen floppy-drive).

Andere IDE-kabel heb ik inderdaad nog niet aan gedacht, ook andere PC is een optie.
Maar ik zal eerst 's de harddisk loshalen; als de harddisk het probleem is, moet ook dan de post afgerond kunnen worden.

Maar het gekke is dus dat ná de uitgebreide test van Maxblast de harddisk niet meer wordt herkend (Maxtor gebruikt wel een disclaimer bij de download, maar die is naar mijn mening juridisch niet te handhaven :) ).

[ Voor 49% gewijzigd door Brothar op 15-08-2004 01:01 ]

eagle

Verwijderd

Ondersteund je hdd toevallig smart. zet deze optie anders even aan in je bios en kijk wat dat je verteld. als het zegt schijf ok. dan is het in iedergeval niet de hdd.

Aangezien jij nu zegt dat ie ook niet meer herkend wordt is er misschien toch iets mis met die hdd. test em is in een andere pc.

• Brothar
Intussen:
De desbetreffende kast even aangesloten op dit beeldscherm.
Daarbij de IDE-kabel met slave-connector aangesloten. Prompt wilde Maxblast wél opstarten, evenzo toen ik weer de master-connector gebruikte.
Maxblast zelf (installatie controle) gaf aan dat de harddisk goed was aangesloten, en dat de kabel in orde was.
ook de 90-sec test gaf aan: passed.

Maar opstarten zónder floppy in de floppy-disk (dus dan booten vanaf harddisk) lukt nog steeds niet.
Aangezien het probleem ontstond bij het verplaatsen van een map/directory op de harddisk, krijg ik het idee dat er op de disk een essentieel element is overschreven.
M.a.w. fysiek, hardware-matig, is de harddisk (lectronica-print + platters e.d.) dan in orde, en komt dan door elke test, maar softwarematig is er onzin weggeschreven.
Ik denk nu dat inderdaad de partitietabel "fucked-up" was, en dat wellicht het Master Boot Record is vernietigd bij het verplaatsen van de map/directory.

NB: bij het niet aangesloten zijn van de harddisk, en zonder maxblast in de floppy-drive, krijg ik de te verwchten melding: geen besturingssysteem gevonden.

Ik hoop dat de fout in de formatting van de platters ligt, en dat niet een IDE-interface (op het moederbord) en oplawaai heeft gekregen.
Ik ga de harddisk nu even in een andere PC plaatsen, en zonodig wissen/herpartitioneren.

(NB smart stond aan Bios).

UPDATE 2:28 uur:
De harddisk heb ik het afgelopen halfuur - met de "eigen" IDE-kabel - in de PC geplaatst waarmee ik hier op Tweakers.net het topic heb geplaatst.
Mijn vrees bleek bewaarheid: de partitietabel was vern@#!
Bij het opstarten met de Windows XP installatie-CD - wat ik achteraf bezien ook in de oorspronkelijke PC had kunnen doen (tenzij dat moederbord /IDE-controller/ ook beschadigd is geraakt) - kreeg ik het volgende te zien:
- partitie 24 Gb indeling onbekend
- en dan 3 * partitie 16 Gb NTFS
De harddisk van 60 Gb is daarmee schijnbaar "gegroeid" naar 72 Gb.
De foutmelding die ik te lezen kreeg : "NTLDR missing"!
Zéér waarschijnlijk is dus het mbr voor XP (=NTLDR ; staat voor NT LoaDeR ?) beschadigd.
Ik ben hier absoluut niet blij mee.
Na het verwijderen van de 4 bovengenoemde partities heb ik een C:-schijf aangemaakt van 28 Gb, en een 2de partitie met de rest.

De her-installatie van XP en alle software wordt een klus voor de rest van de nacht/dag. Ik zal nog melden of dat is gelukt (om uit te sluiten dat het A7V266-E moederbord ook defect is geraakt - wat niet zo zou moeten zijn).

IceRiccy had gelijk (en zijn opmerking komt me bekend voor): de re-partitioning tool van XP werkt niet foutloos/probleemloos.

Update 20:34:
Alles weer geïnstalleerd.
Intussen bleek het modem (Motorola SM56, merk Mentor) defect, althans 't is niet werkend te krijgen (geen goede driver te vinden voor XP): morgen de leverancier even bellen.

[ Voor 49% gewijzigd door Brothar op 15-08-2004 21:22 . Reden: Update ]

eagle

Pagina: 1