Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Bug] Euroteken verkeerd bij correcte charset

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als er in een topic een euroteken geplaatst wordt (€), dan ziet deze er bij mij in Firefox 0.9.2 er als volgt uit:

� (plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.flut.demon.nl/euro.png)

Althans, bij een bepaalde post van Raymond, misschien dat hij er meer over kan vertellen hóe hij die precies heeft gemaakt, aangezien mijn euro t prima doet geloof ik..

De url-encode van deze char is %EF%BF%BD, terwijl mijn euro %E2%82%AC is.. Nou ja, maakt ook niet uit..

Het probleem is dus een charsetprobleem volgens mij. GoT heeft in zijn head staan: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-15"> Firefox is uiteraard braaf en stelt zich hier op in. (Zoals jullie weten is de iso-8859-15-charset vrijwel hetzelfde als de iso-8859-1. Echter, de -15 is er speciaal voor de euro en er zijn nog wat andere characters anders..)
Verander ik hem echter handmatig naar iso-8859-1, dan doet hij het opeens prima?!?

Verder weet ik ook niet echt wat nou precies het probleem is, maar 't viel me ff op. Misschien kunnen jullie er iets mee :)

edit:
Ik zie bij edit-bericht dat GoT die maffe euro opslaat als [norml]�[/] :)
Hij laat echter mijn euro gewoon staan en maakt er geen &#xxx; van.. Misschien een idee om die ook meteen om te zetten? (na de correcte entitie van charset iso-8859-15 ofcourse)

[ Voor 26% gewijzigd door Osiris op 14-08-2004 23:45 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

€ zou gewoon altijd goed moeten zijn & #65533; lijkt me sowieso geen goede omzetting.

Intentionally left blank

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

en met iso-8859-15 zou je volgens mij niet eens een entity hoeven gebruiken voor het euro-teken; Raymond copy-paste volgens mij een vreemd karakter, want hier onder IE zie ik een blokje. Ook in UTF-8 blijft het een blokje.

Intentionally left blank

• Osiris
  • Niet online
Mjah, daarom vraag ik me af wtf voor euro Raymond wel niet gebruikt :o Linkje
crisp schreef op 14 augustus 2004 @ 23:59:
en met iso-8859-15 zou je volgens mij niet eens een entity hoeven gebruiken voor het euro-teken; Raymond copy-paste volgens mij een vreemd karakter, want hier onder IE zie ik een blokje. Ook in UTF-8 blijft het een blokje.
Klopt, euro doet het prima. Bij iso-8859-1 doet ie het niet :) (maar dat was te verwachten).

[ Voor 58% gewijzigd door Osiris op 15-08-2004 00:01 ]

Verwijderd

code:
1
<!ENTITY euro   CDATA "&#8364;"  -- euro sign, U+20AC NEW -->

Bron: w3.org
[23:42] <Cheatah> 65533 is bijna het maximum, dat is FFFD volgens mij
[23:43] <Cheatah> lijkt me niet dat dat goed is
[23:44] <Cheatah> &#x20AC; of &#8364; dus
[edit]
Het is ook vrij achterlijk dat &amp; wordt omgezet naar &, maar dat terzijde.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 00:04 ]

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Raymond doet dus gewoon iets fout...

en Cheatah: je hebt gelijk, entities parsen in een post als je geen HTML rechten hebt of [ nohtml] gebruikt zou niet mogen; hooguit andersom vreemde karakters omzetten naar entities totdat we hier UTF-8 als character-encoding gaan gebruiken.

edit: ik zie dat die rare omzetting van & naar & wel uit te zetten is in de rml-config :) Ik wil dan echter wel pleiten voor UTF-8 als character-encoding voordat ik dat doe.

[ Voor 109% gewijzigd door crisp op 15-08-2004 00:14 ]

Intentionally left blank

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

crisp schreef op 15 augustus 2004 @ 00:05:
edit: ik zie dat die rare omzetting van & naar & wel uit te zetten is in de rml-config :) Ik wil dan echter wel pleiten voor UTF-8 als character-encoding voordat ik dat doe.
Zolang php en mysql geen native support voor utf-8 hebben zou ik daar maar niet op gaan wachten en zelfs zodra dat er is, weet ik niet of we wel zo snel daarop over zullen stappen :)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

ik zie inderdaad dat er issues zijn met name in mySQL met UTF-8 :( (ik was in de veronderstelling dat UTF8 ondertussen toch wel gemeengoed aan het worden was)

Blijft dus de vraag of we ingetypte entities wel of niet moeten omzetten voor users zonder HTML-rechten. Het is een feature, maar ook ikzelf ervaar het vaak als lastig. Volgens mij zijn de entity problemen met update_message daar echter ook debet aan, maar die heb ik als het goed is in de templates voor 1.9.3 wel opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door crisp op 15-08-2004 12:19 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.