Toon posts:

Lengte draad casefan

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een casefan met een draad die lang genoeg is (ongeveer 40 cm)

Ik heb een Aopen H700A kast:
http://www.aopen.nl/products/Housing/H700series.htm
De casefancontroller die ik heb is een Zalman ZM-MFC1 en zit in de onderste 5,25" bay, omdat ik dat het mooiste vind:
http://www.zalmanusa.com/...t/view.asp?idx=1&code=017

De bedoeling is is dat de kast gevuld wordt met casefans (6 stuks, de onderste intake is gevuld met front I/O). Nou zaten bij de fancontroller 2 verlengkabels voor fans, maar daar heb ik niet genoeg aan. Omdat ik toch te weinig casefans heb, zou het mooi zijn als de nieuwe meteen een draad hebben die lang genoeg is.

Mijn oog valt op deze casefan, maar er staat niets over de lengte van de draad:
http://www.zalmanusa.com/.../view.asp?idx=30&code=016
Nu is mijn vraag: weet iemand de lengte van deze draad? En als deze te kort is (minder dan 40 cm), bij welke casefan kan ik er van uitgaan dat de draad lang genoeg is?

Ik heb met google gezocht en hier op het forum, maar er kwam niets uit waar ik wat aan had, oa deze:
Casefan, draadje tekort?

Ik heb verder geprobeerd de draad van mn huidige casefans proberen te verlengen, maar ik krijg ze niet aan de praat (?). Met de spanningsmeter alles doorgelopen, maar ze weigeren te werken, nadat ik de draad langer heb gemaakt. Ik heb ook draadjes om zitten te draaien, zonder resultaat.

Verwijderd

ace fans hebben standaard draad lengte van 40 cm, wellicht is dat een optie

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:18

Exigence

dnkroz

Je hebt gewoon 3pins verlengstukken voor casefans hoor :)

Verwijderd

Een beetje tweaker gaat naar één of andere stroomkabelboer en koopt daar een paar meter kabel van dezelfde dikte als die van een fan. Je kunt de kabel simpel zelf verlengen door de draadjes aan elkaar te solderen en vervolgens goed te isoleren met wat krimpkous of iets dergelijks.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Dus je probleem is een tekort draadje en dat kun je niet zelf oplossen???
Wat voel ik me dan toch weer handig, dankzij jou.

Nog bedankt he ;)

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 21:37:
ace fans hebben standaard draad lengte van 40 cm, wellicht is dat een optie
Bedankt, zal ik onthouden :)
Exigence schreef op 14 augustus 2004 @ 21:38:
Je hebt gewoon 3pins verlengstukken voor casefans hoor :)
Weet ik, ik heb er zelf ook 2. Alleen denk ik dat ik minder goedkoop uit ben als ik per casefan met tekort draadje een verlengstuk erbij moet nemen.
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 21:41:
Een beetje tweaker gaat naar één of andere stroomkabelboer en koopt daar een paar meter kabel van dezelfde dikte als die van een fan. Je kunt de kabel simpel zelf verlengen door de draadjes aan elkaar te solderen en vervolgens goed te isoleren met wat krimpkous of iets dergelijks.
Ik heb niks tegen tweaken, maar ik doe het liever met degelijk, pre-build spul. Ik heb zowiezo geen soldeerding, dus dan wordt het al lastig. Ik heb het geprobeerd met van die blokjes, ben ff de naam kwijt, maar op de 1 of andere manier gaan de fans niet draaien :/
Disciplus-Simplex schreef op 14 augustus 2004 @ 21:52:
Dus je probleem is een tekort draadje en dat kun je niet zelf oplossen???
Wat voel ik me dan toch weer handig, dankzij jou.

Nog bedankt he ;)
Dat is ook een probleem ja, maar niet mijn vraag ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 22:24:
[...]

Ik heb niks tegen tweaken, maar ik doe het liever met degelijk, pre-build spul. Ik heb zowiezo geen soldeerding, dus dan wordt het al lastig. Ik heb het geprobeerd met van die blokjes, ben ff de naam kwijt, maar op de 1 of andere manier gaan de fans niet draaien :/
Kroonsteentjes. :) Als je de draden goed in elkaar draait en daar stevige plakband omheen draait, moet het ook wel gaan. Als ik geen zin heb om naar mijn pa's werkplaats te fietsen, doe ik dat ook. :P

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Pff solderen heb ik nog nooit gedaan bij het verlengen van me draadjes >:)
Beetje het isolatiespul eraf knippe en dan de eindjes om elkaar draaien, zo'n reepje stevig plakband erop (da zilverkleurige) tegen kortsluiten en done :)

Verwijderd

kroonsteentjes werkt ook goed als je het gewoon goed aansluit hoor. Kan je ook gemakkelijk weer losmaken. Maar solderen of gewoon in elkaar draaien gaat ook prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het maar vreemd dat het me niet lukt. Ik heb aan het einde van de telefoondraad, die ik op de fancontroller heb zitten, gewoon spanning (ook de goede, 5V of 12V). Maar als ik daar met kroonsteentjes of plakband de casefan op aansluit, komt er geen beweging in |:(

Ik begin steeds meer aan kabelbreuk te denken. Ik zal de kabels wat korter afknippen.

De internetverbinding is ook langer gemaakt met plakband en later met kroonsteentjes, en dat werkte allebei in 1 keer goed, dus ik denk niet dat het aan mn skills ligt ofzo :)

Verwijderd

skills heb je ook niet nodig bij het gebruik van kroonsteentjes :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hoop opgegeven met het verlengen... Of er zit ergens een breuk in de kabel of de kroonstenen zijn kapot, hoewel het me allebei heel onwaarschijnlijk lijkt. Misschien ben ik gewoon een prutser :O

Wat me opvalt is dat de fan die er al inzat (het is geen Aopen fan geloof ik, maar laat ik het dit maar noemen voor het gemak) niet echt lekker werkt op 5V, vooral als je uhm aanzet op deze snelheid.

Ook heb ik alles aangemeten, en het lijkt er sterk op dat de kabel zelfs 50 cm ipv 40 cm moet zijn, anders zit ie wel erg strak.

Ik denk dat ik nu voor zalman casefans ga met verlengkabel, omdat ik dan zeker weten fans heb die en op 5V kunnen werken, en een kabel hebben die lang genoeg is, zij het met verlengkabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 14:59 ]

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 22:27:
Kroonsteentjes. :) Als je de draden goed in elkaar draait en daar stevige plakband omheen draait, moet het ook wel gaan. Als ik geen zin heb om naar mijn pa's werkplaats te fietsen, doe ik dat ook. :P
SH4D3H schreef op 14 augustus 2004 @ 22:32:
Pff solderen heb ik nog nooit gedaan bij het verlengen van me draadjes >:)
Beetje het isolatiespul eraf knippe en dan de eindjes om elkaar draaien, zo'n reepje stevig plakband erop (da zilverkleurige) tegen kortsluiten en done :)
In elkaar twisten !? Kroonsteentjes !? dat is uit deze boze in een computerkast, twisten slaat zoizo nergens op. :( :? :'( :/

als je draden in de pc verlengd soldeer ze dan en doe er een stuk krimpkous over. Wel zo netjes en veilig, en solderen verminderd de kans op losschieten, ruis, en verhoogde overgangsweerstand. ;)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier van Zalman controller II met een hele lange draad(er gaat een van 20cm heen en 20cm terug dus 40 cm en dan heb je van je eigen casefan die is vaak rond de 10cm). Dan kan je ook nog de snelheid bepalen maar deze is zo lang. Kroonsteentjes ben ik ook bezig mee geweest maar dat is geen succes geworden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Stel: Een Tweaker heeft geen soldeerbout, heeft ff geen krimpkous liggen... Wat doet een Tweaker dan? Juist, twist WEL de draadjes, en doet er 'gewoon' een stukje Duck/Schilderstape omheen.

Wat ik wil zeggen is: Waarom is het "uit den boze" om draadjes te twisten? (ok, de speedsensor van de fan/MB zal t wel niet leuk vinden..maargoed). Tweaken is toch gewoon je PC modden/aanpassen op je eigen manier (of met belangrijke tips om je Hardare niet naar de eeuwige Tjipvelden te uploaden) (NOFI)

Edit: Snuggel heeft wel erg goede argumenten...Snuggel heeft gelijk!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 15:26 . Reden: Topic ff hergelezen mbt Snuggels reply ]

• Tinus

Tinus

shit happens

twisten hoort gewoon niet, ik ben al jaren werkzaam in de electrotechniek, zowel 230/400 als 12/24 volts spul en daar is mij duidelijk gemaakt dat twisten het meest "foute"is wat je maar kan doen.

en trouwens, een beetje tweaker heeft toch wel een soldeerbout ? ;)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb hier een paar meter draad en wat losse molex stekkers liggen, voor gevallen zoals in de topicstart ;)

Is het voor wat tijdelijk prutswerk dan klem ik de kabel gewoon vast in de pinnetjes van de molex, is het voor langere duur dan soldeer ik het netjes vast. Als ik de rpm-sense nodig heb, heb ik wat verloopstukjes van 3-pin op 4-pin, met een aparte lange kabel voor de sense draad (te koop bij verschillende computerwinkels, zie pricewatch).

🖥️ | 🚗

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 11:45
snuggel schreef op 15 augustus 2004 @ 15:32:
twisten hoort gewoon niet, ik ben al jaren werkzaam in de electrotechniek, zowel 230/400 als 12/24 volts spul en daar is mij duidelijk gemaakt dat twisten het meest "foute"is wat je maar kan doen.

en trouwens, een beetje tweaker heeft toch wel een soldeerbout ? ;)
Hmmm, en wat doe jij met draden die je in een (blinde) contactdoos met elkaar verbindt dmv een lasdop (ik geloof dat zo'n ding zo heet)? Twisten en er een isolerende dop op zetten en niet solderen en een krimpkousje eromheen plaatsen.

Ik moet toegeven, twisten en plakband is niet de mooiste oplossing, maar in sommige gevallen doeltreffend en makkelijk.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 20:59

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

snuggel schreef op 15 augustus 2004 @ 15:07:
twisten slaat zoizo nergens op. :( :? :'( :/
Waarom, als ik vragen mag?

Meh!

• SH4D3H
Jah het werkt als een
Afbeeldingslocatie: http://kids.flevoland.to/kleuren/images/trein.gif
Jawel trein ;)

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:17
je kant toch ook ze aan mekaar draaien en intapen met plakband de draden stuk voor stuk zo heb ik een fan op me monitor staan met dit warme weer op zolder met 1 meter audio draad

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
zo dit is wel erg extreem... een tweaker die geen snoertje kan verlengen :X :P Als je kroonsteentjes gebruikt KAN het gewoon niet fout gaan. Of zit je soms consequent de + en de - polen te verwisselen??

En ook al ligt het aan de kabel, dan haal je toch uit een of andere rommeldoos een willekeurig stuk snoer en zet dat er even tussen? Ga desnoods even kangs de gamma en haal wat stroomdraad.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:18

Exigence

dnkroz

Palomar schreef op 15 augustus 2004 @ 20:18:
Ga desnoods even kangs de gamma en haal wat stroomdraad.
Kun je meteen een goedkope soldeerbout en soldeertin meenemen ;)

• SH4D3H
Exigence schreef op 15 augustus 2004 @ 20:25:
[...]

Kun je meteen een goedkope soldeerbout en soldeertin meenemen ;)
Voor 5 euries ofsow hebbie er 1 :P

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt :>

Ik heb een nieuwe telefoondraad gepakt, helemaal losgehaald, alle onnodige isolatie troep eruit gehaald en alleen de 2 draadjes gebruikt. Daarna aangesloten met kroonsteentjes en ineens bleek het te werken B)

Dus of het draadje nou brak was of de boel niet goed aangesloten was, ik weet het niet, maar het werkt iig goed nu. Scheelt me weer een paar pleuri aan fans en draadjes :)

• Tinus

Tinus

shit happens

Universal Creations schreef op 15 augustus 2004 @ 18:14:
[...]

Hmmm, en wat doe jij met draden die je in een (blinde) contactdoos met elkaar verbindt dmv een lasdop (ik geloof dat zo'n ding zo heet)? Twisten en er een isolerende dop op zetten en niet solderen en een krimpkousje eromheen plaatsen.

Ik moet toegeven, twisten en plakband is niet de mooiste oplossing, maar in sommige gevallen doeltreffend en makkelijk.
je bedoelt een draailasdop? die kleredingen gebruik ik nooit, als je er een keer een draad bij/af moet halen dan zit je, ik gebruik altijd gewone steeklassen, die werken goed en zijn veilig

kijk, als je gewoon wat aan het rommelen/testen/expirimenteren bent, dan zijn kroonstenen/ twisten helemaal niet erg maar als het permanent blijft zitten (zoals in je pc) dan kan/hoort het gewoon niet.
De_Koele_Man schreef op 15 augustus 2004 @ 18:49:
[...]

Waarom, als ik vragen mag?
dat staat een paar berichten terug, het veroorzaakt ruis, het kan losschieten, verhoogde overgangsweerstand, en bovenal het hoort gewoon niet en het staat niet netjes.

net zoals kroonsteektjes, zeg nou zelf, vind je het mooi om een stel kroonstenen te zien door je case-window?

kroonsteentjes werken trouwens ook voor geen meter bij dun draad, dat breekt zo af, en ik kan het weten. bij 0,75mm2 of dikker werken ze best.

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 20:59

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

snuggel schreef op 15 augustus 2004 @ 21:02:
dat staat een paar berichten terug, het veroorzaakt ruis, het kan losschieten, verhoogde overgangsweerstand, en bovenal het hoort gewoon niet en het staat niet netjes.

net zoals kroonsteektjes, zeg nou zelf, vind je het mooi om een stel kroonstenen te zien door je case-window?

kroonsteentjes werken trouwens ook voor geen meter bij dun draad, dat breekt zo af, en ik kan het weten. bij 0,75mm2 of dikker werken ze best.
Kroonsteentjes zien er inderdaad niet uit. Maar daarintegen heb ik wel kleine kroonsteentjes waarbij de draden van een kleinere diameter wel blijven zitten, en als je ze vergenoeg stript en twist, dan maakt hij voldoende contact en schiet het echt niet los. Het ziet er niet uit, dat is zeker waar, maar voor de rest vind ik het nogal twijfelachtig.

Meh!

Verwijderd

wat dacht je van wat krimpkous, draadjes en een soldeerbout, of gewoon het hele connectortje verlengen tot aan de fan en dan met 1 kleur draad zwart of wit oid

• Tinus

Tinus

shit happens

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 21:09:
wat dacht je van wat krimpkous, draadjes en een soldeerbout, of gewoon het hele connectortje verlengen tot aan de fan en dan met 1 kleur draad zwart of wit oid
wel het netste ja, dan heb je helemaal geen lassen in de draad.

Pagina: 1