Toon posts:

wireless router probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen ik heb het volgende probleem:
Thuis heb ik een ethernet switch van conceptronic, waar 3 computers op zijn aangesloten waarvan een pc de router is naar het internet. Het werkt prima.
Nu heb ik een laptop en een sitecom wireless router aangeschaft. De router heeft 4 netwerk aansluiting en 1 aansluiting voor het wan. Tussen mijn switch en deze router heb ik een cross kabel aangesloten op 1 van de 4 netwerk aansluitingen.

internet <-> PC <-> switch <-cross-> sitecom router/hub <-wireless-> laptop

Als ik mijn laptop aansluit op een van de andere 4 netwerk aansluitingen werkt internet en het windows netwerk (bestanden en printers delen e.d.) prima. Maar zodra ik wireless verbinding ga maken kan ik internet niet op en krijg ik geen windows netwerk pc te zien. Ik heb ook al geprobeert om de crosskabel op de wan poort aan te sluiten (maar deze is meer beveiligt lijkt me) en dit werkte ook niet. Ik heb op mijn wireless lan router de beveiliging laag staan en dmz aan staan voor mijn laptop. Heb gekke is dat ik op de pc die internet deelt wel steeds zie staan dat de laptop op internet probeert te komen. Maar op een of andere manier komen de bitjes niet terug bij de laptop. Op mijn laptop staat nog geen firewall.
Het enige waar ik met mijn laptop wireless bij kan komen zijn de sitecom router instellingen. Terwijl ik via de vastekabel op de zelfde router overall bij kan.
Op de site van sitecom staat bijna niks aan informatie hierover.

Weet iemand hoe ik wireless op internet kan en mijn bestandn kan delen via dit netwerk?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 20:37 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ehm, waarom heb je een router er tussen?
Is toch nergens nodig voor? die PC doet dat toch al (voor het internet verkeer)?

Maargoed, als je daar echt een router wilt hebben, geef dan eens je ip settings van zowel je laptop als je PC. En tevens je route tabel.

Verwijderd

Topicstarter
De wan poort (router) die bij de sitecom wireless router zit gebruik ik niet. Ik heb deze gekocht omdat het een aanbieding was. Sitecom wireless 54 Mbps 802g 4xnetwerk 1xwan 1xwireless usb en 1xwireless pcmcia kaart. voor nog geen 120 euro.

Sitecom Router instellingen:
IP adres wireless router 192.168.123.254
System Status
Item / WAN Status / Sidenote
IP Address / 192.168.0.5 / Static IP
Subnet Mask / 255.255.255.0 /
Gateway / 192.168.0.25 / Unreachable
Domain / Name Server / 192.168.0.25

Laptop instellingen:
IP 192.168.123.23
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway 192.168.0.25
DNS
192.168.0.25
192.168.123.254

Het gekke is dat de router de gateway unreachable vind. Om verbinding te maken met de server en om daarop internet te gebruiken gebruik ik wingate. Als ik internet start en ik toets een webadres in, zie ik op de server dat 192.168.0.123.23 verbinding met het webadres maakt. Alleen verschijnt deze pagina niet op mijn laptop. Aan wingate kan het haast ook niet liggen want het windows netwerk doet het ook niet (en dat loopt niet via wingate).

Verwijderd

Vervang die cross cable eens door een gewone.

Vergeet niet dat DHCP server van de wireless uit moet staan !! (Er kan maar 1 DHCP server zijn). Als het goed is kan je van de wireless het IP adres veranderen. Stel nu een adres in dat ruim buiten bereik van de andere router ( Bv je router maakt adressen aan van 10.0.0.150 tot 10.0.0.200) Dan geef je de wireless het IP no. 10.0.0.180 of zo.

suc6

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ik zie hier dat je toch een ander subnet gebruikt in je wireless netwerk. Wellicht is dat jouw probleem?
Het gekke is dat de router de gateway unreachable vind.
Zo gek is dat niet, immers je zit op een ander subnet, en derhalve dien je ervoor te zorgen dat ze weten hoe ze het andere subnet moeten bereiken:
(Static) routing tutorial
Om verbinding te maken met de server en om daarop internet te gebruiken gebruik ik wingate. Als ik internet start en ik toets een webadres in, zie ik op de server dat 192.168.0.123.23 verbinding met het webadres maakt. Alleen verschijnt deze pagina niet op mijn laptop. Aan wingate kan het haast ook niet liggen want het windows netwerk doet het ook niet (en dat loopt niet via wingate).
Dat IP lijkt me niet geldig :P je zal wel 192.168.123.23 bedoelen :)
Maar dit is dus dat probleem, die laptop weet het andere netwerk te vinden, alleen weet je server niet de weg terug, en dus kunnen de pakketjes niet aankomen bij je laptop.

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

Wellicht een domme vraag maar waarom knoop je de modem niet aan de Sitecom, daaraan de switch (als je niet genoeg poortjes hebt op de Sitecom) en dan via de Sitecom of de switch naar je pc's en uiteraard wireless naar je laptop.
De pc die nu als router fungeert kan dan vervallen / ingezet worden voor wat anders (webserver oid). De Sitecom laat je met dhcp alle ip's verzorgen.
Alle kabels straight al zal de Sitecom waarschijnlijk in staat zijn een cross kabel te detecten en zich aan te passen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties....
De internet verbinding op de sitecom binnenlaten komen is wel makkelijkst misschien. Maar het moet zo toch ook kunnen? Bovendien scan m`n internet pc ook alle emails op virussen. En dit kan een router niet :-)

Ik denk dat Erkens gelijk heeft. Het probleem zit hem in de routing. En dan voornamelijk naar het wireless netwerk toe. Het vaste netwerk doet het wel op de sitecom router. Ben al aan het kijken gegaan naar routing tables enzo maar kom er nog niet echt uit. In de sitecom router kan ik een routing table in vullen ik moet hier dan het volgende in zetten:
Destination, Subnet Mask, Gateway en Hop.
Ik heb zelf echt geen idee wat ik moet invullen bij destination? 192.168.123.23 of 192.168.0.5 of 192.168.0.25 .... En wat moet erin hop ingevuld worden? Misschien kan iemand een suggestie doen....
Of moet ik op de server iets van een routing table ingegeven?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 19:00:
Ik denk dat Erkens gelijk heeft. Het probleem zit hem in de routing.
Uiteraard heb ik gelijk :+
Ben al aan het kijken gegaan naar routing tables enzo maar kom er nog niet echt uit. In de sitecom router kan ik een routing table in vullen ik moet hier dan het volgende in zetten:
Destination, Subnet Mask, Gateway en Hop.
Ik heb zelf echt geen idee wat ik moet invullen bij destination? 192.168.123.23 of 192.168.0.5 of 192.168.0.25 .... En wat moet erin hop ingevuld worden? Misschien kan iemand een suggestie doen....
Of moet ik op de server iets van een routing table ingegeven?
Kan je niet dat ding als bridge instellen? Dan heb je dat hele "gezeur" van die routes ook niet :)
Bekijk anders deze tutorial: (Static) routing tutorial

Verwijderd

Topicstarter
Hoe stel ik de router als bridge in? De optie staat volgens mij nergens... ik ben bang dat ik het toch via routing moet doen, alleen weet ik dan niet welk ip adres ik hiervoor moet invullen.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen het probleem is opgelost _/-\o_
Het zat het inderdaad min of meer in de routing. Via een kennis kreeg ik de tip om naar het subnet mask te kijken. Normaal stel je dit in op 255.255.255.0, dit houd in dat je range van 192.168.0.1 tot 192.168.0.255 (dus 192.168.0.x) gebruikt. De sitecom router waar de laptop opzit gebruikt 192.168.123.x en deze kon ik niet veranderen naar 192.168.0.x. Het lukt mij (nog) niet om het ip adres van mijn laptop 192.168.123.x te natten (NAT), dit is misschien ook wel mogelijk en biedt dan ook een oplossing.
Wat ik heb gedaan is het subnet veranderen naar 255.255.128.0, dit houd in 192.168.0.x tot 192.168.128.x waardoor 192.168.123.x in de range valt en de computers elkaar dus kunnen 'zien'. Hierna moest alleen de firewall nog vertellen dat 192.168.123.x ook veilig was om het netwerk te benaderen. En vervolgens werkte alles :)
Misschien heeft iemand anders nog wat aan deze informatie.
Pagina: 1