Toon posts:

[2k] read only problemen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb last van bestanden die af en toe 'read-only' worden. Als ik na het bewerken het bestand wil opslaan, dan zegt hij dat het bestand read-only is geworden.

Ik maak gebruik van windows 2000 en mijn bestanden staan op een server, waarmee ik via een netwerk in verbind sta.

Heeft iemand ooit last gehad van dit probleem? Zo ja, enig idee waardoor het veroorzaakt wordt en hoe het opgelost kan worden?

Mvg,

Jacco

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:16

momania

iPhone 30! Bam!

OS even in de titel gezet conform Windows Operating Systems - Policy
Volgende keer zelf even aan denken aub :)

Verder:

Wat versta je onder 'af en toe' readonly?
Is dit alleen bij de bestanden die je via het netwerk probeerd te editten en heb je dan wel schrijf rechten op die netwerk resource?

En anders: kan je niet gewoon de attributen van de file veranderen via de properties?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het lijkt op een probleem wat ik bij een klant ben tegengekomen. Zie bijvoorbeeld het volgende KB-artikel (is niet wat ik zocht, maar lijkt er grotendeels op. Deze gaat over XP icm een 2000 server): http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=814112

Onderin het artikel staan een aantal links naar andere KB-artikelen, waarin enige uitleg wordt gegeven.
Kort gezegd: Opportunistic Locking wordt gebruikt op servers om er zorg voor te dragen dat als iemand in een bestand zit te werken, niemand ánders dat kan. Hierdoor wordt voorkomen dat er wijzigingen aan een bestand verloren gaan omdat er andere wijzigingen overheen gezet zijn.
OL is te disabelen met een aanpassing in de registry. Helaas is dit niet de enige reden waardoor het fout kan gaan, virusscanners hebben er soms ook een handje van. Dit zal dus eerst gecontroleerd moeten worden.

Aangezien je niet erbij hebt verteld waaruit het netwerk is opgebouwd (OS server, OS client (2000, SP1/2/3/4?), is jóuw client de enige met problemen, of komt het ook bij andere PC's voor, zijn er meerdere mensen die gebruikmaken van het bestand wat jij opent, van welke AV maken jij én de server gebruik, enz...) is het een beetje moeilijk met gerichte info te komen.
Je kunt de specifieke melding gewoon intikken bij Google, meestal komen dan bovenin de MS-hits tevoorschijn, en kun je zo nagaan of het probleem bekend is, en wat eraan te doen is.