weer een airflow vraag

Pagina: 1
Acties:

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik ben dus een complete noob op dit gebied omdat ik nooit eerder extra fans heb geplaatst,maar nu heb ik het wel gedaan omdat er nog iets te upgraden/verfraaien moest zijn aan mijn pc >:)

Ik heb dus een aantal koelers gekocht,namelijk:

2 coolermate 800 fans Aluminium met led <-- erg mooi en stil btw/aanrader
1 coolermaster northbridge chipset cooler (de koeler heb ik op het standaard koelblok van mijn asus p4p800 geplaatst

nu ik de fans aan het plaatsten was bedacht ik me ineens dat ik ook nog rekening moet houden met airflow,en de 2 coolermate fans wou ik persee naast elkaar op de achterkant hebben i.v.m aanzicht.

de 3 80 mm fans kan ik aansturen aan de voorkant van de kast/sneller/langzamer.

ik heb een plaatje bijgevoegd hoe ik het geplaatst heb,misschien dat julie even de tijd willen nemen om te kijken of dit volgens julie goed is _/-\o_ ,want volgens de airflow faq moet vooronder inblazen en achter/boven uitblazen,maar zo heb ik het dus niet.

plaatje van mijn airflow

[ Voor 11% gewijzigd door marcelsmit op 14-08-2004 19:30 ]

Verwijderd

Die 2 bovenste koelers die je hebt kun je het beste naar buiten laten blazen want warme lucht stijgt op. Die onderste koeler voorin kun je naar binnen laten blazen..

Snap je dit nog niet dan kun je nog altijd kijken in de faq

Verwijderd

En ik zou de fans aan de achterkand beide naar buiten laten blazen. De meeste mensen hier hebben de lucht via de voorkant en / of onderkant naar de achterkand en / of bovenkant weer naar buiten.

En de zijkant, tja, dat is net wat je wil, zit die fan recht boven je processor, dan zou ik hem naar buiten laten blazen, ben je die warmte meteen kwijt...

En ja, het belangrijkste is inderdaad dat warme lucht stijgt.

• marcelsmit
ok,

dus die twee fans die achterop mijn kast zitten naar buiten laten blazen,dan een fan erbij kopen voor de vooronderkant (120mm of 80mm kopen?),en dan die fan aan de zijkant naar binnen of buiten laten blazen (testen wat de temp meer naar beneden brengt) dat houdt dan in dat ik drie fans naar buiten laat blazen en twee naar binnen

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
wackomack schreef op 15 augustus 2004 @ 04:10:
ok,

dus die twee fans die achterop mijn kast zitten naar buiten laten blazen,dan een fan erbij kopen voor de vooronderkant (120mm of 80mm kopen?),en dan die fan aan de zijkant naar binnen of buiten laten blazen (testen wat de temp meer naar beneden brengt) dat houdt dan in dat ik drie fans naar buiten laat blazen en twee naar binnen
Inderdaad, de achterkant naar buiten laten blazen om zo het vuil ook wat meer uit je PC te houden (achter je PC is het vaak stoffig). De fans die naar binnen blazen aan de voorkant, zorgen voor weinig stof in de case dus je hoeft niet zo vaak je case schoon te zuigen.

De fan aan de buitenkant zou ik misschien niet eens gebruiken. Als je hem naar binnen laat blazen, dan moet je erg vaak je case leegzuigen van het stof dat er gaat zitten. Bij de Chieftec kasten was er een mooi zwart gaasje aan de zijkant meegeleverd die veel stof tegen hield. Ik zou de fan ook niet naar buiten laten blazen als deze (bijna) recht boven je CPU zit, die koeler die blaast namelijk de andere kant op en dat is ook een nadeel voor de temps. Ik zou deze dus naar binnen laten blazen, mits je een goed gaasje of stoffilter gebruikt :).

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01
Kijk het is natuurlijk leuk dat je nieuwe fans hebt gekocht en schattig dat je noob bent op het gebied van airflow. Maar aangezien je jezelf hebt aangemeld voor dit forum, deze thread hebt gestart en daarin hebt gereplyed is voor ons de zekerheid dat je bekend bent met computers(mede vanwege dat je over airflow nadenkt) en internet. Daarom zijn wij (of althans ik) er van overtuigd dat je weet hoe je dingen op moet zoeken. Google, of onze eigen Search B) . Hierin had je kunnen vinden dat je je fans, zoals op dat plaatje wat je postte verkeerd hebt staan.

TIP 1: Je voedings-fan blaast normaal gesproken (in 99,9% van de gevallen) uit, want warme lucht stijgt op en aangezien je voeding bovenin zit heeft hij de taak de warmste lucht (die van zichzelf en alles eronder) eruit te blazen. Aangezien je kast uitgerust is met extra plaatsen voor fans is het inderdaad een idee om er wat extra bij te plaatsen. Je moet nooit fans aan de achterkant lucht naar binnen laten blazen. Deze blowholes zitten zo dicht bij de uitblazende voedingsfan dat zij de warme lucht van daar weer naar binnen zuigen, en die lucht wilde je nou net kwijt. Dus laat er 1 achterin uitblazen. Omdat je nu onderdruk krijgt en je pc op alle mogelijke plaatsen lucht (en stof) gaat aanzuigen moet je lucht aanvoeren. Je hebt een toffe kast welke aan de zijkant reeds een fan heeft. Deze laat je inblazen en zo koude lucht voor je cpu en geheugen verzorgen (ongeveer). Verder kun je er nog 1 aan de voorkant plaatsen om zeker te zijn dat je genoeg koele lucht aanlevert.

TIP 2: Neem stoffilters. Voorkomen is beter dan genezen dus zorg dat je je kast niet hoeft uit te blazen/stofzuigen en plaats filters. Schoon ze elke 2-3 weken (even zelf bepalen) op zodat ze niet verstopt raken. (HINT: Klop ze buiten uit, als je het in dezelfde kamer doet heb je het stof zo weer terug in je filters hangen)
Let vooral niet op Bobje want de fans aan de voorkant zuigen veel stof aan omdat ze het dichtst bij de grond geplaatst zijn. Stoffilter(s) daar dus en tijdig schoonmaken. Verder ook stoffilters aan de zijkant, er zal minder stof inkomen, maar je kunt beter alles afsluiten voor stof.

TIP 3: Om te voorkomen dat dit soort topics gesloten worden door modjes en/of dat mensen gaan zeuren dat je dit zelf had kunnen vinden als je even had gezocht: gebruik Google, of onze eigen Search

[ Voor 5% gewijzigd door Gody op 15-08-2004 06:21 . Reden: wat zinsopbouwen veranderd... ]

Verwijderd

ja hoe meer lucht er in kan hoe meer stof ook

bedenk ook maar een manier dat er geen stof in komt

Verwijderd

Misschien als laatste dingetje, neem een zo groot mogelijke fan, een 12 cm fan maakt vaak minder herry dan 2 maal een 8 cm fan. Een 12 cm fan blaast ook veel meer lucht door je kast bij het zelfde toerental dan een 8 cm fan. Dus als je een 12 cm fan op een laag toerental zet heb je er net zoveel aan als een 8cm fan op een hoger toerental. En hoe hoger de toeren, hoe meer herrie. (En ja er zijn hier mensen die liever een tornado in huis hebben en dan de muziek gewoon maar wat harder zetten, maar een "non-tweaker" wil vast stilte :P )

• marcelsmit
bedankt voor de tips,ik heb een 12 cm Papst 4412F/2GL casefan besteld en die komt voor/onder en gaat lucht inblazen met bestelde stoffilter,de 2 achterste heb ik alvast omgedraait om lucht uit te kunnen blazen,en die voor de zijkant laat ik nog maar even lucht inblazen met bestelde stoffilter :)

[ Voor 55% gewijzigd door marcelsmit op 15-08-2004 17:37 ]

Pagina: 1