Kan ECC geheugen op een Epox 8KHA+?

Pagina: 1
Acties:

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10-2025

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Ik kan goedkoop aan een reep 512mb ECC pc2100 geheugen komen.
Kan dit in de 8KHA+ mobo?

Volgens manual niet maar....is dat dan ook zo?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het in de manual staat van niet, dan denk ik dat het ook niet kan... En anders moet je even kijken wat er in de manual staat, op de website van epox... ;)

Misschien dat het mogelijk is, met een BIOS-update, maar ik betwijfel dat eigenlijk...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 17:20
Zolang het geen registered module is zou 't gewoon moeten werken; de chipset negeert gewoon de ECC component v.d. DIMM.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10-2025

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
is het misschien trager?

• Abbadon
Nee. Een ECC DIMM is niks anders dan een doodordinaire huis-, tuin- en keuken DIMM alleen met een extra geheugen chip plus de extra 8 paden er naar toe. De chipset neemt het hele ECC gebeuren voor rekening en maakt daarbij gebruik van de extra geheugenchip (voor de pariteits bits). Indien een chipset geen ECC geheugen ondersteund zal de geheugencontroller via de gewone 64 datapaden de DIMM benaderen en de extra chip gewoon geen eens zien. Dan draait de DIMM als ware het een gewone standaard DIMM (zonder snelheidsverlies o.i.d.) :)

Enige wat er zou kunnen gebeuren is dat de SPD meldt dat 't een ECC DIMM is en het BIOS misschien moeilijk gaat doen maar dit zou voor zover ik weet geen probleem mogen opleveren.

[edit]Maar nogmaals, wanneer het een registered DIMM is i.p.v. unbuffered wordt 't sowieso niks (een registered DIMM werkt niet op dat mobo). En aangezien ECC meestentijds op registered DIMM's voorkomt zou ik me hier even goed naar informeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Abbadon op 14-08-2004 18:26 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Abbadon schreef op 14 augustus 2004 @ 18:24:
Nee. Een ECC DIMM is niks anders dan een doodordinaire huis-, tuin- en keuken DIMM alleen met een extra geheugen chip plus de extra 8 paden er naar toe. De chipset neemt het hele ECC gebeuren voor rekening en maakt daarbij gebruik van de extra geheugenchip (voor de pariteits bits). Indien een chipset geen ECC geheugen ondersteund zal de geheugencontroller via de gewone 64 datapaden de DIMM benaderen en de extra chip gewoon geen eens zien. Dan draait de DIMM als ware het een gewone standaard DIMM (zonder snelheidsverlies o.i.d.) :)

Enige wat er zou kunnen gebeuren is dat de SPD meldt dat 't een ECC DIMM is en het BIOS misschien moeilijk gaat doen maar dit zou voor zover ik weet geen probleem mogen opleveren.

[edit]Maar nogmaals, wanneer het een registered DIMM is i.p.v. unbuffered wordt 't sowieso niks (een registered DIMM werkt niet op dat mobo). En aangezien ECC meestentijds op registered DIMM's voorkomt zou ik me hier even goed naar informeren.
Maar dan snap ik niet, waarom je minder geheugen in een moederbord kan prikken, als het ECC (registered) geheugen betreft... Bedoel, het geheugen is hetzelfde, maar toch kan je er minder in prikken? :?

• Abbadon
Hoe bedoel je je vraag precies met "minder geheugen wanneer het ECC (registered) geheugen betreft"? Ik snap je even niet :P

ECC staat los van de hoeveelheid geheugen die je op een moederbord kunt proppen. Registered daarentegen is van allesbepalende invloed: met registered DIMM's kun je in principe meer op een bord kwijt, da's juist dé voornaamste bestaansreden van de registers.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Abbadon schreef op 14 augustus 2004 @ 18:34:
Hoe bedoel je je vraag precies met "minder geheugen wanneer het ECC (registered) geheugen betreft"? Ik snap je even niet :P

ECC staat los van de hoeveelheid geheugen die je op een moederbord kunt proppen. Registered daarentegen is van allesbepalende invloed: met registered DIMM's kun je in principe meer op een bord kwijt, da's juist dé voornaamste bestaansreden van de registers.
In het boekje van mijn mobo (Abit NF7-s rev 2.0) staat dat ik 3GB geheugen er in kan prikken op de max tenzij het (registered) ECC geheugen is, dan kan ik opeens nog maar 2GB er in prikken... 8)7

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:33

Exigence

dnkroz

GJ-tje schreef op 14 augustus 2004 @ 19:24:
[...]
In het boekje van mijn mobo (Abit NF7-s rev 2.0) staat dat ik 3GB geheugen er in kan prikken op de max tenzij het (registered) ECC geheugen is, dan kan ik opeens nog maar 2GB er in prikken... 8)7
Waarschijnlijk kunnen maar 2 van de 3 sloten ECC aan, en dus wordt de maximale geheugencapaciteit bij ECC gebruik tweemaal 1024 MB :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GJ-tje schreef op 14 augustus 2004 @ 19:24:
[...]
Exigence schreef op 14 augustus 2004 @ 20:10:
[...]

Waarschijnlijk kunnen maar 2 van de 3 sloten ECC aan, en dus wordt de maximale geheugencapaciteit bij ECC gebruik tweemaal 1024 MB :)
Jongens, hoe moeilijk is het om begrijpend te lezen :? :z

Die manual zegt dan ook dat bij REGISTERED ECC andere dingen gelden. Dat het toevallig ECC is doet er niet toe, de andere regels gelden omdat het registered is...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1