Harde schijf crasht na toevoeging 2e harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• Dude86
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-03 19:18
Ik heb een heel vervelend probleem.
Gisteren heb ik een 2e harde schijf binnen gekregen, de Maxtor diamond plus 9 120 GB 7200 rpm ATA 100.

Na wat gekloot en gepruts met de IDE kabels had ik de Maxtor boven mijn huidige WD 40 GB 7200 rpm geplaatst.

Alles leek in orde. Todat ik een aantal GB's van me WD naar de Maxtor kopierde.
Midden in het kopieren "freezde" windows.
Computer opnieuw opgestart en toen deed ie het weer gewoon. Ik ging weer verder met kopieren en na een tijdje freezde hij opnieuw.
Dit gebeurde nog een paar keer todat ik bij het opstarten deze melding kreeg:

"Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
\windows\system\system32\config\system
"

Harde schijf dus gecrashed. Ik d8 dat het misschien zou kunnen liggen aan dat de harddiscs bovenelkaar zaten dus extra warm werden en dat daarom windows freezde omdat ie zichzelf uitzet.

Daarom heb ik de nieuwe harde schijf maar op een andere plaats gezet zodat ze niet de warmte aan elkaar kunnen geven.

Vervolgens de WD geformateerd en windows er opnieuw geinstalleerd.
Vervolgens deed ie het weer :) Ik begon dus meteen de drivers en standaard programma's weer te installeren. Alles leek weer ok, aan de nieuwe schijf had ik nog niet gezeten.
Khad bijna alle drivers en progjes erop zitten. Vervolgens wilde ik een programma opstarten maar toen freezde windows weer :( :(
PC opnieuw opgestart, alles leek ok behalve dat ik een foutmelding kreeg dat windows mijn profiel ofzo niet kon laden.
Daarna freezde hij nog een keer een kreeg ik allemaal vage strepen op het beeld.
PC uitgezet en 5 min later weer aan. Ik kreeg weer de foutmelding van kan \windows\system\system32\config\system niet vinden :( Ben ik dus weer terug bij af.

Hoe kan dit nou?? Ik heb met mijn hand de harde schijven gevoeld en ze waren best wel heel warm maar ik weet niet of dat normaal of niet is omdat ik voor het probleem de HD nog nooit had gevoeld.
Ik heb echt geen idee waar het aan zou kunnen liggen, de warmte, misschien de IDE kabels opstelling, of kan m'n pc het gewoon niet aan dat er een extra harde schijf bij is :?
Iemand bekend met dit?

Verwijderd

Zitten de HD's allebei op dezelfde IDE controller?

Zoja, dan kan het een klein compaitbiliteitsprobleem zijn en wil het nog weleens helpen beide schijven een eigen IDE kabel te geven.

Verwijderd

Er kunnen verschillende oorzaken zijn.

Je zegt in het begin dat je de nieuw boven de andere hangt. Het einde van een IDE kabel dient voor de master. zorg er dus voor dat de jumpers goed staan.

Mss is tijdens het klooien een kabel wat beschadigd.

Kan je voeding het wel trekken? Het zou kunnen dat deze niet voldoende stroom kan leveren waardoor hij na een tijdje vastloopt

Laat eens een motherboard monitor op de pc los en een programma zoals D-temp. Dat kan misschien al duidelijkheid brengen

• Dude86
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 17:28:
Zitten de HD's allebei op dezelfde IDE controller?

Zoja, dan kan het een klein compaitbiliteitsprobleem zijn en wil het nog weleens helpen beide schijven een eigen IDE kabel te geven.
De HD's zitten idd op dezelfde IDE controller maar dat moet ook wel aangezien ik maar één 80 poly-IDE kabel heb.
Je zegt in het begin dat je de nieuw boven de andere hangt. Het einde van een IDE kabel dient voor de master. zorg er dus voor dat de jumpers goed staan.
Hm ik heb de WD op master staan en de Maxtor op slave maar de WD heb ik wel als eerste op de IDE kabel.
Mss is tijdens het klooien een kabel wat beschadigd.
Kan niet want ik had na het verplaatsen van de Maxtor een nieuwe IDE kabel gekocht (niet vermeld hierboven)
Kan je voeding het wel trekken? Het zou kunnen dat deze niet voldoende stroom kan leveren waardoor hij na een tijdje vastloopt
Zou kunnen maar ik heb 300 W, lijkt me opzich genoeg.
Laat eens een motherboard monitor op de pc los en een programma zoals D-temp. Dat kan misschien al duidelijkheid brengen
Temperatuur heb ik gemeten, met niet al te veel arbeid was hij rond de 45 graden.
Ik had niet gemeten hoeveel het werd met intensieve arbeid omdat hij toen crashte.

Verwijderd

dimitio schreef op 14 augustus 2004 @ 17:41:
[...]
De HD's zitten idd op dezelfde IDE controller maar dat moet ook wel aangezien ik maar één 80 poly-IDE kabel heb.

[...]
Hm ik heb de WD op master staan en de Maxtor op slave maar de WD heb ik wel als eerste op de IDE kabel.
Wat bedoel je met 'als eerste'? In het midden? Dat is dus verkeerd en zou eigenlijk helemaal niet moeten kunnen werken. De master moet helemaal aan het uiteinde zitten, de slave in het midden.

En anders koop je er toch gewoon nog een 80-aderige IDE kabel bij :? Die dingen kosten bijna niets.
[...]

Zou kunnen maar ik heb 300 W, lijkt me opzich genoeg.
Dat hoeft niet zo te zijn.
[...]

Temperatuur heb ik gemeten, met niet al te veel arbeid was hij rond de 45 graden.
Ik had niet gemeten hoeveel het werd met intensieve arbeid omdat hij toen crashte.
45 graden is in elk geval niet 'laag'.

• Dude86
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 17:49:
Wat bedoel je met 'als eerste'? In het midden? Dat is dus verkeerd en zou eigenlijk helemaal niet moeten kunnen werken. De master moet helemaal aan het uiteinde zitten, de slave in het midden.
Ik had idd de master in het midden zitten en de slave aan het einde. Maar maakt het niet uit welke hd ik op slave of master zet? aangezien ik windows op de WD wil hebben.
En anders koop je er toch gewoon nog een 80-aderige IDE kabel bij :? Die dingen kosten bijna niets.
Waar moet ik die dan inpluggen? daar is geen extra slot meer voor volgens mij.
Of zou ik die 40-aderige IDE kabel waar de dvd -en brander op zitten kunnen vervangen voor een 80-aderige?
45 graden is in elk geval niet 'laag'.
Nee dat gevoel had ik ook al, maar waar ligt het denk je eerder aan , aan de warmte of dat ik de jumpers verkeerd had staan? Wel vreemd want in het begin werkt alles en pas later "freezde" windows.

Verwijderd

dimitio schreef op 14 augustus 2004 @ 18:01:
[...]

Ik had idd de master in het midden zitten en de slave aan het einde. Maar maakt het niet uit welke hd ik op slave of master zet? aangezien ik windows op de WD wil hebben.
Dat kan wel uitmaken, in principe zet je de HD waar Windows op staat als master, da's sowieso het meest flexibel voor de toekomst.

Maar doe niet zo moeilijk: schroef die schijven los en verwissel ze van plek, ben je meteen klaar.
[...]

Waar moet ik die dan inpluggen? daar is geen extra slot meer voor volgens mij.
Of zou ik die 40-aderige IDE kabel waar de dvd -en brander op zitten kunnen vervangen voor een 80-aderige?

[...]

Nee dat gevoel had ik ook al, maar waar ligt het denk je eerder aan , aan de warmte of dat ik de jumpers verkeerd had staan? Wel vreemd want in het begin werkt alles en pas later "freezde" windows.
Zorg eerst maar eens dat je master/slave instellingen allemaal goed zijn, als het dan nog niet werkt kunnen we andere dingen proberen. Één ding tegelijk :)

• Dude86
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 18:10:
Dat kan wel uitmaken, in principe zet je de HD waar Windows op staat als master, da's sowieso het meest flexibel voor de toekomst.

Maar doe niet zo moeilijk: schroef die schijven los en verwissel ze van plek, ben je meteen klaar.

Zorg eerst maar eens dat je master/slave instellingen allemaal goed zijn, als het dan nog niet werkt kunnen we andere dingen proberen. Één ding tegelijk :)
Ik vind het alleen zo vreemd dat ik pas na een tijdje problemen kreeg en niet meteen :?

Ik ga iig de schijven zoals je zegt ff van plek verwisselen zodat de jumper instellingen en plaats goed staan. Dan weer "ff" :'( windows opnieuw installeren en kijken of hij niet meer freezed.

Bedankt trouwens voor je adviezen :)

Verwijderd

Ik word een beetje gek van de antwoorden. Als je HD boven de 42° komt is de kans reeël dat er problemen van komen. De temp van de CPU speelt eigenlijk geen rol. Als je D-temp gebruikt (http://private.peterlink.ru/tochinov/DTemp/DTemp.zip) kan de de temps van alle schijven goed in de gaten houden. Als die boven de 45° denk ik dat we het probleem gevonden hebben

• Dude86
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 19:56:
Ik word een beetje gek van de antwoorden. Als je HD boven de 42° komt is de kans reeël dat er problemen van komen. De temp van de CPU speelt eigenlijk geen rol. Als je D-temp gebruikt (http://private.peterlink.ru/tochinov/DTemp/DTemp.zip) kan de de temps van alle schijven goed in de gaten houden. Als die boven de 45° denk ik dat we het probleem gevonden hebben
Ok stel dat de temperatuur het probleem is, hoe kan het dan dat ik voordat de 2e hardeschijf erbij deed nooit problemen had :?

Verwijderd

dimitio schreef op 14 augustus 2004 @ 20:04:
Ok stel dat de temperatuur het probleem is, hoe kan het dan dat ik voordat de 2e hardeschijf erbij deed nooit problemen had :?
Dat lijkt me logisch: omdat 'ie toen minder warm werd. Als je twee warme stukken metaal op elkaar zet, koelt het minder snel af dan wanneer je ze uit elkaar zet. Dat heeft te maken met het relatief kleinere oppervlak, en met de airflow.

Heb je nu al geprobeerd die schijven te verwisselen? Het heeft weinig nut om naar andere mogelijke oorzaken te gaan zoeken als je beginconfig niet goed is :)

• Dude86
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 20:59:
[...]

Dat lijkt me logisch: omdat 'ie toen minder warm werd. Als je twee warme stukken metaal op elkaar zet, koelt het minder snel af dan wanneer je ze uit elkaar zet. Dat heeft te maken met het relatief kleinere oppervlak, en met de airflow.
Ja ok maar hij gaf ook het probleem toen ik de 2e schijf op een andere plek had gezet (onderaan in de kast, dus niet vlak boven of onder de primaire harde schijf) dus dan zou het warme probleem in principe niet hoeven meespelen.
Heb je nu al geprobeerd die schijven te verwisselen? Het heeft weinig nut om naar andere mogelijke oorzaken te gaan zoeken als je beginconfig niet goed is :)
Yup ik heb de aansluitingen van de IDE-kabel nu verwisseld dus dat de master (de WD) nu het einde heeft, en de slave (de Maxtor) het midden.

Hijs nu bezig met windows xp opnieuw installeren op de WD.

• Dude86
Damn :( :( Na windows opnieuw te hebben geinstalleerd (met de goede IDE configuratie) is windows weer gefreezed toen ik aan het kopieren van de ene naar de andere schijf was :/
Ik had daarvoor nog ff snel D-temp geinstalleerd (die dus maar van 1 schijf de temp aangaf, die van de Maxtor) en die gaf tijdens het kopieren een temp van 44 graden aan.

Het lag dus niet aan de IDE-configuratie... Zou er dan iets met mijn WD zijn?? :?

Verwijderd

Als ik jou was zou ik in elk geval voor wat betere ventilatie zorgen in de kast. Dat kan sowieso geen kwaad en wie weet lost het het probleem op. Verder zou je eens een andere, sterkere voeding kunnen proberen (300 Watt is tegenwoordig echt zoveel niet), zoals Nonkel pleuris al aangaf.

Daarnaast zou ik toch eens gaan shoppen voor een 2de 80aderige IDE kabel. Volgens mij kun je UDMA33 apparaten daar ook gewoon op aansluiten, zolang je maar wel de master/slave goed blijft instellen. Ik heb ook weleens twee schijven gehad die niet goed samenwerkten op hetzelfde kanaal, was ook op een VIA controller.

Verwijderd

Trouwens, je had het over een BSOD. Gaf die ook iets van een foutcode? Zoja, dan zou je daarop kunnen googlen.

/edit als de drives een verschillende maximale UDMA modus aankunnen (die oude bijvoorbeeld UDMA66 max en die nieuwe UDMA133 max), zou je eens kunnen proberen die nieuwe te forceren op het maximale van de oude. Dat kan vast wel met een tooltje van Maxtor.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 23:15 ]

• Dude86
Ik heb nu de WD losgekoppeld en ben windows nu op de nieuwe schijf aan het installeren.
Eens kijken of dat voor minder problemen zorgt. Zit ik alleen wel met 40 gb minder... maja beter dan een niet werkende pc.
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 23:12:
Trouwens, je had het over een BSOD. Gaf die ook iets van een foutcode? Zoja, dan zou je daarop kunnen googlen.
Volgens mij heb ik nooit een BSOD gehad hoor, alleen dat windows freezed zonder foutmelding. (behalve dan bij het opstarten maar dat is geen BSOD)
/edit als de drives een verschillende maximale UDMA modus aankunnen (die oude bijvoorbeeld UDMA66 max en die nieuwe UDMA133 max), zou je eens kunnen proberen die nieuwe te forceren op het maximale van de oude. Dat kan vast wel met een tooltje van Maxtor.
Sorry maar zou je dit stukje even willen vertalen naar n44b-taal :P Mijn pc-intelligentie is nog niet zo geavanceerd.

[ Voor 64% gewijzigd door Dude86 op 14-08-2004 23:31 ]

Pagina: 1