Voicemail + buitenland = dikke rekening bij Vodafone

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18881

Topicstarter
Beste lui, ben net terug van vakantie, maar op de deurmat ligt een dikke rekening van vodafone.
Ik had mijn gsm in het buitenland uitstaan, mensen hebben mij blijkbaar proberen te bereiken en ingesproken op mijn voicemail wat ik nooit gebruik. Deze stond blijkbaar aan.
Nu krijg ik daarom een rekening voor iets waar ik geen gebruik van heb gemaakt.
Is dit normaal ? Volgens vodafone wel, die ik net heb gebeld.
Het is toch gestoord dat terwijl je gsm uitstaat, je nog een rekening kan krijgen omdat andere mensen jou proberen te bellen ! Los van het feit dat de tegenpartij automatisch voicemail krijgt als je geen bereik hebt.
Ik ben hier echt boos over, als je een telefoontje krijgt vanuit het buitenland dan kan je nog beslissen of je opneemt of niet.

TIP voor anderen: zet je voicemail uit als je naar het buitenland gaat ! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

da's niet het eerste topic hierover :)

maar het is dus wel normaal: als je gebeld wordt en je gsm staat uit wordt dat gesprek weer terug geroute naar nederland, en omdat de beller niet kan weten dat jij in het buitenland zit, draai je zelf voor de kosten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:06
Dit is inderdaad te gek voor woorden: je neemt niet op, dus de beller wordt doorgeschakeld naar Vodafone, en die zit in Nederland!!! Jij neemt nooit op, de voicemail wordt ook niet op je telefoon opgenomen, dus er is nooit een verbinding geweest tussen Nederland en (jouw) buitenland...

offtopic:
Ik heb trouwens bij elk abonnement/prepaid telefoon direct mijn voicemail uit laten zetten, puur omdat ik het oplichterij vind dat je het volle pond betaalt (Telford is trouwens gratis) voor het afluisteren. Als het belangrijk is bellen ze nog maar een keer.

[edit]
@gunhead: dus jij zegt dat de voicemail over jouw telefoon naar NL wordt gezonden? Lijkt me niet de eenvoudigste manier... Ook niet de meest, zo wel de minst logische! Uiteraard (dus) wel vette winst voor de aanbieder...

[ Voor 17% gewijzigd door sjroorda op 14-08-2004 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je je telefoon wel aangehad in het buitenland?
Al is het maar 1 keer, dan klopt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry search werkt niet ;)
Maar bij Orange waar ik hiervoor zat was dit niet zo + Vodafone moet mij geen kosten aanrekenen totdat ik mijn voicemail wil afluisteren, waarom verandert dit als ik in het buitenland ben?

@ HielkeJ: Mijn gsm stond wel aan, maar ik heb mijn voicemail nooit beluisterd, omdat ik die in NL ook niet gebruik. In NL is dat geen probleem, maar als je je in het buitenland bevindt is het dikke kassa voor de provider blijkbaar. Gewoon achter je rug om.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 18881 op 14-08-2004 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sjroorda schreef op 14 augustus 2004 @ 16:47:
@gunhead: dus jij zegt dat de voicemail over jouw telefoon naar NL wordt gezonden? Lijkt me niet de eenvoudigste manier... Ook niet de meest, zo wel de minst logische! Uiteraard (dus) wel vette winst voor de aanbieder...
inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Anoniem: 18881 schreef op 14 augustus 2004 @ 16:44:
Ik had mijn gsm in het buitenland uitstaan, mensen hebben mij blijkbaar proberen te bereiken en ingesproken op mijn voicemail wat ik nooit gebruik. Deze stond blijkbaar aan.
Of je zet je telefoon uit voordat je naar het buitenland gaat. Dan krijg je geen extra kosten. Jij hebt je telefoon pas in het buitenland uitgezet...

[ Voor 46% gewijzigd door j-w op 14-08-2004 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
j-w schreef op 14 augustus 2004 @ 16:51:
[...]

of je zet je telefoon uit voordat je naar het buitenland gaat. Dan krijg je geen extra kosten. Jij hebt je telefoon pas in het buitenland uitgezet...
Ik wil mijn toestel in het buitenland ook gebruiken. Maar ik wil niet betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak, voicemail that is.

Kijk als je een gesprek krijgt en je ziet +31 staan, kan je zelf kiezen of je opneemt of niet. Heb je even geen bereik en iemand belt je: kassa! Staat je gsm toevallig eens uit: kassa, allemaal achter je rug om, zonder dat jij er enige controle op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18881 schreef op 14 augustus 2004 @ 16:49:
@ HielkeJ: Mijn gsm stond wel aan, maar ik heb mijn voicemail nooit beluisterd, omdat ik die in NL ook niet gebruik. In NL is dat geen probleem, maar als je je in het buitenland bevindt is het dikke kassa voor de provider blijkbaar. Gewoon achter je rug om.
volgens mij betaal je in nederland ook gewoon als er een gesprek wordt doorgestuurd naar je voicemail (ik weet het niet zeker, omdat je bij telfort zowiezo nooit betaalt voor voicemail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18881 schreef op 14 augustus 2004 @ 16:54:
[...]

Ik wil mijn toestel in het buitenland ook gebruiken. Maar ik wil niet betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak, voicemail that is.

Kijk als je een gesprek krijgt en je ziet +31 staan, kan je zelf kiezen of je opneemt of niet. Heb je even geen bereik en iemand belt je: kassa! Staat je gsm toevallig eens uit: kassa, allemaal achter je rug om, zonder dat jij er enige controle op hebt.
daar heb je wel controle over. je kunt je voicemail natuurlijk ook gewoon uitzetten in je telefoon en bij de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Dit moet je even aan de consumentenbond melden, dit kan namelijk niet. Tevens moet je een bezwaarschrift aan Vodafone sturen. Het kan lang duren maar ik denk dat (als genoeg mensen dit doen) je een deel van je geld wel terug kunt vangen. Ik zou als ik jou was wel gewoon die rekening betalen (als dat nog niet is gebeurd).

Technisch gezien hoeft Vodafone helemaal geen gesprekken over het buitenland te routeren, er wordt alleen aan de laatsbekende paal gevraagd of je telefoon nog bereikbaar is. Zo niet dan wordt direct een verbinding gemaakt met de voicemail.

Too many people, making too many problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 70162 schreef op 14 augustus 2004 @ 16:56:
[...]

daar heb je wel controle over. je kunt je voicemail natuurlijk ook gewoon uitzetten in je telefoon en bij de helpdesk.
Uiteraard heb je er wel controle over, je kan ook helemaal geen gsm kopen ;)
Maar het gaat me even op de manier waarop

Ik zit pas bij Vodafone, hiervoor zat ik bij Orange.
En dan betaalt de beller uiteraard gewone gesprekskosten in het geval van voicemail. En jij betaalt pas voor je voicemail als je een bericht afluistert.

Kortom snel weer weg van Vodafone en naar Telfort/Orange

PS: ik weiger principieel te bellen naar een 0906 nummer om mijn voicemail uit te zetten, dat is de reden dat ik niet elke keer als ik van provider wissel mijn voicemail uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Anoniem: 18881 schreef op 14 augustus 2004 @ 16:54:
[...]

Maak er dan geen gebruik van! Je spreekt jezelf nogal tegen. Als je geen gebruik maakt van voicemail dan staat-ie uit en dus heb je geen kosten.

In 1998 had je hier misschien nog verontwaardigd over mogen doen, maar we leven in 2004. Dit hoort toch wel bij die dingen die een beetje man van de wereld (M/V) mag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

Reinier

\o/

"Niet betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt" gaat in de GSM-telefonie natuurlijk niet op. Ook voor je abonnement betaal je, ook als je niet belt. En in de voorwaarden, prijsoverzichten etc. staat altijd prima aangegeven wat alles kost, ook voicemail in het buitenland.
Volgens mij valt Vodafone dus niets te verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:50
Anoniem: 70162 schreef op 14 augustus 2004 @ 16:46:
da's niet het eerste topic hierover :)

maar het is dus wel normaal: als je gebeld wordt en je gsm staat uit wordt dat gesprek weer terug geroute naar nederland, en omdat de beller niet kan weten dat jij in het buitenland zit, draai je zelf voor de kosten op.
Dat normaal kan wel tussen grote aanhalingstekens ;)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mhr-zip schreef op 14 augustus 2004 @ 17:05:
[...]

Dat normaal kan wel tussen grote aanhalingstekens ;)
ok "normaal" is een subjectief woord, maar ik vind de gewone tarieven van vodafone ook al niet "normaal" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

Reinier schreef op 14 augustus 2004 @ 17:03:
"Niet betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt" gaat in de GSM-telefonie natuurlijk niet op. Ook voor je abonnement betaal je, ook als je niet belt. En in de voorwaarden, prijsoverzichten etc. staat altijd prima aangegeven wat alles kost, ook voicemail in het buitenland.
Volgens mij valt Vodafone dus niets te verwijten.
Inderdaad. De TS heeft zijn telefoon in het buitenland aan gehad, zijn sim was dus geregistreerd bij een buitenlands netwerk, dus inkomende oproepen gaan automatisch naar dat netwerk toe. Dat netwerk handelt het verder af => in geval van voicemail weer terug naar Nederland dus, en dat kost geld. Als je dit niet wil moet je de gsm uitzetten en uit laten totdat je weer in Nederland bent, je bent dan als laatste bij je eigen netwerk geregistreerd geweest en betaalt niks extra's voor voicemail. Of gewoon je voicemail uitzetten voordat je op vakantie gaat.

Dit is ook al tig keer in de krant geweest en heeft in de consumentengids gestaan, als je in het buitenland bent moet je altijd betalen voor mensen die op je voicemail inspreken. Dat is bij alle aanbieders zo, en niet alleen bij Vodafone.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 14-08-2004 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duidelijk, ik heb geen voet om op te staan, zelf op de Orange website, waarvan ik dacht dat het niet zo was, staat:

voicemail in het buitenland
Voicemail is een handige dienst, maar kan in het buitenland helaas voor veel kosten zorgen. Als iemand je voicemail inspreekt, betaal jij de kosten vanaf de Nederlandse grens tot de plaats waar je op dat moment bent. Om je kosten onder controle te houden, kun je je voicemail tijdelijk uitzetten via onze klantenservice. Na je vakantie kun je je voicemail gewoon weer aanzetten door naar de klantenservice te bellen.

Als het alleen bij Vodafone het geval was, kon ik misschien nog bezwaar maken, blijkbaar is dit algemeen geaccepteerd bij alle providers.
Helaas pindakaas :(

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 18881 op 14-08-2004 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18881 schreef op 14 augustus 2004 @ 17:16:
Duidelijk, ik heb geen voet om op te staan, zelf op de Orange website, waarvan ik dacht dat het niet zo was, staat:

voicemail in het buitenland
Voicemail is een handige dienst, maar kan in het buitenland helaas voor veel kosten zorgen. Als iemand je voicemail inspreekt, betaal jij de kosten vanaf de Nederlandse grens tot de plaats waar je op dat moment bent. Om je kosten onder controle te houden, kun je je voicemail tijdelijk uitzetten via onze klantenservice. Na je vakantie kun je je voicemail gewoon weer aanzetten door naar de klantenservice te bellen.

Als het alleen bij Vodafone het geval was, kon ik misschien nog bezwaar maken, blijkbaar is dit algemeen geaccepteerd bij alle providers.
Helaas pindakaas :(
Het is niet algemeen geaccepteerd, internationale gesprekken kosten nou eenmaal geld. Elk netwerk wil weer interconnectiefee's vangen etc etc. En aangezien alle aanbieders al dik in de schulden zitten door alle kortingen en aanbiedingen... (op Telfort na dan ;)) Ik snap niet waar je zo moeilijk over doet. Dit geldt niet alleen voor telefonie, maar ook voor data en sms. Wees maar blij dat je wel gratis smsjes kan ontvangen in het buitenland, die kosten je provider ook geld namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 14-08-2004 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als de providers ook geld gaan rekenen voor het ontvangen van een smsje in het buitenland, dan snijden ze zichzelf in de vingers. Het gebruik zal dan hoogstwaarschijnlijk afnemen. Nu verdienen providers die kosten weer terug, omdat het gros van de smsjes naar het buitenland weer met een smsje worden beantwoord ;)
Ik denk dat ze zo redeneren, echt "blij" hoeven we dus niet te zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 16:57
Als een call vanuit Nederland wordt opgezet naar een (Uitstaande) Mobiel ergens anders, kan daar NOOIT extra voor gerekend worden. Sterker nog, je provider weet nieteens dat je in een ander land zit; je mobiel staat namelijk uit!

Het is anders als de mobiel wel aanstaat, en hij schakeld naar X keer overgaan over op Voicemail. Maar dan alsnog, die voicemail wordt niet door je telefoon opgenomen, maar door vodafone zelf. Geowon in NL dus. En het is belachelijk als ze jou daar wel voor laten betalen, aangezien ze er zelf ook geen kosten voor hebben gehad. (Jij hebt niet opgenomen).

Er vindt dus helemaal geen internationaal gesprek plaats bij het inspreken van je voicemail.

[ Voor 9% gewijzigd door Xandrios op 14-08-2004 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

dan ben ik tevens benieuwd wat de kosten zijn van bijvoorbeeld de buitenlandse providers die je in dat land een welkomsbericht sturen soms 2 omdat het niet in 1 smsje past

ik heb het eingelijk nog nooit op mijn rekening gecontroleerd wat de kosten daar van zijn
blokkeren kun je ze niet en ik heb er ook niet om gevraagd

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:29
Eigenlijk is de oplossing heel simpel..... Geen voicemail gebruiken.

Waar heb je voicemail nou eigenlijk voor nodig? als de telefoon aan staat kunnen ze je bereiken. staat die niet aan dat laten ze een smsje achter met een verzoek (bijv. om terug te bellen). voicemail = imho een overbodige dienst.
Het 1e wat ik ook altijd doe als ik een nieuw abbo afsluit is de voicemail uitschakelen.
Levert alleen maar onnodige kosten en irritaties op.

oh @ hierboven
die welkomstberichten zijn gratis

[ Voor 6% gewijzigd door ScuL op 14-08-2004 17:52 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 19:24
SMS ontvangen is altijd gratis.
behalve dan als je met die achterlijke SMS spelletjes mee doet

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Xandrios schreef op 14 augustus 2004 @ 17:42:
Als een call vanuit Nederland wordt opgezet naar een (Uitstaande) Mobiel ergens anders, kan daar NOOIT extra voor gerekend worden. Sterker nog, je provider weet nieteens dat je in een ander land zit; je mobiel staat namelijk uit!

Het is anders als de mobiel wel aanstaat, en hij schakeld naar X keer overgaan over op Voicemail. Maar dan alsnog, die voicemail wordt niet door je telefoon opgenomen, maar door vodafone zelf. Geowon in NL dus. En het is belachelijk als ze jou daar wel voor laten betalen, aangezien ze er zelf ook geen kosten voor hebben gehad. (Jij hebt niet opgenomen).

Er vindt dus helemaal geen internationaal gesprek plaats bij het inspreken van je voicemail.
Niet over dingen praten waar je niks vanaf weet. Heb je uberhaubt gelezen wat ik hieronder/boven gepost heb? En dan met name het stukje over simkaart registratie bij het buitenlandse netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Webjunkie schreef op 14 augustus 2004 @ 17:52:
SMS ontvangen is altijd gratis.
behalve dan als je met die achterlijke SMS spelletjes mee doet
Heb je je ooit afgevraagd waarom bijna alle gratis sms diensten opeens weg waren? Dankzij de invoering van interconnect. Als provider A een sms naar provider B stuurt moet provider A daarvoor een x bedrag aan provider B betalen. En andersom ook. Op die manier spelen ze beide quite. Een gratis sms provider ontvangt nooit smsjes en haalt die interconnect kosten er ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82206

Anoniem: 76468 schreef op 14 augustus 2004 @ 18:00:
Heb je je ooit afgevraagd waarom bijna alle gratis sms diensten opeens weg waren? Dankzij de invoering van interconnect. Als provider A een sms naar provider B stuurt moet provider A daarvoor een x bedrag aan provider B betalen. En andersom ook. Op die manier spelen ze beide quite. Een gratis sms provider ontvangt nooit smsjes en haalt die interconnect kosten er ook niet uit.
Zo'n gratis SMS provider (internetsite) gebruikte altijd gewoon de SMS centrale van een bestaand netwerk, ze hadden daar een grootverbruik overeenkomst mee. Zo werd het netwerk van Swisscom in Zwitserland en MTN in Zuid Afrika zeer veel gebruikt (denk aan www.mtnsms.com).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82206 schreef op 14 augustus 2004 @ 18:06:
[...]

Zo'n gratis SMS provider (internetsite) gebruikte altijd gewoon de SMS centrale van een bestaand netwerk, ze hadden daar een grootverbruik overeenkomst mee. Zo werd het netwerk van Swisscom in Zwitserland en MTN in Zuid Afrika zeer veel gebruikt (denk aan www.mtnsms.com).
Dat klopt, anders is het nogal lastig sms'en he? Maar dat doet niets af aan de kosten die dat netwerk dan maakt op eenrichtings-smsverkeer. Daarom bestaat mtnsms.com ook niet meer. Nou ja, het bestaat nog, maar je kan alleen sms-en naar MTN klanten. Omdat het ze dan geen extra interconnectie kosten kost. Ik wilde gewoon duidelijk maken dat sms NOOIT gratis is. Je kan het wel goedkoper maken door van te voren heel veel in te kopen, maar dankzij interconnect is een gratis sms service aanbieden zogoed als onmogelijk geworden.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 14-08-2004 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82206

Anoniem: 76468 schreef op 14 augustus 2004 @ 18:09:
Dat klopt, anders is het nogal lastig sms'en he? Maar dat doet niets af aan de kosten die dat netwerk dan maakt op eenrichtings-smsverkeer. Daarom bestaat mtnsms.com ook niet meer. Nou ja, het bestaat nog, maar je kan alleen sms-en naar MTN klanten. Omdat het ze dan geen extra interconnectie kosten kost.
Ja, goed... Ik dacht dat je bedoelde dat die bedrijfjes zelf niet quite speelden. Maar je hebt helemaal gelijk. Je zag het ook met MMS, toen moesten die interconnect afspraken weer opnieuw gemaakt worden en was het in het begin alleen mogelijk om binnen je eigen netwerk te MMS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117563

Waarbij MMS ontvangen in het buitenland ook niet meer gratis is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb ik er toch goed aan gedaan, door m'n telefoon uit te zetten en gewoon thuis in de la te laten liggen. Ik ben op vakantie, en wil dus ook niet gestoord worden :)
Zie ook dit topic: Telfort hoge rekening door voicemail

[ Voor 22% gewijzigd door ZeRoC00L op 14-08-2004 20:01 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-04 03:54

Stephane

Behhhhh

Op dit moment rekent IEDERE nederlandse provider de kosten voor zowel bellen van NL naar het buitenland + de kosten van buitenland naar NL. Een heel vervelend en extreem voorbeeld:

Stel je zit met je Telfort abo in Turkije, en ik probeer je vanuit nederland 10 keer per dag te bereiken, maar jij hebt je telefoon voor het laatst in Turkije aan gehad. Dan zul je iedere dag voor die 10 pogingen 5,90 x 10 = 59,00 moeten betalen !!!

Van de zotte zou je denken... nou dat ben ik met je eens... voor de roaming tarieven op zich dan. Maar met het systeem is het blijkbaar wel logisch.

Het GSM systeem "onthoudt" alleen de laatste zendmast waar je telefoon op is aangemeld en koppelt bij een voicemail het gesprek weer terug naar NL.

Kranten staan er vol van dat het ziekelijk duur is, maar zo is het nou eenmaal.
Pagina: 1