Toon posts:

[voeding] Voeding werkt niet goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Twee weken geleden heb ik een Chieftec case ontvangen met daarbij een Chieftec voeding van 360 watt (type: ATX-1136H). Ik heb vervolgens de hardware uit mijn oude case gehaald en deze overgezet naar mijn nieuwe case. Dit heeft een week zonder enige problemen gewerkt, totdat ik afgelopen vrijdag na een half uur weer terug kwam bij mijn pc; deze bleek opeens uit te zijn.

Het direct aanzetten van de pc lukte niet. Daarvoor moest ik eerst de stekker uit het stopcontact halen, de aan/uit-schakelaar van de voeding omzetten, waarna ik de pc wel weer kon aanzetten.

Hiermee dacht ik het probleem te hebben opgelost. Echter, na een aantal uren viel de pc ook opeens weer uit en een aantal uren daarna weer. Kortom, de pc valt na verloop van tijd uit (met het gevolg dat ik de stekker er weer uit kan halen, etc).

Bijkomend probleem is nu dat de pc speaker als een sirene begint te loeien. De handleiding van het moederbord geeft hier echter geen nadere beschrijving van. Bovendien houdt deze sirene niet op, ook als ik gewoon in Windows zit.

Wat mij wel is opgevallen, is dat de +5 volt lijn in het BIOS een rode kleur aangeeft, wat erop duidt dat dit niet goed is (zie later voor voltages).

De vorige voeding die ik op mijn hardware gebruikte, was een aantal maanden geleden aangeschafte AOpen voeding van 300 watt. Als ik deze weer in de nieuwe case zet, dan is er niets aan de hand.

Mijn vraag is nu: is mijn voeding nu brak en moet ik deze omruilen of kan het ergens anders aan liggen?? Let wel: er is verder niets aan de hardware veranderd, behalve dan dat de voeding is gewijzigd (van 300 watt naar een (overkill aan) 360 watt).

Specs:

Asus P4B266 moederbord
Intel Pentium 4 @ 2,0 Ghz
512 MB Kingston Valueram
60 GB Maxtor HD
Asus Geforce 4 MX440 64 MB
(ik neem aan dat dit voldoende specs zijn?)

De voltages uit het BIOS:

VCore: 1,47 - 1,48
+3: 3,29 - 3,31
+5: 5,45 - 5,51
+12: 12,73 - 12,86

Ik hoop dat dit voldoende informatie is en ik hoop dat jullie een oplossing weten. Overigens moet ik zeggen dat ik de Search heb gebruikt, maar in 9 van de 10 gevallen wordt gezegd: voeding vervangen. Op zich wel logisch, maar ik wil eerst zeker weten of mn voeding brak is en dat ie terug moet.

EDIT: pc is niet overgeklokt en blijft op normale temperatuur (ong. 30 graden voor de case en ongeveer 36 graden voor de processor)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 16:35 ]

Verwijderd

denk dat je een brakke voeding hebt maar wat ook kan wezen is dat je voeding niet compatible is met je oude hardware.

Probeer eens met zo weinig mogelijk hardware op te starten (geen branders dus enz.)

Verwijderd

Topicstarter
Niet compatible met mn hardware? hmm nog niet eerder van gehoord, maar ik heb in ieder geval met zo weinig mogelijk hardware opgestart, maar ook dit mocht helaas niet baten.. Overigens was die AOpen voeding slechts een paar maanden oud en die werkt ook gewoon met de hardware.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 16:56:
Niet compatible met mn hardware? hmm nog niet eerder van gehoord, maar ik heb in ieder geval met zo weinig mogelijk hardware opgestart, maar ook dit mocht helaas niet baten.. Overigens was die AOpen voeding slechts een paar maanden oud en die werkt ook gewoon met de hardware.
jah :) Maar dat is een a-open en geen chieftec :)

Nou, dat wordt dan terugbrengen he. Of er gewoon voor kiezen om met die a-open verder te werken. Lijkt mij ook geen prob. toch? Goeie voeding :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, daar heb je gelijk in, maar een Chieftec is toch minstens even zo goed als een AOpen?? Of vergis ik me daar in? Ik neem in ieder geval even contact op met de winkel en dan gaat de Chieftec terug en dan kan die AOpen er wel weer in. Bedankt voor je reactie!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik vermoed dat je moederbord contact maakt met je kast, als je alles eruit haalt en los neerlegt zou er geen probleem moeten zijn.

Twee weken geleden nog gezien bij een vriend met een cheap-ass kast. we dachten eerst ook aan de voeding, maar een andere haalde niks uit. Uit de kast gehaald, werkte perfect. Uiteindelijk maar zo'n moederbord isolatieplaat gepakt en die ertussen gestopt. Ik heb nog geen problemen gehoord.

Bleek dat de afstandhouders gewoon veel te kort waren en waarschijnlijk bij bepaalde acties een vonkje of iets dergelijks oversprong. Misschien zit er bij jou nog een afstandbusje op de verkeerde plek waardoor deze contact maakt met het moederbord

[ Voor 10% gewijzigd door OnTracK op 14-08-2004 17:03 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
OnTrack: aan zoiets zat ik inderdaad ook te denken, maar dan waarom niet direct na het inbouwen en pas een week later? En kan dat dan ook te maken hebben met de +5 volt lijn die te hoog is?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 17:06 ]

Verwijderd

De voltages uit het BIOS:

VCore: 1,47 - 1,48
+3: 3,29 - 3,31
+5: 5,45 - 5,51
+12: 12,73 - 12,86
Nu weet ik uit ervaring dat de meetnauwkeurigheid van die onboard monitoring vaak te wensen overlaat, maar als ik zo deze waarden zie (en met die onnauwkeurigheid in m'n achterhoofd), zijn zowel je +5V als je +12V lijnen ernstig te hoog.

De maximale afwijking van de +5V en +12V mag volgens de ATX specificatie maar maximaal -/+5% bedragen.

Het rare is overigens dat die beide lijnen verhoogd zijn.. bij de meeste voedingen zitten de +5 en +12V in tegenkoppeling, wat wil zeggen dat bij zeer zware belasting van bv de +5V lijn, de +12V zal dalen.. en vice versa.

Bij gelijke belasting van beide zullen, tot de max capaciteit bereikt is, de voltages behoorlijk goed geregeld worden, tot bij overbelasting een beveiliging inkickt.

Als je een multimeter in huis hebt doe je er goed aan eens even in een molex na te meten. Mocht deze ook te hoog uitvallen, dan doe je er goed aan deze voeding maar eens terug te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Na de reactie van HedKandi heb ik het moederbord eruit gehaald en opnieuw (met deze keer soort kunstof ringetjes tussen de afstandhouders en het moederbord) erin gezet, om te voorkomen dat het moederbord contact zou kunnen maken met de case. Ook dit mocht het probleem niet oplossen.

Helaas heb ik geen multimeter om de voeding/molex door te meten. Daarom heb ik inmiddels contact opgenomen met de winkel. Hun reactie moet ik nog even afwachten. Tot zover bedankt voor jullie reacties.

EDIT: nog even een vraagje: dat mijn voltages zo hoog zijn, kan dat komen doordat ik blijkbaar zo'n 'traag' systeem heb, dat de voeding hier geen 'rekening' mee houdt? Met andere woorden: als ik een zwaarder systeem zou hebben, zouden de voltages dan wel goed zijn??

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 17:27 ]

Verwijderd

EDIT: nog even een vraagje: dat mijn voltages zo hoog zijn, kan dat komen doordat ik blijkbaar zo'n 'traag' systeem heb, dat de voeding hier geen 'rekening' mee houdt? Met andere woorden: als ik een zwaarder systeem zou hebben, zouden de voltages dan wel goed zijn??
nee,

een voeding levert wat het systeem vraagt. Die Chieftec levert absoluut op het moment geen 360 watt. Dat heeft je systeem gewoonweg niet nodig.

een zwaarder systeem is natuurlijk altijd leuk maar dat helpt je niet uit de brand. ;)
Pagina: 1