[alg] Adrukken via het web

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik ben op dit moment aan een web-based administratie/beheer applicatie aan het werken. De gebruikers van dit systeem moeten enerzijds brieven kunnen afdrukken via het web met de gewone (inktjet) printer en anderzijds facturen kunnen afdrukken op hun matrixprinter.

Nu was ik zelf een beetje aan het zoeken op welke manier ik dit het beste kon realiseren en ik heb dan ook verschillende oplossingen in m'n hoofd zitten. Maar er is geen die ik tot nu toe goed genoeg vind.

1) Webapplicatie genereert een html-pagina met de nodige informatie
voordeel: mooie layout met logo, duidelijke structuur
nadeel: op de bovenzijde en onderzijde van de pagina wordt het fysieke adres geprint = lelijk

2) Webapplicatie genereert een txt-file met de nodige informatie
voordeel: geen lelijke extra tekst op de pagina
nadeel: layout

3) Server genereert realtime een pdf-file en streamt deze naar de browser
voordeel: mooie layout, foto's, structuur, ...
nadeel: server gaat veel intensief bezig zijn met het genereren van de pdf

Nu zijn er vast nog wel goede oplossingen om dit te realiseren, met eventueel een minimale vorm van nadelen. Laat maar horen wat jullie ideeën zijn hieromtrent!!

Ohja, het zou misschien zelfs nog handiger zijn als de webapplicatie reeds weet naar welke printer hij de afdruk moet sturen, maar dat zal nog wel moeilijker gaan vrees ik... (het gaat wel, daar niet van)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 14:53
nadeel: op de bovenzijde en onderzijde van de pagina wordt het fysieke adres geprint = lelijk
Kan je IE only weghalen emt een of anders scriptje met ActiveX en VBS.
Ohja, het zou misschien zelfs nog handiger zijn als de webapplicatie reeds weet naar welke printer hij de afdruk moet sturen,
Kan je misschien ook wel met iets als VBS maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 40% gewijzigd door djluc op 14-08-2004 15:23 ]

Verwijderd

[...]
Kan de gebruiker zelf instellen in de pagina-instelling (in je internet-explorer)

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Moet je dan wel na elke reboot weer doen, dus dat is niet erg handig.
Maar verder is het afdrukken van een webpagina goed te doen. Lees wel even de nodige artikelen over print stylesheets om rariteiten te vermijden.

alleen optie 1 en 3 lijken me reeel, en dan is het alleen de vraag hoeveel er geprint gaat worden. wordt er eens per minuut een documentje geprint, dan zou ik gewoon voor de gegenereerde pdf oid gaan. Het kost de server wel wat extra werk, maar daar is dat ding toch voor? Nadeel is wel dat de clients Acrobat Reader moeten hebben, voordeel van optie 1 is dat er nul prerequisites zijn (behalve een OS en een browser dan :P)

[ Voor 50% gewijzigd door Not Pingu op 15-08-2004 00:33 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Er komen meer clientside technieken bij kijken :) Verder hebben ze in Webdesign & Graphics hier meer ervaring mee.

* gorgi_19 graaft een tunnel onder de schutting en duwt het topic er door heen
(oftewel: >> Webdesign & Graphics)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 20:52
Wij nemen hem graag in behandeling :P

Maar goed, ik begrijp je punt want ik ben er zelf ook tegen aan gelopen. Ik heb het alleen nog anders opgelost als jij hierboven van plan bent. Ik weet niet in welke taal het geschreven is, maar met een webbased beheer applicatie neem ik aan dat het PHP of ASP geschreven is. Bij beide talen is het mogelijk om de pagina (output.php of output.asp) te sturen naar een word document ipv dat IE hem behandeld. Ik weet even niet meer hoe dat in PHP ging, maar in ASP kun je dit door dmv. een andere locktype.

Op het moment dat de pagina geparst is zal hij hem openen in Word (client side, dus geen trage server), al is dit wel in een IE venster. Voordeel is dat als je hem print er geen fysiek adres te voorschijn komt maar gewoon de pagina zelf. Ik heb het alleen toegepast met plain tekst, maar zou niet weten waarom hij in de opmaak geen plaatjes kwijt zou kunnen. Dit zou je dus even moeten proberen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is :P

[ Voor 3% gewijzigd door Neejoh op 15-08-2004 02:28 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Neejoh schreef op 15 augustus 2004 @ 02:26:
Ik weet even niet meer hoe dat in PHP ging, maar in ASP kun je dit door dmv. een andere locktype.
Je bedoelt mime type? (m.b.v. .contenttype)

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 15-08-2004 02:39 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:27

Maar goed, ik begrijp je punt want ik ben er zelf ook tegen aan gelopen. Ik heb het alleen nog anders opgelost als jij hierboven van plan bent. Ik weet niet in welke taal het geschreven is, maar met een webbased beheer applicatie neem ik aan dat het PHP of ASP geschreven is. Bij beide talen is het mogelijk om de pagina (output.php of output.asp) te sturen naar een word document ipv dat IE hem behandeld. Ik weet even niet meer hoe dat in PHP ging, maar in ASP kun je dit door dmv. een andere locktype.

Op het moment dat de pagina geparst is zal hij hem openen in Word (client side, dus geen trage server), al is dit wel in een IE venster. Voordeel is dat als je hem print er geen fysiek adres te voorschijn komt maar gewoon de pagina zelf. Ik heb het alleen toegepast met plain tekst, maar zou niet weten waarom hij in de opmaak geen plaatjes kwijt zou kunnen. Dit zou je dus even moeten proberen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is :P
Ik zou het ook zo doen, wanneer er dan nog kleine wijzigigen plaats moeten vinden kan dat nog, en een eenvoudige mime type meesturen gaat natuurlijk.

Nadeel: pc's moeten met word uitgerust zijn.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Zuiverder lijkt me in dit geval om een RTF te maken en deze door te sturen, maar dit is een kleine zijsprong :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter

Hmm ja, het principe is op zich wel duidelijk.. De applicatie is geschreven a.d.h van java/j2ee (dus jsp,struts/tiles).

Is het dan de bedoeling dat je je stream rechstreeks naar de browser stuurt (en dat windows dan maar ziet met wat hem te openen)?

Maar kan je dan puur je stream naar IE sturen? Naar mijn weten kan IE er dan niet mee overweg en moet hij een échte file toegestuurd krijgen.

Kan je je aanpak nog een beetje verduidelijken?

Verwijderd

Een pdf bakken met php en die printen?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 11:16:
Een pdf bakken met php en die printen?
Sorry, maar ik vind dit echtwel een niet nuttige reply.. Heb je de startpost wel gelezen overigens? :(

Ik heb reeds vermeld dat een PDF genereren een optie is, maar aangezien er redelijk wat gebruikers op het systeem aanwezig zullen zijn, zal het genereren van die pdf de server heel wat werk bezorgen...

• djluc
-FoX- schreef op 15 augustus 2004 @ 11:33:
[...]Ik heb reeds vermeld dat een PDF genereren een optie is, maar aangezien er redelijk wat gebruikers op het systeem aanwezig zullen zijn, zal het genereren van die pdf de server heel wat werk bezorgen...
Heb je dat gebenchmarkt en gekeken naar de mogelijkheden? Zelfs de verschillen tussen classen die PDF's genereren en extensions in C die dit kunnen maken al enorme verschillen. Een goede techniek uitsluiten op een aanname dat het te langzaam is lijkt mij niet verstandig.

Wat vind je verder van RTF? Die bestanden kunnen gewoon in IE geopend worden.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
djluc schreef op 15 augustus 2004 @ 13:10:
[...]
Heb je dat gebenchmarkt en gekeken naar de mogelijkheden? Zelfs de verschillen tussen classen die PDF's genereren en extensions in C die dit kunnen maken al enorme verschillen. Een goede techniek uitsluiten op een aanname dat het te langzaam is lijkt mij niet verstandig.

Wat vind je verder van RTF? Die bestanden kunnen gewoon in IE geopend worden.
Kijk, het is gewoon een algemeen feit dat het realtime genereren van PDF bestanden op basis van een xml bestand of dergelijke gewoonweg veel resources op de server vreten. Nu kan je dit beperken door verschillende technieken te gaan benchmarken, maar daar gaat het hier niet over.

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een oplossing die zo lightweight mogelijk is.. Deze oplossing is reeds aangehaald door het streamen van een rtf-bestand naar de browser. Ik zou ook gebruik kunnen maken van FOP, maar deze techniek is nog niet "mature" genoeg.
Dus alle (zo licht) mogelijke technieken mogen hier aangehaald worden.

• djluc
Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een oplossing die zo lightweight mogelijk is.. Deze oplossing is reeds aangehaald door het streamen van een rtf-bestand naar de browser.
Waar wil je dan naar toe? Imo is RTF erg licht en algemeen bruikbaar vergeleken met Word en PDF files. Ik heb toch echt het idee dat je het gewoon eens moet testen. Wat is er op tegen?
Kijk, het is gewoon een algemeen feit dat het realtime genereren van PDF bestanden op basis van een xml bestand of dergelijke gewoonweg veel resources op de server vreten.
Volgens mij maakt het niet uit of je het nou uit een xml bestand, tekst bestand of database haalt. Dat is hier helemaal niet van belang, zeker niet omdat dit bij zowel PDF als Word als RTF hetzelfde zou zijn en het dus geen snelheidsverschil zal maken. Verder is "veel resources vreten" gewoonweg geen feit als je het niet getest hebt en vergeleken met alternatieven. Tot dan toe ben je gewoon aan het gokken, dat mag maar dan niet gokjes gaan bestempelen als feiten.

Over hoeveel documenten per minuut hebben we het hier overigens, hoe groot zijn de gegevens die je wilt plaatsen en waar bestaan deze uit, tekst afbeeldingen. Op wat voor hardware gaat je applicatie draaien?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
djluc schreef op 15 augustus 2004 @ 15:56:
[...]
Waar wil je dan naar toe? Imo is RTF erg licht en algemeen bruikbaar vergeleken met Word en PDF files. Ik heb toch echt het idee dat je het gewoon eens moet testen. Wat is er op tegen?
Ik wil nergens naartoe, ik haalde alleen maar aan dat RTF imo ook een goede oplossing zou zijn. Misschien zelfs beter als PDF omdat er dan nog kleine aanwijzigingen aangebracht kunnen worden alvorens het effectieve printen.

Het enige dat ik wou weten is op welke manier je server-side content dan naar de client gestreamed moet worden. Of ga je toch eerst op de serverside een RTF-bestand moeten genereren en deze dan naar de browser-streamen?
[...]
Volgens mij maakt het niet uit of je het nou uit een xml bestand, tekst bestand of database haalt. Dat is hier helemaal niet van belang, zeker niet omdat dit bij zowel PDF als Word als RTF hetzelfde zou zijn en het dus geen snelheidsverschil zal maken. Verder is "veel resources vreten" gewoonweg geen feit als je het niet getest hebt en vergeleken met alternatieven. Tot dan toe ben je gewoon aan het gokken, dat mag maar dan niet gokjes gaan bestempelen als feiten.

Over hoeveel documenten per minuut hebben we het hier overigens, hoe groot zijn de gegevens die je wilt plaatsen en waar bestaan deze uit, tekst afbeeldingen. Op wat voor hardware gaat je applicatie draaien?
Ik zei dus ook niet dat de resource uitmaakt, maar ik nam XML gewoon als voorbeeld. Ik heb in het verleden reeds gebruik gemaakt van het realtime genereren van een PDF en ik weet dus uit ervaring dat het één van de zwaardere technieken is die gebruikt kan worden.

Het aantal documenten per minuut is puur afhankelijk van de tijd en het aangelogde gebruikers, maar het zou dus best kunnen dat er 50 gebruikers gelijktijdig een PDF bestand willen genereren (realtime dus, en niet reeds voorafgegenereerde PDF bestanden)...

• pthn
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-07-2023
-FoX- schreef op 15 augustus 2004 @ 17:06:
ik haalde alleen maar aan dat RTF imo ook een goede oplossing zou zijn. Misschien zelfs beter als PDF omdat er dan nog kleine aanwijzigingen aangebracht kunnen worden alvorens het effectieve printen.
Vind ik wel een goed punt, want dat men facturen kan wijzigen alvorens ze te printen dat wil je zeker niet, kan je achteraf nooit meer zien wat er verstuurd is. Voor brieven is dat minder belangrijk.

• Ralluph
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 22:52

Ralluph

Aus der Reihe...

djluc schreef op 14 augustus 2004 @ 15:22:
Ik ben ook wel eens met zoiets bezig geweest, toen noemde Crisp in dit topic een script dat controle geeft over de printinstellingen vanuit een pagina (IE-only). Het gaat dus om scriptx. Ik heb het destijds geïnstalleerd en zag er goed uit, maar uiteindelijk zijn wij met generatie van PDF verder gegaan. Er zijn wel kosten verbonden aan het gebruik van dit script.

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 20:52
RobIII schreef op 15 augustus 2004 @ 02:38:
[...]

Je bedoelt mime type? (m.b.v. .contenttype)
Haha ja inderdaad, sorry, my bad :+
razorhead schreef op 15 augustus 2004 @ 03:28:
[...]

Ik zou het ook zo doen, wanneer er dan nog kleine wijzigigen plaats moeten vinden kan dat nog, en een eenvoudige mime type meesturen gaat natuurlijk.

Nadeel: pc's moeten met word uitgerust zijn.
Zou hij anders niet gewoon de standaard "wordpad" van windows bij de kladden grijpen? Eigelijk nog niet echt mee getest.

Verder was dit voor mij gewoon de meest voor de hand liggende methode, en om eerlijk te zijn denk ik dat dit bij jou ook het geval is.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik denk dat ik dan maar een RTF bestandje op de server zal genereren en deze dan naar de client's browser zal streamen. Hierdoor moet hij enkel nog op "openen/opslaan als" klikken voor het bestand binnen te halen.

Rechtstreeks afdrukken vanaf het web zou natuurlijk nog mooier zijn, maar buiten "ScriptX" zijn er geen mogelijkheden aangehaald die dit mogelijk maken. Dus moet ik dan aannemen dat dit ook totaal niet kan? Lijkt me overigens vreemd... er moet toch een manier bestaan... maar ik ben er nog niet opgekomen :)

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 14:48
Ik heb zoiets gemaakt met PHP en genereer gewoon een PDF. Het vreten van resources valt echt heel erg mee. Het draait op een intranet op een PII 350. En niemand klaagt over de snelheid. Een PDF is eigenlijk ook gewoon text en eventueel plaatjes, het hoeft dus niet zoveel meer te vreten dan RTF oid.

Verwijderd

Voor headerless en footerless printen heb je alsnog ScriptX

Verwijderd

2) Webapplicatie genereert een txt-file met de nodige informatie
voordeel: geen lelijke extra tekst op de pagina
nadeel: layout
Dat voordeel heb je ook al als je gewoon CSS gebruikt om de pagina's te stijlen (met een print style sheet).

Als je complete controle wilt hebben is PDF denk ik het beste, of zoals al een paar keer eerder genoemd ScriptX voor IE.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 11:58:
[...]
Dat voordeel heb je ook al als je gewoon CSS gebruikt om de pagina's te stijlen (met een print style sheet).

Als je complete controle wilt hebben is PDF denk ik het beste, of zoals al een paar keer eerder genoemd ScriptX voor IE.
Die extra tekst bedoelt die denk ik header en footer mee, die krijg je helaas ook nog bij een print stylesheet.
Pagina: 1