Doom 3 is nu een dag of 10 uit. Iedereen is lyrisch. Maar ben ik nu de enige die opgevallen is, dat:
Ze hebben in het verleden de gaming-lat twee (en misschien zelfs wel drie) keer radicaal hoger gelegd, voor de hele gaming wereld. De eerste keer was met Wolfenstein; de allereerste game met 3D textures. Toen kwam DOOM, de eerste 3D game met 'niet vierkante' maps en geometry. Toen kwam Quake, eigenlijk de eerste 'echte' 3D game.
Nu is DOOM 3 uit, en helaas kan ik niet zeggen dat er nu een lat radicaal hoger is gelegd. Zowel de DOOM 3 engine, als de levels, als de gameplay is op z'n zachts gezegd 'standaard' naar huidige maatstaven.
Beetje jammer dat er zoveel ophef wordt gemaakt om zo'n 'standaard' game.
En dus voor alle mensen die het roerend met me eens zijn, en dit eens lekker met elkaar willen delen: leef je uit in dit topic. Ik heb hier expres een aparte topic voor gekozen, want het leek me dat wanneer de DOOM3-antifans in dezelfde draad gaan posten als de DOOM3-fans, dit al snel uitdraaid in een totalitaire flamewar.
Kortom: Dit is de plek voor al je (ongezouten) kritiek op Id's nieuwe oogappel.
- De ruimtes in de levels allemaal zo klein zijn, dat je nauwelijks nog kunt spreken van 'Field Of View' (het lijkt alsof Id expres moeite heeft gedaan om te zorgen dat je nergens meer dan 10-15 meter voor je uit kunt kijken; niet erg realistisch).
- Er wel heeel vaak 'vijanden' in dat PRECIES dat ene donkere hoekje vlak achter je spawnen. Ik bedoel: een keer is leuk. Twee keer ook. Driehonderdeenendertig keer vindt ik overdreven. Dit heeft niks met AI te maken.
- Er sommige hoekjes ZO donker zijn, dat het bijna lachwekkend wordt. Ik bedoel: in een verlichte kamer is nooit een hoekje dat 100% donker is. Strooilicht zorgt altijd voor een minimale verlichting (als je in de buurt van een licthbron bent). Daarbij zorgt de accomodatie van je ogen aan het donker, er voor dat je toch altijd 'silhouetten' kunt waarnemen. In de DOOM3 engine, waar ze nota-bene de nadruk op de natuurgetrouwe 'lighting' vestigen, bestaat deze 'onlogische' komplete duisternis dus blijkbaar *wel*.
- Er te weinig verschillende (nieuwe?) vijanden inzitten? Ik bedoel: na een aantal levels vol imps en evil 'marines' en dezelfde dikke zombies, begint het toch een beetje te vervelen. Helemaal als je je DOOM 1 en DOOM 2 kunt herinneren, die precies hetzelfde waren (10 jaar oude gameplay?).
- Er te weinig interactie met de omgeving is (tenzij je PDA's als 'omgeving' wilt zien)? Begrijp me niet verkeerd: DOOM 1 en DOOM 2 hadden ook weinig interactie met de omgeving (je had de blue-key en de red-key, en daar moest je alles mee doen). Maar toen kwam Half-Life uit, en die legde de lat nu eenmaal hoger voor alle games die *daarna* uitkwamen. DOOM 3 schijnt hier 'ongevoelig' voor te zijn geweest.
- Het verhaal van de game nauwelijks een spannend 'plot' bevat? Het zijn een beetje aan elkaar hangende commando's van een (irritante) bevelhebber, die je van het ene level naar het andere sturen. Maar waarom je nu bent waar je bent, en heengaat waar je heengaat, dat is me vaak onduidelijk. Het verhaal 'zuigt' je het spel niet verder in. Het ligt er alleen 'bij', als extra laagje waarvan niemand precies wist wat ze er mee aan moesten.
- Je monsters niet weg kunt duwen, schoppen, slaan, of zelfs maar overheen springen. Erg raar als er een paar van die kleine (ok, klein niet, maar maximaal de helft van hoe groot jij zelf bent) spinnen voor je voeten staan. Instinctief wil je ze dan een rotschop verkopen, of over ze heen lopen. Maar dat staat de engine niet toe: je mag van de engine niet OVER je vijanden heen lopen c.q. springen. Ik heb die behoefte toch erg vaak.
- De vier jaar werk die ze er in gestopt hebben, er niet uit komt? Als ze me zouden vertellen dat het in een jaar gemaakt was, had ik het ook geloofd. Ik vind de maps en ruimtes allemaal erg vierkant en niet erg geometrich 'uitdagend'. 'Simpel' zou ook een goede omschrijving zijn. Ze kunnen wel prat gaan op hun 3D-engine, maar de Source Engine van HL2 is ook niet mis. En de engine van Max Payne 2 deed het ook prima. Om nog maar te zwijgen over de 'upcoming' Unreal 3 Engine.
Ze hebben in het verleden de gaming-lat twee (en misschien zelfs wel drie) keer radicaal hoger gelegd, voor de hele gaming wereld. De eerste keer was met Wolfenstein; de allereerste game met 3D textures. Toen kwam DOOM, de eerste 3D game met 'niet vierkante' maps en geometry. Toen kwam Quake, eigenlijk de eerste 'echte' 3D game.
Nu is DOOM 3 uit, en helaas kan ik niet zeggen dat er nu een lat radicaal hoger is gelegd. Zowel de DOOM 3 engine, als de levels, als de gameplay is op z'n zachts gezegd 'standaard' naar huidige maatstaven.
Beetje jammer dat er zoveel ophef wordt gemaakt om zo'n 'standaard' game.
En dus voor alle mensen die het roerend met me eens zijn, en dit eens lekker met elkaar willen delen: leef je uit in dit topic. Ik heb hier expres een aparte topic voor gekozen, want het leek me dat wanneer de DOOM3-antifans in dezelfde draad gaan posten als de DOOM3-fans, dit al snel uitdraaid in een totalitaire flamewar.
Kortom: Dit is de plek voor al je (ongezouten) kritiek op Id's nieuwe oogappel.
[ Voor 18% gewijzigd door tofus op 14-08-2004 14:05 ]
"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein