Toon posts:

Nieuwe hardewaren, hoe om te gaan met OS ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik doe het nog steeds lekker met een PIII 450 Mhz, maar dat wordt binnenkort een Athlon XP 2600+ op een Asrock K7S8X met 512 MB Twinmos DDR 333.
Voor 220 Euro lijkt me dat een hele mooie prijs en volgensmij zijn het allemaal wel goede producten (mobo = budget maar niets slecht over kunnen vinden).

Nu zit ik met het volgende...

Op het huidige systeem draai ik nog WinME. Als ik de nieuwe onderdelen installeer, draait de PC dan gewoon verder of moet ik soms alles opnieuw installeren ivm de nieuwe hardware?
Ik ben soieso van plan XP te installeren, maar tis wel fijn dat ik na de hardware upgrade het beestje meteen weer kan laten draaien zoals die nu is!

Kan iemand mij hier antwoord op geven?

Greetz!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 10:00

Dennahz

Life feels like hell should.

Je moet toch echt je Windows opnieuw installeren. Je hebt een nieuw moederbord, dus een nieuwe chipset enz enz.. daar gaat Windows niet echt goed mee om.

Zou direct na het plaatsen van de nieuwe hardware een schone installatie uitvoeren zodat je direct op volle snelheid kunt genieten van je hardware :)

Twitter

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nieuw moederbord is vrijwel zeker opnieuw OS installeren, zeker als het zo'n grote stap als nu bij jou is :)

Verwijderd

idd wat de personen boven mij zeggen: alles opnieuw installeren, en een backup maken van je belangrijke data (wel ervoor doen 8)7 :P ) (flauw)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 22:54 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 22:53:
als het goed is kun je je HD gewoon in de nieuwe pc steken, dan hoef je alleen maar de benodigde drivers te installeren, ook is het aan te raden om een backup te maken, mocht er iets verkeerd gaan
Zou ik echt niet doen, ook al werkt het.

Er veranderen een hele hoop apparaten. CPU, LAN, Audio, chipset, allerlei controllers e.d.

Een schone installatie van het OS is hier echt op z'n plaats. :)

Gauw editen he? :P

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 13-08-2004 22:55 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Prutz0r schreef op 13 augustus 2004 @ 22:55:
[...]

Zou ik echt niet doen, ook al werkt het.

Er veranderen een hele hoop apparaten. CPU, LAN, Audio, chipset, allerlei controllers e.d.

Een schone installatie van het OS is hier echt op z'n plaats. :)
heb je gelijk in, heb niet nagedacht dat de TS van een Pentium 450 mhz naar een AMD Athlon van ruim 2000 mhz ging 8)7

offtopic:
ik was 1 minuut sneller :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 22:57 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je nu écht persé door wil werken, for whatever reason, doe dan het volgende:
Vlak voordat je gaat ombouwen start je je pc op. Copy eerst alle nieuwe drivers naar je HDD.
Gooi in apparaatbeheer ál je apparaten weg.
Pc afsluiten (Niet herstarten). Hardware inbouwen. Starten en alle devices laten installen.
Dit gaat vaak wel goed, al levert het bij lange na niet e stabiliteit op van een fresh install.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anektodisch antwoord:

Ooit een vriend geholpen die van een Intel i440LX moederbord met PII 333 overstapte op een VIA KT133 moederbord met Duron 600@900.

Gewoon alles losgehaald, moederbord gewisseld, CPU en RAM erin gezet, HDs en dergelijke weer aangesloten en opstarten die hap. Windows 2000 ontdekt nieuwe hardware en installeert bijbehorende drivers. Alles werkt.

Mooi toch?

3D Mark 2000 scoorde iets van 2100 punten. Dat was VER beneden de maat. *hmmmm* Toch maar OS opnieuw installeren dan?

Na de nieuwe verse installatie van Windows 2000, direct op de nieuwe hardware was de 3D Mark 2000 score ineens iets van 3900 punten.

Oftewel, hoe ze dat in het amerikaans zo mooi zeggen: 'nuff said! Als belangrijke onderdelen (chipset, videokaart) ineens radikaal andere divers nodig hebben (ik heb het niet over een upgraden van ATi naar ATi kaart, of nVidia naar nVidia, dat blijft binnen dezelfde driverset) dan is een verse OS install zeker aan te raden.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Na mijn laatste moederbord upgrade kreeg ik Windows 2000 ook niet meer werkend, alhoewel dit waarschijnlijk wel gelukt was via de manier van KillerAce_NL. Sowieso moet je op je nieuwe hardware geen Windows ME meer draaien, kies voor Windows 2000, XP of een Linux distro. Win9x/ME is echt niks qua stabiliteit vergeleken deze.

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Okee dan! Bedankt voor de antwoorden, zegt genoeg.
Denk ook wel dat het idd wel zal moeten dan!

Oooh man... echt geil zon vette upgrade...haha!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 22:50:
Mensen,

Ik doe het nog steeds lekker met een PIII 450 Mhz, maar dat wordt binnenkort een Athlon XP 2600+ op een Asrock K7S8X met 512 MB Twinmos DDR 333.
Voor 220 Euro lijkt me dat een hele mooie prijs en volgensmij zijn het allemaal wel goede producten (mobo = budget maar niets slecht over kunnen vinden).

Nu zit ik met het volgende...

Op het huidige systeem draai ik nog WinME. Als ik de nieuwe onderdelen installeer, draait de PC dan gewoon verder of moet ik soms alles opnieuw installeren ivm de nieuwe hardware?
Ik ben soieso van plan XP te installeren, maar tis wel fijn dat ik na de hardware upgrade het beestje meteen weer kan laten draaien zoals die nu is!

Kan iemand mij hier antwoord op geven?

Greetz!
Mens,

je bent wel een enorme schraper en in dat opzicht een echte budget-tweaker.
alhoewel, echte tweakers draaien geen WinME :r

gewoon proberen, met WinME zal het aantal BSD's er niet minder op worden ;)

Modbreak:

Deze dubbele flame (tegenover de TS en WinME) slaat werkelijk nergens op. Niet iedereen is een rijkeluiskind of 20-something IT-er met onbeperkt computerbudget. Op GoT is de 'schraper' die zich wel fatsoenlijk tegenover z'n medetweaker gedraagt in ieder geval een stuk meer welkom dan een oen die met dit soort knudde komt :o

Check je mail :/

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 14-08-2004 23:45 ]

d:)b :henk d:)b

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

MrJayMan schreef op 13 augustus 2004 @ 23:08:
[...]

Mens,

je bent wel een enorme schraper en in dat opzicht een echte budget-tweaker. alhoewel, echte tweakers draaien geen WinME :r

Hmm, weinig toegevoegde waarde dit.
Niet iedereen heeft nu eenmaal een groot budget om met zijn pc bezig te zijn. ;)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Uiteraard is opnieuw installen het beste, maar de onderstaande manier heeft bij mij ook vrij hoge succesrate:
- boot je huidige systeem in veilige modus
- ga naar de hardware manager (of hoe heet dat onder ME)
- verwijder alle onderdelen die met je moederbord te maken hebben (chipset, ide drivers ... andere dingen (incl onboard dingen) kun je laten staan)
- zet je systeem uit
- verwissel je mobo
- start opnieuw op

op deze manier voorkom je driver conflicten op je mobo en dus hangers; alle andere dingen worden automatisch opnieuw herkend en aangezien de drivers er nog zijn automatisch geïnstalleerd

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:04
[...]

Mens,

je bent wel een enorme schraper en in dat opzicht een echte budget-tweaker. alhoewel, echte tweakers draaien geen WinME :r

Waar slaat dit nou weer op.

Er is niks mis mee met 450 mhz, en het is voor de meeste applicaties snel zat. Asrock is een goed merk. Tenminste, ik heb er nooit problemen mee. In tegenstelling tot een super duur asus mobo: A7N8X-E Deluxe - Sata drivers veroorzaakt lockup ?

WinME is niks mis mee, als het stabiel draait. Het probleem is alleen, dat dat vaak niet zo is. Maar als het wel zo is, wat is het probleem?

Ik heb hier een HP :X staan, met win ME. En dat geeft nooit blauwe schermen.

Dus ik zet wat vraag tekens bij jou veronderstelling.

Ik heb wel ontzag voor TS, want ik zou ook wel zolang met me spullen willen doen. Want al die troep kost handen vol met geld, wat je veel beter ergens anders aan kan besteden. Maar ja, ik trek het meestal niet, en ga al veel eerder een nieuw systeempje halen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou persoonlijk toch winxp nemen. Het werkt (imo) sneller, soepeler, stabieler en heeft meer functionaliteit. Maar dat moet je natuurlijk zelf uitmaken :)

En verder zou je wel kunnen proberen om die schijf gewoon in je nieuwe config te zetten, mijn ervaring is dat het meestal wel goed gaat en er geen prestatieverlies optreedt. Doe het dan even zoals hierboven iemand aangaf door eerst alle devices te deleten uit apparaatbeheer. Ik heb 1x gehad dat ik een harddisk (met winxp) uit een p2-350 met intel 440bx mobo over heb gezet naar een amd XP met via chipset. Dat lukte gewoon niet. Na het winxp bootscherm liep ie meteen vast, ook in safe mode. In zo'n geval vind ik het de moeite ook niet waard om allerlei ingewikkelde acties te gaan proberen en kun je beter even reinstallen :)
Ik zou sowieso van te voren gewoon een backup maken, voor het geval het niet lukt..

En om even op die 'traagheid' van zo'n P3 in te haken. Toen ik zelf op kamers ging heb ik mn eigen snelle PC meegenomen. Voor in de weekenden enzo had ik dan een P2-350 thuis staan om wat te kunnen internetten. Ik had er even wat extra geheugen ingezet (320mb totaal) en een wat snellere harddisk (40gb 7200rpm) en ik moet zeggen dat dat uiterst soepel draaide met winxp. Internet en officewerk gaat allemaal prima. Ik merkte haast geen verschil met de Athlon64/1Gig ram die ik nu heb. Ook zelfs nog wat spelletjes met de Voodoo3 die erin zat. Ik zou een dergelijk systeem niet willen hebben als enige systeem, omdat ik ook wel es nieuwe spellen wil spelen en de pc voor mij gewoon nooit snel genoeg kan zijn :P Maar ik kan me best voorstellen dat mensen tevreden zijn met zo'n systeem en er zo lang mee doen :)

edit:
alleen jammer dat ik nu zo'n lange reply heb getikt in een topic dat ws. toch gesloten gaat worden omdat het A.) niet in het goede forum staat en B.) nogal een basic vraag is di ewel in de search te vinden is.... maargoed :P

[ Voor 14% gewijzigd door Palomar op 14-08-2004 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga na de installatie van nieuwe hardware ook wel XP installeren!
Ik wou alleen ff weten of je van tevoren nog maatregelen moet nemen of dat je er vanuit kunt gaan dat alles het direct weer doet?!

Ik heb zelf ook niet zo veel verstand van PC`s, vandaar mijn vraag hier.

WinME heeft hier altijd goed gedraaid hoor!

Maargoed... weet nu alleen nog niet in welke volgorde ik wat moet gaan doen!
Eerst formatteren, dan nieuwe hardware en dan XP installeren... CD-boot aanzetten en dan moet het lukken?

Hoort ook eigenlijk thuis in Software / OS... hmmzz

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

JumpStart schreef op 13 augustus 2004 @ 23:03:
Anektodisch antwoord:

Ooit een vriend geholpen die van een Intel i440LX moederbord met PII 333 overstapte op een VIA KT133 moederbord met Duron 600@900.

Gewoon alles losgehaald, moederbord gewisseld, CPU en RAM erin gezet, HDs en dergelijke weer aangesloten en opstarten die hap. Windows 2000 ontdekt nieuwe hardware en installeert bijbehorende drivers. Alles werkt.

Mooi toch?

3D Mark 2000 scoorde iets van 2100 punten. Dat was VER beneden de maat. *hmmmm* Toch maar OS opnieuw installeren dan?

Na de nieuwe verse installatie van Windows 2000, direct op de nieuwe hardware was de 3D Mark 2000 score ineens iets van 3900 punten.

Oftewel, hoe ze dat in het amerikaans zo mooi zeggen: 'nuff said! Als belangrijke onderdelen (chipset, videokaart) ineens radikaal andere divers nodig hebben (ik heb het niet over een upgraden van ATi naar ATi kaart, of nVidia naar nVidia, dat blijft binnen dezelfde driverset) dan is een verse OS install zeker aan te raden.
Een videokaart vervangen zonder problemen kan hoor... er bestaan niets voor niets DRIVERCLEANERS :-)

@KillerAce_NL

AsRock is gewoon de budget lijn van Asus, de kwaliteit van Asus maar minder features dus goedkoper... geen slecht spul, het is echt geen ECS/PCCHIPS spul hoor!

[ Voor 8% gewijzigd door swampy op 14-08-2004 17:09 ]

There is no place like ::1

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

He ?? Ik zei daar toch niks over ? :?
Bovendien is ECS/PCchips ook niet zo slecht meer als het was. Heb er zelf genoeg van gehad, en de laatste tijd verkopen we daar veel all in one boardjes van. Nog niks van terug gehad.
Bovendien heeft Pcchips net Soyo overgenomen, dus dat kan alleen maar beter worden ;)

@jumpstart:
Ik ben net overgestapt van Nvidia naar ATI, gewoon drivers uninstallen, kaart weggooien in apparaatbeheer, is genoeg hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door KillerAce_NL op 15-08-2004 09:22 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik wil niet gaan flamen, maar ik zou wel een andere moederbord nemen, ik heb al een aantal Asrock moederborden voorbij zien komen, en die gaan toch vaak kapot.
ik zou zeggen als je het geld er voor hebt neem dan een iets duurder moederbord.

ik denk na de upgrade dat je installatie het wel doet, maar zoals eerder gezegd lang niet zo snel + stabiel, en XP installeren is toch ook in een uurtje klaar?

ook is XP natuurlijk een stukker vernieuwender dan Me! :)

offtopic:
Volgens mij is het met WinME zo, bij sommige draait het goed, en die hebben er nooit problemen mee, en bij andere draait het bagger, en krijgen het nooit goed :)

iRacing Profiel

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Iedereen heeft verschillende ervaringen met budget moederborden. Zelf heb ik nog geen enkel ASrock moederbord terug gehad wegens uitval.

Met P4 ECS bordjes wel problemen, maar met K7 ECS bordjes niet....

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Prutz0r schreef op 15 augustus 2004 @ 10:06:
Iedereen heeft verschillende ervaringen met budget moederborden. Zelf heb ik nog geen enkel ASrock moederbord terug gehad wegens uitval.

Met P4 ECS bordjes wel problemen, maar met K7 ECS bordjes niet....
das waar maar dan kan ik in ieder geval over een paar maanden zeggen,
"Ik zei het toch" :P

het is gewoon mijn ervaring met asrock, vandaar 8)

iRacing Profiel

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 17:05:
Maargoed... weet nu alleen nog niet in welke volgorde ik wat moet gaan doen!
Eerst formatteren, dan nieuwe hardware en dan XP installeren... CD-boot aanzetten en dan moet het lukken?
Gewoon alles overzetten en dan van de windows XP cd booten (evt. eerst even in bios aanzetten dat ie als eerste van cd moet booten). In de winxp install kun je dan kiezen op welke partitie je het wilt hebben. Delete dan gewoon je huidige partitie(s) en install XP in die lege ruimte (je wordt dan automatisch gevraagd of je wilt formatteren enzo).

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:04
Gohan-san schreef op 15 augustus 2004 @ 10:17:
[...]

das waar maar dan kan ik in ieder geval over een paar maanden zeggen,
"Ik zei het toch" :P

het is gewoon mijn ervaring met asrock, vandaar 8)
Ik wil niet flamen, maar ik zie dat jij Q-tec voedingen gebruikt. Daar heb ik nou problemen mee.

Maar dat wil niet zeggen, dat het bij jou niet vlekkeloos kan werken?

En als je garantie hebt, en het gaat kapot is niet zo heel erg. Wel als je allerlei vage problemen krijgt. En die heb ik al vaker bij a-merken dan bij b-merken gehad. Dus ja, ieder zijn eigen ervaring.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

mhr-zip schreef op 15 augustus 2004 @ 10:49:
[...]

Ik wil niet flamen, maar ik zie dat jij Q-tec voedingen gebruikt. Daar heb ik nou problemen mee.

Maar dat wil niet zeggen, dat het bij jou niet vlekkeloos kan werken?
offtopic:
nee klopt die qtec voeding was nog voor de tijd dat ik veel van computers af wist :P
maar de brakke qtec voeding was de 450watt, en ik heb de 550 watt :)
maar ik snap wel waar je heen wilt,
mijn persoonlijk advies, ik zou geen asrock kopen, dan liever asus,gigabyte,epox of iets dergelijks.

iRacing Profiel

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

KillerAce_NL schreef op 15 augustus 2004 @ 09:20:
[...]

@jumpstart:
Ik ben net overgestapt van Nvidia naar ATI, gewoon drivers uninstallen, kaart weggooien in apparaatbeheer, is genoeg hoor.
Als je alleen een videokaart swapt misschien.

Op het moment dat je chipset drivers (en dus AGP drivers, IDE drivers etc.) moet vervangen omdat er een heel ander moederbord geplaatst wordt is het iets moeilijker.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 14:22

DaWaN

'r you wicked ??

Gohan-san schreef op 15 augustus 2004 @ 09:33:
ik wil niet gaan flamen, maar ik zou wel een andere moederbord nemen, ik heb al een aantal Asrock moederborden voorbij zien komen, en die gaan toch vaak kapot.
ik zou zeggen als je het geld er voor hebt neem dan een iets duurder moederbord.
Nooit problemen met Asrock gehad! Zelf heb ik er ook een tijd mee gedraaid, alleen ging dat bordje weg omdat ik eens echt wou oc'en, voor de rest is er nix mis met Asrock, en al mocht ik ie kapot gaan dan heb je altijd nog RMA, stabiel zijn ze cker weten !

* DaWaN moet maar ff wakker blijven de volgende keer

[ Voor 7% gewijzigd door DaWaN op 16-08-2004 15:07 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
mischien is het handig om een ghost te maken.

o ja asrock is van asus dus dat zit wel goed

&
MrJayMan
Defender of Games :(

[ Voor 25% gewijzigd door wouter37 op 16-08-2004 15:13 ]

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

[...]

Mens,

je bent wel een enorme schraper en in dat opzicht een echte budget-tweaker.
alhoewel, echte tweakers draaien geen WinME :r

<font color=blue>
Modbreak:

Deze dubbele flame (tegenover de TS en WinME) slaat werkelijk nergens op. Niet iedereen is een rijkeluiskind of 20-something IT-er met onbeperkt computerbudget. Op GoT is de 'schraper' die zich wel fatsoenlijk tegenover z'n medetweaker gedraagt in ieder geval een stuk meer welkom dan een oen die met dit soort knudde komt :o

Check je mail :/ </font>
Zomaar een gedachte, je hebt toch ook studenten versies die niet de hoofdprijs kosten ? Of geldt dat niet voor alle software :?
Aan de leeftijd van de topic starter te zien is de kans aanwezig dat deze nog studeert.

279 euro's geef ik er ook niet voor, maar als het bv 99,- was waarschijnlijk wel.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 15:53 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

KillerAce_NL schreef op 15 augustus 2004 @ 09:20:
He ?? Ik zei daar toch niks over ? :?
Bovendien is ECS/PCchips ook niet zo slecht meer als het was. Heb er zelf genoeg van gehad, en de laatste tijd verkopen we daar veel all in one boardjes van. Nog niks van terug gehad.
Bovendien heeft Pcchips net Soyo overgenomen, dus dat kan alleen maar beter worden ;)

@jumpstart:
Ah hoe waar... ECS is aan de beterende hand en zal voor sommige computer gebruikers zeker voldoende zijn :-)

There is no place like ::1

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Zo ie zo Met 2k was het je meschien wel gelukt maar met windows ME geef ik je weining kans dat het nog gaat draaien als je ander mainbord er in zet. Als je dan toch bezig bent zou ik meteen overstappen op 2000 / XP dat kan met die nieuwe hardware die je er in wil zetten uitstekend en werkt veel beter :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Pagina: 1