Geen beeld meer, moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

• adewidt
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 15:33
Ik heb zo het idee dat mijn moederbord het begeven heeft.

Me pc deed het de laatste tijd al wat slecht. Af en toe bevroor het beeld en kon ik de pc weer restartte. Dit was vooral met hoge cpu en/of grafische belasting (maar soms zelf op Internet Explorer).

Nu doet me pc het dus helemaal niet meer. Nouja helemaal, ik krijg geen beeld meer.
Het betreft hier een Leadtek K7Ncr18g pro.

Op het moederbord zit een Onboard videokaart (Nforce 2 dus Geforce 4MX).
Deze geeft op geen mogelijkheid beeld door.

Daarnaast heb ik 3 verschillende videokaarten erin getest varierend van GF 5900XT, TNT 2 en GF 3 Ti200. Geen van alle gaven ook beeld door op de AGP port.

Een PCI videokaart heb ik helaas niet.

Nu heb ik al verscheidenen hardware matige dingen geprobeerd maar niets hielp.
Ik heb andere geluidskaart (toen pc af en toe freezes had) geprobeerd.
Ik heb een andere netwerk kaart geprobeerd (toen pc freezes had).
Ik heb cmos gereset.
Ik heb kale opstelling geprobeerd (mobo, cpu en geheugen)

Verder lijkt de voeding niet echt het probleem, want cdrom, harddisk, lan-ledje etc doen het allemaal.

Systeem specificaties:
AMD athlon XP 2800+ niet overclocked (Barton core)
Leadtek K7ncr18g pro moederboard
480 Thermaltake voeding (5v = 5,02, 3,3v = 3,302 voordat dit probleem er niet was)
Vreemde is dat moederbord niet de mogelijkheid heeft de 12v, -12v, -3,3v en -5,0v te testen. Het moederbord mist daar de sensors voor :( .
1024MB PC2700 Intern geheugen

Temperaturen:
CPU 50 graden in stress in de extreme warmte van afgelopen dagen
GPU 48 graden in stress (gemodde koeler)

Temperaturen lijken me dus ok.
Voeding lijkt me ok (kan ik eventueel nog wel testen).
Videokaart zijn zeker ok (draait nu probleemloos in oudere pc)

Ik kom tot de conclusie dat mijn moederbord dus kapot is.

Mijn vraag is eigenlijk of jullie ditzelfde verwachten, of dat er nog andere mogelijkheden zijn waarom ik geen enkel beeld zie.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je zou de spanningen ook kunnen meten met een multimeter.

De cpu en geheugen blijven dus nog over, misschien zou je deze kunnen vervangen en kijken of dit een oplossing biedt?

Heb je nog garantie op je moederbord, dan terugsturen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 09:57

AzzKickah

06-CENSORED

Je hebt een AGP-kaart getest zeg je, en die gaf ook geen beeld. Maar dat komt waarschijnlijk omdat je in je BIOS je primary display nog op onboard video hebt staan, of je hebt onboard video gewoon nog enabled (heb zelf geen ervaring met onboard video dus ik weet niet hoe dat eruit ziet in de BIOS).

Je zult dus moeten proberen denk ik om blind die optie uit te zetten, en dan opnieuw booten met een AGP-kaart erin.

Succes!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je een aparte AGP erin steekt, zou de BIOS dit automatisch moeten zien en de on-board VGA uit moeten schakelen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• AzzKickah
  • Laatst online: 11-08 09:57

AzzKickah

06-CENSORED

Prutz0r schreef op 13 augustus 2004 @ 22:22:
Als je een aparte AGP erin steekt, zou de BIOS dit automatisch moeten zien en de on-board VGA uit moeten schakelen.
Is dat altijd zo? Op alle moederborden van alle merken?
Ik bedoel, ik kan ook wel mijn on-board sound enablen én een aparte geluidskaart er bij in hangen...

[ Voor 16% gewijzigd door AzzKickah op 13-08-2004 22:24 ]

• adewidt
Prutz0r schreef op 13 augustus 2004 @ 22:22:
Zodra ik een agp kaart erin steek werkt de onboard niet meer.
Dit weet ik zeker aangezien ik tijdenlang een GF5900XT heb gedraait.

Gezien de freezes die ik had ben ik gaan onderzoeken waar deze vandaan kwamen.
Dus had ik de videokaart eruit gehaald. Mijn monitor op onboard gezet, en toen kwam er geen beeld meer. Toen heb ik dus weer mijn agp kaart terug geplaatst en die geeft dus nu ook geen beeld meer.

Er is in bios nergens een optie te kiezen om onboard aan of uit te hebben.
Daarbij heb ik mijn cmos gereset waarbij automatisch onboard geactiveerd wordt met 64mb geheugen (uit handleiding). Maar deze werkt dus ook niet.

Moederbord is ouder dan 1 jaar maar Eropees gezien moet leadtek toch binnen 2 jaar garantie verlenen? Ik heb er geen vreemde dingen mee gedaan (bios flash half jaar geleden was geslaagd) heb al die tijd probleemloos kunnen werken. De echte problemen zijn een 2 weken geleden begonnen.

Ik ga nog een andere voeding proberen.
CPU wordt moeilijk heb alleen artic silver en dat gebruik ik liever niet met testen, Beetje vervelend met koeler. Verder zal ik er 1 ram plankje uithalen.

• adewidt
Geen idee hoe, maar mijn onboard video lijkt het weer te doen.

Ik vraag me af voor hoelang, maar ik ben weer beetje blij :)

Verwijderd

1. test cpu.
2. meet mobo door.

dit moet opzich voldoende zijn, maar onboard video zo ik zo ie zo niet gebruiken. meestal slechter dan kaart versie. maar das mijn mening.

tja, beeld problemen zijn meestal, kaart, mobo of geheugen, cpu soms ook wel.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 02:12 ]

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 02:11:
1. test cpu.
2. meet mobo door.

dit moet opzich voldoende zijn, maar onboard video zo ik zo ie zo niet gebruiken. meestal slechter dan kaart versie. maar das mijn mening.

Dat is nieuw? Hoe meet je een moederbord door dan...?
Beetje nogal algemene reactie..., als er iets 't niet doet is 't meestal de kaart, mobo, geheugen of cpu...

I see dead pixels...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er is veel kans dat er gare elco's op je mobo staan.

Lex (ieeuuw) mobo van m'n broertje geeft na een jaar geen beeld meer, ik dacht dat de geforce2gts gesneuveld is. Maar het blijkt dat er gare elco's op staan, die heeft ik ff vervangen en het werkt terug. Gare elco's herken je door vies spul onder de elco of het kapje staat bol ipv plat.

Een Abit doet 3 jaar over om onstabiel te worden door gare elco's, maar het geeft tenminste nog beeld.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 14-08-2004 02:29 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

rapture schreef op 14 augustus 2004 @ 02:27:
Een Abit doet 3 jaar over om onstabiel te worden door gare elco's, maar het geeft tenminste nog beeld.
:?
Hoe kun je nu weten dat het 3 jaar duurt voordat het ding onstabiel wordt.

Gare elco's zijn kortgezegd kut en zorgen voor een instabiel systeem, dat weten we eigenlijk allemaal wel.
MAAR er is niets over te zeggen hoe lang zo'n systeem werkt met brakke elco's. Sommige borden kappen er na 1 dag al mee terwijl sommige het eind van hun economische leven nog wel halen.
Dit komt doordat het niet enkel aan de elco's ligt maar ook aan de gebruikte voeding.
Op het moment dat jij een superstabiele voeding in je bak hebt hangen die niet extreem belast wordt is het zo dat die elco's weinig belast worden en daardoor (ook al zijn ze brak) het lang uit kunnen houden.

Kom je echter aanzetten met een wokkietokkie als Sweex, Q-Tec of gelijk merk dan is de kans dat je elcos er al heel snel geen zin meer in hebben redelijk snel omdat ze het veel zwaarder te verduren krijgen.

tot zover deze offtopic mededeling :P

• adewidt
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 02:11:
1. test cpu.
2. meet mobo door.

Ik draai normaal ook geen onboard, maar als je systeem onstabiel is ga je testen waar het inzit.
Zodoende dacht ik even aan mijn videokaart, maar die blijkt in mijn oude amd 900 rete stabiel (zeker gezien de gemodde koeler waardoor die niet boven de 50 graden meer komt, waar het bij de standaard koeler opliep naar 80 graden).

Ik heb nu gelukkig wel weer beeld. Ik denk dat het bios gecached zat in mijn memory. Na 1 module eruit gehaald te hebben startte het systeem weer. Na de 2 erbij te plaatsen ook weer.

Toch heeft me pc nog grote problemen.

Ik heb geprobeerd windows xp er weer opnieuw op te zetten. Het booten van cd gaat nog goed, maar installeren crashed op alle mogelijke plekken met bsod of ander soort blauwe schermen.

Ik kan dus vrijwel niks meer met mijn systeem waar het een maand geleden nog goed werkte.

Op moment loopt windiag memory test. Deze geeft een failed op STRIDE6 maar WSTRIDE6 doorloopt die weer goed. Verder zegt me dit niet veel. Maar alle testen worden in principe goed doorlopen, dus ik verwacht dat het geheugen goed is.

Ik verwacht nog steeds een wat gaar moederbord.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de problemen zijn als de elco's niet naar behoren werken?
Ik heb hier nog nooit van gehoord.

En verder waar zou ik moeten doormeten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

als je elcos rot zijn dan hangt je systeem op de meest vage manieren en draait het instabiel doordat de stroomtoevoer niet goed is.

En doormeten kun je niet met een mobo (is niet zo dat je er een multimeter op prikt en een bepaalde waarde moet krijgen). Je kunt het ding wel troubleshooten als je de juiste spullen ervoor hebt (pci videokaartje, ander mem, andere cpu, POSTkaartje) en de juiste software hebt om het te testen (maar goed, moet het ding wel booten).

Zoals je kunt lezen in: Project Florida - A motherboard is reborn heb ik het zelf getest dmv knoppix om te kijken of zo'n plank boot icm pci postkaartjes.

• adewidt
Met een agp videokaart ben ik zover gekomen dat ik windows heb geinstalleerd.
Toch vreemd dat die onboard nog zoveel problemen geeft.

De geheugentest lijkt me geslaagd aangezien alle testen succesvol waren.
Nu staat mijn harddisk te testen met een programma van Maxtor zelf.
Straks ga ik nog een cpu stress test draaien.

Toch heb ik nog steeds het idee dat er iets mis is met het moederbord.
Zal een opsomming van de problemen van de afgelopen tijd geven. Misschien kan iemand dan bevestigen of dit inderdaad aan een kapotte elco kan liggen.

crash op opengl in games (speel bijna alleen maar opengl games, vroeger nooit gehad met zelfde drivers)
crash op geluid (bleef in loop hangen)
crash op netwerk kaart
ineens geen beeld meer
pc extreem traag, dan weer sneller
windows die niet wilt installeren en overal op bsod loopt
cdrom speler die als ($@(*&@((%(&%()@&)%& herkent wordt en bij reboot weer anders en soms goed

Wat heb ik al gedaan en te vergeefs:
andere netwerk kaart
ander geheugen
andere harddisk
andere geluidskaart
3 verschillende videokaarten
zonder extra kaarten in pc

Temperaturen zijn allemaal goed.
Ik heb vooral het idee als er iets teveel van de voeding gevraagd wordt dat het systeem onstabieler wordt.

Als ik dan het verhaal over kapotte elco lees en stabiele voeding dat het systeem dan nog een beetje werkt verwacht ik dit probleem. Omdat bij een te grote belasting het systeem crashed. De voeding is nog maar 3 maanden oud en levert wel zover ik heb kunnen zien stabiele voltages en is 480W a-merk.

Het enige wat ik nog steeds niet begrijp is dat de onboard extreem veel fouten geeft en een agp kaart iets minder. Zou dit kunne liggen dat de agp port een andere elco gebruikt dan de onboard video?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor de AGP poort kunnen idd wel wat andere Elcos gebruikt worden dan voor de onboard video.

Hoe heb je het geheugen nouprecies getest, met memtest86 of een ander ding. en een 480W a-merk, wat voor merk is dat dan? (a-merk is zo vaag namelijk :P) meet dit ding eens door met een multimeter terwijl je bak aanstaat en kijk hoe die voltages zijn.

• adewidt
Terw_Dan schreef op 14 augustus 2004 @ 14:36:
Voor de AGP poort kunnen idd wel wat andere Elcos gebruikt worden dan voor de onboard video.

Hoe heb je het geheugen nouprecies getest, met memtest86 of een ander ding. en een 480W a-merk, wat voor merk is dat dan? (a-merk is zo vaag namelijk :P) meet dit ding eens door met een multimeter terwijl je bak aanstaat en kijk hoe die voltages zijn.
ik heb het geheugen getest via windiag (van Microsoft) deze bootdisk werkte wel, ik kreeg memtest86 niet werkend. Hij had een bootdisk gemaakt maar booten deed die niet.

Voeding is een thermaltake 480W die goed uit de testen kwam. Hiervoor had ik een Aopen 300W en die trok alles nog prima. Deze ga ik nog wel proberen, kijken of dat andere resultaten geeft.

Heb je verder een schema hoe ik mijn voeding kan doormeten.
Een multimeter heb ik wel, maar ik zou niet weten waar te beginnen.

Maar waarom zou de voeding ineens het probleem zijn als het daarvoor tijdenlang goed heeft gedraait. Aan de systeemconfiguratie is niks veranderd.

#edit
Mijn harddisk is net succesvol uit de test van maxtor gekomen (error free)

[ Voor 4% gewijzigd door adewidt op 14-08-2004 14:47 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

adewidt schreef op 14 augustus 2004 @ 14:46:
Heb je verder een schema hoe ik mijn voeding kan doormeten.
Een multimeter heb ik wel, maar ik zou niet weten waar te beginnen.

Maar waarom zou de voeding ineens het probleem zijn als het daarvoor tijdenlang goed heeft gedraait. Aan de systeemconfiguratie is niks veranderd.
schema heb je niet nodig.
Gewoon geel op zwart en rood op zwart voor de 12 en 5V lijnen.
evt nog de 3.3 doormeten op je voeding (dat zijn eigenlijk de 3 belangrijkste).
Atlijd aarden op een zwarte draad en de + op een lijn zetten die je door wilt meten.

Of het de voeding is weet ik niet zeker, maar lijkt me niet onverstandig die eens te testen.

• adewidt
Terw_Dan schreef op 14 augustus 2004 @ 14:55:
[...]

schema heb je niet nodig.
Gewoon geel op zwart en rood op zwart voor de 12 en 5V lijnen.
evt nog de 3.3 doormeten op je voeding (dat zijn eigenlijk de 3 belangrijkste).
Atlijd aarden op een zwarte draad en de + op een lijn zetten die je door wilt meten.

Of het de voeding is weet ik niet zeker, maar lijkt me niet onverstandig die eens te testen.
Hmm zal je net zien dat multimeter batterij op is. Stond al tijdje batterij te knipperen :( .
Ik zal straks mijn oude voeding proberen die nooit problemen heeft gegeven en nu ook succesvol in andere pc draait.

Verder lijkt de cpu ook goed. De processor is meerdere keren succesvol pifast doorgekomen.
Sinds ik weer in windows ben heeft het systeem alweer 3 keer gehangen. Iedere keer als er meerdere processen tegelijk bezig waren: downloaden en harddisk formateren. Dus weer op raadsel achtige momenten.

• adewidt
Sorry voor eventuele kick, maar wou toch even vertellen hoe het is afgelopen.

Ik had leadtek gebeld over het bord dat het niet meer helemaal lekker werkte. De persoon aan de telefoon zei dat mijn rma klacht moest naar rma@leadtek.nl. Dus ik had daar een lange mail naar gestuurd met het probleem en alles wat ik geprobeerd had.

Kreeg ik een simpele mail terug dat ze de aankoopbon wouden zien. Dus ik dacht shittt die heb ik niet. Ik had mijn moederbord namelijk tegen inkoopprijs gekocht via een oom van mij. Beetje hopeloos aan mijn oom gevraagd of hij de bon kon opzoeken, maar dit zou nog wel even kunnen duren.

Ondertussen had ik al weer een nieuw moederbord gekocht aangezien gamen op mijn oude amd 900 toch niet echt super is. Ik besloot nog eens goed naar het kapotte bord te kijken, mogelijk stond er een jumper verkeerd (je verzint de vreemdste dingen :P ). Tot mijn schrik zag ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.scootertrade.nl/alex/3.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.scootertrade.nl/alex/4.JPG

Volgens mij waren meer dan de helft van de elco's niet meer in perfecte staat. Ik besloot dus opnieuw contact op te nemen met leadtek met foto's van de elco's en een serial nummer op het moederbord dat ik gevonden had. De volgende dag kreeg ik een mail met RMA nummer om het moederbord op te sturen. Leadtek was het er ook mee eens dat elco's er na een jaar niet zo uit mochten zien.

Twee weken geleden had ik dus mijn gare moederbord opgestuurd en kreeg deze week netjes een "nieuwe" thuis. Ik moet deze nog proberen. Het is in ieder geval Rev C in plaats van rev A.

Ik wou toch even het positieve nieuws melden en mijn complimenten naar de Leadtek RMA uitbrengen. Het begon misschien wat stroef, maar ze hebben het verder netjes afgehandeld.

Toch blijf ik nog met een vraag zitten. Kunnen die elco's per ongeluk door een fout van mij kapot zijn gegaan? Zover ik weet heb ik niks vreemds uitgespookt met het moederbord. Ik overclock alleen mijn videokaart en verlaagde de core spanning.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dooie elcos kun je niet veel aan doen zelf. Als die dingen rot zijn is dat toch echt een fabricage fout en daar is verdomd weinig aan te doen.(behalve ze te vervangen)
Pagina: 1