Toon posts:

FujiFilm S602Zoom vervanger.

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede vervanger voor mijn FujiFilm S602Zoom camera.

Ik ben altijd heel tevreden geweest over de camera, op 1 klein ding na:
De focus! (zowel auto als manual) is echt om te janken zo triest.
Bij een miniskuul puntje schemering is het einde verhaal voor de auto focus.
Binnen in huis is de autofocus ook niet te gebruiken. Het wil de camera niet lukken om automatisch de focus te vinden.
En dan het nadeel aan de manual focus: Deze werkt via een LCD display. Het aantal pixels is dan veel te weinig om te kunnen zeggen of de focus wel of niet goed staat. In grove lijnen werkt het leuk, maar niet als je zeker van je zaak wil zijn.

De verdere functie van de camera zijn goed. (Hoewel de optische zoom nog nét ff wat meer mag van mij) (210mm (6x))

Als ik met deze eis op dpreview ga kijken hou je alleen de Canon EOS 300D over.
(viewfinder TTL ipv wat ik nu heb EVF).

Nu ben ik verder gaan spitten over deze camera, en ik schrik nogal van de prijzen!
okay, 900 euro voor een camera kán nog. maar om 'ff' >500 euro neer te gooien voor een leuke maxro of zoom lens. . . daar heb ik een beetje moeite mee.

En wat ik me ook af vraag bij de 300D . . . Bij dpreview staat dat de interne flitser lekker automagisch werkt. Is dit ook uit te zetten op een of andere manier?
(flitser én focus assist lamp) Dat vind ik ook zo fijn aan m'n Fuji. op vakantie kom ik plaatsen tegen waar je niet mag fotograferen. gelukkig snappen ze er weinig van, en gaan ze alleen op licht flitsen af. Flitsen e.d. is dus uit den boze! In dat geval moet de camera het maar 'even' doen zonder :)
bestaat die mogelijkheid op de EOS 300D ??

Nu heeft de EOS300d een standaard 18-55mm lens. Betekend dat dat ik dus ook niet verder optisch kan zoomen met de standaard lens ?? (gezien ik regelmatig maximaal inzoom op me Fuji)
Zou weer een extra lens betekenen.

En waarschijnlijk ook een macro lens? (ik ben verzot op de 1CM macro's van de s602)

Moraal van het verhaal:
Is de EOS300d de enige 'betaalbare' oplossing? (vooral gericht op de manuele focus)
En klopt het ongeveer wat ik neer zet over de lenzen die ik 'nodig' zou hebben? (zo ja, welke lenzen zijn goed betaalbaar)
En: is die flits / focus assist uit te zetten.

Verwijderd

Als er niet een speciale reden is waarom je een DSLR moet hebben zou ik deze camere (of de FZ10) ook eens overwegen:

http://www.dpreview.com/n...2202panasonicfz20prev.asp

Veel betere zoom, IS, alles valt uit te schakelen aan de flits/FA, 2 extra MP, genoeg (goedkopere) lenzen voor te krijgen...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 20:57:
En wat ik me ook af vraag bij de 300D . . . Bij dpreview staat dat de interne flitser lekker automagisch werkt. Is dit ook uit te zetten op een of andere manier?
(flitser én focus assist lamp) Dat vind ik ook zo fijn aan m'n Fuji. op vakantie kom ik plaatsen tegen waar je niet mag fotograferen. gelukkig snappen ze er weinig van, en gaan ze alleen op licht flitsen af. Flitsen e.d. is dus uit den boze! In dat geval moet de camera het maar 'even' doen zonder :)

Nu heeft de EOS300d een standaard 18-55mm lens. Betekend dat dat ik dus ook niet verder optisch kan zoomen met de standaard lens ?? (gezien ik regelmatig maximaal inzoom op me Fuji)
.
Flits en lampje kan je gewoon uitzetten en met gehackte firmware kan je zelfs instellen hoe sterk de flitser moet flitsen. Over het verder zoomen: aan de tele kant heb je gelijk, daar kom je te kort, maar aan de groothoekkant kan je juist verder dan de fuji. Je kan natuurlijk kunstmatig inzoomen door te croppen, met de 6 mpixels heb je daar redelijk wat ruimte voor.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik heb mijn 602Z vorig jaar vervangen voor een 300d, geen moment spijt gahad. De flits is ook zonder de gehackte firmware uit te zetten hoor. Je kan heel de camera handmatig instellen dus ook de flits.

Als je meer zoom wilt dan de 18-55mm dan moet je lenzen gaan kopen, en goede lenzen zijn duur. Je moet eigenlijk rekening houden met minimaal €300,- voor een lens, daaronder is het vaak niet van goede kwaliteit.

Maar als je eigenlijk alleen je huidige camera wilt vervangen en niet persé een spiegelreflex wilt dan zou ik iets nemen als de canon pro 1 (met een professionele kwaliteit zoomlens) of de minolta a1/a2, dit zijn de opvolgers van je huidige camera.

Als je kiest voor spiegelreflex dan gaat het je waarschijnlijk veel geld kosten, je wilt steeds weer een nieuwe, betere, scherpere, lichtsterkere lens, en nog een paar filters en nog een exteren flitser en een grotere tas enz. enz. (is ten minste mijn ervaring).

Het voordeel van spiegelreflex is wel dat je meer controle hebt over het eindresultaat van de foto je kijkt immers door de lens en ziet zo beter wat je vastlegt. Het handmatig scherpstellen kan ook altijd en is behoorlijk precies en automatisch scherpstellen gaat retesnel, zeker met (dure) toplenzen.

succes met je keuze.

Verwijderd

Uhh duh tuurlijk kan de flits uit gewoon je flits niet omhoog klappen en dicht laten 8)7

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bartvdl schreef op 13 augustus 2004 @ 22:52:
Ik heb mijn 602Z vorig jaar vervangen voor een 300d, geen moment spijt gahad. De flits is ook zonder de gehackte firmware uit te zetten hoor. Je kan heel de camera handmatig instellen dus ook de flits.
Klopt dat hij zonder gehackte firmware helemaal uit kan, maar ik had het over het instellen van flash compensation, de flitser dus "harder" / "zachter" laten flitsen. Dat kan niet met de standaard firmware.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
klopt, niet goed gelezen, excuses

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 20:57:
Ik ben op zoek naar een goede vervanger voor mijn FujiFilm S602Zoom camera.

Ik ben altijd heel tevreden geweest over de camera, op 1 klein ding na:
De focus! (zowel auto als manual) is echt om te janken zo triest.
Bij een miniskuul puntje schemering is het einde verhaal voor de auto focus.
Binnen in huis is de autofocus ook niet te gebruiken. Het wil de camera niet lukken om automatisch de focus te vinden.
Hmm, daar heb ik weinig last van gehad. Focussen deed mijn S602z altijd wel, alleen mijn dochter is nogal bewegelijk, dus de combinatie sluitertijd en dochter ging nog wel eens mis :)
En dan het nadeel aan de manual focus: Deze werkt via een LCD display. Het aantal pixels is dan veel te weinig om te kunnen zeggen of de focus wel of niet goed staat. In grove lijnen werkt het leuk, maar niet als je zeker van je zaak wil zijn.
Manual focus op de S602z vond ik persoonlijk waardeloos. Dan moest je eerst gaan vergroten via de display, om te kijken of alles wel goedstond.... Ik heb em zelf bijna nooit gebruikt.
De verdere functie van de camera zijn goed. (Hoewel de optische zoom nog nét ff wat meer mag van mij) (210mm (6x))

Als ik met deze eis op dpreview ga kijken hou je alleen de Canon EOS 300D over.
(viewfinder TTL ipv wat ik nu heb EVF).
Dat is dus de overstap die ik nu een maand geleden gemaakt heb :) Het was wel even wennen, van EVF naar viewfinder, maar daar ben je na een weekje aan gewend ;b
Nu ben ik verder gaan spitten over deze camera, en ik schrik nogal van de prijzen!
okay, 900 euro voor een camera kán nog. maar om 'ff' >500 euro neer te gooien voor een leuke maxro of zoom lens. . . daar heb ik een beetje moeite mee.
Ik heb een 75-300mm lens van Canon gehaald bij Konijnenberg. Tot nu toe ben ik daar supertevreden mee. Scherpstellen gaan HEEL SNEL vergeleken met de S602z (en dat geldt overigens ook voor de kitlens), en er komen mooie scherpe plaatjes uit.
Een van de voorselectie-opties is fotograferen zonder flits. Daar kun je em gewoon opzetten, en dan komt die flitster NOOIT omhoog. Hier hoef je je dus geen zorgen om te maken :)
JA. Met grote letters ;b De kitlens is qua bereik niet te vergelijken met de optische zoom van de S602z. De kitlens heeft gewoon niet dat bereik. Dus ja, je zit aan een extra lens. Dit heb ik ook gedaan, zoals je ziet ;b Overigens heb ik daar absoluut GEEN spijt van.
En waarschijnlijk ook een macro lens? (ik ben verzot op de 1CM macro's van de s602)
Er zit geen macrofunctie op de EOS300D (overigens heb ik de Digital Rebel... de amerikaanse versie, van konijnenberg vandaan). Wil je dus echt macrofoto's gaan maken, dan zul je hiervoor wel een lens moeten kopen, OF gewoon je S602z erbij houden. Ik maakte persoonlijk weinig macro's, dus ik mis de functionaliteit niet.

Overigens kun je met die 75-300mm van afstand aardig focussen, zodat het resultaat nog aardig overeen komt met dat van de macrofunctie van de S602z. Hou er wel rekening mee dat je dan even een statief moet gebruiken. Want volledig ingezoomed met de 75-300mm is aardig shaky :)
Moraal van het verhaal:
Is de EOS300d de enige 'betaalbare' oplossing? (vooral gericht op de manuele focus)
Mijn mening (als overstapper van S602z naar EOS300D): JA.
De manuele focus is een stuk duidelijker dan met de S602z. Je kunt heel duidelijk zien of je goed gefocussed hebt of niet. Overigens 'denkt' de EOS300D ook met je mee tijdens het manual focussen. Op het moment dat je scherp gefocussed bent, laat hij even een signaaltje zien/horen.
En klopt het ongeveer wat ik neer zet over de lenzen die ik 'nodig' zou hebben? (zo ja, welke lenzen zijn goed betaalbaar)
Ik was voor de 75-300mm van Canon ongeveer 180 euro kwijt. Voor mij was dit een uitstekende aankoop. Als je meer te besteden hebt, neem dan een lens die ook dichterbij wat meer kan scherpstellen. Voor deze lens moet je toch wel op minimaal 2 meter van je object staan. Anders lukt het scherpstellen niet.

Je kunt de keuze maken tussen een betere lens dan de kitlens (18-75mm ofzo), of je kunt iets kiezen als 28-300mm.... overigens zullen ze je dat bij Konijnenberg afraden. "Je koopt een telelens, of je koopt een normale lens", zullen ze dan zeggen :) Opzich ook logisch.
En: is die flits / focus assist uit te zetten.
Ja dus :)

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen met mijn posting. Ik ben zelf blij met de overstap. Mocht je nog meer info willen hebben, moet je maar een gil geven.

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

gewoon niet je flitser naar boven doen he dan flits hij ook niet :)
Lekker in ze schulpie laten ;)

Flitsen is toch lelijk

Canon EOS 80D En wat glaswerk

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Firecow schreef op 14 augustus 2004 @ 21:56:
gewoon niet je flitser naar boven doen he dan flits hij ook niet :)
Lekker in ze schulpie laten ;)

Flitsen is toch lelijk
Nouja, ligt er natuurlijk aan wat voor foto's je maakt. Als je in een studio werkt en/of veel portretten schiet, maakt flitsen je foto's mooier. Bij racefotografie niet ;)

Flitsen is niet per definitie lelijk, je moet het natuurlijk wel goed doen en de juiste spullen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
-W0kk3L-, mijn dank is groot.
Goede en duidelijke uitleg :)

Gezien er op DPreview stond dat de flitser anders werkte als bij de 602Z. (nl automatisch omhoog, ipv bij de 602Z een knopje indrukken) twijfelde ik even ernstig.

De lens die je opnoemt, (75-300mm) klinkt me goed, en betaalbaar.

Ik denk dat een leuke 'basis' set voor mij dus is:
Canon + tas + 256mb (24x kingston) eur. 1017
Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III Lens eur. 192
Canon BP511A Battery Pack eur. 67

(bestel ik bij Digitalstreet, omdat deze practies om de hoek zit, en de pricewatch ervaringen uitmuntent zijn.)

2e accu lijkt me handig, gezien ik 2 weken naar Egypte ga om de mogelijkheden eens flink op de proef te stellen :) Tussentijds opladen van de accu is dan domweg niet mogelijk.
Dan maar ff geen centen voor een andere flitser (wat wel mijn bedoeling was eigleijk).

Nogmaals: Je verhaal was goed en duidelijk.

Iedereen tot dus ver bedankt voor de verhelderende reacties!!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 13:29 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48
2e accu lijkt me handig, gezien ik 2 weken naar Egypte ga om de mogelijkheden eens flink op de proef te stellen Tussentijds opladen van de accu is dan domweg niet mogelijk.
Dan maar ff geen centen voor een andere flitser (wat wel mijn bedoeling was eigleijk).
Ligt eraan hoeveel foto's je maakt. Ik heb zelf een D70, maar de 300D schijnt ook erg zuinig te zijn met de batterij. Ik schiet zo'n 600-800 foto's (50-100 met flits) voordat de batterij leeg is.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Graag gedaan Zilverdael.

Een extra batterij kan ik je zeker aanraden. Niets is zo erg om een mooie foto te willen maken, en je accu is leeg. Overigens gaat een enkele accu (want dat is het) wel lekker lang mee. Ik kan 2 tot 3 keer mijn kaart volschieten (120 foto's/256 mb) voordat mijn batterij leeg is. En hij is lekker snel weer opgeladen (pakweg een half uurtje tot een uur).

Alvast veel plezier in Egypte :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Zilverdael, lees graag even Fotografie Policy, en dan vooral dit stuk:
De veelvoorkomende vraag "Hoi ik heb xxx euro, welke camera moet ik kopen/zoek maar wat voor me uit?" is nog steeds niet toegestaan, aangezien GoT en daarmee het Fotografie forum geen plek voor verkopers op locatie is. Gebruik bekende sites zoals DCResource en DPReview om een idee te krijgen over de kwaliteit van camera's in een bepaalde prijsklasse. Uiteindelijk moet je dus zelf een keus maken.
Fotografie is niet bedoeld als adviesgroep, de beste (nagenoeg) onafhankelijke info kan je uit professionele reviewsites halen zoals bovengenoemde sites. Succes met je keuze in ieder geval :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.