[linux] open source driver-situatie

Pagina: 1
Acties:

• V-2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025
Momenteel ben ik de ongelukkige bezitter van een Matrox P650 kaart, prima dualheadkaartje, maar de linux-drivers zijn zo enorm bagger dat mijn frustratie een hoogtepunt heeft bereikt en ik dus wat anders wil. De vraag is echter: voor welke videokaart is nog een goed werkende driver te vinden voor Linux?
Matrox valt voor mij eigenlijk af, ook een kaart als de G550, die op zich best goed werkt onder Linux. Ik ben de walgelijke houding van het bedrijf zodanig zat dat ik niet van plan ben nog geld naar ze toe te brengen door het kopen van hun producten, jammer maar helaas. Laat het een signaal voor ze zijn.
Hiervoor had ik een geForce256-kaartje, wat met de open-source driver perfect werkte, op het 3d-deel na (wat ik eigenlijk toch niet nodig heb). De nvidia binary driver crashte echter minstens 1x per dag. Hier heb ik dus eigenlijk ook slechte ervaringen mee... ATI heb ik nog nooit mee gewerkt, dus daar weet ik niks van. Voor zover ik weet zijn ook ATI drivers niet open source...

Vandaar dus de vraag: zijn er nog redelijke videokaarten te koop (dwz met dual-head support en goede 2D-kwaliteit) waarvoor een open-source driver beschikbaar is, die het goed doet?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

S3, ET6000
dat waren ooit mijn favorieten :P

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• V-2
Yum, ik heb nog met een ET4000 gewerkt. Nog zelf modelines zitten te klussen ... custom modeline, omdat 1024x768 in 256 kleuren niet helemaal de 1MB vulde, uiteindelijk kon ik er 1100nogwat bij weetikveel uitpersen, totdat m'n monitor het begaf, omdat ik de refreshrate ook buiten de specs had O-) toch nog een paar maanden mee kunnen werken :P
S3 werkt ook altijd perfect ja, heb ik er nog een paar van liggen ... maar ja, daar heb ik geen dualhead op 2x 1600x1200 mee ;)

• nhimf
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Hoe lang is het geleden dat je met die geforce hebt gewerkt? Want volgens mij werken de drivers van nvidia tegenwoordig best aardig. Ik heb in mijn linux bak een gf2 gts en dat gaat erg goed.
Dus als het al een tijd terug is, raad ik je nvidia aan, omdat ati (tot zover ik weet) een minder goede linux ondersteuning heeft.

edit:
lunix heb ik nooit van gehoord, dus maar ff aangepast naar linux :+

[ Voor 12% gewijzigd door nhimf op 17-08-2004 13:53 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• V-2
modjes: danku :)

Hm, dat is wel 2 a 3 jaar terug denk ik, nog met een geForce256... nostalgie :P ohja maar dat stond er dus al :) Toen werkte ik dus met de opensource-driver, die deed het prima. Als de closed-source driver bij iedereen inderdaad echt goed werkt dan kan ik idd wel een geforce-kaartje kopen ... maar hoe zit het tegenwoordig met de 2d-kwaliteit van die kaarten? En werkt dualhead wel onder linux?

• mOrPhie
  • Laatst online: 17-02 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

V-2 schreef op 17 augustus 2004 @ 13:37:
En werkt dualhead wel onder linux?
De drivers van Nvidia en Ati ondersteunen die idd, maar je kan ook xinerama gebruiken. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• V-2
Xinerama sowieso, maar dan moet de driver nog wel 2 virtuele videokaarten leveren voor X om z'n content op te dumpen :P dat bedoelde ik meer. Maar als dat zonder meer werkt dan is het goed.

Verwijderd

Het is echt droevig gesteld met opensource video drivers voor Xorg/XFree :( De oudere ATI kaarten zijn goed en ondersteund door de opensource drivers zowel 2D als 3D. Verder is Intel nog redelijk goed met voornamelijk onboard video, daar is ook 2d en 3d support voor. Verder is het compleet prut.

Dus: onboard Intel video of een oud ATI kaartje... (check dri.sf.net):

* Mach64 (Rage Pro)
* Rage 128 (Standard, Pro, Mobility)
* Radeons up to 9200 are supported

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23

BoAC

Memento mori

modjes: danku :)

Hm, dat is wel 2 a 3 jaar terug denk ik, nog met een geForce256... nostalgie :P ohja maar dat stond er dus al :) Toen werkte ik dus met de opensource-driver, die deed het prima. Als de closed-source driver bij iedereen inderdaad echt goed werkt dan kan ik idd wel een geforce-kaartje kopen ... maar hoe zit het tegenwoordig met de 2d-kwaliteit van die kaarten? En werkt dualhead wel onder linux?
Kijk in dit topic dan maar ff rond :)
Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic/

Ik gebruik mijn GF4 Ti 4200 met veel genoegen in een dual-monitor config dus ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BoAC op 17-08-2004 17:06 ]

Verwijderd

dat is wel 2 a 3 jaar terug denk ik, nog met een geForce256
Ik heb in het verleden aardig wat lopen schelden op die undebuggable drivers, maar ben er tegenwoordig verrassend positief over. Ze zijn echt enorm veel beter geworden. Wat wil je, er zit fulltime iemand betaald aan te ontwikkelen. :).

Jammer dat ze niet opensource zijn, maar tenzij je een enorme Debian-freak bent (;)) lijkt me dat geen onoverkomelijk probleem. :).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 20:14

deadinspace

The what goes where now?

V-2 schreef op 13 augustus 2004 @ 20:41:
Matrox valt voor mij eigenlijk af, ook een kaart als de G550, die op zich best goed werkt onder Linux. Ik ben de walgelijke houding van het bedrijf zodanig zat dat ik niet van plan ben nog geld naar ze toe te brengen door het kopen van hun producten, jammer maar helaas. Laat het een signaal voor ze zijn.
Ik vind Matrox' houding best vreemd, want voor hun Gxx0 kaarten schreven ze zelf fatsoenlijke open-source Linux-drivers (vandaar dat hun Gxx0 kaarten prima werken). Maar jammer idd :/
ATI heb ik nog nooit mee gewerkt, dus daar weet ik niks van. Voor zover ik weet zijn ook ATI drivers niet open source...
ATi's eigen drivers zijn inderdaad proprietary, maar er zijn ook open-source drivers voor hun kaarten. Voor 'gewone' 2D volgensmij voor zo'n beetje alle kaarten, voor 3D iig van de 7000 t/m de 9200.
Vandaar dus de vraag: zijn er nog redelijke videokaarten te koop (dwz met dual-head support en goede 2D-kwaliteit) waarvoor een open-source driver beschikbaar is, die het goed doet?
Ik ben een groot voorstander van Free software, en probeer dus zo weinig mogelijk proprietary software te gebruiken. Ik wil in geen geval mijn computer ervan afhankelijk maken, dus closed-source drivers zijn een no-go voor mij. Ik heb goede ervaringen met de Matrox Gxx0 serie en een ATi Radeon 8500.

Ik heb lange tijd gebruik gemaakt van een G450 in mijn desktop. 2D (incl XV) werkte prima, netzoals 3D en dual-head. Alleen de tvout schijnt problematisch te zijn, maar dat heb ik - bij gebrek aan een TV - nooit getest. Soortgelijke ervaringen met G400 en G550.

Omdat ik op zoek was naar wat meer 3D snelheid heb ik een tweedehandse PowerColor Radeon 8500 dualhead gekocht. Hiervan werkt 2D (incl XV) uitstekend, en ben ik heel tevreden over de 3D (al is het qua snelheid natuurlijk niet te vergelijken met een recente kaart + proprietary drivers). De dual-head functionaliteit heb ik nooit getest (ik gebruik normaalgesproken geen dual-head), maar ik wil wel eens kijken of ik die eens kan testen.

• V-2
deadinspace schreef op 22 augustus 2004 @ 00:18:
Ik vind Matrox' houding best vreemd, want voor hun Gxx0 kaarten schreven ze zelf fatsoenlijke open-source Linux-drivers (vandaar dat hun Gxx0 kaarten prima werken). Maar jammer idd :/
Mja het is echt bagger hoor. Ergste is nog dat ze claimen dat ze linux supporten. Nou, mooi niet. Ik heb me gewoon laten verleiden door hun reputatie uit het Gxxx-tijdperk. Ik had beter op moeten letten dus :(
ATi's eigen drivers zijn inderdaad proprietary, maar er zijn ook open-source drivers voor hun kaarten. Voor 'gewone' 2D volgensmij voor zo'n beetje alle kaarten, voor 3D iig van de 7000 t/m de 9200.
Hm, dat is wel hip. Als ik gewoon 2D, XV, Dualhead kan gebruiken met de opensource-driver ga ik dus maar eens zo'n ATi-plankje regelen.
[..]
Omdat ik op zoek was naar wat meer 3D snelheid heb ik een tweedehandse PowerColor Radeon 8500 dualhead gekocht. Hiervan werkt 2D (incl XV) uitstekend, en ben ik heel tevreden over de 3D (al is het qua snelheid natuurlijk niet te vergelijken met een recente kaart + proprietary drivers). De dual-head functionaliteit heb ik nooit getest (ik gebruik normaalgesproken geen dual-head), maar ik wil wel eens kijken of ik die eens kan testen.
Als je kan testen of DH het een beetje doet, dat zou wel heel hip zijn :)

• Infern0
  • Laatst online: 23-01 09:14

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ik zat in exact dezelfde situatie als de TS. Had ook een Matrox P650 maar na 9 maanden gekloot met drivers en wachten op drivers die gewoon met kernel 2.6 werken was ik het gewoon zat.

Het is gewoon dikke vette bagger met matrox. Ik had mijn matrox in eerste instantie gekocht om 2 DVI monitoren op aan te sluiten en aangezien ik geen spelletjes speel heb ik toen gekozen voor matrox vanwege de kwaliteit. Niet wetende dat het verschil in kwaliteit van de DVI output tussen de verschillende chips (ATI, NVidia, matrox) nihil is.

Uiteindelijk heb ik een asus 9210 videosuite gekocht, deze kaart heeft ook 2 echte dvi poorten. En ik ben tot op heden super tevreden met de NVidia kaart, drivers zijn goed en worden regelmatig bijgewerkt. Heb vorige week zelfs een keer doom 3 gespeeld.

Ik denk ook dat het uberhaupt voor MAtrox een aflopende zaak is kwa consumenten markt. Dus niks dan lof voor NVidia

Even concreet:
Xv: werkt super, niks geen problemen mee
Dualhead: Werk super, vind de Twinview van Nvidia beter dan xinerama

[ Voor 7% gewijzigd door Infern0 op 22-08-2004 16:47 ]

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hebben jullie ooit contact opgenomen met Matrox? Als meer mensen hun laten weten dat ze niet tevreden zijn over die drivers, gaan ze er misschien ooit nog rekening mee houden in de toekomst.

Voor jullie zal het wel te laat zijn als er ooit een oplossing uit de bus komt, maar voor de Linuxgemeenschap in het algemen zou dat toch geen slechte zaak zijn...

• Infern0
  • Laatst online: 23-01 09:14

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Freggy schreef op 22 augustus 2004 @ 21:38:
Hebben jullie ooit contact opgenomen met Matrox? Als meer mensen hun laten weten dat ze niet tevreden zijn over die drivers, gaan ze er misschien ooit nog rekening mee houden in de toekomst.
Op het forum van Matrox zijn ook medewerkers aanwezig en deze petitie:
http://www.petitiononline.com/linparh/petition.html

En aan het forum te zien zijn we niet de enige:
http://forum.matrox.com/mga/viewforum.php?f=2

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 20:14

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, als ik een dual-head XF86Config-4 maak, en er via een of andere DVI-VGA adapter een andere monitor aan hang, dan crasht XFree bij het opstarten. De eerste monitor knippert daarbij wel, de tweede niet.

In de manpage van de radeon driver staat expliciet dat dual-head supported is, dus misschien is dit een XFree bug, of wellicht werkt het niet goed met die adapter (die hoort niet bij deze kaart), en dat daar wat door mis gaat.

Ik heb het dus niet werkend gekregen, maar ik ben er vrij zeker van dat het wel moet kunnen werken. Misschien dat ik er een keer een TFT met DVI aan hang, maar dan moet ik de tijd en de zin hebben om dat ding van mijn vaders computer te slopen.

• V-2
Mja, zo te zien maakt het weinig uit, ATi en nVidia moet allebei wel goed gaan werken. Dan kan ik me dus voornamelijk richten op wat ik wil qua hardware, dwz welke van de 2 betere beeldkwaliteit geeft ... en 2x DVI-out is denk ik ook wel handig, met de toekomst in gedachten. Ik zie mezelf die 2 19" bakbeesten nog wel eens dumpen voor TFT ... ooit, als ik rijk ben O-)

deadinspace: DVI-to-VGA-adapter zou weinig uit moeten maken, daar zal je X niet door crashen, lijkt me :P

Verwijderd

V-2 schreef op 23 augustus 2004 @ 13:06:
Mja, zo te zien maakt het weinig uit, ATi en nVidia moet allebei wel goed gaan werken.
ATI dus alleen de oude kaarten, NVIDIA geen enkele kaart...Of je moet opensource opeens niet meer belangrijk vinden??
Pagina: 1