Nieuw systeem => pc boot niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 21:57

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Dacht ik een leuk stukje hardware te hebben gekocht, krijg ik dit weer :( Ik heb een moederbord, cpu en geheugen gekocht, ik heb/had nog een schijf, cd-brander en kast liggen. Het leek me leuk er een server van te maken, maar dat gaat nu niet 8)7

De PC boot namelijk niet (meer). De eerste keer dat ik alles had aangesloten, gaf hij gewoon beeld (bootscreen), telde het geheugen met succes, ging op zoek naar IDE-apparaten en vond de cd-brander, maar gaf een critical error met betrekking op de schijf en de positie op de kabel (master/slave-gemelp, hoewel ik dacht dat dit wel goed zat).

Afijn, ik ros de jumpers van die schijf eraf, zet ze er wat anders op (er stond eentje verticaal en een ander horizontaal :? ), plug de HD weer aan het bord, druk de power-knop in, en kijk naar het beeldscherm, dat ijverig zwart blijft. Ook het 'boot-piepje' blijft uit. De CPU-fan gaat draaien, de harddisk ratelt zijn boot-ratel, maar verder gebeurt er niks.

Ik heb alle apparaten (videokaart, cd-brander, floppy) van het mobo afgehaald, maar ook toen deed hij niets. Het geheugen verplaatsen was even zinloos, en met een aantal andere schijven ipv de eerste booten faalde ook (ook enkel zwart beeld zonder piep).

Ben ik nu fucked-up :? Heb ik iets gedaan wat niet kan :? Kan ik nu het een en ander weggooien :?

Oh ja, de hardware:

Mobo: Asrock K7S8X Lan/Audio AMD R3
Geheugen: DIMM 512MB PC-333 DDR
CPU: AMD Athlon XP 2600+

Die schijf is overigens een 6GB ( B) ) Maxtor, type N256

Oh en ik heb ook de CMOS gewist/gereset in een poging het euvel te verhelpen, welke blijkbaar niet heeft geholpen :(

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flow
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

Haal je processor er uit en geheugen. Draai eventueel geheugen om. Flash je bios op je mobo. Als alles weer is aangelsloten probeer is een gewone boot van een cdrom. Omdat hij de brander wel herkent, hang de hd erin als master, en format de hd via bootcd.

greetz TheFlow

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Moet je voor het flashen van je bios geen floppy-drive hebben :? Zoals in topicstart gezegd, heb ik nl. dus ook geen floppy-activity meer :) Hij gaat aan en doet daarna niks meer.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sommige Asus mobo's kunnen de bios ook vanaf een cd flashen, misschien asrock ook?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat The Flow flush ipv flash bedoeld. Dus leeg laten lopen dmv jumper. Dan staat deze weer op default waarde. Staat in het boekje van je mobo.
Herkend de bios de HD wel (of start de pc door) wanneer je de cd eraf haalt?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flow
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

srry, ik bedoelde idd dat je de jumper hersteld naar begin waarde. Hij zit volgens mij op de meeste mobo?s vlak bij de fsb.

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

The FLow schreef op 13 augustus 2004 @ 20:58:
srry, ik bedoelde idd dat je de jumper hersteld naar begin waarde. Hij zit volgens mij op de meeste mobo?s vlak bij de fsb.
Ohhhh, maar dat staan gewoon in het mobo-boekje. Voor elk mobo zijn er volgens mij weer andere rituelen hoe je dat moet doen (eerst batterij eruit dan zoveel sec jumper eraf e.d.).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 20:50:
Ik denk dat The Flow flush ipv flash bedoeld. Dus leeg laten lopen dmv jumper. Dan staat deze weer op default waarde. Staat in het boekje van je mobo.
Dat wordt in mijn boekje de CLRCMOS2-jumper genoemd (clear CMOS). Mijn boekje: "The data in CMOS includes system setup information such as system password, date, time and system setup parameters. To clear and reset the system parameters to default setup, please turn off the computer and unplug the powercord, then use a jumper cap to short the pins on CLRCMOS2 for 3 seconds. Please remember to remove the jumper cap after clearing the CMOS". Dit heb ik dus gedaan (zie TS), maar had helaas geen effect.
Herkend de bios de HD wel (of start de pc door) wanneer je de cd eraf haalt?
Nee, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En ook hier SA -> PMG :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 14:37

bille

Don't call me Buff

niet toevallig vergeten de koeler op je cpu te zetten? 8)7

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
oh dat was het :X :P Nee, ook niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je alleen de diskettedrive aansluit en geen gebruik maakt van ide. Dus alles mbt ide eraf haalt ook van het mobo start de pc dan wel tot in ieder geval de bios?
Zit je vga kabel goed vast? Geen pinnetjes verbogen in de connector?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 22:58 ]

Pagina: 1