Toon posts:

Help ik snap iets niet over fans...

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Er is erg veel te vinden over fans op de got search maar iets is me niet zo duidelijk

Een fan die door middel van een molexconector verbonden wordt is toch niet regelbaar met een fancontroller? maar wel met een potmeter?erm kan iemand dit aub uitleggen?

thankx !!!!!!!!!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 07:38
Je sluit je fan dan ook aan op de controller ipv een molex

Dan is ie wel regelbaar

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 20:20:
Hallo,

Er is erg veel te vinden over fans op de got search maar iets is me niet zo duidelijk

Een fan die door middel van een molexconector verbonden wordt is toch niet regelbaar met een fancontroller? maar wel met een potmeter?erm kan iemand dit aub uitleggen?

thankx !!!!!!!!!
Een fan op een molex is standaard niet via een fan controller te regelen nee.... dit kan echter wel :) gewoon aansluiten erop zou mogelijk moeten zijn :) alleen zal je dan ff een aantal draadje's zelf moeten solderen.... De fan is namelijk hetzelfde als degene die een klein aansluitingkje heeft alleen dan op een molex :)

Een fancontroller is niks anders als een potmeter in een kastje eigenlijk... misschien dat het een PWM is in plaats van een potmeter maar het principe blijft hetzelfde :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
olof schreef op 13 augustus 2004 @ 20:23:
Je sluit je fan dan ook aan op de controller ipv een molex

Dan is ie wel regelbaar
dan voorziet de fancontroller de fan van stroom?right? als dat zo is schaf ik er zeker eentje aan.

Weet er iemand een tutorial over hoe je Dmv een fancontroller de fansnelheid van de voeding kan aanpassen? want dat lijkt me dan het moeilijkste karwei:-)

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 07:38
Is niet zo moeilijk hoor, alleen je moet ff durven klooien.
Je haal de fan in je voeding los en zet er (zo mogelijk) een stekkertje aan. Die sluit je dan weer aan op je fan controller.

Verwijderd

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 13 augustus 2004 @ 20:23:
[...]

Een fan op een molex is standaard niet via een fan controller te regelen nee.... dit kan echter wel :) gewoon aansluiten erop zou mogelijk moeten zijn :) alleen zal je dan ff een aantal draadje's zelf moeten solderen.... De fan is namelijk hetzelfde als degene die een klein aansluitingkje heeft alleen dan op een molex :)

Een fancontroller is niks anders als een potmeter in een kastje eigenlijk... misschien dat het een PWM is in plaats van een potmeter maar het principe blijft hetzelfde :)
aha dan zijn er vast fans die wel regelbaar zijn:p koop ik me een papst. thanks dat snap ik nu.

Ik zoek enkel nog een turtorial voor hoe je de fan van de voeding kan regelen. Wat soldeer en zoekwerk is niet erg. Ik weet alleen niet hoe ik er moet aan beginnen :+

Verwijderd

Topicstarter
olof schreef op 13 augustus 2004 @ 20:29:
Is niet zo moeilijk hoor, alleen je moet ff durven klooien.
Je haal de fan in je voeding los en zet er (zo mogelijk) een stekkertje aan. Die sluit je dan weer aan op je fan controller.
Ic uhu makes sence ik heb al een oude testvoeding klaar:d...

Nu ga ik op zoek naar een fancontroller. als ik hem heb ga ik metteen experimenteren. mijn doel is dat ik overal tempsensors zet met bijbehorende fan (voeding, HD's en GPU)
en dat als bv de hd op 45 graden komt moet er een fan aanspringen. Er zijn toch fan controllers die fans kunnen laten aanspringen eens er een temperatuur overschreden wordt he?

Verwijderd

Tip: er zijn ook temperatuurgestuurde fans, die zichzelf regelen zonder dat je een fancontroller nodig hebt. De sensor zit dan hetzij bij de fan, dan wel aan een draadje zodat je hem overal kan plaatsen/kan op plakken

Neem eens een tochtje door de Pricewatch (en wat shops bijv.) van wat er allemaal is, want wat je nu allemaal vraagt is behoorlijk basic voor DOC ;)

CME Airflow Faq: koeling 'on demand'
[search=fan controller] [search=baybus]
[google=fan controller] [google=baybus]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.