Toon posts:

Mijn review van de Cooler Master Stacker, en temperaturen!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi fellow GOT'ers,

heb via deze site al genoeg hulp en persoonlijke reviews gehad dat ik dacht waarom help ik mensen nu eens niet. Dit ga ik nu proberen te doen door een volledig eerlijke review van deze case te plaatsen. Mensen die deze kast als volgende aankoop in hun achterhoofd hebben zitten zouden het misschien interessant kunnen vinden.

Okay here it goes, qua looks zit het met de kast al zeer goed, installatie van moederbord verliep foutloos en is zeer makkelijk in deze kast. Enige punten van bezwaar die ik heb zijn de klepjes aan de zijkant van de bays die je dient dicht te klikken om een device te locken in de bay. Als je dus bijvoorbeeld een cdrom in een 5.25 bay steekt dan zou je die met deze klipjes kunnen vastzetten. Na het dichtklikken van deze klepjes vind ik dat de cdroms niet goed genoeg vastzitten. Ze zullen er heus niet uitvallen ofzo maar je kan met je vinger wel de cdrom een klein beetje bewegen. Cooler Master heeft hierop gerekend denk ik want ze hebben wel gaatjes gemaakt om hem alsnog met schroefjes vast te maken. Voor de speciale HDD brackets is dit geen probleem, die zitten wel goed vast als je dit kliksysteem gebruikt.

Wat ik ook vervelend vond is dat je geen device mooi aansluitend van boven in de bay kunt plaatsen. Wat ik hiermee bedoel is de bay waar normaal gezien standaard de POWER + USB module inzit. Ik heb die power en usb connectors bay helemaal van onder in de kast gestoken en heb nu een aerogate II zitten op de plaats van die originele USB bay(zie pic voor waar POWER/USB bay normaal gezien standaard zit geplaatst),

Afbeeldingslocatie: http://www.viperlair.com/images/reviews/case_cool/coolermaster/cases/stct01/05.jpg

USb connector zit dus standaard vanboven en dit sluit goed aan, maar andere devices sluiten op deze plaats dus niet mooi aan of steken iets naar buiten. Als je hier bijvoorbeeld een aerogate plaatst dan krijg je het frontje niet gelijk met de aluminium voorkant. Wat coolermaster hier had moeten doen is dat zwarte ding waar STACKER opstaat, dat hadden ze verder naar achter moeten plaatsen. Nu sluit niets behalve die USB device mooi aan. Dit is misschien geen probleem voor de meesten maar voor iemand die attentie voor detail heeft die kan het wel een doorn in het oog zijn;)

Wat ik ook spijtig vind is dat Cooler Master niet gedacht heeft aan de optie van 120x120x38mm fans, als je deze gebruikt in samenwerking met zo'n HDD bracket dan kan je het vergeten dat je die zwarte front mesh's er nog opkrijgt. Dit is een zeer spijtige zaak aangezien de originele 120x120x25mm niet zo goed blazen, en eenieder overclocker die goeie koeling wil zal er meteen een paar 120x120x38mm opknallen. Coolermaster had de brackets moeten aanpassen opdat deze dikkere 38mm fans ook zouden passen. Dit is volgens mij perfect mogelijk door ze wat dieper uit te zagen ofzo. Heb al mailtje gedaan naar Cooler Master en ze zouden dit onder de loep gaan nemen en me hopelijk oplossing geven.

Nu de temperaturen,

voor objectieve metingen is het nodig dat jullie weten wat voor hardware ik draai, ik ga een vergelijking maken tussen mijn oude kast en mijn nieuwe stacker, wat ik hieronder plaats geldt dus voor beide systemen, alleen kast veranderd.

MSI K8N Neo Platinum bios revision 1.1
AMD 64 3400+ Clawhammer running@stockspeed
Swiftech MCX-6400V@92mm Panaflo
2x512Mb Mushkin PC3200 special level 2 BH-6@2.85V and latencies of 2-3-2-6
PC Power and Cooling Turbo Cool Deluxe 510 modular
XFX Geforce 6800GT@stockspeed
80Gb seagate SATA
Running on Windows XP 32-bit(all updates upto and including DX9.0b)
Not a single PCI slot used
Lian Li PC 65 + 1xpapst 8412 NGMLE + 3xpanaflo(2xfront blowing in, 1xback blowing out, 1 top blowing in)

Okay en hier de resultaten,

=================
= Lian LI PC-65 Case =
=================

4x papst 8412NGMLE(2xfront, 1xtop, 1xback), Zalman CPSN7000A-Alcu@max rpm

Idle met case closed(casekoelers op max) : 41-43°C/46°C case
Idle met case open (casekoelers op max) : 38-42°C/45°C case

full load closed (casekoelers op max) : 62-63°C/49°C case
full load open (casekoelers op max) : 59-60°C/48°C case

4x papst 8412NGMLE(2xfront, 1xtop, 1xback), Swiftech MCX6400-V with 92mm Enermax

Idle met case closed(casekoelers op max) : 36-40°C/44-45°C case
Idle met case open (casekoelers op max) : 33-36°C/40-41°C case

full load closed (casekoelers op max) : 57-58°C/47°case
full load open (casekoelers op max) : 49-50°C/43°case

1x papst 8412NGMLE(1xtop), 3x panaflo 80mm (2xfront, 1xback)Swiftech MCX6400-V with 92mm Enermax

Idle met case closed(casekoelers op max) : 36-37°C/41°C case
Idle met case open (casekoelers op max) : 34-36°C/37-38°C case

full load closed (casekoelers op max) : 46-52°C/40-43°C case (OOK ALS IK ET SPEEL)
full load open (casekoelers op max) : 46-49°C/38°C case

=============================
= Coolermaster Stacker Case =
=============================

3x Panaflo M1 120mm (2xfront brackets, 1xback), 2x panaflo H1 80mm(2xbottom back) Swiftech MCX6400-V with 92mm Panaflo H1

Idle met case closed(casekoelers op max) : 34°C/32°C case
Idle met case open (casekoelers op max) : 34°C/32°C case

full load closed (casekoelers op max) : 36-46°C/33°C case
full load open (casekoelers op max) : 36-46°C/32°C case

Zoals jullie wel zien, een duidelijk verschil, het maakt nu ook niet meer uit of je kast open of dicht is, hij koelt even goed;) Zorg wel dat je plaats hebt voor deze kast want hij is dieper dan iedere kast die ik al ooit heb gezien. Voor optimale koeling van je componenten kan ik je deze kast zeker aanraden. En voor degenen die denken, van wat een rare temperaturen met die zalman, weet dat ik toen een Asus Radeon 9800 pro had, je weet wel met die warme backplate. Mijn Zalman koeler kwam met zijn fins zeer dicht bij de achterkant van de radeon en slurpte dus gewoon hitte van mijn superhete radeon(55-70°C). Deze combinatie gaf dus dikke shitkoeling heheheh, ik heb daarom geopteerd voor DDR3 videokaartjes omdat er bij deze kaarten geen heatsinks op de achterkant zitten en dus de warmte van die kaart al niet stijgt naar je CPU heatsink of heatsinkfins. Very importante;)

Mijn score : 90%

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 19:21 ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

offtopic:
Even alvast een klein puntje, kun je proberen om de lay-out een beetje netjes te houden? Dit leest nogal verrot op 1024*768 ;) Tnx. Toppie! Da's beter. :)

[ Voor 8% gewijzigd door ACID-dude op 13-08-2004 19:15 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

Het bovenstukkie ziet er goed, misschien zou je nog een paar extra foto's kunnen plaatsten dat verduidelijkt altijd :)

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 08:23
Het blijft een mooie kast. Jammer dat er toch wat minpuntjes zijn, met name de bovenste drive bay met de powerbutton. Hoe is eigenlijk de geluidsproductie van de case :?

Verwijderd

Topicstarter
Dit is geen piccie van mijn eigen kast, ik kan op moment geen foto's maken dus moet ze zoeken. De foto die hierboven gepost staat doet de kast geen eer aan, in het echt ziet het er vele malen beter uit.

Verwijderd

Topicstarter
The Undertaker schreef op 13 augustus 2004 @ 19:24:
Het blijft een mooie kast. Jammer dat er toch wat minpuntjes zijn, met name de bovenste drive bay met de powerbutton. Hoe is eigenlijk de geluidsproductie van de case :?
Met de standaardkoelers er nog in is de geluidsproductie zeer laag, maar je hebt dan wel niet zo'n goeie koeling die ik nu haal. Want in mijn ogen draaien die stockfans niet zo goed, vooral die achterste die je exhaust moet voorstellen vond ik toch zwaar under par performen. Als je een dure kaart en dure processor draait dan weet je gewoon dat je kast gaat opwarmen, ben er zeker van dat mensen met radeons en 6800Ultra kaarten snakken naar betere 120mm's want deze verhitten je kast aanzienlijk.

Tis wel leuk om te zien dat ik nu gewoon met kastje dicht kan spelen zonder dat casetemp ook maar 2° gaat stijgen, full load haal ik nu gemiddeld een 43°C wat voor mij wonderen doet. Ik vind dat er toch wel groot verschil is ts je CPU altijd onder 52 te hebben of altijd onder 43. Ow wetende dat ik nu 3x120mm M1 Panaflo's draai met nog eens 2x panaflo van onder en 1x panaflo van boven moet ik zeggen dat het geluid me niet in het minste stoort, het is dus niet luid en de twee voorste fans zijn niet eens bedekt bij mij want ik krijg er de mesh niet op. Ik draai de M1 panaflo's wel op 7V, denk niet dat andere fans zo stil kunnen zijn. Ik schat het op hoogstens 35Db, zet ik alles op 12V dan gaan we volgens mij zeker naar 42Db maar koeling verbetert niet dus 7V is ideaal voor mijn opstelling.

PS : De stacker metingen zijn gedaan met ambient temp in kamer van 27°C, de Lian Li metingen waren gedaan met ambient temp van 23°C. Is ook wel belangrijk om te weten, de hittegolf van voorbije dagen heeft het huis hier goed opgewarmd en het is nu pas aan het afkoelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 19:36 ]

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
leuk dingetje , alleen zou ik hem zelf toch niet gaan gebruiken :)
Pagina: 1