Toon posts:

DIY Subwooferbouw Adire Shiva

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben binnenkort van plan om zelf aan subwoofer bouw te beginnen. Ik heb op dit forum eerst alle topics betreffende diy subwoofer bouw doorgenomen. Hierna ben ik met google gaan surfen.

De driver die ik graag wil gaan gebruiken is de Shiva Mark IV

Ik heb prog winIsd gedownload en ben hiermee aan de slag gegaan.

Ik heb het volgende resultaat verkregen:

SETTINGS
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jgeurden/tweakers/settings.JPG

GAIN
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jgeurden/tweakers/gain.JPG

GROUPDELAY
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jgeurden/tweakers/groupdelay.JPG

De settings heb ik van de volgende website gehaald
http://www.adireaudio.com/TextPages/ShivaPageFrameText.htm
Ik zou het fijn vinden als iemand even zou kunnen verifieren of ik deze correct heb ingevoerd.

Mijn volgende vraag is wat vinden jullie van de gain en de groupdelay? ik heb zelf het idee dat de gain er wel aardig uitziet maar de groupdelay niet helemaal goed is. Ik heb zelf niet genoeg kennis om dit te kunnen bedenken. Als iemand mij aanwijzingen zou kunnen geven over hoe deze lijn het beste zou kunnen lopen zou ik dat super vinden.

Overigens wil ik een actieve subwoofer maken voor zowel audio als HT gebruik.
De versterker heb ik nog niet echt over gedacht maar ik denk dat het een XXL wordt die hier op het forum vaak genomen wordt.

Overigen is de inhoud die bij deze plaatjes hoort 62,2liter en de afmetingen van de doos wordt dan 0.446x0.687x0.285. Ik vroeg me ook af hoe ik de bas reflex sleuf aan de voorkant het beste kan positioneren en hoe groot deze moet zijn.

Bij vents heb ik momenteel dit ingesteld
0.102x0.102m
vent mach 0.16

en ik heb gekozen voor een rechthoekige vent

jullie reacties SVP :D _/-\o_

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-12 16:36
Je tuning frequentie is veel te laag voor je formaat kast. Of je kast is veel te klein voor deze tuning frequentie...

Als je een kast met een 60-tal liter inhoud wil, kan je deze met de Shiva best lompweg gesloten maken, zo heb je het beste resultaat. Bij gebruik met basreflex moet je eerder richting 90-120 liter denken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou toch liever voor een vented kast gaan aangezien ik hou van het geluid van een bassreflex.

Ik heb dus het volume op 100 l gezet
de afmetingen worden dan 0.515X0.797x0.326, opzich vind ik dit wel mooi omdat ie er dan als een "mean-mofo" uit gaat zien :D

De groupdelay ziet er idd een stuk beter uit zo denk ik

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jgeurden/tweakers/gain-100l.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jgeurden/tweakers/groupdelay-100l.JPG

Is dit volgens jullie ook beter? mijn ander vragen blijven btw ook nog staan

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12 21:34
Zo'n goedkoop versterkertje op die shiva lijkt me nou zonde. Koop je een shiva van ca. 200 euro en dan gooi je er een erg budgetterig versterkertje tegenaan. Die shiva 'verdient' een betere versterker.
Minimaal Conrad-versterkertjes, liever nog thommessen/sitronik/detonation/hypex, dan heb je wat meer head-room. Als je 'm op je HT-receiver/decoder/versterker aansluit zou je eerst een oude versterker kunnen gebruiken als budget een probleem is omdat je decoder al filtert.
Als je 'm veel voor muziek gebruikt zou ik 'm gesloten bouwen. Je zal iets (30 Hz ipv 20 Hz ongeveer) diepgang en een paar dB output missen maar wel een mooier geluid krijgen. Voordeel is dat ie ook compacter wordt. Want onderschat die formaten niet in BR, het wordt een loodzwaar bakbeest.

Waarom vind je de Group-delay er beter uit zien? Groter bij 30 Hz en groter bij 20 Hz.....

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
dat ie groot wordt vind ik niet zo'n heel erg grootprobleem. Maar zou iemand mij kunnen helpen dan want ik krijg die groupdelay niet beter

Ik zal idd voor een wat betere versterker kijken

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 17:43 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Ik vind dat er eigenlijk niks mis is met de curves, ook niet met die van 60l :) Toch netjes recht ? En de group delay is echt niet slecht hoor, 5ms op 50hz en 11ms op 30hz is behoorlijk goed.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Ah Jt, jij zit toch ook op hifi.nl of niet? denk je dat ik die curves beter kan krijgen en hoe doe ik dat dan?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

JT schreef op 13 augustus 2004 @ 17:49:
Ik vind dat er eigenlijk niks mis is met de curves, ook niet met die van 60l :) Toch netjes recht ? En de group delay is echt niet slecht hoor, 5ms op 50hz en 11ms op 30hz is behoorlijk goed.
Ja, ik heb aardig wat geexpirimenteerd met de shiva en je kunt bijna niks fout doen zolang je het ding maar de ruimte geeft. Als je hem onder de 40Hz wil gebruiken kun je zelfs met open baffle werken, maar dan heb je heel wat meer power nodig dan de xxl amp geeft (empirisch ondervonden ;))
op het moment ben ik bezig aan een isobarische BR opstelling in een 60 liter kast, meer power haal je niet uit de shiva. (of je moet zo gek zijn om een enkele woofer in een 120liter kast te proppen)
De reden dat een 120 liter kast onbezonnen werk is, is omdat je een hele stevige kast moet bouwen bij die maten. Dat resulteert in een gewicht van >50kg en dat is écht niet te tillen. Met m'n 50cm kubus met 4cm dikke wanden loop ik al liever niet, dus tel uit je winst.

verder zou ik er nog aan toe willen voegen dat je met de Shiva een hele goede BR woofer hebt, maar je moet een belachelijk grote BR pijp maken, tel daar ruim 10 liter voor en flare je uiteindes, de lucht die dit ding verplaatst wil je niet door een 5cm buisje zien gaan...
Nog 1 ding, liever te laag dan te hoog tunen, houdt daar rekening mee als je strak geluid wil.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Atgast schreef op 13 augustus 2004 @ 18:01:
[...]
verder zou ik er nog aan toe willen voegen dat je met de Shiva een hele goede BR woofer hebt, maar je moet een belachelijk grote BR pijp maken, tel daar ruim 10 liter voor en flare je uiteindes, de lucht die dit ding verplaatst wil je niet door een 5cm buisje zien gaan...
Nog 1 ding, liever te laag dan te hoog tunen, houdt daar rekening mee als je strak geluid wil.
Helaas kan ik echt nergens geflarede BR pijpen krijgen, dus voor mij wordt het een 7 cm pijp van zon 30 cm, nog even exact berekenen.

[ Voor 1% gewijzigd door wimpie op 13-08-2004 19:02 . Reden: typo ]

Divide and conquer.

• Redheinz
De enige manier om je group-delay echt omlaag te krijgen is dat ding gesloten bouwen. Fantastische sub heb je dan, neem de duurste conrad subamp erbij (=Parts express 796) voor 150,- en je hebt een MEGA-sub, trust me. Als je betere amp wilt: Detonation 150 voor ca. 200,- (iets minder vermogen maar mooiere amp). In normale ruimtes heb je daar zat aan.

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
oke dus ik kan em het beste gesloten bouwen? dan maken de maten ook minder uit volgens mij of niet? en goeie amp 150 euro? dan heb ik dus voor 350 (hout is gratis) me sub?

• subsonik
wimpie schreef op 13 augustus 2004 @ 18:52:
[...]

Helaas kan ik echt nergens geflarede BR pijpen krijgen, dus voor mij wordt het een 7 cm pijp van zon 30 cm, nog even exact berekenen.
Dat gaat dus nooit lukken ;) Ik heb zelf bij een Shiva in 120L BR kunnen voelen hoeveel wind de baspijp maakte, en dat was een baspijp van maar liefst 14x14cm, 90cm lang. Poortruis was duidelijk hoorbaar. Een baspijpje van 7cm diameter heeft zomaar eventjes 5x minder oppervlakte...

• JT
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 17:59:
Ah Jt, jij zit toch ook op hifi.nl of niet? denk je dat ik die curves beter kan krijgen en hoe doe ik dat dan?
Beter ? Groter :P Maar praktisch is anders :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk anders ff naar het resultaat van mijn gesloten shiva: [rml][ DIY] subwoofer(tje), hulp nodig[/rml]. Echt een maga prima subje :D

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Redheinz
That's the shit Deep-space :9 .
Ik zelf heb zowel een gesloten Infinity 120.3 SE (Zelfde genre parameters als Shiva) en een PR-peerless XLS12. Bij muziek prefereer ik de Infinity. Bij film liever de peerless maar als ik die niet zou hebben zou ik 'm niet missen. Die 120.3 SE heb ik erg klein gebouwd: een 12 " in 33*33*32 (b/d/h) dus ca. 25 liter. Echt tof. Als je die Shiva in een 42 a 45 cm in het vierkant doos bouwt van 2,2 2,5 of 3 cm mdf/multiplex heb je een fantastisch apparaat! Zie deep-space.

Als je toch PR (voor HT) wilt heb ik nog wel een PR15 voor je, moet je me ff Mailen...

[ Voor 13% gewijzigd door Redheinz op 13-08-2004 22:00 ]

Zin.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

subsonik schreef op 13 augustus 2004 @ 20:05:
[...]

Dat gaat dus nooit lukken ;) Ik heb zelf bij een Shiva in 120L BR kunnen voelen hoeveel wind de baspijp maakte, en dat was een baspijp van maar liefst 14x14cm, 90cm lang. Poortruis was duidelijk hoorbaar. Een baspijpje van 7cm diameter heeft zomaar eventjes 5x minder oppervlakte...
De vierkante vorm van de buis werkt poortruis in je hand, met een ronde buis kun je met relatief minder poortoppervlak toe. Ik zelf heb een 75l kastje een 102mm PVC buis als poort, die voldoet prima (getuned op zo'n 23Hz).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12 23:43
Atgast schreef op 13 augustus 2004 @ 18:01:
[...]
meer power haal je niet uit de shiva. (of je moet zo gek zijn om een enkele woofer in een 120liter kast te proppen)
De reden dat een 120 liter kast onbezonnen werk is, is omdat je een hele stevige kast moet bouwen bij die maten. Dat resulteert in een gewicht van >50kg en dat is écht niet te tillen. Met m'n 50cm kubus met 4cm dikke wanden loop ik al liever niet, dus tel uit je winst.
ik hoor net dat ik gek ben... 8)7

;)

ik heb mijn shiva in een kast van 120 liter netto. een gesloten kast wel te verstaan. (en dan zit er nog wat demping in om de Q te verlagen)
of je BR of gesloten wilt ligt meer aan jezelf vind ik: een BR kast klinkt meestal wat meer "discotheek" achtig: lekkere warme dreun, maar niet zo strak.
gesloten levert je shiva wat minder "OOMPF", maar klinkt veel strakker of droger is misschien een betere uitdrukking.

je zult vast het shiva topic gevonden hebben, alwaar een foto van mijn kast staat.
als je dan een film als "michel vaillaint" kijkt, grommen de race auto's ook nog in je buik.
en bij de (SACD) van Frankie goes to hollywood heb je een diepgang waarvan je vrienden letterlijk schrikken!

ik zou je adviseren om eerst na te denken of je die "OOMPF" wil, of juist iets strakker. en dan kiezen voor een van de reference design's van adire.

[ Voor 7% gewijzigd door Motorfret op 13-08-2004 23:46 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Verwijderd

Topicstarter
hey die reference designs had ik nog niet gezien, ik wil zelf toch meer oompf dus ik ga toch voor de vented box maar de 85l design vented op de site van shiva lijkt me wel wat.

Zodra ik het geld heb (maandje(student :S)) ga ik alle onderdelen bestellen en ga ik aan de slag

Verwijderd

Koop in elk geval geen xxl voor de shiva dat schiet niet op. Verder is de PR van Redheinz misschin een idee. Het 85 liter design met PR (welke ik heb :) ) is heerlijk voor film en muziek.

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 17:28
Zou ik mogen vragen waar je van plan bent de shiva te bestellen? Ik zoek nog een beetje goedkope winkel. Heb net wel al de DT300 besteld bij http://www.bkelec.com/new/ voor ~250 euro. Is kijken hoe snel ze het leveren :)

Verwijderd

www.ls-wagner.de daar kun je de shiva voor een goeie prijs krijgen. 250 euro is niet duur voor de dt300. Heb je veel verzendkosten moeten betalen?

• MM
  • Niet online

MM

Eventueel kun je 2 XXL's aan je shiva hangen (elke coil één), de output bij 8 ohm is niet heel veel lager dan bij 4ohm (exacte waarden heb ik niet). Wil je echte topkwaliteit dan kun je idd voor de DT300 of mischien zelfs een 500w inbouwversterker opzoeken.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

m.m schreef op 14 augustus 2004 @ 19:23:
Eventueel kun je 2 XXL's aan je shiva hangen (elke coil één), de output bij 8 ohm is niet heel veel lager dan bij 4ohm (exacte waarden heb ik niet). Wil je echte topkwaliteit dan kun je idd voor de DT300 of mischien zelfs een 500w inbouwversterker opzoeken.
Ik heb dit gedaan bij een feestje, maar was niet onder de indruk. Ik denk dat je in praktijk ook maar heel weinig winst hebt gezien de hogere weerstand en slechts een verdubbeling van vermogen. (die dus weer gedeeltelijk teniet wordt gedaan)
Mijn advies, ga voor een vette amp. Sterker nog, ik zou je eerder adviseren op je woofer te beknibbelen dan op je amp. Een sterke amp haalt meer uit een zwakke woofer dan een zwakke versterker uit een sterke woofer (sterk en zwak dus als wattages zien in deze)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• MM
  • Niet online

MM

...één en ander afhankelijk van het rendement van de driver, driver een laag rendement(shiva) -> veel vermogen, driver met een hoog rendement -> weinig (of veel >:)) vermogen.

• subsonik
Atgast schreef op 14 augustus 2004 @ 19:43:
[...]
Mijn advies, ga voor een vette amp. Sterker nog, ik zou je eerder adviseren op je woofer te beknibbelen dan op je amp. Een sterke amp haalt meer uit een zwakke woofer dan een zwakke versterker uit een sterke woofer (sterk en zwak dus als wattages zien in deze)
Hangt ervan af wat je wil natuurlijk. Wil je vooral zo hard mogelijk spelen, dan is het logisch dat je een dikke amp nodig hebt. Maar dan nog, als je voor de meerprijs van een amp met dubbel vermogen een woofer met > 3dB hoger rendement vindt, ben je beter af met een zwakkere amp en de woofer met het hogere rendement.

Als je voornamelijk geluidskwaliteit wil, dan moet je imo eerder veel uitgeven aan de woofer. Zelfs een degelijke woofer vervormt al bijna een tiental procent als je halfweg de maximaal toegelaten excursie zit. Als je op de Xmax zelf gaat spelen, zijn vervormingen van 20 tot 50% eerder de regel dan de uitzondering. Het moge duidelijk zijn dat ongeveer alle vervorming van een subwoofer door de woofer veroorzaakt wordt, en niet door de amp... Daarom investeer je volgens mij beter in een dikke woofer, zodat je ruim binnen z'n Xmax blijft en met lage vervorming kan spelen. Setups als bv. een MDS-08 woofer op een DT-150 amp zijn dan ook absolute onzin, de MDS-08 krijg je met 30W al op z'n knieen...

• Michael
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 18:57:
www.ls-wagner.de daar kun je de shiva voor een goeie prijs krijgen. 250 euro is niet duur voor de dt300. Heb je veel verzendkosten moeten betalen?
16 pond, dus ongeveer 25 euro.

• Michael
Een klein kickje :)

Ik heb hem gister binnen gekregen. Dus binnen 5 dagen een dt300 voor ~240 euro. Echt een aanrader voor mensen die er nog 1 zoeken.

Verwijderd

Ik heb ook een shiva besteld, maar die detonation zit er voor mij niet in... :/

Ik denk dat ik over een tijdje maar een 300watt @ 4ohm conrad amp ga bestellen.
Natuurlijk niet zo goed als die Detonation, maar je moet toch wat :*)

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12 23:43
en? al aan het bouwen?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
subsonik schreef op 15 augustus 2004 @ 04:08:

Het moge duidelijk zijn dat ongeveer alle vervorming van een subwoofer door de woofer veroorzaakt wordt, en niet door de amp...
Kan je dat een beetje uitleggen? Want mijn xxl versterker kan zich (volgens mij) ook verslikken hoor, ik heb hem al eens horen vervormen, en dat lag niet aan de xmax van de Jbl CS-12.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Kijk zoiets wil ik nu ook,
Ik wil dus zeker een knappe sub amp hypex of dt300 denk de laatste.
Maar gedachte was: een 100 liter br getuned op 25hz
Kom ik op een br pijp met 5cm diameter en 11cm lang op een goeie simulatie
(-3db van 25 hz, 8m/s airspeed, cone excursion na 20 hz goed) 22 ms groupdelay, dat is aan de hoge kant maar 25 hz is al 15 ms.

Waarom zeggen jullie nu dat dit niet kan dat je een lange pijp nodig heb?
8 m/s valt opzich wel mee. mij werd verteld al kom je ruim boven de 10 dat je dan moet oppassen (volg een jaartje hifi zelfbouw nu)

Leg uit :)

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
een pijp met een diameter is wel klein. je moet met deze diameter uitkijken dat je sub niet gaat fluiten als hij al die luchtverplaatsing door dat gaatje moet persen. subsonic op dit forum had een pijp van 14cm x 14 cm en daar was de "wind"die door die poort ging heel duidelijk hoorbaar, laat staan bij 5 cm.
Het zou zonde zijn als je een hele mooie kast hebt gemaakt en die moet weggooien omdat je BR poort meer geluid maakt dan je sub.

Ik zelf een shiva in een gesloten kast zitten, en met films als starwars word ik af en toe gewoon bang van de geluidsdruk die dat ding produceerd. (en bang voor de buren)

en nog iets, een goede sub hoor je niet, dei voel je....

[ Voor 19% gewijzigd door MCCarrot op 26-08-2004 23:57 ]

www.laserextreme.nl

• subsonik
Filmpje 1 - Filmpje 2

Das een Shiva in 120 liter, getuned op 19Hz, op een DT300. Om je maar een idee te geven wat voor wind er uit de pijp van 14x14 komt, kleiner moet het echt niet! In de filmpjes hoor je trouwens niks, omdat m'n cam gewoon geen 19Hz kan opnemen...

Die 8m/s windsnelheid die WinISD uitrekent, dat is bij het vermogen dat je in tabblad "power" invult. Standaard staat daar 1 watt, vul daar maar eens 300W in :)
Barry|IA schreef op 26 augustus 2004 @ 10:34:
[...]

Kan je dat een beetje uitleggen? Want mijn xxl versterker kan zich (volgens mij) ook verslikken hoor, ik heb hem al eens horen vervormen, en dat lag niet aan de xmax van de Jbl CS-12.
Ik ga er natuurlijk van uit dat je de versterker nooit laat clippen. Eens je enkele dB gaat clippen, heb je direct een tiental procent zeer duidelijk hoorbare vervorming.

Maar zolang je niet op de grens van je versterker speelt, zorgt de woofer voor ongeveer alle vervorming. Een woofer die op de helft van z'n capaciteit speelt vervormt doorgaans meer dan 10%! Een versterker die op de helft van z'n capaciteit speelt vervormt zelden meer dan 0.5 %, meestal eerder in de buurt van 0.1%.

[ Voor 8% gewijzigd door subsonik op 27-08-2004 00:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af hoe zo reference BR subwoofer design van adire met de mark IV en die br poort van Adire zich verhoudt met bijv http://international.jbl....erId=XTI&language=ENGLISH

• Barry|IA
Ik heb de woofer die in die Jbl thuishoort :) , en wat ik op de filmpjes van Subsonik zie, is wel heel indrukwekkend, mar dat kan de mijne ook :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Barry|IA schreef op 28 augustus 2004 @ 12:49:
Ik heb de woofer die in die Jbl thuishoort :) , en wat ik op de filmpjes van Subsonik zie, is wel heel indrukwekkend, mar dat kan de mijne ook :)
Jij had toch een Northridge?
Dit is een XTI...(of het je ze allebei >:) )

• Barry|IA
Ik heb ook een Northridge, maar die is 10''. Het is ook niet zo'n goede als de CS-12 :)

Verwijderd

Topicstarter
@barryloef, dus jij denkt dat hij zou kunnen "compete-en" met een een diy??

• Barry|IA
Ik weet zeker dat de Shiva meer vermogen kan verwerken, maar veel zal het niet schelen, en deze woofer maakt ook aardige uitslagen!

Verwijderd

Maar als je de pijp dus diameter 14 maakt, hoe kan je dan ooit een br maken als hij 60 cm lang moet zijn :S

en dan kom je nog boven de 20 m/s en dat is eigenlijk al weer iets te veel :S

Piet

• subsonik
Waarom zou je geen BR-pijp van 60cm lang kunnen gebruiken? De pijp van de sub in dat filmpje is zelfs 90cm lang! Er zit wel een bocht in, het is dus een L-vormige pijp.

En Barry_Loef: ik geloof nooit dat jouw 10" JBL woofertje ook maar in de buurt komt van zo'n Shiva :)

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-11 09:10
Ik heb hier een Pioneer TS-w301 Sub liggen 150 watt norm. /400 watt max. 4 ohm

nu heb ik even een beetje rond gezocht op i-net en kwam ik ergens op een duits forum deze gegevens tegen voor die sub.
hier mal die daten :
hi , dann hier mal die daten :

TSW 301

Qts 0,46
Qms 8,42
Qes 0,49
Fs 34,30 Hz
Vas 103,56 liter
Netto 76,02 liter
volumen

laut Win ISD

geschlossen 77,76 liter
bassreflex 163,17 liter
Kan ik hier wat leuks mee?

[ Voor 33% gewijzigd door D3LTA op 28-08-2004 19:15 ]

Verwijderd

Waar kan ik z'n pijp kopen ? :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 19:15 ]

• Barry|IA
subsonik schreef op 28 augustus 2004 @ 18:59:
Waarom zou je geen BR-pijp van 60cm lang kunnen gebruiken? De pijp van de sub in dat filmpje is zelfs 90cm lang! Er zit wel een bocht in, het is dus een L-vormige pijp.

En Barry_Loef: ik geloof nooit dat jouw 10" JBL woofertje ook maar in de buurt komt van zo'n Shiva :)
12'' zoek maar op: Jbl CS-12

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-11 09:10
ik heb geen drol verstand van die maten enz... ben alleen handig met de vingers... dus was benieuwd wat voor kast ik er voor moet maken en met welke amp ik hem beste kan aansturen.

zal win isd even downloaden kijk wat ik daar zelf mee kan.. :D

• subsonik
Van die JBL is geen Xmax te vinden... qua T/S geen slechte woofer voor de rest, maar als ik op de foto's afga, geloof ik niet dat het ding 16.6mm Xmax heeft (zoals de shiva). De Shiva kan je trouwens tot ruim 45mm excursie jagen (peak-to-peak), ik denk niet dat jouw JBL dat kan :)

• Barry|IA
Dat kan hij inderdaad niet, mijn handmatige meting leverde 9mm op. 18-''peak to peak''

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 28 augustus 2004 @ 19:35:
Dat kan hij inderdaad niet, mijn handmatige meting leverde 9mm op. 18-''peak to peak''
Hanmatige meting :? Hoe heb je dat gedaan? Hoe weet je dat dat ook linear was? Daar heb je uiterst precieze meetaaperatuur voor. Als ie na de 9 mm al tegen de poolplaat aan zat kun je er gerust de helft afhalen!

Verwijderd

Deepspace jij heb nu de shiva in een gesloten kast, als ik het goed ziet heb je de subamp rechstreeks dus in de kast klopt dat?

En nog een vraag in het algemeen. Het -3db ligt op 40 hz ongeveer. Muziek gaat toch niet veel lager, maar voor ht gaat de films zkers tot 20 hz. dat is dus toch te kort of zie ik wat verkeerd hier

Ik ben namelijk ook van plan om binnen nu en een maand de sub af te hebben.
dus ik vraag nog wat kleine dingetjes :)

Piet

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 21:20 ]

Verwijderd

Barry je kunt jouw jbl woofer niet vergelijken met de shiva. Neem dat nou gewoon eens aan. Jammer maar helaas. De shiva gaat gewoon veel en veel harder.

Voor muziek is 30/25hz wel genoeg. Het gaat er meer om of je speaker in staat is deze toon bij een fatsoenlijk spl weer te geven. Een 5,25 woofer kan ook tot -3dB 25hz gaan maar dan maar met 80dB ofzo.

Film gaat gewoon recht naar beneden. <20hz is geen uitzondering

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 01:30 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 21:18:
Deepspace jij heb nu de shiva in een gesloten kast, als ik het goed ziet heb je de subamp rechstreeks dus in de kast klopt dat?

En nog een vraag in het algemeen. Het -3db ligt op 40 hz ongeveer. Muziek gaat toch niet veel lager, maar voor ht gaat de films zkers tot 20 hz. dat is dus toch te kort of zie ik wat verkeerd hier

Ik ben namelijk ook van plan om binnen nu en een maand de sub af te hebben.
dus ik vraag nog wat kleine dingetjes :)
Subamp heb ik idd direct in de kast zitten. Met de DT-300 is dat geen probleem, aangezien die al een iegen behuizing heeft van dik plastic. Anders zul je de amp in een los compartiment moeten zetten (ik heb het wel zo gemaakt dat ik altijd nog wat wandjes kan fixen in de kast om de amp toch nog af te sluiten. Een echt nadeel heb ik tot nu toe nog niet ondervonden.

-3 dB @ 40 Hz is niet helemaal correct, ik zal nog maar eens een picje posten van een meting aan mijn kast:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/3_curve_20_25_30_hz.gif
Dit is wel met de active correctie van de amp op 20, 25 en 30 Hz (+6 dB). Ik heb hem nu afgesteld als op de roze lijn, mijn -3 dB ligt dan dus ergens op 28 Hz. Tel daar nog wel roomgain bij op, en je hebt een prima sub, ook voor films. De blauwe (onderste) instelling zou misschien voor HT wat gunstiger zijn, je komt dat bij 20 Hz met wat meer volume uit. Ik moet nog eens een keer omzetten, en eens een tijdje kijken wat me beter bevalt. Mijn sub staat in een hoek, dus ik heb al een enorme boost namelijk ;)

Pagina: 1