Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enermax fan, de waarde van de potmeter?

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik heb een 2 tal 8cm Enermax fannetjes, deze zijn doormiddel van zo'n kleine potmeter in te stellen. Weet iemand ook toevallig wat de waarde van deze potmeter is. Ik zat er aan te denken om de potmeter te vervangen om een ander in het front van mijn systeem te plaatsen die iets makkelijker te verdraaien zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 13:34
10k ohm dacht ik maar dat weet ik niet zeker heb zelf ook 3 enermax fans met regeling. ik ga het wel even na meten

edit1
nou even gemeten en het is 5,87k ohm(max) bij mijn 92mm fan. mmm raar ik meet dit

edit 2
anders mail je enermax met die vraag.

[ Voor 119% gewijzigd door ikman op 13-08-2004 16:21 ]

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
In een antwoord bij een of andere inkoopactie stond dat ze 22k zijn. Zie: inkoopacties.net, in deze post: Door G-spot - 27-04-2004 16:00. Ik zou het toch even meten voor de zekerheid.

Als je goed frans kan: Potentiometres Ventilo. Enermax.
Hier gebruikten ze ook een 22k potmeter en volgens mij wil jij ook zoiets maken als zij/hij heeft gedaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Electronical op 13-08-2004 16:15 . Reden: Link naar franse pagina toegevoegd ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 13:34
ik heb geen frans gehad maar volgens mij kan je het ook met 10k doen als ik de laatste paar regels van die franse site goed begrijp.

• Electronical
Volgens mij ook. Of er staat zoiets als: we hebben wel 22k gebruikt, maar het is eigenlijk beter om 10k te gebruiken ofzo. Ik ben net zo slecht in Frans als die Fransen in Nederlands, dus verbeter het waar nodig.
Ik zou in dit geval voor de 10k gaan...

En anders gewoon de 22k én de 10k kopen en kijken welke het beste functioneert. Ligt aan de prijs, want als je potmeters nodig hebt voor grotere vermogens, dan zie je dat meestal ook aan de prijs.

EDIT: machinevertaling van de laatste paar regels:
...Bepaalde Jacky posseder van Enermax hebben me gezegd waarvan depotentiometers zegels 10 (kiloo hms) in plaats van 20 zoals op mienswaren, hij is eveneens in dit geval aanraadt van mettres potentiometers van mwaarde (10kilo Ohm) in plaats van 22 die ik gebruik - (Bedanktnotament aan Neobob voor de opmerking heb...

Ziet er stom uit, maar ik kan eruit opmaken dat het beter is om de 10k te nemen, aldus een Fransman.

[ Voor 35% gewijzigd door Electronical op 13-08-2004 16:42 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik kan dit dus ook bij gewone fans toepassen?
bvb gewoon een 8cm fan, 10k potmeter tussen de 12v kabel, klaar?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:02
El Snorro schreef op 13 augustus 2004 @ 17:51:
Ik kan dit dus ook bij gewone fans toepassen?
bvb gewoon een 8cm fan, 10k potmeter tussen de 12v kabel, klaar?
Nee, daarvoor heb je potmeters nodig met een veel lagere weerstand (en een redelijk hoog vermogen).

• Electronical
Het kan wel (hetzij met lagere weerstand), maar ik zou dat niet doen en wel om de volgende redenen:

- Het is beter om dit met een ander simpel schakelingetje te doen (de bekende LM317's met nog een paar andere onderdeeltjes
- De potmeters die je nodig hebt zijn vrij kostbaar. Als je bijv. tot 0V terug wilt regelen, valt er wel 12V over de potmeter met een stroom van enkele tienden Ampere. Dus dan zit je zo aan de 1W die je moet dissipiëren. Zo'n potmeter kost al snel meer dan 5E, terwijl zo schakelingetje zoals hierboven beschreven nog niet de helft kost en stabieler is.

[ Voor 6% gewijzigd door Electronical op 13-08-2004 17:59 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:51
En daarnaast worden je potmeters warm, zoniet verbranden ze, als ze teveel vermorgen dissipieren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Electronical
Kijk voor een betere oplossing voor gewone fans eens op LM317/LM350 Baybus.
Hier maken ze met weinig, zeer simpele/goedkope componenten een vrij stabiele fanregeling.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Ok :) (heb nu al een 6 fan fancontroller maar die hangt vol (fan voor mosfets, 4,5cm fan@nb, 4cm@sb casefans, cpu fan enzo :P )

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Bedenk wel dat de spanningsval over een lm317 minimaal 3 volt is, ik zou voor een transistor als emittervolger gaan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 23:08
bobo1on1 schreef op 13 augustus 2004 @ 22:28:
Bedenk wel dat de spanningsval over een lm317 minimaal 3 volt is, ik zou voor een transistor als emittervolger gaan.
Voor een ideale regeling zou die 3V moeten zijn ...

Maar da's enkel als je het ding gebruikt om iets te voeden wat een stabiele spanning moet hebben. als er een beetje rimpel op de spanning naar de fan staat is dat niet zo'n probleem.

Je kunt hem standaard regelen tot 11,een beetje volt.

De enermaxen die ik gezien heb hadden allemaal een 10k pot btw..

[ Voor 8% gewijzigd door Sine op 13-08-2004 22:48 ]

Repareren doe je zo.

• Electronical
En anders gewoon met PWM gaan werken, zoals op CO - Motorregeling. Is ook heel leuk om fans mee aan te sturen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Electronical schreef op 13 augustus 2004 @ 22:54:
En anders gewoon met PWM gaan werken, zoals op CO - Motorregeling. Is ook heel leuk om fans mee aan te sturen.
Daar gaan ze ook zo lekker van zoemen :Y)

Ik zit eens te denken, is een constante stroombron niet leuk om een fannetje mee te regelen? wellicht dat ie dan minder lawaai gaat maken omdat de kracht die op de rotor uitgeoefend wordt veel constanter is.

Of misschien zit ik maar wat te zwetsen :+

[ Voor 29% gewijzigd door bobo1on1 op 14-08-2004 00:03 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 23:08
Dat heb ik al eens geprobeert ...

Maar de fan blijft even hard ratelen als vantevoren ( nu zitten in de meeste fans een elcotje over de voedings lijnen en dan is het effect alsnog te verwaarlozen)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1