[laptop HD] Fedora zet HDD wachtwoord aan?

Pagina: 1
Acties:

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Topicstarter
Ok, ik heb een erg vaag probleem, en ik ben bang dat er eigengelijk geen oplossing voor is, maar ik wil nog even jullie mening hebben :)

Specs:
- Acer Travelmate 632XC note, P4-M 1,6GHz
- Seagate Momentus 40 gig 5400rpm notebook schijfje met 8 meg cache (ST94811A)

De schijf zat niet standaard in deze notebook, ik heb die 3 maanden geleden vervangen omdat ik dat 4200rpm dingetje veel te lanzaam vond.

Wat is er gebeurd?
Ik had er windows op staan, maar aangezien het toch vakantie is wou ik er Fedora op gooien. Ik heb dus de complete HD gewist tijdens de Fedora setup en keurig ext3 partities aangemaakt. Installatie ging prima.

Na de installatie heb ik in fedora even up2date gedraaid om de laatste updates binnen te halen. Daar zat onder andere ook een nieuwe kernel bij (van 2.6.5 naar 2.6.7 afaik). Nadat dit allemaal geinstalleerd was, gaf het programma aan dat ik als ik zin had even moest rebooten voor de nieuwe kernel. Dat deed ik dus.

Notebook reboot, ik krijg het bios-scherm, hij wil booten van HD, en ik krijg het scherm: "Enter primary HDD password"

euh :?

Wat heb ik al geprobeerd?
- De 2 wachtwoorden die ik in Fedora heb gebruikt voor root en m'n eigen account geprobeerd
- In de bios gekeken. HDD password kun je alleen resetten als je het huidige wachtwoord weet.
- BIOS gereset
- Harde schijf uit de note gerukt. notebook boot nu weer prima van CD (dat doet hij met HD niet)
- HD met een converter aan een vaste PC gehangen en alles op de HD gesloopt (partities, MBR, alles)
- Met converter aan een vaste PC low-level format gedaan
- Tooltje op internet gevonden waarbij je het wachtwoord er af kunt slopen als je het master-password weet (en dat is bij seagates normaal gesproken 'SEAGATE', tenzij je het verandert met dat tooltje)

Conclusie
Fedora heeft dus op m'n HD een user-password gezet, maar heeft ook het master-wachtwoord veranderd, waardoor ik er totaal niet meer bij kan.

Heeft iemand nog enig idee wat ik zou kunnen doen?

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

- HD met een converter aan een vaste PC gehangen en alles op de HD gesloopt (partities, MBR, alles)
- Met converter aan een vaste PC low-level format gedaan
Wat is hier eigenlijk het resultaat van? Werkte de HDD daarna wel prima in de PC? En vóórheen? If so, dan ligt het imo niet aan de HDD, maar aan de BIOS van de laptop. En dat is niet te resetten mbv een CMOS clear oid.

Maar probeer eens "acer" of "Acer" als wachtwoord :) En let op dat de NumLock niet aanstaat ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 13-08-2004 16:23 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

ook in een notebook zit een batterijtje voor de bios, gewoon ff openschroeven dus

edit: misschien dat je hier wat aan hebt: http://labmice.techtarget.com/articles/BIOS_hack.htm

[ Voor 38% gewijzigd door Jimbolino op 13-08-2004 16:24 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hij heeft de BIOS al gereset :) En bij notebooks zitten de HDD passwords normaliter opgeslagen in een soort van flash ROM chipje, geheel los van de BIOS.

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Topicstarter
BalusC schreef op 13 augustus 2004 @ 16:18:
[...]
Wat is hier eigenlijk het resultaat van? Werkte de HDD daarna wel prima in de PC? En vóórheen? If so, dan ligt het imo niet aan de HDD, maar aan de BIOS van de laptop. En dat is niet te resetten mbv een CMOS clear oid.
De HD werkte als je hem niet als pri master gebruikte. Ik kon prima de boel wijzigen. Zodra ik iets probeerde te doen met die beveiliging ging het ding wel bokken. Dat tooltje dat ik gebruikte gaf overduidelijk aan dat de beveiliging aan stond op de HD.
Maar probeer eens "acer" of "Acer" als wachtwoord :)
Geprobeerd, geen effect.

[edit]
En gelijk ook maar andere laptop HDD er in gedrukt... Hij boot prima nu, zonder wachtwoord-geblaat. Het zit echt niet in de BIOS hoor...

[ Voor 12% gewijzigd door Moartn op 13-08-2004 16:27 ]

Verwijderd

Je kan deze gozer proberen :P

Verwijderd

hallo,

Ik ben ook in het bezit van een Acer travelmate met een seagate HDD.
Vanaf gisteren heb ik het exact zelfde probleem.
Moartn (of jonny) Is de oplossing al bekend ???

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

misschien dat je eens contact op moet nemen met acer, aangezien het een vaker voorkomend probleem is...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Topicstarter
*schop*

Even een update: (vooral voor de mensen die dit topic ooit via de search tegenkomen en een oplossing zoeken voor hetzelfde probleem)

Ik heb de schijf vorige week naar Seagate gestuurd en vandaag is de vervangende schijf binnengekomen. Prima service dus :)

Problem solved \o/

[ Voor 5% gewijzigd door Moartn op 27-08-2004 21:42 ]

Pagina: 1