Toon posts:

Infineon en Nanya DDR geheugen = problemen, graag advies.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even wat relevante specs:

[MOB] ABIT NF7-S (nForce 2) rev 2.0 (nForce 2.45)
[RAM] 1x 512MB (Infineon) DDR PC3200 @ 400 Mhz.
1x 512MB (Nanya Technology) DDR PC3200 @ 400Mhz.
[WIN] Windows XP prof + SP1, DirectX 9.0b

(En het is mischien wel handig te vermelden dat voor de aankoop het Infineon geheugen in DIMM1 zat)

Ik heb dus een paar dagen geleden een nieuw reepje geheugen erbij gekocht.(512MB (Nanya Technology) DDR PC3200) en heb zoals in het mobo manual staat het geheugen in DIMM 3 en 2 geplaatst (Infineon in 3 en Nanya in 2) voor Dual Channel mode. Nu weet ik dat geheugen van 2 verschillende merken een grotere kans geeft op problemen maar ik heb 8 dagen (tot volg. dinsdag dus) om hem terug te brengen dus ik wou het gewoon proberen.

Ok, de PC startte gewoon op en ik kan gewoon in Windows internetten, Word doen etc etc. Maar zodra ik games of Benches ging draaien begint m'n PC vreemd te doen, spontane reboots, grafische detaills die plots verdwijnen en VPU recovers van m'n radeon 9700np. <-voor het eerst btw.

Ik wou zeker weten of het nieuwe geheugen brak was en haalde het er weer uit. (het Infineon geheugen blijft in DIMM 3 zitten) De PC start gewoon op maar blijft eewig laden bij het eerste windows scherm.. :? Dus ik ruk het uit DIMM3 en zet het weer terug op DIMM1, (vaag, in de manual staat dat je vanaf 3 tot 1 moet beginnen maar ja.... :? ) waarna alles weer normaal werkt. (Windows en games).

Dus ik probeer nog een keer of het nieuwe geheugen werkt en zet het nu in DIMM2. Hoera alles werkt normaal, ik kan gewoon zware games doen, benchen enz maar het geheugen werkt nu wel in Single Channel! :( (Ik probeerde nog een keer met Infineon op 1 en Nanya op 3 om te Dual Channel te krijgen maar toen weigerden alle 3D aplicaties.)

Het geheugen schijnt dus wel 'gewoon' te functioneren..zij het in Single Channel mode. Wat is eigenlijk het snelheidsverlies van Dual tegenover Single Channel mode? Moet ik het geheugen terug brengen en gaan zoeken naar een 2e reep geheugen van het merk Infineon? Of is m'n mobo brak? (werkt verder uitstekend btw)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 15:20 ]

Verwijderd

De prestatiewinst van dual channel tov single channel is sterk overdreven: in synthetische benchmarks is dat niet meer dan 10%....

Het probleem kan zijn dat in dual channel de timings van je geheugen te strak staan (zodat het langzamere reepje het niet aankan). Als je even de standaard timings van beide reepjes opzoekt op internet, zet dan je bios ram-timings op de langzaamste van de 2. Misschien dat het dan opgelost is.

(En idd, het zou heel makkelijk kunnen dat de reepjes samen niet goed werken in dual channel)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm het word steeds vager, ik heb gister een memory check gedaan met MemTest 2.5 en er kwamen zoals verwacht wat errors uit. (5 errors op een paar uur constant testen) Maar nu heb ik de modules onhafhankelijk van elkaar getest en nu ziet MemTest helemaal geen errors meer. :?
(Ik laat vanacht MemTest de hele nacht draaien)

Ik heb ze nu er allebei weer in zitten in Dual Mode (Dit keer Infineon op 3 en Nanya op 1) en het schijnt redelijk te werken tot nu toe...

(btw de default RAM timings kon ik nergens vinden, alleen maar OC'd waarden.)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 18:02 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:22

Thandor

SilverStreak

Waarschijnlijk kunnen die modules elkaar niet goed uitstaan in jouw mobo. Probeer er anders 1 te verkopen om vervolgens een module van hetzeflde merk te kopen. Je kunt natuurlijk ook met bonnetje (en garantie) teruggaan naar de shop om te kijken je hem mag ruilen wegens incompatibiliteit ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hele nacht Memtest gedraait en met 0 errors als resultaat... Het schijnt nu te werken maar mischien is het toch beter om het om te ruilen voor Infineon geheugen, just in case.

Thx voor de reply's