[Excel 2000] variabele kolomvolgorde

Pagina: 1
Acties:

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:00
Ik heb een probleempje in Excel. Ik heb een lap data met bijvoorbeeld 5 kolommen

Tabblad1
code:
1
Appel | Peer | Citroen | Meloen | Druif

In een ander tabblad staat

Tabblad2
code:
1
Peer | Citroen | Druif | Appel | Meloen

echter, deze volgorde kan elke keer verschillen..
Wat ik dus wil is een manier om op te zoeken welk kolomnummer (A,B,C,D of E) een bepaalde kolom in tabblad 1 heeft, zodat ik de data in de juiste volgorde in tabblad 2 kan zetten. Ik wil dus bijvoorbeeld Peer opzoeken en dan B (of eventueel 2) terugkrijgen, en voor Meloen wil ik dan D of 4 terugkrijgen. Welke formule kan ik hiervoor gebruiken, en nog beter hoe??

Home Assistant configuratie

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 11:33

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik neem aan dat die namen in de eerste rij staan? Dan zou ik een loopje maken die over de eerste rij gaat en waarmee je kijkt wat er in de cellen staat. Als in de eerste cel Appel staat weet je dat dat de eerste kolom (A) is en zo voort.

Signatures zijn voor boomers.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maasluip schreef op 13 augustus 2004 @ 15:17:
Ik neem aan dat die namen in de eerste rij staan? Dan zou ik een loopje maken die over de eerste rij gaat en waarmee je kijkt wat er in de cellen staat. Als in de eerste cel Appel staat weet je dat dat de eerste kolom (A) is en zo voort.
ja ja :P

Gewoon een Hlookup en een COLUMN functie combineren :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TheFes
Hmm, zie niet echt hoe ik dat aan zou moeten pakken.. vooral niet als je even in ogenschouw neemt dat ik in bovenstaand voorbeeld uitging van 5 kolommen. In werkelijkheid gaat het om meer dan 60 kolommen (A t/m BJ)

Heb je wellicht een voorbeeldje van hoe de formule er dan uit zou moeten zien?

horiz.zoeken geeft ook een raar resultaat (of het moet zijn dat ik m verkeerd gebruik..

code:
1
=HORIZ.ZOEKEN("Appel";tabblad1!1:1;1)

Geeft bijvoorbeeld "Meloen" als resultaat en geen 1

[ Voor 29% gewijzigd door TheFes op 13-08-2004 15:25 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik had het ook over een combinatie... Maar voordat ik een voorbeeld hier drop. Wat is uiteindelijk je doel?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 11:33

Maasluip

Kabbelend watertje

The_Fes schreef op 13 augustus 2004 @ 15:21:
code:
1
=HORIZ.ZOEKEN("Appel";tabblad1!1:1;1)

Geeft bijvoorbeeld "Meloen" als resultaat en geen 1
Ik was al met VBA bezig. Ik heb ook geen idee wat je verder met de informatie wil doen namelijk.
Probleem van hlookup (of horiz.zoeken zoals het blijkbaar in nederlandse versies heet) is dat de array waarin je zoekt gesorteerd moet zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• TheFes
BtM909 schreef op 13 augustus 2004 @ 15:32:
Ik had het ook over een combinatie... Maar voordat ik een voorbeeld hier drop. Wat is uiteindelijk je doel?
2 documenten samenvoegen.. maar ik denk dat ik al wat heb.. heb in tabblad 1 op rij 2 A t/m BJ toegevoegd en ik gebruik nu de formule:

code:
1
=INDIRECT(HORIZ.ZOEKEN(A1;tabblad 1'!1:2;2;ONWAAR)&3)

Deze formulie staat nu in tabblad 2. in A1 staat bijvoorbeeld Peer, hij gaat in tabblad 1 zoeken naar peer, pakt dan de waarde uit rij 2 (daar staat dus B ) en voegt hier 3 aan toe.

oftewel, eigenlijk doet ie niets anders als
code:
1
=B3

Het enige wat ik nog moet doen is hier ff aan toevoegen dat ie B3 uit tabblad 1 nodig heeft, maar dat moet me nog wel lukken

In ieder geval.. BEDANKT!

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 13-08-2004 15:43 ]

• TheFes
GRRR denk je dat je er bent..

Ik heb nu het volgende
code:
1
=INDIRECT("'tabblad 1'!"&(HORIZ.ZOEKEN(A$1;'tabblad 1'!1:2;2;ONWAAR)&(RIJ()+1)))

Dat werkt als een zonnetje!

MAAAAR....

Als ik deze naar beneden trek om over de hele kolom te gebruiken verhoogt excel ;'tabblad 1'!1:2; telkens met 1 (dus ;'tabblad 1'!2:3;) maar dat wil ik niet! Echter dollartekens vindt ie niet leuk daar, dan is de formule niet meer goed.. is hier een andere manier voor?

Pagina: 1