[fedora2] dns lijkt vaag

Pagina: 1
Acties:

• ungarmax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2021
Ik heb net fedora core 2 geinstalleerd en nu heb ik een probleem met mijn internet verbinding.
Het probleem is dat ik maar heel weinig pagina's kan laden, terwijl mijn windows xp computer die aan dezelfde router hangt alles kan laden. als ik bijvoorbeeld www. google.com in tik dan kan de linux computer hem niet vinden terwijl de windows computer geen problemen heeft. gathering.tweakers.net vind hij echter wel na een tijd zoeken. Ik heb een router met dhcp server e.d. en ik heb linux zo geinstalleerd dat hij staat op het automatisch verkrijgen van ip-adres via dhcp.

Als ik met de linux computer probeer in te loggen op de web-interface van de router dan is dat geen probleem en gaat het erg snel. echter het internet is heel erg traag. Ik heb mijn thuis netwerk nog niet getest omdat ik eerst het internet aan de praat wilde hebben. Omdat de verbinding met de router wel snel is denk ik dat het thuisnetwerk geen probleem hoeft te zijn.

Omdat ik een linux noob ben had ik geen ander idee dan zoeken op internet maar omdat ik enerzijds door de bomen het bos niet meer zag, en omdat ik anderzijds waarschijnlijk niet de juiste zoektermen weet was gathering eigenlijk de beste volgende optie.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:04

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Wat staat er in je /etc/resolv.conf ?
Daar horen je DNS servers in te staan.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• ungarmax
daar staat het volgende in (dns van de router)

;generated by /sbin/dhclient-script
search home.nl
nameserver 192.168.1.1
nameserver 192.168.1.1

das alles :)

Verwijderd

let op, dit lijkt heel onlogisch, maar probeer het volgende eens, voeg deze regel toe in /etc/sysctl.conf:
code:
1
net.ipv4.tcp_ecn = 0

En herstart je machine.

Wat je nu gedaan hebt is Explicit Congestion Notification uitgezet. Dit is een kerneloptie die tot doel heeft het het aantal gedropte pakketten te verminderen. Veel firewalls hebben echter grote moeite met deze optie.

Ik hoop dat dit je probleem oplost, het kan verder sowieso geen kwaad. In voorgaande RedHat versies was deze optie default gedisabled, bij Fedora heeft men er voor gekozen dit default juist aan te hebben.

• ungarmax
Nee helaas het probleem is nog niet verholpen.
Het vreemde is, als ik redhat 8.0 installeer dan doet het internet het direct.
zou het soms aan het feit kunnen liggen dat ik cd's gebruik van zo'n linux starter magazine? dat daar foute dingen opstaan ofzow?
Misschien moet ik dat maar es proberen(als laatste mogelijkheid), ik heb nog wel ergens de complete images staan op mijn hdd.

Misschien heeft iemand nog een suggestie?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 20:14

deadinspace

The what goes where now?

Probeer eens op de commandline
code:
1
host www.google.com

En eventuele andere hosts, en kijk of die daar wel snel geresolved worden?

Daarnaast kun je ook nog eens kijken of je met ping veel packetloss of een abnormaal hoge latency ziet. Als dat in orde lijkt kun je het eens proberen met ping-packets van 400 en 1400 bytes groot.
Pagina: 1