In deel 5 komen de voedingen van Tagan vaak naar voren. Ikzelf heb ook zo'n voeding (380W) en ben er erg tevreden over(zie mijn review). Enige minpuntje vind ik dat de voeding behoorlijk warm wordt en de pc-kast eerder opwarmt dan afkoelt. De 2e fan van de voeding begint pas te draaien bij een belasting van 60%, en is niet warmtegestuurd. De afgelopen dagen werd de behuizing van de voeding zo warm dat het pijn deed om deze aan te raken. Niet echt iets wat je in je pc wilt hebben.
Nu heb ik de voeding even open gehad om te bekijken of ik hier iets aan kon doen. In de voeding zitten 2 fans(80x80x25[outtake] & 80x80x15[intake]). Beide fans zijn aangesloten op het blauwe stukje PCB wat je op deze foto ziet:
Op dit stukje PCB bevinden zich 3 fan-connectors. Van boven naar beneden:
Connector 1: Altijd aan op 5V
Connector 2: Altijd aan, maar fan draait sneller bij hogere belasting
Connector 3: Fan draait alleen bij belasting boven 60%
Normaal zit de out-take op connector 2, en de intake op connector 3.
Ik heb de intake op connector 1 gezet, zodat deze altijd langzaam draait en altijd lucht uit de kast aanvoerd. De outake-fan heb ik vervangen door een Sunon-fan(KDE1208PTS1-6), die op dezelfde snelheid meer lucht verplaatst en nog steeds stil is.
Resultaat: De voeding is nog steeds fluisterstil, maar een stuk koeler.
NB: Mocht je de fans ook willen omzetten, laat dan eerst de voeding afkoelen voordat je hem openmaakt. De heatsinks zijn echt gloeiend heet na gebruik. Houd er ook rekening mee dat je de voeding eerst gedeeltelijk ontlaad door de stekker uit de voeding te halen en vervolgens de pc aan te zetten. Er kan nu nog steeds spanning op de voeding staan, dus raak alleen aan waarvan je zeker weet dat je het aan kan raken.
[
Voor 4% gewijzigd door
AttiX op 13-08-2004 18:03
. Reden: Betere foto gevonden ]