[HT/Hifi] Upgrade vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 780 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Mijn huidige set bestaat uit

Front: B&W DM602
Center: Mission 73C
Rear: Infinity SM65
Versterker: Marantz SR4300
CD-speler: H/K FL8550
Interlink: Purecable

Ik gebruik de set soms voor HT maar goede muziekweergave vind ik belangrijker. Ik ben van plan te gaan upgraden. Er mist op dit moment een subwoofer in het geheel maar ik ben geneigd eerst mn stereo gedeelte te upgraden. Ik ben simpelweg niet tevreden. Waar ik aan denk is een Rotel RB1080 of 1090 power amp te kopen. Daarna nieuwe frontspeakers. Bijvoorbeeld B&W P5, P6 of iets uit de Matrix 8xx serie. Mn 602's kunnen dan als rears fungeren. Als dat er staat wordt het tijd voor een subwoofer en een bijpassende center. Ik heb bijna genoeg geld voor mn eerste upgrade. Ik heb geen vast budget in mn hoofd. Het
belangrijkste vind ik een solide plan om dit jaar rustig te kunnen uitbouwen. Om toch iets van een budget te noemen: Voor nieuwe fronts en een poweramp wil ik ongeveer 1500 euro kwijt zijn. Overigens begin ik met de poweramp, en komen de speakers later. Vragen waar ik mee loop zijn:

- Is dit een solide plan om te upgraden? Matchen de onderdelen die ik in mn hoofd heb?
- Omdat ik regelmatig upgrade en een beperkt budget heb is het onverstandig om nieuwe onderdelen te kopen, gezien de hoge afschrijving. Met tweede hands spul
koop je voor de helft van het geld kwalitatief gelijkwaardig materiaal. Grootste bezwaar is dat je niet uitgebreid kan vergelijken met andere mogelijkheden.
Hoe lossen jij dat op?
- Een Rotel RB990 kost ongeveer zoveel als een RB1070. Zijn er mensen die ondanks het grote verschil in vermogen toch aanraden voor het nieuwere model te
gaan en waarom?
- Als ik mn fronts aandrijf met een power amp en de rest niet krijg je dan bij AV niet een ontzettend vertekend beeld? Hoe zou je dat evt kunnen oplossen?
- Een verkoper zei dat mn 602's goed te bi-ampen zijn. De Marantz heeft goed mid+hoog, de poweramp zou dan voor het laag kunnen zorgen. Mij leek in eerste
instantie veel beter om de poweramp al het werk te laten doen, via de pre-outs. Heeft de verkoper een goed punt of weet ie niet waar hij over praat?
- Zou een stereo versterker ipv poweramp een beter effect kunnen hebben?

Orange & Red

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Met je laatste punt sla je de spijker op zijn kop; een goede stereo-amp heb je nodig voor goede weergave van stereomateriaal, en niet alleen maar een eindbak. Overigens is het dan wel makkelijk om er eentje op de kop te tikken met "HT-knop" (mogelijkheid om pre over te slaan). Onder andere Arcam heeft dit, niet alleen op de Diva's maar ook op de Alpha serie. Beide zijn goed tweedehands verkrijgbaar.

Een nadeel van tweedehands is inderdaad vergelijken. Ik heb door te luisteren bij vrienden en winkels een idee gekregen van welke merken mij liggen, daar concentreer ik me dan op. Uitgebreid in winkel gaan luisteren en dan tweedehands kopen vind ik eigenlijk "not done". Overigens, als je bij een winkel tweedehands koopt kun je vaak wel afspreken dat je het thuis mag uitproberen. Ik heb ook wel eens een amp terug gebracht omdat hij ik hem niet goed genoeg vond.

Great minds think alike!

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Ah, net [url] Denon 3802 Bi-ampen [/url] doorgelezen. Staat eea duidelijk uitgelegd. Dr. Strangelove heeft een vergelijkbare versterker als ik, gecombineerd met een Arcam A85 via de pre-outs. Ik zou daar eens naar kunnen kijken. A85 misschien iets aan de dure kant. 1500 euro voor speakers + versterker zou normaal gesproken toch 2:1 verdeeld moeten worden?
A75+ zou heel interessant kunnen zijn, ben alleen bang dat deze underpowered is met zn 50W/kanaal. En die HT-knop, waarom is dat precies? Om de volume regeling enzo helemaal via je Marantz te laten lopen? (Speciaal in surround modus?)

[ Voor 9% gewijzigd door C4M1 op 13-08-2004 15:23 ]

Orange & Red

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Ik ga toch maar eens luisteren in de winkel. Vind het luisteren dermate belangrijk dat ik EVENTUEEL bereid ben meer te betalen. Mooi topic voor geinteresseerden in stereoversterkers in de klasse waar ik het zoek:
[url] [rml][ HIFI] Arcam vs NAD[/rml] [/url] _/-\o_

Orange & Red

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

C4M1 schreef op 13 augustus 2004 @ 15:06:
Ah, net [url] Denon 3802 Bi-ampen [/url] doorgelezen. Staat eea duidelijk uitgelegd. Dr. Strangelove heeft een vergelijkbare versterker als ik, gecombineerd met een Arcam A85 via de pre-outs. Ik zou daar eens naar kunnen kijken. A85 misschien iets aan de dure kant. 1500 euro voor speakers + versterker zou normaal gesproken toch 2:1 verdeeld moeten worden?
A75+ zou heel interessant kunnen zijn, ben alleen bang dat deze underpowered is met zn 50W/kanaal. En die HT-knop, waarom is dat precies? Om de volume regeling enzo helemaal via je Marantz te laten lopen? (Speciaal in surround modus?)
Over "normale" verdelingen zou ik me absoluut geen zorgen maken. Vuistregels zeggen niet zo heel veel, bovendien kan het upgradepad per merk verschillen. In het geval van Arcam zijn er van bij de geïntegreerde versterkers exact bijpassende eindversterkers te krijgen, zodat je in de toekomst zou kunnen bi-ampen. Daarnaast zeggen wattages ook niet zoveel, in ieder geval niet bij hifi versterkers.

De "ht-knop" zorgt schakelt één van je inputs (meestal "AV" of "Video") direct door naar het eindversterker gedeelte, zodat de amp als eindbak fungeert. Hier sluit je dus de pre-outs van je ht-receiver op aan en je hebt dna geen gedoe met twee volumeregelingen.

Great minds think alike!

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Wat zou verstandiger zijn in het geval van een aankoop van een stereoversterker? Sparen voor een model met meer vermogen, of een vergelijkbaar model kopen met minder vermogen en in de tussentijd doorsparen voor een mooie eindbak?
Als voorbeeld zou ik bv de Arcam A75 kunnen kopen en later daar een mooie eindbak aan kunnen hangen, of een tijd doorsparen en dan de A85 kopen.
En klopt het dat het voor het geluid niet uitmaakt of pre en eind amp van hetzelfde merk zijn?
Is HT bak - Stereo versterker - Eindbak geschakeld veel van het goede of maakt dat met je juiste bekabeling niet veel uit?

Orange & Red

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-10 21:43

Boekster

Naimoholic

Zie mijn posts op Hifi.nl :P .

Maar zoals ik al zei (en Verbal Kint ook trouwens :) ) Voor stereo is de voorversterker de zwakke schakel. In jouw geval ook de eind, want een Matrix wil een hoop stroom, en dat vind je Marantz niet cool.

Ook heb ik de optie van de Arcam daaral aangekaart, wederom zoals Verbal Kint dat doet. Je kunt ook Dr. Strangelove even mailen (sander op hifi.nl) die hetelfde doet met z'n Marantz en Arcam set.

Overigens wens ik je veel sterkte met het zoeken naar een A85. Ze zijn er nog wel, maar houdt er rekening mee dat ze uitgaand zijn. Er komt een A90.

Overigens is een hogere versterker niet alleen beter qua vermogen (dat moet je vooral onthouden). Ook de voorversterker is beter. Daar zit veel meer kwaliteitswinst in dan in de einbak met stereo. Veel vermogen zegt echt niet alles.

Het maakt niet zo veel uit als de voor en eindversterker van een ander merk zijn. Je kunt de sounds combineren, zoals jij het wilt.

Die schakeling maakt trouwens in eerste instantie niets uit. Je signaal moet gewoon niet door de voorversterker van de HT bak heengaan. Dat verminderd de kwaliteit enorm! De voorvesterker van je stereoversterker (bij deze omgedoopt tot geintegreerd) moet dat werk gaan doen. Sluit je speler dan ook direct daarop aan (als je alleen een DVD-speler hebt, de analoge inputs daarop dus). De eindversterker die je dan nog een keer extra kunt kopen kun je dan gebruiken om te bi-ampen (wat met Arcam in eerste instantie ook zo'n beetje de bedoeling is). Dat is zeker aan te raden voor controle. Dat sheelt een hoop.

[ Voor 61% gewijzigd door Boekster op 14-08-2004 20:01 ]

Music Addicted

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Hier een kleine impressie van een middagje luisteren. Aangezien het voor mij de eerste keer is dat ik zo echt rustig ben gaan luisteren en dit mn eerste geschreven stuk hierover is hoop ik dat de gebruikte termologie niet onder de maat is. :)

Ik ben vandaag in Enschede met mn vriendin gaan luisteren naar een paar geintegreerde versterkers bij Hobo Hifi in Enschede. Tot mn geluk vind mn vriendin het een beetje saai om zo lang te luisteren, maar ze respecteerd het als mijn hobby, en ik zal zeker geen problemen hoeven te verwachten als ik op den duur met haar een huis koop en dit helemaal volbouw met apparatuur :D. Als prijsklasse heb ik maximaal 1000 euro genomen. In eerste instantie ben ik met name gegaan voor de Arcam Diva 75, die volgens de site bij Hobo verkrijgbaar zou moeten zijn. In Enschede bleek dit model niet aanwezig te zijn. Daarom hebben we een drietal andere versterkers beluisterd. EEA werd aangesloten op een paar B&W Dm602.5's (heb zelf 602's) een HK HD 750 cd speler (ik heb FL8550 5cd wisselaar) met een paar no-name interlinks. De verkoper zei dat alles zo simpel mogelijk gehouden werd, inclusief luisterruimte zelf, om zoveel mogelijk van de versterker te kunnen horen, en niet na aankoop teleurgesteld thuis aan te komen. Uiteraard had ik eigen muziek meegenomen, jazz, klassiek, funk en pop. De verkoper sloot alles netjes aan en liet ons vervolgens alleen in de cabine om ons rustig telaten lusiteren. Als met al een erg aangename en ontspannen sfeer.

Als eerste hebben we geluisterd naar een losse voor-eind combinatie van Rotel. De RB-03 eindbak en RA-01 voorversterker. Een fraai vormgegeven combinatie. De
Rotel set vonden we erg mooi in het hoog. Een kristalachtig geluid, Helder maar niet scherp. Als absolute zwakke punt het laag. Het totale geluidsbeeld miste
body, en we waren het er vrij snel over eens dat dit hem niet ging worden. Wellicht in combinatie met een zwaardere eind versterker een stuk mooier.

Als tweede het voor mij nog onbekende Brits merk Exposure. Niet verkrijgbaar volgens de site, maar zelf geimporteerd door de verkoper na luistertests. Model
de Exposure 2010, 5 sterren volgens Hi-Fi Choice UK. Versterker van rond de 900 euro. Er kwam een diep en zwaar en snel laag uit. Makkelijk midden. Helder
maar af en toe ook scherp hoog. Redelijk gedefinieerd geluid. In elk geval over-all een stuk beter dan de Rotel combinatie. Zeker een kanshebber, hoewel ik
me moet beraden over het hoog.

Als derde de Arcam Alfa 9, omdat de Diva 75 er niet was. Viel ons erg tegen. Het leek of het geheel in fase stond, het verschuiven van de speakers veranderde
niet veel aan het drukkende en langzame geluid van de bassen. Weinig karakter in de muziek. Als enige pluspunt het zachtaardige karakter van het geluid, waar
met name de Exposure in het hoog wat hard was. Vond zowel de Rotel (tweede) en de Exposure mooier. Het geluid kwam op mij rommelig en ongedefinieerd over.

Tot slot met de verkoper rustig staan praten, in hun tweede luisterruimte het duurste van het duurste staan bewonderen (Mark Levinson etc.) en wat gesproken over bekabeling.
Waar ik momenteel over twijfel is de prijsklasse waarin ik het ga zoeken, en evt of ik een losse voor en eind ga kopen of een geintegreerde. Bovendien wil ik de Diva serie beluisteren voordat ik tot een besluit kom. Nieuw versus tweede hands blijf ik moeilijk vinden. De uitstekende service van een winkel zoals Hobo is me zeker wat waard, dus dit kan wellicht een goede optie zijn.

Orange & Red

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Leuk verslag van je sessie :) .

De Rotel combinatie kan een beetje tegengevallen zijn, de RA-serie is de instapper van Rotel. De 03 is echter wel de toplijn :) . Wat ik wel aan je wil vragen, is of de Rotel set gebi-amped was, dus of beide versterkers werden benut. Dit kan namelijk een hoop uitmaken in het laag. Liepen er twee sets kabels naar elke luidspreker toe? Zoniet, danzou ik zeker eens vragenof dat ook voor je gedaan kanworden. Dat zou namelijk wel eens de doorslag kunnen geven.

Exposure heeft mijn dealer in Delft ook staan. Alleen de versterker ook. Zijn ervaring was slecht met de CD-speler. Het ladefrontje was slecht afgesteld en stond niet mooi strak in het apparaat. De versterker zelf ziet er echter puik uit, maar ik heb hem niet gehoord. Misschien kun je in Delft wel een dealtje sluiten, mocht je dat willen. Ik weet wel dat hij hem zonder CD-speler liever kwijt dan rijk is ;) .

Ik zou je ook nog een paar andere op willen geven. De Naim Nait5i is een goede kanshebber voor het geld. Zoals je aan m'n avatar en ondertitel kunt zien is het een beetje mijn merk. Ik vind het zelf een heerlijke versterker. Hij is snel en muzikaal. Je moet er echter wel van houden. Als je de mogelijkheid hebt, ik vind dat het goed combineert met B&W. Kost rond de €1000,- .

Densen is ook erg mooi. De Beat B-100 is wel iets duurder geloof ik, maar ook die is erg de moeite waard. Ik dacht dat die rond de €1350,- zat.

Ook Creek heeft mooie versterkers. De A50i is zeker een mooie versterker. Ook een aanrader! Zit op €900,- dacht ik.

Linn heeft ook net spul. De behuizing is even wennen. Voor een type moet je even bij dhr. Kint aankloppen :P .

Rega is misschien ook iets. De Mira3 is een lekker apparaat. Ook een luistermiddagje waard.

Ook Cyrus hefet denk ik wel wat. Ik denk dat de Cyrus 6 of 7 wel in je klasse valt :) .

De Arcam Alpha 9 is een oude inderdaad. Ik zou echter kijken of je een Diva A80 kunt beluisteren. Die vind ik qua uiterlijk een stuk mooier, en is een stukje nieuwer dan de A75. Technolgie staat niet stil. Het komt voor een deel uit de beroemde A85.

Zoals je merkt, voornamelijk Britse zut :P .

Heb je overigens de Levinson set gehoord? Ik werd er niet warm van. Het klinkt voor mij te perfect. Er zit geen leven meer in. Het was met een paar B&W Signature 800's, overigens, en volgens velen matchen die niet goedmet Levinson. Dat zou kunnen kloppen :P . Misschien vond jij het mooi, maar als je de Naim mooi gaat vinden, dan is Levinson niets voor jou :) . Blue-Eyes hier op het ofrum is echter erg tevreden met z'n veelal Amerikaanse set. Hij heeft mooie dingen, waaronder een Levinson eindbak.

Wat betreft bekabeling: Ga eerst eens luisteren of je verschil hoort. Ik hoor het namelijk niet. Ik heb tijdelijk een interlink van een paar honderd Euro maar ik hoor nog geen verschil. Ik wissel binnenkort weer terug en luister dan nog eens aandachtig of ik verschil hoor. Als dat zo is, dan denk ik dat het minimaal is en geen honderden Euro's waard zal zijn. Als jij echter wel grote verschillen hoort, dan is het voor jou misschien wel de moeite er wat meet geld aan uit te geven! Goed luisteren dus. Laat je niets aanpraten.

Overigens hoeft een geïntegreerde versterker niet onder te doen voor een losse voor/eind combinatie. Het ligt een beetje aan de bouw van de apparaten. Ook hier: Luisteren!

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Boekster op 17-08-2004 22:23 ]

Music Addicted

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Wat ik wel aan je wil vragen, is of de Rotel set gebi-amped was, dus of beide versterkers werden benut
Dit was idd niet het geval :) Zeker een prima tip omdat ik met name erg gecharmeerd was van het hoog. De DM602's zijn uiteraard ook te bi-wiren, en een goede boost in het laag zou deze combinatie wellicht tot een winnaar kunnen maken.
Zijn ervaring was slecht met de CD-speler
Dat verbaasd me een beetje. Bij Hi-Fi Choice UK schijnt deze dermate gewaardeerd te worden dat deze zelfs als referentie speler gebruikt wordt. Maar goed, ben vooralsnog niet op zoek naar een cd-speler ;)
Exposure heeft mijn dealer in Delft ook staan
Welke dealer is dat? Ik ken alleen een vrij aardige dealer in Leiden, CAC Audio, gelegen in een prachtig pand in de binnenste van de stad.

Wat betreft alle andere adviezen: Naim, Densen, Creek, Linn, Rega, Diva A80. Ik denk eerst eens te gaan luisteren bij http://www.hifistudiocity.nl/ in Enschede. Die hebben lang niet alles van wat daar tussen staat maar wellicht dat ik daar wat verder kom.

Wanneer weet je voor jezelf dat je 'de ware' hebt gevonden? (Ja de ware versterker heb ik het over, als je vriendin je alle HiFi laat kopen die je maar wilt zit dat al wel goed ;) ) Er is immers geen enkele winkel die alles heeft staan. En elke luistersessie is toch weer anders.
Wat betreft bekabeling: Ga eerst eens luisteren of je verschil hoort
Dat gaat komen als ik een versterker heb staan. Op zich lijkt 10 - 15% van het buget voor kabels me geen gekke richtlijn. Een paar goede interlinks lijken me noodzakelijk, maar ik heb geen plannen om ver boven het richtbedrag uit te komen.
Als ik tijd heb voor een nieuwe sessie zal ik proberen een review te maken zoals de laatste. :Y)

Orange & Red

• Boekster

Boekster

Naimoholic

[quote]C4M1 schreef op 17 augustus 2004 @ 23:20:
[...]

Dit was idd niet het geval :) Zeker een prima tip omdat ik met name erg gecharmeerd was van het hoog. De DM602's zijn uiteraard ook te bi-wiren, en een goede boost in het laag zou deze combinatie wellicht tot een winnaar kunnen maken.
[quote]
Doen! Het maakt in het laag een redelijk verschil. Als de mogelijkheid er is, zeker doen!
[...]
Dat verbaasd me een beetje. Bij Hi-Fi Choice UK schijnt deze dermate gewaardeerd te worden dat deze zelfs als referentie speler gebruikt wordt. Maar goed, ben vooralsnog niet op zoek naar een cd-speler ;)
Ik weet niet hoe hij het geluid vond (hij heeft hem al even niet meer), maar de afwerking van de lade was niets. Hij heeft meerdere keren een nieuwe gehad en de lade stak steeds uit, terwijl deze gelijk moest vallen met het front van de speler. Dat was eigenlijk de reden. Hoe leg je uit aan een klant dat dit niet mogelijk is? Niet echt een voorbeeld van kwaliteit, wel? Het geluid kan goed zijn hoor, maar een review is leuk om te lezen, en het kan je op een punt brengen naar iets te gaan luisteren. Het is echter niet zo dat de versterker ook jouw ding is :) . (in dit geval dan Cd-speler)
[...]

Welke dealer is dat? Ik ken alleen een vrij aardige dealer in Leiden, CAC Audio, gelegen in een prachtig pand in de binnenste van de stad.
Dat is het Audiohuis te Delft. Bij CAC heb ik kennis mogen maken met mijn CD-speler. Daar wilden ze me ook even op wijzen. Dit tegenover een set met de goedkope speler en duurdere versterkers en de set met dure speler en goedkope versterker. Het is dus het laatste geworden. Ben ze er erg dankbaar voor, maar ik heb ik Delft gekocht, en verdeel het ook over R'dam (Snijders) waar ik veel meer heb geluisterd dan Leiden. In Leiden wilde ik Thiel horen.
Het pand is inderdaad fantastisch! Daar heb ik ook met m'n rug naar de Levinson no.33 mono's gezeten. Toen geen Levinson gehoord :) .
Wat betreft alle andere adviezen: Naim, Densen, Creek, Linn, Rega, Diva A80. Ik denk eerst eens te gaan luisteren bij http://www.hifistudiocity.nl/ in Enschede. Die hebben lang niet alles van wat daar tussen staat maar wellicht dat ik daar wat verder kom.
Ik moet zeggen dat ze vrijwel niets hebben aan wat ik net opnoemde :) . Overigens zou ik zeker ook NAD, Marantz en Denon niet overslaan. Wie weet hebben die wel precies wat je zoekt. Phonologic beweert echter wel dat ze Naim hebben. Staat niet op de site.
Wanneer weet je voor jezelf dat je 'de ware' hebt gevonden? (Ja de ware versterker heb ik het over, als je vriendin je alle HiFi laat kopen die je maar wilt zit dat al wel goed ;) ) Er is immers geen enkele winkel die alles heeft staan. En elke luistersessie is toch weer anders.
Dat weet je pas als je echt helemaal verzot bent op een bepaald geluid, denk ik. Ik ben echt gek op het Naim geluid. Het is moeilijk om dan open-minded te luisteren, maar misschien is dat juist het teken dat je je merkje hebt gevonden. Thuis luisteren is echter het best. Met een beetje geluk mag je thuis wat proberen, als je bij twee dealers wat vind.
[...]

Dat gaat komen als ik een versterker heb staan. Op zich lijkt 10 - 15% van het buget voor kabels me geen gekke richtlijn. Een paar goede interlinks lijken me noodzakelijk, maar ik heb geen plannen om ver boven het richtbedrag uit te komen.
Als ik tijd heb voor een nieuwe sessie zal ik proberen een review te maken zoals de laatste. :Y)
Ik zou eerst eens kijken of je verschil hoort met een goede, niet al te dure interlink en een duurdere interlink. Als je daar belangrijke verschillen in hoort (liefst ook blind testen) dan pas is het interessant er geld aan uit te geven. Even voor de duidelijkheid: Ik speek met alle standaard kabels (ok, ik gebruik DIN's ik kan niet kiezen :P ) en dat klinkt prima! De waarde daarvan is nog geen 2% denk ik. Alleen de luidsprekerkabel is 'bijzonder', vanwege de capaciteit die het moet hebben. Da's echter alleen voor de oudere Naim amps, dat maakt voor jou echt niets uit. Puur het (eigenwijze) ontwerp van Naim.

Ik ben benieuwd naar je volgende sessie in ieder geval! Keep us posted :) .

Music Addicted

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Ik zal ook weer even mijn steentje bijdragen aan dit topic:

Erg vreemd dat de Alpha 9 zo slecht klonk. Dit moet ongetwijfeld een probleem met aansluiten of gewoon een defect in de amp zijn geweest. Ik heb er zelf eentje gehad, op gesloten luidsprekers en alhoewel dat niet heel erg laag ging (komt door de speakers) was het wel erg strak, en redelijk gedetailleerd. Over detail gesproken, ooit luisterde ik naar de Rotel RB/RC-03 en dat viel me erg tegen, in direct vergelijk met de Diva A-75. Zoals je zelf ook al zegt heeft de eindversterker minder controle en daarnaast mist de voorversterker ook nog detail tov de geïntegreerde Arcam.

Qua bekabeling, ik sluit me volledig aan bij Boekster, luister of je het hoort, maar zeker hier geldt: de tweedehands markt (eBay) is je grote vriend. Ik heb zelf wel eens interlinks vergeleken, prijsklasse tussen de 50 en 300 euro maar nooit echt schokkende verschillen vastgesteld. Natuurlijk is het wel leuk om iets fatsoenlijks te gebruiken, bij uitstek iets wat je "er bij regelt" als je je spullen nieuw koopt.

Met betrekking tot je zoektocht, ga lekker door! Je vindt vanzelf datgene wat het beste bij jou past. Misschien ie het ook wel slim om met een half oog/oor te kijken/luisteren naar eventuele opvolgers voor je speakers. Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment iets hoger wilt dan de 600-serie.

Great minds think alike!

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Heb je overigens de Levinson set gehoord?
Nee niks van die echte high-end beluisterd. Misschien leuk om eens te doen, maar valt momenteel ver buiten mn budget ;)
Ik moet zeggen dat ze vrijwel niets hebben aan wat ik net opnoemde . Overigens zou ik zeker ook NAD, Marantz en Denon niet overslaan. Wie weet hebben die wel precies wat je zoekt. Phonologic beweert echter wel dat ze Naim hebben. Staat niet op de site.
Ja ga ik zeker doen. Ik zag dat ze bij Hifistudiocity de Rotel RC 1070, en de Rotel RB 1070 voor respectievelijk 519 en 599 hebben staan. Toch de moeite waard denk ik van het (her)beluisteren.
Ik zou eerst eens kijken of je verschil hoort met een goede, niet al te dure interlink en een duurdere interlink
We hebben het ook over powercords gehad, volgens de verkoper kon dat ook nogal veel schelen. Prijzen vanaf € 75,-. Eerst horen, dan geloven, maar ik kan me voorstellen dat het wel verschil maakt.
Ik ben benieuwd naar je volgende sessie in ieder geval! Keep us posted
Dat kan nog even duren, Hifistudiocity is nog een weekje dicht ivm vakantie. Heb ik mooi tijd om verder voor te bereiden. ;)
Erg vreemd dat de Alpha 9 zo slecht klonk
Ja, was voor mij ook een grote teleurstelling. Had erg veel goede recenties gelezen, en daarnaast lijkt het me een bruikbaar apparaat ivm HT-knop. Ik ga zeker nog de A80 luisteren, voordat ik definitief beslis. Of er iets mee mis was durf ik niet te zeggen, zal het daar eens aankaarten.
Qua bekabeling, ik sluit me volledig aan bij Boekster, luister of je het hoort, maar zeker hier geldt: de tweedehands markt (eBay) is je grote vriend
Ik ga daar na aanschaf van de versterker goed over nadenken. De service die ik van de verschillende winkels krijg zal daar een rol bij gaan spelen. Als ik een erg goed gevoel over houd van een winkel en de service vind ik dat dat beloond moet worden. Ik zou het er idd ook bij kunnen regelen zoals je dat al aangeeft
Met betrekking tot je zoektocht, ga lekker door! Je vindt vanzelf datgene wat het beste bij jou past. Misschien ie het ook wel slim om met een half oog/oor te kijken/luisteren naar eventuele opvolgers voor je speakers. Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment iets hoger wilt dan de 600-serie.
Mee eens. DM602 moeten op den duur rear speakers worden. Ik had eigenlijk in gedachten een set Matrix 804's te kopen op den duur. Heb ze zien staan voor rond de 800 euro. Ik heb ze nooit rustig met andere speakers kunnen vergelijken. Als ik nieuw zou kopen kom ik denk ik voor 800 euro niet in de buurt van een dergelijk product. Blijft moeilijk. Eerst maar zorgen maken over mn versterker :)

Orange & Red

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ik kan je vast verklappen dat de huidige 800-serie erg goed combineert met Naim ;) :P .

Het schijnt dat de RB-1070 wat fijner en subtieler klinkt dan de grotere Rotels, iets wat ik zelf wel fijn vind. Power kan heel erg indrukwekkend zijn, vooral in het begin, maar op lange termijn moet je er ook wat mee kunnen. Ik denk dat je dan met de 1070 wel goed zit :) .

Over Powercords heb ik het ook gehad in Leiden. Ik hoorde verschil, geen verbetering. Voor mij geen 900 Euro waard ;) . Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het niet wil proberen. Ik kan m'n geld beter in andere dingen stoppen die geen marginale verschillen maken, maar grote verbeteringen brengen.

Een weekje wachten lukt nog wel hoor :) . Maar veel langer moet het toch niet duren! ;)

Goed punt van dhr. Kint! eBay kan inderdaad flink wat geld schelen. Ik ben stiekem ook wel eens een beetje aan het kijken of er al een HiCap opstaat :P .

De Matrix 904 is een speaker die stroom wil. Rotel is een merk dat dat goed kan. Arcam kun je dan in bi-mp zetten. Naim kan het ook wel, maar een Nait5i is denk ik niet voldoende om hem een beetje tot z'n recht te laten komen. Ik zit eigenlijk dan al te denken aan veel duurdere versterkers. Weet waar je aan begint als je dat soort luidsprekers wil kopen. Op de tweedehands markt zijn ze goedkoop, maar ze blijven medogenloos op elektronica. Veel mensen doen dit en dan sturen ze het bij wijze van aan met een Sony mini-set.

Overigens wordt een systeem met dure luidsprekers en simpele electronica een 'mullet' genoemd op het Naim forum. Da's namelijk precies het tegengestelde van source first ;) . Maargoed, ik ben een semi-mullet-persoon. Mijn versterker is een beetje cheap :P .

Music Addicted

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Eergisteren na werk op locatie in Arnhem vh Versloot (?) audio binnengelopen en daar met de verkoper staan praten. Hij adviseerde mij eerst eens rustig naar speakers te luisteren. Hoewel een setje Matrixen'en 2e hands erg aantrekkelijk kan zijn, raadde hij me aan eerst te luisteren. Dynaudio stond vrij hoog bovenaan zijn favorieten lijstje. Daarnaast zei hij op Hifi.nl 2e hands een Bryston en een Krell versterker gezien te hebben voor rond de € 1000 welke hij persoonlijk zonder nadenken zou kopen.
Vanmiddag in Enschede een winkel binnengelopen, gevonden via hifi.nl. Aqoustique is de naam van de zaak. Veel design spul. Weinig keus. Niet echt veel bijzonders naast wat Marantz en Rotel. Bovendien leken de verkopers niet echt haast te maken mij te helpen, ondanks dat ik een McGregor trui aan had :P
Vanavond W&W audio gebeld. Een ietwat vreemd ogend concept. Openingstijden ma-vr van 19.00-22.00. Na een tijdje met de verkoper gepraat te hebben werd me eea duidelijk. Hij runt de zaak alleen. Overdag veel op weg om dingen te in- en verkopen. Hij raadde me af om s'avonds te komen omdat de inloop dan te groot zou zijn om rustig te luisteren. Ik ga binnenkort overdag langs om rustig te luisteren. Op zich is de keus niet al te groot, maar zowel nieuw als 2e hands zijn er een aantal mogelijkheden, zowel geintegreerd als voor+eind combinaties. Bovendien klonk de verkoper als zeer betrokken en nam hij telefonisch rustig de tijd mn vragen te beantwoorden. Website: http://www.wenwaudio.nl/
Volgende week naar Hifistudio city waar 2e hands/demo ook nog wat aardige dingen staan.
Er is dan nog een winkel in Enschede over: Hemmers B&G. Moet ik ook maar eens kijken :)
@ Boekster: ga binnenkort motor leren rijden. Zag dat we best wat overeenkomstige hobby's hebben naast Hifi. grappig :)

Orange & Red

• Boekster

Boekster

Naimoholic

C4M1 schreef op 21 augustus 2004 @ 00:05:
Eergisteren na werk op locatie in Arnhem vh Versloot (?) audio binnengelopen en daar met de verkoper staan praten. Hij adviseerde mij eerst eens rustig naar speakers te luisteren. Hoewel een setje Matrixen'en 2e hands erg aantrekkelijk kan zijn, raadde hij me aan eerst te luisteren. Dynaudio stond vrij hoog bovenaan zijn favorieten lijstje. Daarnaast zei hij op Hifi.nl 2e hands een Bryston en een Krell versterker gezien te hebben voor rond de € 1000 welke hij persoonlijk zonder nadenken zou kopen.
Vanmiddag in Enschede een winkel binnengelopen, gevonden via hifi.nl. Aqoustique is de naam van de zaak. Veel design spul. Weinig keus. Niet echt veel bijzonders naast wat Marantz en Rotel. Bovendien leken de verkopers niet echt haast te maken mij te helpen, ondanks dat ik een McGregor trui aan had :P
Vanavond W&W audio gebeld. Een ietwat vreemd ogend concept. Openingstijden ma-vr van 19.00-22.00. Na een tijdje met de verkoper gepraat te hebben werd me eea duidelijk. Hij runt de zaak alleen. Overdag veel op weg om dingen te in- en verkopen. Hij raadde me af om s'avonds te komen omdat de inloop dan te groot zou zijn om rustig te luisteren. Ik ga binnenkort overdag langs om rustig te luisteren. Op zich is de keus niet al te groot, maar zowel nieuw als 2e hands zijn er een aantal mogelijkheden, zowel geintegreerd als voor+eind combinaties. Bovendien klonk de verkoper als zeer betrokken en nam hij telefonisch rustig de tijd mn vragen te beantwoorden. Website: http://www.wenwaudio.nl/
Volgende week naar Hifistudio city waar 2e hands/demo ook nog wat aardige dingen staan.
Er is dan nog een winkel in Enschede over: Hemmers B&G. Moet ik ook maar eens kijken :)
@ Boekster: ga binnenkort motor leren rijden. Zag dat we best wat overeenkomstige hobby's hebben naast Hifi. grappig :)
Uiteraard eerst even luisteren voordat je een aanschaf doet. Nadeel is alleen dat je dan niet weet wat je koopt, of je combinatie goed is. Bryston wordt veel gebruikt in combinatie met B&W, omdat Bryston veel stroom levert en B&W veel vraagt. Ook schijnt Bryston nog muzikaal te zijn, iets wat veel grote eindversterkers missen. Krell is naar mijn weten vrij analytisch, en daar moet je van houden. Ik heb het nooit gehoord, en boel de boehoefte eerlijk gezegegd ook niet, omdat het analytisch zou klinken. Daar hou ik namelijk niet van :) .

Dynaudio heeft ook zeker mooie spullen, maar het is niet mijn smaak. Het klinkt allemaal wat kil, ook richting analytisch. Als je daar van houdt kan het zeker wat voor je zijn! Maar gewoon even luisteren, dan weet je het.

Zelf vind ik het wel belangrijk als men even rustig de tijd voor je neemt. Je merkt het ook wel of het klikt of niet. Ik heb ook wel eens een discussie gehad met een verkoper die een totaal ander beeld had dan ik. Dat was zeker leuk, ik kon het best goed vinden met deze heer, ondanks dat onze smaak erg verschilde (behalve voor de B&W's :P ). Dat geldt overigens ook voor de winkel in Delft, vooral in Muzieksmaak. Qua apparatuur zijn we allebei Naimgek :P . In Rotterdam is het nog erger, daar heb ik z'n favo luidsprekers op een Naim set :D . Je kunt je voorstellen dat ik zowel in Delft als Rotterdam graag kom :) .
Maar de tijd krijgen van een verkoper is belangrijk, zoals ik al zei. Je kunt namelijk je verhaal ook doen, wat je van een set vindt, en dan kan er zonodig worden ingesprongen op iets dat je niet bevalt. Als er meegeluisterd wordt door de verkoper dan kan hij kijken waar hij wat kan verbeteren, omdat hij hetzelfde hoort als jij. Dat gaat niet als hij continu bezig is met andere mensen helpen. Zeker een keer overdag langsgaan :) . Het begin was vast goed!
Lekker rustig winkels afstrtuinen, informatie inwinnen over andere merken (die je misschien niet kent) zodat je keuze breder wordt en je later uit een select groepje je keue kunt maken. Niets overhaasten!

Overigens heb ik zelf geen enkel rijbewijs (ja, erg slecht :X ), maar ik ga waarschijnlijk volgende maand beginnen met rijbewijsje B. De motor wacht ik nog een jaartje mee, zodat ik wat meer wegervaring heb :) .

Music Addicted

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Net met iemand gesproken. Ik kan voor € 700,- een setje Matrix 804's overnemen, de laatste serie voor de Nautilus. Wat is wijsheid? Deze speakers kopen, of toch eerst voor de versterker gaan? :X

Orange & Red

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Als je ze niet kunt aansturen heb je er eigenlijk niet veel aan :) . Echter, je hebt wel al wat moois staan. Probleem is: Je WEET niet hoe ze klinken. En misschien is het wel niets voor jou. Combineren is ook belangrijk. Een combinatie kan namelijk heel slecht klinken. Ik zou nu gewoon een versterker kopen, ondanks het goede aanbod. Als je die probeert op de huidige 804, dan kun je daarna misschien een keer een paar 804's op de 2e-hands markt kopen. Er stond in een Duits blad een nieuwe Nautilus-lijn. Die heb ik echter niet gezien (dammit :P ).

Maar de huidige serie komt ook uiteindelijk op de 2e-hands markt. Dingen niet overhaasten. Zonder een goede versterker kun je ze niet lekker laten spelen. Ik merk nu zelf ook dat m'n versterker tekort komt op wat hogere volumes. Dat heeft een Matriox 804 nog wel wat erger, en mijn versterker zit al in jouw klasse ;) .

Kortom, tread woth caution ;) .

Music Addicted

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Na een week van stilte weer een bericht. Heb niet stilgezeten afgelopen periode, integendeel. Heb veel gelezen, geinformeerd, winkels binnengelopen, en geluisterd. Gisteren bij W&W Audio in Enschede op bezoek geweest. Zoals ik al verwachtte een alles behalve doorsnee audio winkel. Gelegen in een woonwijk buiten de singels, zonder borden aan de gevel een iewat moeilijk te vinden pand. Na aangebeld te hebben en langs de geopende deur een Mark Levinson op een stapel dozen gezien te hebben wist ik goed te zijn. ;) Ik werd uitgenodigd naar boven te lopen. Beneden was naast heel heel veel dozen niet veel te zien. Op de eerste verdieping trof ik een absoluut volgebouwde kamer aan. Rijen speakers achter elkaar, versterkers en cd-spelers op boekenplanken langs de muur. Een bank en een tafel met asbak om rustig te kunnen luisteren. Nadat ik had uitgelegd wat ik precies wilde en ik en mn vriendin het eerst bakkie koffie hadden gehad de eerste combo van de middag. :Y)
Een set Usher Compass M700II speakers die stonden in te spelen, een EAC T1000 cd speler op mijn Marantz SR4300. Even ter referentie wat ik nu heb en wat voor moois dit zou gaan worden. Het geheel heeft een aardig midden. Omdat ik momenteel een set DM602's heb staan werden de Ushers al snel vervangen door een set DM603, het vloerstaander model van de 602's. Direct kwam er meer laag uit de set, de Usher waren niet voor niks aan het inspelen, maar werd het geheel ook minder open en een stuk rommeliger. Bovendien is de combo B&W en Marantz erg warm, te warm.
Als eerste serieuze versterker een NAD C370. Het beeld werd gecontroleerder, meer open en vooral veel ruimtelijker. De muziek kwam volledige los van de speaker.
Omdat we veel te beluisteren hadden gingen we snel door naar de volgende set.
De Rotel RB03 met RC03. Dezelfde combo had ik al gehoord bij Hobo, dan met RB01, en kon me wederom niet bekoren. Goede controle over het geluid, maar het blijft bij de speakers hangen.
Vervolgens een Hafler set, bestaande uit voor-: Series 915, en eind- series 9300. Wat een heerlijk muzikaal geluid kwam er uit deze combo. Zo rustig, zo gecontroleerd. Er viel een blok spanning van de muziek af, alles leek vanzelf te spelen. Voor het eerst zat ik niet met kromme tenen te luisteren, maar leek het te kloppen. :9
Hier werden de Ushers nog eens op aangesloten, waardoor het beeld een stuk ruimtetelijker werd, iets wat met de DM603's nog wat tegenviel. Ik kreeg met de Ushers het gevoel dat de band live stond te spelen. :D
Vervolgens de DM603's weer teruggezet, en hierop een Aragorn 4004 eindtrap met Nakamichi CA5E voortrap op aangesloten. Het geheel erg vlak, weinig dynamisch, weinig reden lang naar te luisteren.
Op naar de Electrocompaniet EC1. Kan me eigenlijk niet goed herrineren wat ik hierover gedacht heb, maar het was niet echt veelbelovend.
Tot slot een Rotel RC972 icm RB980 aangesloten. Het werkte allemaal prima, maar deed niks met me.
Een ding was zeker, de Hafler set verdiende wat meer luistertijd. Het gaat hier om een wat oudere set, van Amerikaanse komaf. Moet bij elkaar rond de € 750 gaan kosten. Ik heb na het vertonen van legitimatie de set mee mogen nemen inclusief een aantal goede kabels. Het setje staat nu Miles Davis, Kind of Blue voor me te draaien.
Ben erg onder de indruk. Waarschijnlijk van de week langs om af te rekenen.
Ik houd jullie op de hoogte :)

Orange & Red

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Hafler... Ik had er nog nooit van gehoord. Heb even gegoogled en zie dat het een bedrijf is dat zich veel met studioapparatuur bezighoudt. Ik kan me voorstellen dat het daardoor heel "eerlijk" is, wat ik op zich een voordeel vind. Het is alleen jammer van de slecht opgenomen CD's in je collectie, die vallen dan meteen door de mand. Als je van jazz houdt is het Chesky label nog wel een aanrader, hun CD's zijn, in ieder geval technisch, van grote klasse.

Great minds think alike!

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Jazz is slechts een van de muziek stijlen die mij kunnen bekoren. Originaliteit is eigenlijk de enige eis die ik aan muziek stel. Heb helemaal niks met overgeproduceerde voorspelbare riedeltjes. Kind of Blue is ondanks de opname kwaliteit en het feit dat het overgezet is van plaat op cd een van mijn favoriete albums. Melodie staat centraal in plaats van harmonie. Geen noot te veel. Met als bij-effect een hoop ruis op de achtergrond heeft het album toch recht op de levendigheid en controle die een goede versterker kan leveren.
Naast jazz kan ik ook luisteren naar pop, klassiek, rock, dance. Zolang er maar dat ene ritme of dat ene loopje inzit dat het geheel dynamisch maakt, je doet verrassen.
On-topic :) : Ik kende het merk Hafler ook niet. W&W is gespecialiseerd in 2e hands spullen (heeft overigens ook veel nieuwe spullen). Er is mij verzekerd dat ik de set op den duur kan inruilen. Ben erg blij met zaken zoals dit: het prijs en lage afschrijvings voordeel van 2e hands met de combinatie van de luisterorientatie die je in 'normale' winkels mag verwachten. Daarnaast een uitstekende service. Zondagmorgen 11 uur gebeld, en uitgenodigd om om 3 uur smiddags langs te komen met eigen versterker om vervolgens ruim 2 uur om mn dooie gemak te kunnen luisteren onder het genot van een kopje koffie. :Y)
Overigens wil hij officieel importeur worden van Usher speakers. Wellicht de moeite waard eens te beluisteren. Binnenkort een review op hifi.nl, er was van de week een setje opgehaald om te reviewen ;)

Orange & Red

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Net als Verbal Kint heb ik nog nooit van Hafler gehoord, maar zijn woorden zijn waar. Bedenk je goed dat als je kiest voor een studioset, je een heel eerlijke weergave krijgt. Je moet er van houden, iets wat jij blijkbaar doet :) . Wel een aanrader om ook wat andere CD's te proberen (bijvoorbeeld wat vlakkere CD's, gecomprimeerde opnames, enz.) zodat je een goed beeld hebt van wat de set met je CD's gaat doen. Als het goede CD's goed laat klinken en slechte CD's echt bereord laat klinken, bedenk je goed. Veel muziek die op de markt is, is slecht opgenomen. Je hoort het op vrijwel elke goede set, maar op studiosets/analytische sets nog veel beter.

Ook van Usher luidsprekers heb ik nog niet gehoord trouwens. Wat me niet zou verbazen, is dat de Ushers niet per sé minder laag geven, maar strakker laag. Dat is niet hetzelfde :) . De 600-serie is een luidspreker die z'n laag flink kan opfokken :P .

Je hebt in ieder geval iets bijzonders staan :) . Van beide merken nog nooit gehoord, en aan de prijs mankeert ook niet veel zo te merken :p .

Music Addicted

Verwijderd

Usher is Chinees dat moest jij toch weten Boekster :P. Hafler is al een oud merk, heeft ook echte powerbakken. Over geluid kan ik helaas niets zeggen, wel dat die bakken niet stuk te krijgen zijn, als ik de bezitters mag geloven.

Usher jat nog al wat concepten van westerse fabriekanten. Maar sommige modellen zijn ook echt high-end.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 16:30 ]

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 16:29:
Usher is Chinees dat moest jij toch weten Boekster :P. Hafler is al een oud merk, heeft ook echte powerbakken. Over geluid kan ik helaas niets zeggen, wel dat die bakken niet stuk te krijgen zijn, als ik de bezitters mag geloven.

Usher jat nog al wat concepten van westerse fabriekanten. Maar sommige modellen zijn ook echt high-end.
Nouja, ik ken wel een aantal Chineese merkjes, maar die niet. Ik luister overwegend Britse zut :p .

Music Addicted

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Klopt. Usher is idd Chinees. Volgens is de ontwerper Amerikaans en wordt het geproduceerd in Taiwan. Schijnt dat er nogal wat spullen worden nagemaakt in China. Dat ze bv Brits spul uit elkaar schroeven en het dan goedkoper zelf namaken. Arbeidsloon kost toch niks daar. Vrouwen moeten zelfs verplicht met 45 met pensioen, mannen met 50 om de doorstroom te bevorderen.
Usher werd in eerste instantie door een ander Nederlands bedrijf geimporteerd. Niet echt succesvol. Die kerel van W&W heeft het toen overgenomen. Blijken speakers te zijn die wat langere inspeeltijd nodig hebben en het dan heel aardig doen. Hij wil nu een BVtje beginnen speciaal voor de import en distributie van die speakers in NL. Ik heb ze niet uitgebreid beluisterd en vergeleken, dus kan geen goed oordeel vellen. Wellicht zullen het goede prijs / kwaliteit speakers zijn waar we in de toekomst meer van zullen horen.
Mijn vriendin komt uit China / Shanhai. Ga daar volgend jaar een jaar heen. Ook maar eens goed om me heen kijken wat er zoal te im- / exporteren valt :)
Als iemand nog een cloon wil hebben van zn versterker hoor ik het wel :P
En over power hoef ik idd niet te klagen met deze set, eindtrap beschikt over 200Watt vermogen (klasse AB uiteraard). :7

Orange & Red

Verwijderd

C4M1 schreef op 30 augustus 2004 @ 16:52:
Mijn vriendin komt uit China / Shanhai. Ga daar volgend jaar een jaar heen. Ook maar eens goed om me heen kijken wat er zoal te im- / exporteren valt :)
Als iemand nog een cloon wil hebben van zn versterker hoor ik het wel :P
Mijn versterker is al een clone (DiY Pass Labs), in China is erg mooi spul te koop. Dan bedoel ik de op eigen bodem ontwikkelde spullen, erg fraai ogend spul :).

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52
Mijn ervaring is dat acoustische muziek en jazz erg goed klinken op neutraal ('eerlijk') klinkende sets. Let wel dat het dan vaak tegenvalt met klassiek of rock (zwaardere muzieksoorten met een voller geluid).

Over bi-ampen wil ik het volgende kwijt: het geeft je zeker niet meer bas, maar je bas wordt er wel wat strakker van. Net als kabels is bi-ampen meer de icing on the cake zoals de Angelsaksen zeggen en mag het nooit een wereld van verschil zijn (i.e. dan is er iets mis).

OT: ik zie trouwens dat het hifi.nl forum dicht is. Good riddance eerlijk gezegd, discussies daar gingen vaak nergens over, werden eeuwig herhaald en de moderatie was vrij zwak. Een goede beslissing om het te sluiten, de site zelf is een stuk beter.

[ Voor 22% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-08-2004 18:40 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Probeer mn pc door te lussen, via de pre-outs van de front kanalen van mn Marantz naar de tape-in van mn Hafler. Helaas geen geluid. Kan het zijn dat dit komt omdat ik mn pc dig. coax. heb aangesloten op de Marantz en dit niet geDAC't wordt als het direct wordt doorgekoppeld? :? Een koptelefoon aansluiten op mn SR4300 geeft overigens wel geluid.
Zal zo voor de volledigheid een jack-tulp kabeltje trekken tussen PC & Marantz..Eerst wat chicken wings de oven in en mn biertje opdrinken :Y)
edit:
Is het trouwens een optie tussen PC en Marantz een goede DAC convertor te zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door C4M1 op 30-08-2004 23:44 ]

Orange & Red

Verwijderd

C4M1 schreef op 30 augustus 2004 @ 23:41:
Probeer mn pc door te lussen, via de pre-outs van de front kanalen van mn Marantz naar de tape-in van mn Hafler. Helaas geen geluid. Kan het zijn dat dit komt omdat ik mn pc dig. coax. heb aangesloten op de Marantz en dit niet geDAC't wordt als het direct wordt doorgekoppeld? :? Een koptelefoon aansluiten op mn SR4300 geeft overigens wel geluid.
Zal zo voor de volledigheid een jack-tulp kabeltje trekken tussen PC & Marantz..Eerst wat chicken wings de oven in en mn biertje opdrinken :Y)
Heb je op je versterker de source direct knop aanstaan?
Oid in die richting :)

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Denk niet dat dat er veel me te maken heeft. Ik moet de juiste input selector nemen op mn Marantz (dig in / DVD), source direct is niet meer dan de naam al doet vermoeden. Alle afstellingsmogelijkheden worden overgeslagen...

Orange & Red

Verwijderd

C4M1 schreef op 30 augustus 2004 @ 23:46:
Denk niet dat dat er veel me te maken heeft. Ik moet de juiste input selector nemen op mn Marantz (dig in / DVD), source direct is niet meer dan de naam al doet vermoeden. Alle afstellingsmogelijkheden worden overgeslagen...
Dat is volgens mij niet waar. Bij source direct wordt de DAC van je versterker overgeslagen en de DAC van je bron gebruikt (bijv de cd speler).

Als jij een signaal van je receiver naar je amp stuurt en je hebt je Source direct aanstaan op 1 van de twee, hoor je niks. Volgens mij moet je de source direct van je versterker uitzetten en die van je receiver aan.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52
Dat is volgens mij niet waar. Bij source direct wordt de DAC van je versterker overgeslagen en de DAC van je bron gebruikt (bijv de cd speler).
Source direct slaat alleen alle digitale DSP circuits over, heeft niets te maken met digitale of analoge bronnen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op 31 augustus 2004 @ 00:02:
[...]

Source direct slaat alleen alle digitale DSP circuits over, heeft niets te maken met digitale of analoge bronnen.
Ook best :) Waar het om gaat is dat ik hem aanraad om is te kijken of op een van de twee SD aanstaat.

Ik heb het effe op de site van marantz opgezocht.
'Bypasses all regulators in the pre-amplifier (balance, treble, bass) '

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 00:05 ]

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Nog geen succes. :( Zal mn dealer wel eens vragen of hij het weet.

Orange & Red

Verwijderd

C4M1 schreef op 31 augustus 2004 @ 00:33:
Nog geen succes. :( Zal mn dealer wel eens vragen of hij het weet.
mmm raar.
Heb je je dig. ins wel allemaal aanstaan en/of goed ingesteld.
Dwz je 1e of 2e dig. coax-in staat ingesteld op de input die je selecteerd.

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
ja, zoals ik al eerder aangaf komt er signaal binnen op mn Marantz, koptelefoon geeft wel geluid

Orange & Red

Verwijderd

geen tape monitor die je in moet schakelen toevallig?

-edit-
volgens de handleiding moet de schakelaar van de tape monitor (rechts naast de volumeknop) omhoog staan

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 13:30 ]

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
ja, klopt :) ik had de handleiding van de site er al bijgepakt, werkt ook niet :(

Orange & Red

Verwijderd

hang er eens een discman aan, kijken wat ie doet (of niet doet..)

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-12 10:56
Trek de stekker van de koptelefoon eens uit de Marantz :Y) Wedden dat die het dan direkt doet ;)
Heeft mij eerst ook een hele tijd gekost, voordat ik daaruit was.

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Ik heb het probleem gevonden, moest mn Hafler niet aansluiten via tape, maar aux, en dan aux als input selecteren. Bedankt voor de tips in elk geval. _/-\o_
Nu erst een rustig luisteren naar wat gecomprimeerde opnames (onder andere een aantal live-sets die ik niet op cd heb/hoef), en films in DD formaat. Later deze week langs bij W&W om de zaak de beklinken. Er moet nog even onderhandeld worden over bekabeling. Hij heeft van alles en nog wat liggen, ik heb ook nog de nodige bekabeling nodig. Wil het alleen niet te gek maken atm, omdat ik het geld denk ik eerst beter kan investeren in een speaker upgrade. Ik heb nog goede speaker kabel nodig, en interlinks tussen Marantz & Haflers onderling. Bovendien zijn mn powercords en stekkerdozen niet 'je van het'. Als ik niet oppas laat ik me honderden euro's kabels aanpraten terwijl mn Hafler denk ik meer verdient dan een paar DM602's...problematiek :)

Orange & Red

• Boekster

Boekster

Naimoholic

De 602 wordt aangeduidt als een van de betere luidsprekers uit de 600-serie. Ik zou me daar niet verschrikkelijk druk om maken nog. Ik ben een beetje aan het neigen naar 'source first'. Dat wil zeggen dat je met simpele luidsprekers en goede elektronica meer kunt bereiken dan dure luidsprekers en mindere elektronica.

De 602 is in de HiFi+ een product of the year geweest. HiFi+ is in mijn ogen een van de betere HiFi bladen op dit moment. Hun kritiek neem ik zeker serieus bij het kijken naar apperatuur. Denk er rustig over na. Kabels voor honderden euro's is ook nonsense, maar gewoon een goede kabel is zat. De luidsprekers kunnen waarschijnlijk meer dan je denkt.

Music Addicted

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Denk dat mn gehoor eea zal moeten bepalen.
Wellicht dat vanuit de source-first filosofy mn HK cd speler er als eerst aan moet geloven.
Tijdens het luisteren naar verschillende versterkers is me 1 ding wel opgevallen op het moment dat ik switchede van de DM602's naar een setje Ushers (van rond de € 1000,-). Dat was de enorme verbetering in plaatsing. Dat was eigenlijk het enige punt van kritiek op de Hafler set. Ik vond de plaatsing met name bij de NAD een stuk beter. Met het aansluiten van andere speakers werd dit probleem een stuk kleiner. Hopelijk zsm een nieuwe luistersessie, om het toekomstpad te bepalen. Zal na aanschaf van deze versterker + bekabeling echt eerst moeten sparen voordat er een nieuwe upgrade komt. Het is natuurlijk wel leuk om te weten waar je voor werkt/spaart en helpt een stuk bij het orienteren als je weet wat voor onderdeel er als eerst wordt ge-upgrade :)

Orange & Red

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Ik merk trouwens net dat ik met de huidige schakeling zowel met mn Marantz als met mn Hafler volume en alle andere functies kan regelen. Welke van de 2 versterkers is nu de voorversterker, of zijn ze dat alle2?
Ik dacht dat het de bedoeling was het voorversterker gedeelte van de Marantz via de pre-outs volledig overgeslagen zou worden, of heb ik het niet goed begrepen? :? :X

Orange & Red

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Je hebt de pre-out (van de voorversterker van de Marantz) op de voorversterker van de Hafler aangesloten ;) . Je hebt er nu dus 2. Het mooie is dat je een CD-speler op de Hafler kunt zetten, die dan dus niet door de slechte voorvsersterker van de Marantz gaat.

Arcam lost dit op door zijjn eigen volume te fixen op een vast punt, instelbaar door de gebruiker. Andere merken doen dit vrijwel niet, vandaar dat je twee volumeknoppen hebt. Oppassen dus, anders blaas je straks een van je luidsprekers weg.

Een eindversterker heeft geen volume-pot. Die wordt geregeld door de pot van de voorversterker. In jou geval was de voorversterker juist het zwakke punt, en wilde je daar omheen. Een eindbak werkt dan dus niet :) .

Music Addicted

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Ah, bedankt, nu begrijp ik het pas helemaal denk ik :). Na wat luistertesten op het gebied van gecomprimeerde muziek via pc kan ik wel tot de conclusie komen dat de huidige setup een wereld van verschil maakt tov van vroegere tijden ;) . Dankzij de Hafler eindtrap komt er oneindig meer controle & detail in het geluid. Wat voorheen dikke kluwen wol waren lijkt nu als mooie draden gelijmatig door de drivers heen te glijden. Aanwezig maar getimed laag en openheid van het geluid doen me ontspannen en meer op de muziek te letten dan op de kwaliteit. :9
Minpunten in de set zijn ruis (alleen via pc), zelfs als de muziek uit staat. Even controleren of er nergens een aardlus zit. Ik ben overigens niet van plan hier voorlopig erg veel in kabels te investeren, dat laat ik denk ik voor de opnames via cd-speler. Daarnaast een ietwat schel klinkend hoog. Dit kan ook aan de metalen tweeter van de B&W's liggen. Als laatste de plaatsing. Dit blijf ik niet meer dan gemiddeld vinden. Gedeeltelijk een probleem van mn huidige ruimte, gedeeltelijk de speakers. Ik hoop dit te kunnen verbeteren met een speaker upgrade in de nabije toekomst. Misschien is de Hafler ook niet de beste set op het gebied van plaatsing. Verder ben ik me er van bewust bij het uitzoeken van een huis in de toekomst ook aandacht te vestigen op de akoestiek :7
Mijn ervaring is dat acoustische muziek en jazz erg goed klinken op neutraal ('eerlijk') klinkende sets. Let wel dat het dan vaak tegenvalt met klassiek of rock (zwaardere muzieksoorten met een voller geluid).
Zit wel iets in. Fijngevoelige muziek zoals lichtere jazz, Seal's 'Kiss from a Rose' en dit soort nummers lijken het beter te doen dan pure rock. Gelukkig zijn mijn metal-dagen verstreken ;)
Vanavond Hero op DVD kijken. Ben vandaag bovendien begonnen aan het maken van een audiofiel volledig onverantwoord meubel. Ik heb niet genoeg ruimte om een apart tv meubel en audiomeubel naast elkaar te zetten, daarom dit geheel in een ding bouwen, zoals er onlangs ook een topic over voorbijgekomen is. Ik deel de achtertuin met de Hubo. Zag daar onder een van de overkappingen een kast liggen die daar al jaren ligt. Mooi hout, precies 2 keer de afmeting die ik nodig heb. Na toestemming gekregen te hebben van de baas van de Hubo heb ik deze uit elkaar geschroeft, en schoongemaakt. Vervolgens de planken door midden gezaagd. Morgen het geheel ombouwen tot een audio/tv meubel in een. Denk het vrij simpel te houden. Plank op de vloer, plank onder de tv, dit geheel met 6 houten poten verbinden. De planken voor mn audio spul moeten in hoogte verstelbaar worden. Denk dat ik wat gaten boor in de draagpoten van het geheel en hier stevige metalen pinnen doorheen steek welk de planken kunnen dragen. Vanavond nog even nachtje over slapen, morgen het geheel afmaken. Als ik er aan denk zal ik mn vriendin vragen haar DC mee te nemen voor wat pics. Ik ga echter niet voor de schoonheidsprijs dus verwacht er niet te veel van :P . Het is vooral belangrijk mn audio onderdelen van de vloer af te krijgen. Binnenkort een update. :Y)

Orange & Red

• Boekster

Boekster

Naimoholic

C4M1 schreef op 01 september 2004 @ 21:29:
Ah, bedankt, nu begrijp ik het pas helemaal denk ik :). Na wat luistertesten op het gebied van gecomprimeerde muziek via pc kan ik wel tot de conclusie komen dat de huidige setup een wereld van verschil maakt tov van vroegere tijden ;) . Dankzij de Hafler eindtrap komt er oneindig meer controle & detail in het geluid. Wat voorheen dikke kluwen wol waren lijkt nu als mooie draden gelijmatig door de drivers heen te glijden. Aanwezig maar getimed laag en openheid van het geluid doen me ontspannen en meer op de muziek te letten dan op de kwaliteit. :9
Minpunten in de set zijn ruis (alleen via pc), zelfs als de muziek uit staat. Even controleren of er nergens een aardlus zit. Ik ben overigens niet van plan hier voorlopig erg veel in kabels te investeren, dat laat ik denk ik voor de opnames via cd-speler. Daarnaast een ietwat schel klinkend hoog. Dit kan ook aan de metalen tweeter van de B&W's liggen. Als laatste de plaatsing. Dit blijf ik niet meer dan gemiddeld vinden. Gedeeltelijk een probleem van mn huidige ruimte, gedeeltelijk de speakers. Ik hoop dit te kunnen verbeteren met een speaker upgrade in de nabije toekomst. Misschien is de Hafler ook niet de beste set op het gebied van plaatsing. Verder ben ik me er van bewust bij het uitzoeken van een huis in de toekomst ook aandacht te vestigen op de akoestiek :7
Ik luister zelf heel erg naar de muziek, maar ik luister de eerste aantal seconden wel of de kwaliteit goed is. Als ie goed is dan kan ik ook extra genieten van de muziek. Als dekwaliteit minder is dan kan ik me ook wel de CD lang blijven storen, tenzij de muziek dusdanig veel goed maakt :) .

Ruis is inderdaad niet vreemd als je veel dingen aan elkaar hebt hangen. Ik heb er overigens altijd last van, behalve als het speelt. Dan wordt het gewoon overstemd. Als ik echter dicht bij de luidsprekers sta hoor ik het goed. Op de luisterposietie hoor ik niets. Naim-trekje, tweeter hiss. Niets aan te doen, maar ook niet storend. Met muziek luisteren hoor je toch niets :) .

Harde ruimtes verzorgen vaak een schel hoog. Veel mensen geven de metaldomes van de B&W's de schuld, maar combinaties zijn ook belangrijk. Als de elektronica (versterker, cd-speler of beide) van nature al een beetje meer hoog geeft, dan geven de B&W's dat genadeloos door. Ik zelf vind het natuurlijk hoog geven, maar als het zo opgeomen is kan het flink schel klinken. Veel mensen kunnen niet tegen scherpe s-klanken. Een mens doet dit echter zelf ook.

Plaatsing kan ook gevolg zijn van plaatsing van de luidsprekers in de ruimte. De ene speaker staat graag ver uit elkaar, terwijl de ander dit liever niet heeft. Het is maar net hoe je ze kwijt kunt ook. Ik zelf vind plaatsing niet interessant, maar realisme is wel belangrijk. Als jij veel hecht aan plaatsing zou je moeten kijken of je die met wat schuiven kunt verbeteren, of inderdaad naar andere luidsprekers kijken, als dit niet lukt.

Een huis uitzoeken op akoestiek lijkt me wat ver gaan. Je kunt een kamer al goed verbeteren met materialen of het plaatsen van meubelen. Verder zou ik me niet al te druk maken :p .

Music Addicted

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Audiomeubeltje in elkaar. Nog even wat afwerken vanmiddag. Toch maar gekozen voor gefixeerde planken. Kwam net even beter uit qua stevigheid, er staat een tv op van 50kg. Heeft me bij elkaar een euro of 30 gekost, waarvan 15 voor wieltjes, en 10 voor plakplastic om het geheel af te werken. :7 Zal mn vriendin vragen dit weekend webcam mee te nemen. :*)

Orange & Red

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Vrijdagavond de deal afgerond bij W&W. De Hafler voor- en eind samen voor € 750,-. Tussen voor en eindbak een Rapport interlink, naar mn speakers 2* 3m Analysis Plus 'Theater 2' kabels. Het geheel afgerond op € 850,-. Mede door het einde van mn budget (heb ook motorrijles genomen :P :9 ), hebben we het voor dit moment op deze kabels gehouden. Nog geen uitgebreide tests gedaan. Hij had voor deze lengtes in combinatie met het beperkte budget niet erg veel liggen, maar heeft me de garantie gegeven dat ik binnenkort wat kabels kan testen, en deze set kabels voor dezelfde prijs kan inruilen _/-\o_ .
Naast deze bekabeling heb ik dankzij een tip van Verbal Kint via dit topic:
http://forum.hifi.nl/inde...dcfec82ff688005d8066381c1
besloten een Sitecom netfilter te halen, maar liefst een tientje bij dynabite :z . Het geheel staat nu in te spelen, binnenkort wat luisterervaringen en evt vergelijkingstests.
Voor dit moment wil ik het hierbij laten. Ik wil iedereen maar met name Boekster erg bedanken voor de vele nuttige inbreng in dit topic _/-\o_ :Y) Ben erg gelukkig met mn nieuwe set :D
Nu even wat tijd aan mn vriendin besteden, die verdient het meer dan wie ook ;)

Orange & Red

• Boekster

Boekster

Naimoholic

C4M1 schreef op 13 september 2004 @ 23:29:
Vrijdagavond de deal afgerond bij W&W. De Hafler voor- en eind samen voor € 750,-. Tussen voor en eindbak een Rapport interlink, naar mn speakers 2* 3m Analysis Plus 'Theater 2' kabels. Het geheel afgerond op € 850,-. Mede door het einde van mn budget (heb ook motorrijles genomen :P :9 ), hebben we het voor dit moment op deze kabels gehouden. Nog geen uitgebreide tests gedaan. Hij had voor deze lengtes in combinatie met het beperkte budget niet erg veel liggen, maar heeft me de garantie gegeven dat ik binnenkort wat kabels kan testen, en deze set kabels voor dezelfde prijs kan inruilen _/-\o_ .
Naast deze bekabeling heb ik dankzij een tip van Verbal Kint via dit topic:
http://forum.hifi.nl/inde...dcfec82ff688005d8066381c1
besloten een Sitecom netfilter te halen, maar liefst een tientje bij dynabite :z . Het geheel staat nu in te spelen, binnenkort wat luisterervaringen en evt vergelijkingstests.
Voor dit moment wil ik het hierbij laten. Ik wil iedereen maar met name Boekster erg bedanken voor de vele nuttige inbreng in dit topic _/-\o_ :Y) Ben erg gelukkig met mn nieuwe set :D
Nu even wat tijd aan mn vriendin besteden, die verdient het meer dan wie ook ;)
Dat was nou ook weer niet nodig :> . Graag gedaan hoor :) .

Maar veel plezier met de set, dat gaat ongetwijfeld goedkomen. Lekker met je neisje op de bank gaan zitten en genieten van een muziekje :) .

Music Addicted

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Mooi!

Weer iemand op het rechte (stereo) pad! ;) :P

Great minds think alike!

Verwijderd

Boekster schreef op 01 september 2004 @ 22:18:
[...]
Ruis is inderdaad niet vreemd als je veel dingen aan elkaar hebt hangen. Ik heb er overigens altijd last van, behalve als het speelt. Dan wordt het gewoon overstemd. Als ik echter dicht bij de luidsprekers sta hoor ik het goed. Op de luisterposietie hoor ik niets. Naim-trekje, tweeter hiss. Niets aan te doen, maar ook niet storend. Met muziek luisteren hoor je toch niets :) .

Harde ruimtes verzorgen vaak een schel hoog. Veel mensen geven de metaldomes van de B&W's de schuld, maar combinaties zijn ook belangrijk. Als de elektronica (versterker, cd-speler of beide) van nature al een beetje meer hoog geeft, dan geven de B&W's dat genadeloos door. Ik zelf vind het natuurlijk hoog geven, maar als het zo opgeomen is kan het flink schel klinken. Veel mensen kunnen niet tegen scherpe s-klanken. Een mens doet dit echter zelf ook.
Ik moet toch hier op reageren, ik kan het namelijk niet laten, apparatuur hoeft helemaal niet zoveel te ruizen (halfgeleiders zullen altijd wat ruis hebben, wat je kan horen als je versterker maximaal opendraait en je oor tegen je tweeter houdt). En ik verwacht in de hogere prijsklasse dat het de versterker muisstil is als je voor de speakers staat (100db gevoelige hoornspeakers daargelaten). Zo gevoelig zijn B&W speakers nu ook weer niet :).

Ik ben met je eens dat harde ruimtes voor extra reflecties zorgen en dit kan samen met een metal dome voor een te scherp hoog zorgen. Echter sommige speakers overdrijven :).

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 12:26:
[...]

Ik moet toch hier op reageren, ik kan het namelijk niet laten, apparatuur hoeft helemaal niet zoveel te ruizen (halfgeleiders zullen altijd wat ruis hebben, wat je kan horen als je versterker maximaal opendraait en je oor tegen je tweeter houdt). En ik verwacht in de hogere prijsklasse dat het de versterker muisstil is als je voor de speakers staat (100db gevoelige hoornspeakers daargelaten). Zo gevoelig zijn B&W speakers nu ook weer niet :).

Ik ben met je eens dat harde ruimtes voor extra reflecties zorgen en dit kan samen met een metal dome voor een te scherp hoog zorgen. Echter sommige speakers overdrijven :).
Ach, het zal mij verder worst zijn. Je hoort het ook niet verder, tenzij je voor de luidsprekers staat. Het is de manier waarop de compnenten opgebouwd zijn. Voor mij klinkt het gewoon heerlijk, dan ga ik nietzitten muggenziften dat ie 'net een beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetje sist' (want dat is echt alles). Als jij daarvoor een hele goede versterker zou laten staan moet je datzelf weten. Ik ga in ieder geval niet dag en nacht voor m'n luidsprekers staan ;) . Overigens wordt het hiet niet erger naarmate ik hem verder opendraai. (vond ik zelf ook al vreemd)

De B&W's krijgen vaak de schuld en dat is misschien wel zo (het combineert lastig), maar mits goed aangestuurd geven ze echt een heel nauwkeurig hoog. Veel mensen zeuren overigens al snel over scherpe s-klanken en harde t-klanken. Die hebben waarschijnlijk nog nooit iemand horen spreken, want een beetje scherpte is normaal bij het praten met s'en en t's :) .

Music Addicted

Verwijderd

C4M1 schreef op 13 september 2004 @ 23:29:
een Sitecom netfilter te halen, maar liefst een tientje bij dynabite
hartelijk dank, mijn HT heeft zojuist ook weer een kleine upgrade gehad!
ik had in april al een keer naar informatique gemaild voor dit netfilter, maar zij beweerden toen in een reply mail dat sitecom dit product niet meer leverde :?

maar ik heb m nu eindelijk en nog voor een hele goeie prijs ook nog!

ik heb overigens nog niet echt een merkbaar verschil waargenomen, al "lijkt" de plaatsing wel wat verbeterd, misschien over een paar dagen meer info nog.

iig is 10 euro voor een goed stekkerblok zowiezo nooit een miskoop in mijn ogen, dus ik wacht rustig af op verdere verbeteringen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 16:53 ]

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Mooi, dat netfilter is zeker een prima upgrade. :Y) Bij mijn dealer kan ik voor rond de € 30,- afgeschermde netkabels halen (zelfbouw). Wellicht een goede aanvulling. Dan neem ik direct mn Sitecom blok mee. Hij heeft zo n' testapparaat waarmee je de hoeveelheid ruis/vervuiling op het net kan horen, ben erg benieuwd wat de kwaliteit van dit blokje is. Heb de audiokwaliteit nog niet rustig beoordeeld. Heb sowieso een andere interlink tussen voor en eindbak hangen waardoor het geluid anders is dan eerst (in eerste instantie lijkt het slechter, er zit nu een nieuwe Rapport kabel tussen van rond de € 25, terwijl ik de afgelopen weken op een zelfbouwkabel van rond de 100 heb geluisterd. Weet helaas niet welk merk/type/maker het was. Ik denk dat ik die nog eens mee naar huis ga vragen als de Rapport over een paar weken na het inspelen niet mooier wordt). Ben overigens erg benieuwd of dat Sitecom blokje ook ingespeeld moet worden. Ga vanavond wel wat switchen tussen oude en nieuwe blok, beoordelen of daar echt verschil tussen zit. De hele reden van deze upgrades was een extreem zware brom/ruis over mn speakers. :( De oorzaak daarvan heb ik gelukkig gevonden. Een dropveter van Marantz naar Hafler voorbak. Zelfs als de Marantz uit staat geeft die dropveter de ruis nog door. Doet blijkbaar dienst als antenne. Daar komt nu ook vervanging voor. :) Heb gelijk bij een aantal powercords de aarde afgeplakt maar dat lijkt in eerste instantie niet veel uit te maken. Op dit moment heb ik bijna geen ruis meer als die dropveter er tussenuit is. Ben benieuwd of het helemaal weg is op het moment dat ik er een normale interlink tussen hang. Anders toch maar wat afgeschermde powercords kopen. :)

Orange & Red

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Mijn eerste ervaringen met het nieuwe powerblock zijn niet echt positief. ;( Mn oude (Xenos?) blokje lijkt toch iets meer bas en rust in het geluid te brengen. Sowieso opmerkelijk dat je verschillen kunt horen tussen stekkerblokken tot € 10,-. Heb me nooit in de subjectivist / objectivist strijd geworpen, maar voel me nu toch wel meer aangetrokken tot de eerste categorie. :P Ik laat het zaakje wel een week of twee staan voordat ik nogmaals beoordeel. Overigens was mn vriendin het roerend eens over het feit dat materiaal ingespeeld moet worden. Ik dacht, hoe kan een vrouw die het verder niks interesseert dat nou weten... Haar vader had vroeger een karaoke set gehad (ze is Chinees :P), en daar was ze al tot de conclusie gekomen dat het na verloop van tijd steeds beter en beter ging klinken. O+

Orange & Red

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Net weer langs mn dealer geweest. Dat sitecom block hoef je ZEKER NIET te nemen voor het 'netfilter' dat erin zit. Mbv een Kemp 'noise detector' even wat echte netfilters beluisterd. Helemaal 0,0 ruis. Met dit netfilter niet of nauwelijks verschil tov een situatie zonder netfilter. :'( Daarnaast vond ik het geluid er ook al niet op vooruitgaan, maar goed, een nieuw blok heeft tijd nodig. Mn dealer zei dat het probleem met dit soort oplossingen vaak in de bandbreedte zit. De stroom wordt geknepen zodat er geen zuivere 16A meer stroomt.
Naast deze test heb ik wat interlinks gehaald die ik komende week eens rustig ga beluisteren.
Wat netfilters betreft ga ik denk ik geen andere blokken kopen maar onderstaande eens proberen te DIY'en }:O
http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/nl_2netfilter_1.html
Verder even genieten van mn nieuwste aanwinst op cd gebied: Diana Krall, the girl in the other room. :)

Orange & Red

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, maar het is me niet helemaal duidelijk geworden wat voor PC je nu hebt aangesloten op je versterker. Een PC is namelijk van nature al een ruisbron in zichzelf. Allemaal hoogfrequente straling die vaak zelfs buiten de kast nog gevolgen heeft. Ook geven veel PC geluidskaarten ruis, als je ruisvrij wilt zijn zou je ook een betere geluidskaart kunnen overwegen. En kijken of je PC geen invloed heeft op je audio apparatuur (hangt er ook vanaf hoever deze van elkaar verwijderd zijn natuurlijk).

Hier stond achterhaalde informatie…

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Op zich ging de discussie vooral over ruis in het algemeen en dan in het specifiek veroorzaakt door vervuiling op het stroomnet. Qua PC gebruik ik Soundstorm, digitaal coaxiaal naar Marantz (welk als DAC functioneerd), en dan analoog naar Hafler. Een nieuwe geluidskaart lijkt me redelijk overbodig, omdat 90% van mn muziek op cd-speler wordt gedraaid. Ik gebruik PC eigenlijk alleen voor films, en voor het 'voorbeluisteren' van albums alvorens ik tot koop overga.
PC staat los van audio meubel, dus ik zit zeer zeker niet met een stralingsprobleem. Ik zit nog wel met een aardlus, maar de oplossing in de vorm van een mantelstroomfilter en/of afplakken aarding van stroomkabels ligt voor de hand. Verder maak ik binnenkort een netfilter, en ga ik volgende week experimenteren met afgeschermde stroomkabels. Toch ergens de tijd mee vullen voordat ik geld heb voor een serieuze nieuwe upgrade ;)

Orange & Red

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Mooi!

Weer iemand op het rechte (stereo) pad!
Kan je nagaan dat mn upgrade lijstje er eerst als volgt heeft uitgezien:

- Subwoofer
- Bijpassende center (bij 602's)
- Bijpassende rears (Of nieuwe fronts & 602's naar achteren schuiven)
- .....nog wat stereo

Godzijdank op tijd weer mn verstand terug gevonden. Als ik er zo over nadenk moet je toch wel zo onevenredig veel geld uitgeven om alles fatsoenlijk HT + audio in te richten.....Blij dat ik vooralsnog mn prioriteit bij muziek heb gelegd :*) :Y)

Orange & Red

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Even wat pics gemaakt. Zal er geen fotocontest mee winnen, maar in elk geval een impressie van de Haflers :Y)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/cvanvelthoven/Voor%20en%20Eind.JPG

Voor- en Eind

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/cvanvelthoven/Voor.JPG

Voorversterker

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/cvanvelthoven/Eind.JPG

Eindtrap

Qua bekabeling dus nog geen definitieve keuzes. Ben nog wat ah experimenteren met verschillende modellen. Wat je nu ziet bij de voorversterker zijn een standaard netsnoer, en twee soorten Rapport kabels.
Bij eindtrap wederom standaard netsnoer, een lossliggende custom cable (weet net als bij Rapport geen exact type) en Analysis Plus Theater 2 luidspreker snoeren.
De planning is zelf een netfilter te maken, Belden powercord shielded netkabels te nemen, twee keer Rapport kabels (van Marantz naar Hafler, en tussen voor en eind), en tot slot nog wat experimenteren met luidsprekersnoeren. Eventueel nog een wat betere digitaal coaxiaal kabel van computer naar Marantz, maar dat heeft geen prioriteit.
Als dat er eenmaal ligt ga ik proberen geen geld meer aan randzaken te spenderen om zo snel mogelijk een speaker upgrade te kunnen realiseren :Y)

edit:
EINDELIJK eens wat plaatjes in dit topic ;)

[ Voor 3% gewijzigd door C4M1 op 19-09-2004 17:18 ]

Orange & Red

Pagina: 1