aansluiten microfoonjack 6,3mm

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik heb zelf een simpel microfoonvoorversterkertje gebouwd... op 1 ding na: ik moet de jackplug nog erop zetten. Maar daar komt men (nOOb) probleem: ik zou niet weten hoe :)
Ik heb al serieus gezocht, maar m'n probleem is zo simple dat 't antwoord blijkbaar niet gemakkelijk te vinden is.
ik heb ondertussen al begrepen dat de meeste niet al te dure microfoon elektret dingen zijn en dat die dus een voeding nodig hebben, mijn schakeling voorziet daarin, maar dan heb ik toch 3 lijnen: voeding, signaal, ground? En een microfoonjack heeft maar 2 aansluitingen?

welke is wat en hoe?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
Voeding komt gewoon op de signaal lijn te staan. Je hebt als het goed is aa nde ingang van je mic versterker een condensator zitten, die die voedingsspanning "tegenhoudt".

Verwijderd

euh, je probleem is zo wazig dat ik niet begrijp hoe je je versterker hebt kunnen opbouwen. Is het niet zo dat de ground == 0 van je voeding?...

• WubboZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

WubboZ

Evil Inside

Als je microfoon een stereo male stekker heeft koop je gewoon een stereo female jack. Simpel gezegt: mono 2 aansluitingen (normaal ground en signal), stereo 3 (normaal ground, left, right). Moet je alleen zelf nog ff uitpuzzele welk draadje aan welk pinnetje moet.
Volgens mij moet je gewoon een stereo 6,3 mm jack kopen en dat CORRECT aansluiten.

(\__/)
(='.'=)
This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

• the_stickie
WubboZ schreef op 13 augustus 2004 @ 12:50:
Als je microfoon een stereo male stekker heeft koop je gewoon een stereo female jack. Simpel gezegt: mono 2 aansluitingen (normaal ground en signal), stereo 3 (normaal ground, left, right). Moet je alleen zelf nog ff uitpuzzele welk draadje aan welk pinnetje moet.
Volgens mij moet je gewoon een stereo 6,3 mm jack kopen en dat CORRECT aansluiten.
ik heb een jackbus liggen, en wacht met aanlsuiten tot ik weet hoe...

microfoon is mono dus heeft 2 aansluitingen... een van die aansluitingen gaat naar de "in" en naar de voeding... de andere gaat naar ground dan is A waarsch signaal/voeding en B ground?

assci-impressie van 6,3mm jack:
' __
' / \ ------>A
' \__/
' | |
' | | ------>B
' | |

dit is btw de schakeling die ik heb opgebouwd:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/10

[ Voor 17% gewijzigd door the_stickie op 13-08-2004 13:15 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zet er in XLR connector is. Is een veel degelijkere plug dan al die rammelende jack bussen.

Voor mics die een fantoom spanning nodig hebben zal waarschijnlijk een stereo jack gebruikt worden.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:23
Eventuele voeding voor de microfoon kan van de aansluiting "voeding" gehaald worden.
Lijkt me niet nodig dus. Sluit jouw A op 'ingang' aan en B aan ground.
little_soundman schreef op 14 augustus 2004 @ 02:03:
Voor mics die een fantoom spanning nodig hebben zal waarschijnlijk een stereo jack gebruikt worden.
Ik heb nog nooit een mengpaneel gezien die fantoomspanning op een stereo-jack zet. Wel op XLR.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Je gaat toch geen 48v op een jackplug zetten? :D
XLR dus ;)

Verwijderd

Electreets hebben ook geen 48V nodig ;)

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/micamp.html
http://www.epanorama.net/...ltimedia_microphones.html
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/sbmicamp.html

Zelf gebruik ik voor electreets icm een geluidskaart:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                      10 uF
     +-----+             +                  
     |     |-----+--------||---------- audio
     |     |     |                              
     | mic |     +------[ 2,2KOhm ]--- +5V
     |     |                                    
     |     |-------------------------- ground
     +-----+

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 02:59 ]

• the_stickie
nee geen phantom voeding nee... maar wel een elcectret mic, en de hebben ook 5v voeding nodig...

euss: dat is exact wat ik zocht! thanx!
Pagina: 1