[DOS] base/5300 Memory low

Pagina: 1
Acties:

• TheScorpio
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10-2025
Zo... weer effe een vraag voor de guru's.
'k HEb een Novell 3, omgeving, en die werkt... eindelijk.
De clients hebben dos 6.20 en NWclient. Deze werkt goed. Nu is één van die pc's bijna tien jaar oud, dus moet worden vervangen. IVM licenties zet ik wel gewoon de hd over ('k krijg het niet voor elkaar om de data te copieren, dan ziet-ie dat en moet ik een nieuwe serial aanvragen).

Dus ik zet de hd, over, pas het tokenring drivertje aan, en wil weer booten.

De oude pc had een pentium 1, met 8mb. de nieuwe pc een Pentium II met 32 mb. Verder drivers etc. lijkt me niet relevant, verder verander ik namelijk niets.

Nu start ik hetzelfde programma (tijdsregistratie software in dos, die connect naar Novell), en nu geeft-ie de melding base/5300 memory low.

Nu heb ik al alles op LH gezet, en onnodige dingen eruit. Conventioneel geheugen, is nog steeds voor het opstarten van het menu (met daarin het programma) >500 kb.

Wie kan me helpen? Het moet werken voor 15.00 uur! HELLUP!

• TheScorpio
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10-2025
Snap er geen ruck van... maar is wel opgelost. Uiteindelijk good old qemm 7.5 geinstalleerd, en toen deed-ie 't wel. Wel vaag, meer geheugen, zelfde harddisk in een pc, en dan zeuren te weinig geheugen... :?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je himem.sys aanstaan?
Sommige programma's geven een melding als himem.sys/emm386.exe of andere memory managers geladen zijn. Moet dus zonder dat soort spul. Je hebt dan weinig conventioneel geheugen (<640 kb) maar wel alles boven de 1 MB vrij.

Andere reden kan zijn dat je met LH toch weinig geheugen vrij hebt.
probeer in config.sys eens de regel "DOS=HIGH,UMB" en emm386.exe laden met de parameter "noems". Overigens is >500 kb ook geen garantie, aangezien er dos-programma's zijn die > 580 kb eisen. Dat betekent dat je bijna alles in het HMA moet proppen. VLM (netware client) of client32 DOS doen dat ook op een slimme manier.

TS: Begrijp ik nou goed dat je exact dezelfde opstartbestanden bij de Pentium II gebruikt omdat je de schijf overzet (muv. netwerkdriver)? Zo ja, dan kan het haast niet anders zijn dan geen probleem met de BIOS-configuratie. DOS leunt sterk op het BIOS. Check eens hoe het zit met BIOS-shadowram. Gebruik daarvan gaat tenkoste van je HMA.

[ Voor 83% gewijzigd door SvMp op 30-08-2004 17:51 ]

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
In DOS heb je onderscheid tussen verschillende "soorten" geheugen. Ik heb d'r alweer een jaartje of wat niet meer naar gekeken, maar als ik me niet vergis is er een blok wat maximaal 650K groot is (verschilt per PC), het EMS geheuven, en de HMB (high memory block's), maar zeker weet ik het niet meer. Het is in ieder geval zo dat veel DOS programma's op dat eerste kleine geheugen leunen, en niet iets van de 32MB die je hebt pakken.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed