Het zomaar aanpassen van iemands post volgens jouw visie (censureren) werkt niet omdat diegene van wie de post wordt aangepast veelal geen respect voor zo'n actie heeft. Hoewel natuurlijk niet iedereen het opmerkt. M$ is immers een subjectief onderdeel van de post in kwestie; je censureert dus een mening van een persoon. In hoeverre die mening relevant is in het onderwerp in kwestie speelt voor jou waarschijnlijk wel een rol, maar voor de poster waarschijnlijk niet. Ook dit element zorgt voor wrijving. Misschien is de haat tegen M$ wel een bron van inspiratie voor de rest van de post; het is maar de vraag of de lezer een kenmerk als deze waardeert of niet. Immers kun je op deze manier het kaf van het koren scheiden. Dit punt negeer ik verder ik m'n post aangezien ik er van uit ga dat jullie het verschijnsel willen verbannen.
Om dat te bewerkstelligen is het zaak om het verschijnsel op een andere manier aan te pakken. Zoals Hawks zei, bij de wortel. Misschien is de wortel wel MS?

. M.i. is het een goede methode om een persoon die veelvuldig M$ gebruikt daar prive op aan te spreken en er achter te komen waarom hij / zij dat doet. Wanneer je begrijpt waarom iemand M$ gebruikt ipv MS ontstaan bepaalde patronen en daar kun je op inspelen dmv die persoon te overtuigen MS te gebruiken ipv M$. Het is echter wel zaak om niet direct te zeggen: "ik vind dat jij moet stoppen met M$ te gebruiken." Het is verstandiger om eerst de ander de vrijheid te geven zijn / haar standpunt te verkondigen en diegene uit te laten praten. Ook al weet je al ongeveer waar het op uit komt, dan nog is het verstandig om de ander uit te laten praten. Daardoor ontstaat meer potentie voor wederzijds begrip. Diegene die contact opneemt met de "M$-gebruiker" moet een gebruiker zijn waarvoor de ander respect heeft. Ook dit draagt bij aan een vruchtbare discussie. Dit toepassen bij iem. die het af en toe doet en/of niet veel op Tweakers.net komt is m.i. een verloren investering, tenzij je de hele wereld wilt veranderen.
Een aantal nadelen:
* Niet schaalbaar. Een methode als deze is niet schaalbaar. Het kost tijd en vergt energie. Houdt in het achterhoofd dat het doel niet is om "M$-gebruik" uit te bannen, maar te minderen. Het uitbannen is namelijk een onmogelijke strijd dus stel de grens niet te hoog in. De vermindering van het gebruik zorgt voor een prettigere sfeer op de website.
* Ondankbaar. Mogelijk is het voor sommigen ondankbaar werk omdat het lijkt alsof het niet effectief is. Het lange termijn effect zal echter wel duidelijk zijn voor lezers en hoewel je van hen waarschijnlijk geen bedankje zult ontvangen, kun je wel jezelf een schouderklopje geven. Sommige mensen kunnen daar niet goed mee omgaan.
Tja en wat is slechter: manipulatie of censuur?

wanneer jullie iets als dit in een team kunnen bewerkstelligen denk ik dat het gevolg is:
* Oude gebruikers die zich hier aan irriteren voelen zich in de lange termijn prettiger op deze website.
* Anderzijds, nieuwe gebruikers nemen het niet over.
* Het draait meer om het punt van de poster dan om de achterliggende haat jegens het bedrijf in kwestie. Let wel, dat is niet persee positief.
IMO is het het proberen waard maar helaas heb ik geen tijd en Internet-verbinding voor zoiets als dit. De reden waarom ik dit post is omdat dit probleem al zo vaak is aangekaart terwijl er IMO een goede, doch tijdrovende oplossing voor het probleem bestaat. Deze oplossing is niet 100% effectief maar zal wel vruchtbaar zijn op de lange termijn.
MVG,
MS-hater

die moe is geworden van MS, SUN en SCO "grapjes".