Toon posts:

[XP] wil niet installeren op S-ATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag iedereen.

Omdat ik niks kan vinden op Google, GoT find en op IxQuick maak ik zelf maar een topic. Sinds gisteren heb ik mijn nieuwe onderdelen binnen en zelf in elkaar gezet. Dus begin ik meteen met de Specs ervan door te nemen.
Specs:
AOpen H500C 300 watt, Grijs, blauw
Thermaltake Silent PurePower 480 watt ActivePFC - Xaser Silver
ASUS A8V Deluxe
AMD Athlon 64 3800+ Box
4x Kingston ValueRam PC3200, 400 MHz 512 MB
4x Nexus Technology Memory Heatspreader Koper, nikkel
Maxtor Diamond Max Plus 9 120 GB, 7200 rpm, 8 MB
Nvidea Geforce 6800 Ultra 256mb
Creative Sound Blaster Audigy II ZS Retail

Gloednieuwe Windows Xp Home Sp1a
Ik in de 7e hemel wil Windows dus installeren, had eerst de drivers van de moederbord cd af gehaald voor de promise s-ata schijf.

Leuk, Windows cd er in, diskette er in F6 gedaan.
Windows XP promise divers gekozen, doorgaan.
komt er de melding dat als er nergens staat dat je de driver moet gebruiken de drivers op de Windows cd moet pakken, S voor de diskette drivers, Enter voor de Windows XP drivers. Druk op S, gebeurt er niks :(.
Dan maar enter, gaat door met de installatie, druk enter om Windows XP te installeren. Druk op enter kan die geen harde schijf vinden :(.

Nog maar een keer gedaan, nog steeds niks. Andere S-ATA aansluiting gepakt, hetzelfde, ook de RAID aansluitingen gepakt nog steeds niks. Installeer ik Windows 98. Doet het meteen, kan alles installeren wat ik wil. Windows 98 weer afgehaald, verder met XP, nog steeds niks. Heb de VIA drivers van de moederbord cd afgehaald, weer hetzelfde verhaal.

Dus nu ben ik bij jullie voor een antwoord.

Verwijderd

Misschien lukt het als je een update van het floppy van de site van je moederboord download?

Succes

Patrick

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Werkt de Floppy Drive wel?

ARME AOW’er

Verwijderd

Anders had hij niet voor die Promise drivers kunnen kiezen. De setup kijkt namelijk welke drivers er zoal op de diskette staan en laat dat lijstje zien.
Maar.... een halfgare diskette zou niet onmogelijk zijn. Al acht ik dat niet erg waarschijnlijk.

In eerste instantie zou ik controleren of het BIOS:
- de meest recente versie is, zoniet, dan even flashen naar de nieuwste
- goed ingesteld is. Als het hier om een RAID-controller gaat, dan moet je meestal aangeven dat hij NIET als RAID geconfigureerd moet worden, omdat de setup dan pas schijven ziet als je een array gedefinieerd hebt.

En ook meteen even de nieuwste drivers van de site van je mobo-fabrikant halen.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien lukt het als je een update van het floppy van de site van je moederboord download?

Succes

Patrick
Stel dat er niks gebeurt, wat kan ik verder nog doen, heb de gedownloade drivers op een diskette gezet. Maar kan nu niet testen, zit op werk.
Kan het jumper settings zijn, heb er niks van in het boekje gezien.

Welk aansluiting moet ik gebruiken:
SATA1;
SATA2;
SATA_RAID1;
SATA_RAID2.
Bij bootup kan ik de Fastbuild wel instellen, maar VIA Tech RAID niet.
Hoe kan ik die wel aan de gang krijgen? Kan niks selecteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 09:32 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nou Floppies willen wel eens raar doen. :) Maar je hebt gelijk.

De laatste versie van het BIOS is trouwens 1008. Verder volg Bazzh.

Lezen GuardianAngel het is de A8V, niet de K8V :)

[ Voor 17% gewijzigd door Guardian Angel op 13-08-2004 13:35 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Dit heb ik ook een keer gehad, en als ik me het goed herinner moet je niet op "s" drukken maar op "e". Ik zat toen ook een tijd hiermee te stoeien maar na wat knopjes drukken kwam ik erachter dat die "s" helemaal niet goed was. Dus of dit nou een foutje van microsoft is :?

Maar probeer deze optie eens zou ik zeggen, verder veel plezier met je brute systeem ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 09:28:
[...]

Anders had hij niet voor die Promise drivers kunnen kiezen. De setup kijkt namelijk welke drivers er zoal op de diskette staan en laat dat lijstje zien.
Maar.... een halfgare diskette zou niet onmogelijk zijn. Al acht ik dat niet erg waarschijnlijk.

In eerste instantie zou ik controleren of het BIOS:
- de meest recente versie is, zoniet, dan even flashen naar de nieuwste
- goed ingesteld is. Als het hier om een RAID-controller gaat, dan moet je meestal aangeven dat hij NIET als RAID geconfigureerd moet worden, omdat de setup dan pas schijven ziet als je een array gedefinieerd hebt.

En ook meteen even de nieuwste drivers van de site van je mobo-fabrikant halen.
Wat kan ik dan allemaal instellen (ben N00b op BIOS gebied)?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 09:32:
Dit heb ik ook een keer gehad, en als ik me het goed herinner moet je niet op "s" drukken maar op "e". Ik zat toen ook een tijd hiermee te stoeien maar na wat knopjes drukken kwam ik erachter dat die "s" helemaal niet goed was. Dus of dit nou een foutje van microsoft is :?

Maar probeer deze optie eens zou ik zeggen, verder veel plezier met je brute systeem ;)
Ik heb dat ook geprobeert, ik heb alles geprobeerd met die diskettes, ben 4 uur bezig geweest met instellen, instellen en nog meer instellen, maar ver kom ik niet.

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 18:55
Knappe specs! :9~

Maar goed, Win 98 lukte wel.... Al geprobeerd zonder F6? Dus gewoon doen of je gek bent zoals met IDE systemen en installeren die hap, ging bij mijn P4C800 deluxe met 2 160 GB SATA schijven namelijk prima.....

Verwijderd

Nou je het zegt..... dat zou inderdaad best eens kunnen kloppen. Probeer dit ook maar eens TS.

Verwijderd

Topicstarter
Ethefox schreef op 13 augustus 2004 @ 09:34:
Knappe specs! :9~

Maar goed, Win 98 lukte wel.... Al geprobeerd zonder F6? Dus gewoon doen of je gek bent zoals met IDE systemen en installeren die hap, ging bij mijn P4C800 deluxe met 2 160 GB SATA schijven namelijk prima.....
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 09:36:
[...]

Nou je het zegt..... dat zou inderdaad best eens kunnen kloppen. Probeer dit ook maar eens TS.
Zoals ik al zei, dit heb ik allemaal ook geprobeerd.

Verwijderd

[...]

Wat kan ik dan allemaal instellen (ben N00b op BIOS gebied)?
Pak de manual er even bij dan. Daar staat meestal toch wel iets beschreven over je BIOS. Ik ken het BIOS van jouw bord niet. Ik heb zelf een P4C800-E Deluxe (met 2x 10k rpm Raptors in RAID0 en 2x 7200 rpm Caviars SE in RAID0) en zelfs daar zou ik het zo uit mijn hoofd niet van weten.

Verwijderd

mrbree,
In je specs zie ik staan dat je er 1 hd in hebt zitten, dus wat je zelf al zegt is dat je via de promise controler hem wel ziet, maar op de via controler niks kan instellen. Dit is logisch want er hangen geen schijven aan de via-controller.

Nu kun je wel in de bios kijken of je voor de promise controller kunt instellen of ie voor raid of gewoon gebruikt moet worden (heb ik op me gigabyte bord zitten, weet niet hoe het bij asus is)

Waar je ook goed naar moet kijken dan of je idd de drivers voor NIET raid hebt, want als je het wil installeren met raid-drivers terwijl je geen raid gebruikt (of andersom), dat het dan ook niet helemaal goed kan gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 10:02:
mrbree,
In je specs zie ik staan dat je er 1 hd in hebt zitten, dus wat je zelf al zegt is dat je via de promise controler hem wel ziet, maar op de via controler niks kan instellen. Dit is logisch want er hangen geen schijven aan de via-controller.

Nu kun je wel in de bios kijken of je voor de promise controller kunt instellen of ie voor raid of gewoon gebruikt moet worden (heb ik op me gigabyte bord zitten, weet niet hoe het bij asus is)

Waar je ook goed naar moet kijken dan of je idd de drivers voor NIET raid hebt, want als je het wil installeren met raid-drivers terwijl je geen raid gebruikt (of andersom), dat het dan ook niet helemaal goed kan gaan.
Waar staan die dan op de CD?
Ik heb al gekeken bij drivers, Promis, en dan daar diegene gepakt die er een beetje bijhoren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 10:09:
[...]

Waar staan die dan op de CD?
Ik heb al gekeken bij drivers, Promis, en dan daar diegene gepakt die er een beetje bijhoren.
Meestal staan die in een mapje genaam "utilitys"
en anders download je toch de juiste van de asus website

promise driver

promise RAID driver

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 11:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de drivers gedownload en op diskette gezet.

Maar ik heb ook de Bios update v2.11 op diskette gezet.

Wat kan ik verwachten als de BIOS update misgaat, hoe krijg ik de originele dan terug. Is dat dan ook de battery losmaken, of moet ik een jumper omzetten zoals het in het boekje staat :?.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 11:02:
Ik heb de drivers gedownload en op diskette gezet.

Maar ik heb ook de Bios update v2.11 op diskette gezet.

Wat kan ik verwachten als de BIOS update misgaat, hoe krijg ik de originele dan terug. Is dat dan ook de battery losmaken, of moet ik een jumper omzetten zoals het in het boekje staat :?.
Op de site van asus staat dat je met behulp van de cd je bios weer kunt herstellen als het misgaat. Moet ook wel in de handleiding staan hoor.
Batterij los of jumper omzetten help enkel alleen om je isntellingen of default te zetten. Daar kun je geen corrupte bios mee fixen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu naar huis, als het werkt, horen jullie morgen, misschien vanavond al van me, anders maandag pas.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, het werkt, hierbij wil ik u hartelijk bedanken voor al uw hulp.

Verwijderd

Ik heb sinds vandaag hetzelfde board als de topicstarter, ik heb een sata drive samsung spinpoint 160G op de promise controller aangesloten. In de setup van promise vind de controller de drive, in het bios heb ik de promise controller geconfigureerd als IDE. Bij het opstarten ziet de controller deze drive ook, zodra ik de setup van XP draai zegt XP geen hd te kunnen vinden. Nu heb ik natuurlijk ook gelezen dat voor raid je een raid installatiedisk moet maken, ik gebruik echter geen raid als ik de controller in IDE mode zet zie ik ook niet meer de optie om met ctrl f in het promise raid menu te komen.

Ik wil dus maar 1 serial ata drive aansluiten op de promise controller, moet ik daarvoor ook een raid driver disk maken?

Zoja ik heb geen floppydisk, ik word al eng als ik aan een floppy denk is er geen andere manier om die driver te installeren, ik heb geen floppy en ik wil er eigenlijk ook geeneen gaan kopen/lenen het is inmiddels al 2004 dus wanneer houd het gezeik met floppy's nou eens op? Tijdens windows XP install F6, zie ik alleen maar drive a staan zou het mogelijk zijn een usbstick hiervoor te gebruiken?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het is niet zo zeer dat je een installatie diskette nodig hebt als je een RAID adapter hebt - het is meer dat als je een niet ondersteunde mass storage (.. :P ) controller hebt dat je dan een diskette nodig hebt. De meeste hele nieuwe RAID controllers zijn standaard niet ondersteund, en jouw SATA IDE (RAID) controller zal dat ook niet zijn, dus ja je hebt een diskette nodig :)

Je zou hier eens kunnen kijken: [rml][ XP] SATA drivers slipstreamen in unattended XP install[/rml] - hierin wordt een soort van oplossing genoemd :)

Verwijderd

Holy shit dat is nog al wat, wat je allemaal niet moet doen om een floppy te omzeilen :(. Maar erg bedankt voor de link ;), ik ga het proberen. Het word tijd dat dit toch wat makkelijker kan, waarom kan je in setup niet gewoon je cd met de raid driver erin gooien en daarna verder met setup :/ ? , nou ja zal wel aan mij liggen.

Verwijderd

Mrbree,
Zou je willen neerzetten wat je gedaan hebt?
Ik ben vandaag aan het knoeien met mijn nieuwe pc.

Asus A8V SE Deluxe
Athlon 3500+
Maxtor 120Gb S-ATA
Asus V9999 GeForce 6800GT 256
2x Kingston 512 Mb
Thermaltake Tsunami va3000 kast

Ook bij mij komt de melding dat ik geen HDD heb. Ook ik heb de S-ATA drivers van de moederbord cd gehaald maar ook die van de site van Asus gedownload. Geen van beiden wil werken. Tijdens de setup F6 gedaan, hij ziet netjes de drivers op de floppy en zegt dat ze zijn toegevoegd maar bij verdere installatie komt weer die melding, geen HDD. Het tijdens de setup gebruikmaken van die optie "S" toetsen wil trouwens ook niet werken, daar komt geen enkele reactie op.
Heeeeeel graag bericht

Verwijderd

Topicstarter
Beste Sesamboy.

Ik heb in de BIOS wat instellingen moeten veranderen, zoals hieronder beschreven:

BIOS -> Advanced -> Onboard Devices Configuration ->
Onchip Sata Bootrom -> Enabled
Onboard Promise Controller -> Enabled
Operating Mode -> Onboard IDE Operating Mode niet voor RAID Mode gaan
Ik hoop dat je nu genoeg informatie hebt om verder te installeren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 22:06:
Tijdens windows XP install F6, zie ik alleen maar drive a staan zou het mogelijk zijn een usbstick hiervoor te gebruiken?
offtopic:
als je een usb stick hebt die een flop kan emuleren kan je mazzel hebben ja :P
/me heeft er gelukkig 1 waar dat dus mee werkt

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 24-10-2004 13:57 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1